Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:54

Ze willen zich gewoon indekken, zodat zij het hebben gezegd, mocht een paard wel slokdarm verstopping krijgen.

Wiesencobs?nuggets zetten echt niet zoveel uit en ze kauwen er heel goed op.

Bij 5 weekt het nu mee, omdat we speedibeet geven in de winter. Maar 1 meneer moet dat niet, dus krijgt het nog steeds zo en het gaat echt al jaren en jaren goed zo.

Mijn shet mist 3 kiezen en alle snijtanden. De merrie mist 1 kies en ook die eten het heel goed.

Neem wat brokjes mee naar huis en week het maar. En een beetje bietenpulp om te vergelijken wat wellen is en gewoon nat worden.

Vroeger maakten wij slobber gewoon van biks en dat zet ook wat uit, dus dan zou je dat ook nooit droog kunnen voeren.



Anoniem

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:27

Ik heb m’n zak fibrebeet bijna op.
Weinig resultaat, wel ietsje voller maar nog niet helemaal zoals ik wil ( bespiering blijft wat achter).
Nu maar eens iets anders zoeken, Ivm de foenegriek ook die ik niet non stop wil voeren

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:54

Hoe is het met de paarden die afgevallen waren., hebben jullie ze weer op de rit gekregen met goed voeren?

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:20

Ik ben een kleine 4 weken begonnen met voeren en begin nu duidelijk verschil te zien. Poos aan het tobben geweest, stond toen ik begon op 2,5 kilo merriebrok en 1 kilo luzernebrok maar viel alleen maar verder terug in bespiering en vet. Nu 1,5 kg fibrebeet en 1 kg nuggets. Merriebrok nu nog 1 kg p/d maar wil die uiteindelijk helemaal stoppen en vital voor in de plaats geven. Zat al prima in zn vacht maar glimt nu echt als een spiegel en begint mooi bij te trekken!

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:18

Wat goed om te horen , geef je ook onbeperkt ruwvoer? En hoe is het met het paard van TS , het paard van Doef? Ook weer goed aangekomen?

Slmt9
Berichten: 4785
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:28

Iemand nog belang bij een aangebroken zak? Ik heb denk ik nog 15 a 20 kilo staan. Mijn paard eet t helaas helemaal niet mee.

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:19

Overdag staan ze op het land en krijgen ze helaas niet bijgevoerd. Maar vanaf uur of 16.00 op stal en dan wel onbeperkt. Zomers dag en nacht op het land, dan wel onbeperkt ruwvoer maar vd zomer trok ie ook niet bij waar ik wel op gehoopt had.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:24

Goed dat je er op tijd bij bent , nu heb je hem aan begin van de winter mooi op gewicht.

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:35

Slmt9 schreef:
Iemand nog belang bij een aangebroken zak? Ik heb denk ik nog 15 a 20 kilo staan. Mijn paard eet t helaas helemaal niet mee.


Waar woon je?

Ik voer sinds een aantal weken de fibernuggets en ben er eigenlijk heel tevreden over. Ik was eerlijk gezegd verbaasd tevreden over het product.

Ik geef het niet om mijn paard dikker te krijgen maar als extra en om de Force en magnesiumpoeder mee te mengen.
Ik zet het een dag van te voren klaar in het water maar ff de waterkoker aan werkt ook goed.
Droog durf ik het niet te geven.

Bij heel koud weer doe ik er 1 of 2 handjes huismerk pulp door. Paard krijgt 3x per dag hooi en ziet er nu voor een 21 jarige IR dier erg goed uit.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:57

Ik ben bezig met mijn 3e zak Fibrebeet en ben er best tevreden over. Moet er wel wat wat gewone brok doorheen mengen anders eet hij het niet. Zit nu op ongeveer 3/4 - 1 schep droge stof per dag.

Hij ziet er weer een stuk beter uit, al moet ik wel zeggen dat hij daarnaast ook Hartig lucerne Digest nog krijgt. Dus wellicht is het de combinatie....

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:00

Top dat jullie je paarden de kans geven om goed bij te komen. Dan staan ze er beter voor met de kou.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:44

Rizette schreef:
Top dat jullie je paarden de kans geven om goed bij te komen. Dan staan ze er beter voor met de kou.


Welke kou ;) :+

Wij beginnen altijd in September met bijvoeren van speedibeet. op 1 na 20+, 24/7 buiten zonder dekens, dus wil ze "helpen". Begin met een handje, bouw het op en kijk dan vooral naar de paarden tot hoeveel.

Maar deze week toch echt weer wat minder gaan geven. Het is heel warm, ze zien er goed ( iets te dik ) uit, dus ik wacht nu af of er nog echte kou aan gaat komen en dan krijgen ze weer wat meer.

