tinkertje wat voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

tinkertje wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 15:19

haaai, :D

sinds een maandje heb ik een tinker merrie van ongeveer 1.40. ze staat op de dag buiten maar in de avond/nacht binnen en dan krijgt ze wat kuil. ze word ongeveer elke dag een half uur gelongeerd omdat ze anders te veel energie heeft. ook beleren we haar langzaam niks te gek. nu is mijn vraag moet ze nog wat worden bijgevoerd?

alvast bedankt! *D

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:31

Ik zou beginnen met het kuil te vervangen voor hooi. Kuil is echt niet goed voor een tinker.
Zo lang ze op gewicht blijft zou ik er hooguit een vitaminebrok bij doen. Marstall force bijvoorbeeld.

Hoe oud is ze?
Longeren is erg belastend voor jonge paarden. Als ze overdag lekker buiten staat dan zou ik me niet druk maken om wat teveel aan energie. Dat kan ze buiten wel kwijt.
Moe maken kan ook door lekker wat grondwerk te doen bijvoorbeeld. Dan worden ze mentaal lekker moe.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-08-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:33

Kuil is voor koeien, niet voor paarden...

Zou dan (voordroog)hooi gaan geven.

Als ze teveel energie heeft zou ik sowiezo geen bix geven.

Ik weet niet hoe oud ze is?

Meestal hoeft zo'n sober ras als een tinker vaak vrij weinig krachtvoer nodig.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:34

Ja, hooi geven, geen kuil en geen voordroog. Als je over een aantal jaren nog steeds een gezonde tinker wilt hebben dan is gras maar heel beperkt mogelijk, de meesten (en voor diegenen die hun Tinker wél op gras hebben; er staat 'de meesten') krijgen er toch jeuk van, gaan gevoelig lopen of worden bevangen of krijgen overgewicht. 8 a 10 kg hooi per dag, een handje vitalbix, metazoa of andere graanvrije brokjes is meer dan genoeg. Deze paarden zijn gemaakt om sober gevoerd te worden anders krijgen ze mogelijk allerlei kwalen.

myrthe_vel

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-01-19

Re: tinkertje wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 15:51

sorry het is inderdaad hooi. en ze is 7 jaar.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: tinkertje wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:15

Gewoon hooi, liksteen aanbieden en fijne vitaminenbrok. Hier tevreden over Pavo Vital, is niet duur en makkelijk verkrijgbaar. Wij voeren er ook nog een 200-tal gram Pavo Fibrenuggets bij, maar dat is optioneel. :)

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: tinkertje wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:47

Mijne krijgt onbeperkt kuilgras (wel kei droog, neigt meer naar voordroog), daarnasst staat hij mu zo'n 6 uur per dag op een volle weide (wel in een groep, en hij speelt en neemt vaak een sprintje).

Verder voer ik hem pavo vital, hand luzerne en cavalor perfomix (1/3 kg verdeeld over 3 voerbeurten).

Wel staat hij volop in training en doet hij elke dag wel iets (rijden, longeren, dagke vrij hier en daar).

Ken ook genoeg Tinkers die dik worden van lucht, dus voor iedere Tinker is het weer anders. Is net wat voor jouw eigen Tinker werkt en dat moet je uitproberen :)

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: tinkertje wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:01

Genoeg hooi is het belangrijkste. Mijn staat de hele dag op het gras, en 's nachts krijgt ze hooi. Daarnaast elke avond een halve kilo Fibre Force en basis brok door elkaar. :)