Help, merrie eet alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Help, merrie eet alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 18:26

De laatste tijd zit ik wat met mijn handen in het haar bij mijn merrie.

Ze is constant afgeleid door eten, andere paarden, mensen in de buurt, echt door alles. Volgens de osteo heeft ze ook enorm veel opgehoopte stress waar ze niet weet mee om te gaan.
Momenteel voer ik haar hiervoor supplementen bij, na het eten begint ze al meteen te gapen en te smakken, dus dat lijkt te helpen.

Vandaag ging ik met haar wandelen in het bos en viel me echter op dat ze echt alles wil opeten, of het nu giftig is of niet. Elke boom of plant probeert ze op te eten. Gaa'de van gras en onkruid tot eikenblad en buxus.
Ik voel me verplicht om haar heel erg kort vast te houden want de minste speling op het touw gaat ze eten.
Als ze eenmaal begint met eten (bv gras) dan is ze van die plek heel erg moeilijk weg te krijgen. Ze let op niets anders dan het eten.

Nu vraag il me af wat hier de oorzaak van kan zijn.
Ze is bijna 4 en staat 24/7 op de wei in kudde, elke 3 weken wordt er van wei gewisseld zodat ze genoeg gras ter beschikking hebben.


tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Help, merrie eet ALLES !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:34

Wat voor gras staat er op de wei?
Wellicht probeert je paard meer variatie in het eten te brengen.
Oude koeienweides met voornamelijk raaigras zijn te eenzijdig voor paarden. Beter is de wei door te zaaien met paardenmengeling, dit bevat een brede variatie aan grassoorten en voorkomt tekorten.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

ikke
Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 18:35

ZOdra ze je broodje fricandel afpakt en opeet, heb je een alles-eter :D
Ja, ik had er eentje die dat deed

Als je handen in je haar zitten, moet je ze eruit pakken en beginnen zou mijn opa zaliger zeggen.

Maar serieus: als dat stress-verhaal klopt, dan is je eerste vraag: waar komt die stress vandaan? Waarom dus.
Vervolgens: Is die omstandigheid nog steeds aanwezig? Wat kun je eraan doen?

Bijvoorbeeld: hoe is haar positie in de groep en hoe gedraagt ze zich ten opzichte van de groep?

Dit lijkt me een zinvol begin.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Re: Help, merrie eet ALLES !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:03

Ik heb ook zo'n vreetzak. Die wil alles eten wat groeit en bloeit. Een echte pony. Loop je voorbij een boom en let je even niet op... En als de kop aan de grond is op de wei komt ie er de eerste paar uur niet meer vanaf. Het ene paard heeft meer eetlust dan de andere. Vooral ponys kunnen soms behoorlijk onverzadigbaar lijken. Ik zie daar niks verontrustends in hoor...

Wat maakt dat jij het wel abnormaal vindt bij jouw merrie?

ryukapple
Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:04

Heeft je merrie het alles op willen eten altijd al gehad?

Een paard wat zoveel stress heeft kan namelijk best maagzweren ontwikkeld hebben. Een symtoom daarvan kan zijn is gapen na het eten. Ook kan alles willen eten een symtoom zijn (vaak of niet willen eten maar soms juist alles willen eten).

Verder is het idd belangrijk om te kijken waar al die stress vandaan komt

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

hoikimmmy
Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Help, merrie eet ALLES !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:20

Klinkt als mijn merrie. Die wilde vandaag in het bos ook alles eten inclusief eikenblad. Sowieso is ze altijd gefixeerd op eten en door alles afgeleid. Ze is super onzeker en moet nog vertrouwen in mij krijgen dus ik denk dat ze een spannings/stress eter is.

Seltje
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:21

Altijd willen eten is niet problematisch, maar als jij zegt: kom mee, moet ze gewoon meekomen. Tijd voor iets meer respect door middel van grondwerklessen.

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 19:30

safina schreef:
Vooral ponys kunnen soms behoorlijk onverzadigbaar lijken. Ik zie daar niks verontrustends in hoor...

Wat maakt dat jij het wel abnormaal vindt bij jouw merrie?


Vooral omdat ze ook echt giftige planten eet, zoals buxus.
Ze is een warmbloed, dus geen dikke pony syndroom.

tiwi1969 schreef:
Wat voor gras staat er op de wei?
Wellicht probeert je paard meer variatie in het eten te brengen.
Oude koeienweides met voornamelijk raaigras zijn te eenzijdig voor paarden. Beter is de wei door te zaaien met paardenmengeling, dit bevat een brede variatie aan grassoorten en voorkomt tekorten.


Ze staan op paarden mengeling. Pensioneigenaar is een heel ervaren man dat vroeger ook fokte. In de winter hebben ze hooi en onderhoudsmengeling, beiden zijn afgebouwd en vanaf mei staan ze enkel op gras. Ik voer haar PAvo vital bij.


ikke schreef:
Maar serieus: als dat stress-verhaal klopt, dan is je eerste vraag: waar komt die stress vandaan? Waarom dus.
Vervolgens: Is die omstandigheid nog steeds aanwezig? Wat kun je eraan doen?

Bijvoorbeeld: hoe is haar positie in de groep en hoe gedraagt ze zich ten opzichte van de groep?

Dit lijkt me een zinvol begin.


Ik krijg het niet vastgepind waar de stress vandaan komt, omdat zoveel zaken haar in zichzelf doen keren.

Een beetje achtergrond, sorry voor de lange tekst :+

Ik heb haar vorig jaar gekocht als bijna driejarige. In de zomer ging alles heel erg goed, op de stal waar we toen stonden ging ze overdag buiten en 's avonds op stal. Vanaf de herfst begon ik stress op te merken van haar, dus ging ik vroeger op de dag naar stal. Bleek dat ze met slecht weer nog maar amper buitenkwamen. In de winter kwamen ze enkel buiten tijdens het mesten.
Op die stal kon ik alles met haar, zo lang ik het terein niet verliet.

In januari ben zijn we verhuisd, pension ging inkrimpen en ik verhuisde terug naar mijn ouders halverwege het land.
Toen heeft ze op de trailer haar hoofd op een of andere manier onder de stang gekregen en heeft ze dus zo de rest van de rit gestaan. (dit hadden we niet door want het was een huurtrailer zonder camera)

Ze heeft toen een volledige maand vrij gekregen om te wennen aan haar groep en nieuwe omgeving, omdat ze hier dus 24/7 buiten staan.
Het viel me wel op dat als ik haar meenam om te gaan poetsen of later wanneer ik terug aan het werk ging, dat ze heel erg moeilijk voorbij de andere weien ging. In het begin duurde het een uur voor ik haar aan de stallen kreeg, ondertussen is dit op een slechte dag een half uur en op een goede dag 5minuten (stallen zijn 500meter van haar wei)

Toen we eenmaal in het bos begonnen te rijden ging dit zelfs alleen redelijk goed. Ze schrok af en toe, maar als 3jarige is dit natuurlijk compleet normaal.
Ff naar maart, we zijn toen beginnen rijden met andere paarden, in groep geeft ze om niets, is ze niet kijkerig en buiten af en toe als een ander paard schrikt geen rare reacties van haar.

Maar nu kan ik dus niet meer alleen op stap. Aan de hand geen probleem, maar onder het zadel gaat het een tijd goed, tot ze iets ziet of hoort en dan schiet ze in freeze modus (dit doet ze soms ook bij het naar voor brengen). Het is al verschillende keren voorgevallen dat ze in freeze gaat en ik niets kan doen om haar er uit te krijgen. Omdraaien gaat niet, afstappen helpt ook niet, als ik haar uit balans breng zet ze zich gewoon terug goed en blijft ze in verder staren. Ze kan er makkelijk 10 minuten of langer inblijven.


Iig, het stress gedeelte was als achtergrond info omdat ik dacht dat dit misschien een oorzaak kon zijn van haar eetlust. Maar daar ben ik dus samen met de osteopaat aan het proberen te behandelen.

Mij lijkt het iig dat een gezond paard geen buxus gaat eten. Eik eten er idd meer, maar buxus ben ik nog nooit tegengekomen.

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 19:57

Seltje schreef:
Altijd willen eten is niet problematisch, maar als jij zegt: kom mee, moet ze gewoon meekomen. Tijd voor iets meer respect door middel van grondwerklessen.


Het is niet dat ze geen respect heeft, ze heeft gewoon totaal geen besef van haar omgeving op sommige momenten. Dan kan ik nog zo veel dingen aan haar vragen, ze merkt het niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:01

Ja hoor, mijn pony wil ook het liefst de buxushaag grijpen als ik daar met hem langs loop. Vreten is vreten. Hij krijgt alleen de kans niet. Maar ik zoek daar verder niks achter, behalve dat hij een vreetzak is.

Dat je paard een vreetzak is maakt nog niet dat je allerlei menselijke stoornissen als 'emotie-eten' erop moet plakken hè? :D Misschien zit je iets teveel op de paardenpsychologische toer en kan je beter eens beginnen met je paard als paard te zien en te behandelen. Gewoon nuchter en consequent.. Dat zal.een heleboel 'opgekropte stress' schelen. Bij jou ook.. ;)

Berryz
Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 20:17

safina schreef:
Ja hoor, mijn pony wil ook het liefst de buxushaag grijpen als ik daar met hem langs loop. Vreten is vreten. Hij krijgt alleen de kans niet. Maar ik zoek daar verder niks achter, behalve dat hij een vreetzak is.

Dat je paard een vreetzak is maakt nog niet dat je allerlei menselijke stoornissen als 'emotie-eten' erop moet plakken hè? :D Misschien zit je iets teveel op de paardenpsychologische toer en kan je beter eens beginnen met je paard als paard te zien en te behandelen. Gewoon nuchter en consequent.. Dat zal.een heleboel 'opgekropte stress' schelen. Bij jou ook.. ;)


Dat van die stress is achtergrond info. Ik vroeg enkel of er een oorzaak is achter dat eten van vreemde dingen.

Die hele uitleg heb ik alleen gedaan omdat ikke erachter vroeg.
Dat je er niet in geloofd kan mij niet veel schelen, maar zonder informatie iemand beoordelen hoe hij zijn paard behandeld moet ook niet.

snorkel1986
Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:21

Buxus Ja hulst Ja paard goed gezond veel ruwvoer en veel buiten en doet dit al jaren..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:53

Berryz schreef:
safina schreef:
Ja hoor, mijn pony wil ook het liefst de buxushaag grijpen als ik daar met hem langs loop. Vreten is vreten. Hij krijgt alleen de kans niet. Maar ik zoek daar verder niks achter, behalve dat hij een vreetzak is.

Dat je paard een vreetzak is maakt nog niet dat je allerlei menselijke stoornissen als 'emotie-eten' erop moet plakken hè? :D Misschien zit je iets teveel op de paardenpsychologische toer en kan je beter eens beginnen met je paard als paard te zien en te behandelen. Gewoon nuchter en consequent.. Dat zal.een heleboel 'opgekropte stress' schelen. Bij jou ook.. ;)


Dat van die stress is achtergrond info. Ik vroeg enkel of er een oorzaak is achter dat eten van vreemde dingen.

Die hele uitleg heb ik alleen gedaan omdat ikke erachter vroeg.
Dat je er niet in geloofd kan mij niet veel schelen, maar zonder informatie iemand beoordelen hoe hij zijn paard behandeld moet ook niet.


Ik kan inderdaad niet beoordelen hoe jij je paard behandelt. Het enige dat ik weet is de gedachten die je hier neerpent. Je vraagt of er een oorzaak is achter het eten van 'vreemde' dingen. Terwijl je je kunt afvragen of wat jouw paard doet, namelijk aan je buxus willen vreten, echt zo ontzettend vreemd gedrag is.

Wat ik dan wél weer vreemd vind is dat je schrijft dat je paard bij de minste speling op het touw gaat eten en dat je hem dan vervolgens daar niet meer weg krijgt. En allerlei ander problematisch gedrag vertoont. En dat zou erop kunnen wijzen dat er iets verkeerd gaat in de interactie tussen jou en je paard. Dat je niet op een effectieve manier omgaat met het gedrag van je paard.

Met andere woorden: Misschien moet je de oplossing meer bij jezelf zoeken.

En ik schrijf dit niet om vervelend te doen, maar om je een tip te geven. Zo te lezen heb je heel erg veel over voor je paard en ik gun je dat het goed gaat.

ItsmeElise
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Re: Help, merrie eet alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:21

Iets van tekorten is uitgesloten? Gezien je zegt dat dit van de laatste tijd is.

Verder wel eens met safina hierboven.

Talenten Team Stal Sibma
Stal Sibma's Indiana ~ L1+6
Zander ~ M1+10


peach2001
Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:42

Als ze nu 4 is, heeft ze tegen haar 4e verjaardag nog een ontworming met pyrantel gehad? Die voor de veulenspoelwormen is dat. Na hun 3e komt die worm niet meer zonder infectiedruk of lage weerstand terug in het paard maar tot hun 3e komt ie wel voor. Dus de laatste pyrantel is belangrijk, tegen de 4 jarige leeftijd. Wisseling in eetlust/alles willen eten zie je vaak bij tekorten en wormen of maag/darm problemen, maar aangezien ze 24/7 op ruwvoer/gras staat zal dat laatste een minder grote issue zijn, ondanks de stress. Krijgt ze krachtvoer bij?

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, dazai, Josien_, lkaw, lletam, puppy1128 en 40 bezoekers