In principe horen paarden in de winter iets af te vallen, maar dat is voor ons mensen moeilijk te aanvaarden en we willen er ook nog steeds een zadel op leggen, een ritje mee maken etc.

Anoniem

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:01

Mijne vindt de nuggets erg lekker.
Vind t ook fijn spul.
Maar er moet nu iets bij, want meneer valt iets teveel terug.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:39

Anoniem schreef:
Mijne vindt de nuggets erg lekker.
Vind t ook fijn spul.
Maar er moet nu iets bij, want meneer valt iets teveel terug.


Ik heb ook al even de Nuggets ipv de wiesencobs en gaat prima hier.

Ik geef dus de speedibeet erbij va Sept. Eerst een beetje vanwege de smaak en als de dagen korter en kouder worden steeds iets meer. Wel met regelmaat ook gemalen lijnzaad erdoor.

Maar er kan natuurlijk ook een andere reden zijn dat een paard nu terugvalt, want het is niet koud.

Anoniem

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:16

Hij valt niet verder in, maar komt ook niet genoeg bij.
Dus moet er meer eten in.
( arm ruwvoer helaas.)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:29

Anoniem schreef:
Hij valt niet verder in, maar komt ook niet genoeg bij.
Dus moet er meer eten in.
( arm ruwvoer helaas.)


Hoe vaak per dag kan je bijvoeren?

1 van ons kan slecht tegen lucerne, maar geef toch al een tijd alles 'sochtends een schep lucerne van Hartog Digest en dan ś avonds de speedibeet met nuggets en vaak gemalen lijnzaad. op 1 na 20+ en staan 24/7 buiten, maar vallen niet in eigenlijk.

Ik vind het nu te warm om zoveel bij te voeren, dus geef iets minder.

Als ze mooi over de dag verdeeld eten krijgen, zou ik eerst meer gaan geven van wat je al geeft. Maar kijk ook even of je paard niet staat te zweten ofzo, want het is echt wel warm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:30

1 keer.
Nee hoor. Staat niet te zweten.
Gewoon 24/7 lekker buiten in de kudde.

elk paard en elke omstandigheid is anders.
Voor hem is dit niet genoeg.

Zidore
Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:59

Weet iemand hier of ze speedibeet ook in kleinere verpakkingen hebben? Ik heb geen plek in voerton voor 15 kg. Bestaat er zoiets als zakjes van 5 of 10? Of desnoods proefzakjes? op de site van pavo vind ik niets...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Anoniem

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:08

Nee alleen grote zakken

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:36

Anoniem schreef:
1 keer.
Nee hoor. Staat niet te zweten.
Gewoon 24/7 lekker buiten in de kudde.

elk paard en elke omstandigheid is anders.
Voor hem is dit niet genoeg.


Dat snap ik, maar wij hebben zelf meerdere paarden 24/7 buiten en uit verschillende omstandigheden ook. Het lastige is dat je niet goed kan meten hoeveel ruwvoer ze echt per paard binnen krijgen in een kudde. Ik kijk wie wat eet, hoe ze staan, hoe ze onderling zijn etc meerdere keren per dag.

1x per dag heel veel bijvoeren zou ik nooit doen.

Anoniem

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:49

Ik ook niet, daarom kies ik liever voor een product waar meer inzit.

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:10

die van mij ook in groepje van 5,maar er kan er altijd wel een apart om te kijken hoe het zit met eten.
en dat moet nu ook,moet mijn ruin even apart voeren,want hij maakt zoveel proppen van zijn hooi dat ik echt even wil kijken hoeveel kilo er nou nog in gaat.
de fibrebeet is hier in elk geval wel een blijvertje, ben er tevreden over :j

Antje12
Berichten: 104
Geregistreerd: 26-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:43

Zidore schreef:
Weet iemand hier of ze speedibeet ook in kleinere verpakkingen hebben? Ik heb geen plek in voerton voor 15 kg. Bestaat er zoiets als zakjes van 5 of 10? Of desnoods proefzakjes? op de site van pavo vind ik niets...


Van de speedibeet heeft pavo ook proefzakjes

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:15

Zidore schreef:
Weet iemand hier of ze speedibeet ook in kleinere verpakkingen hebben? Ik heb geen plek in voerton voor 15 kg. Bestaat er zoiets als zakjes van 5 of 10? Of desnoods proefzakjes? op de site van pavo vind ik niets...


Kan je niet met iemand samen kopen? Veel mensen geven wel speedibeet. Maar denk dat het goed afgesloten eigenlijk wel lang goed blijft.

Zidore
Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:30

Het blijft een jaar goed. Ik heb maar een paar kg hooguit nodig. Vorig jaar ook al veel pietenpulp weg moeten gooien, vind ik zonde.

Waar haal ik die proefzakjes? De voerhandel had ze laatst niet :( op de site van pavo zie ik ook niks.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers