Voeradvies ivm geen ruwvoer eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:19

Tieme schreef:
freetorun schreef:
Ik zou wel oppassen met de max. Hoeveelheid speedibeet of seniores priores. Het zet beide flink aan. Dus de kans is groot dat je fries nog meer aan zet.


Ja daar ben ik bang voor. Vond het achteraf ook apart dat ze adviseerde hem hier volledig/maximale hoeveelheid op te zetten. Hij is absoluut nog niet mager en krijgt zn vitamines nog dmv gras en de vital brokjes. Dus gaat echt puur om ruwvoer...


Ik denk dat het idee van de dierenarts is dat je paard de ruwvoerslobber dan in de loop van de avond/ nacht op eet. Zodat je paard niet te lang zonder ruwvoer staat en geen maagzweren ontwikkelt.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Voeradvies ivm geen ruwvoer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:52

Als het alleen om de nacht gaat zou ik Pavo FibreNuggets nemen en die geweekt voeren met wat 18Plus.
Nou doet hij daar natuurlijk geen hele nacht mee, maar als je die pas een paar uur nadat hij op stal komt geeft heeft hij wel wat ter overbrugging.

Dus als hij van 17.00uur tot 10uur binnenstaat zou ik hem tussen 20:00 en 22:00uur ongeveer die emmer geweekt voer geven en dan 's morgens met de ochtendvoerbeurt nog een keer wat.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 19:27

henshem schreef:
ik denk dat het idee van de dierenarts is dat je paard de ruwvoerslobber dan in de loop van de avond/ nacht op eet. Zodat je paard niet te lang zonder ruwvoer staat en geen maagzweren ontwikkelt.


Ja klopt maar dan is de maximale hoeveelheid alsnog bizar veel. vooral omdat hij niet bepaald mager is...

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 19:31

Djilna schreef:
Als het alleen om de nacht gaat zou ik Pavo FibreNuggets nemen en die geweekt voeren met wat 18Plus.
Nou doet hij daar natuurlijk geen hele nacht mee, maar als je die pas een paar uur nadat hij op stal komt geeft heeft hij wel wat ter overbrugging.

Dus als hij van 17.00uur tot 10uur binnenstaat zou ik hem tussen 20:00 en 22:00uur ongeveer die emmer geweekt voer geven en dan 's morgens met de ochtendvoerbeurt nog een keer wat.


Ik heb vandaag inderdaad die fibrenuggets gehaald. ik had pavo ook om advies gevraagd en zij adviseerde een combi nuggetjes en hun andere ruwvoer versie. die hadden ze hier alleen niet. heb een emmer voor 17.00 uur klaar gezet en 1 voor voor de nacht. maar ben bang dat hij het niet gaat eten.
zn slobber van vanmorgen lag ook zo goed als volledig nog in zn bak.

Hij heeft nu alleen dunne koeienvlaaienmest in zn stal liggen.. kan dit komen doordat hij alleen slobber krijgt/ door het ruwvoer tekort? Hij staat wel continu te grazen dus krijgt alleen dan het gras van 10 tot 17.00 uur binnen.
morgen voor de zekerheid even de dierenarts bellen voor overleg want ik ben er niet zo gerust op.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:39

Als hij continu staat te grazen heeft hij geen ruwvoer tekort, alleen een te lange nacht zonder ruwvoer wat minder fijn is voor zijn maag. De dunne mest kan door gebrek aan structuur komen en de combi met slobber.
Dat hij het nog slecht wil eten kan ook zijn omdat het zeerder doet dan het eten van gras?

Bedoel je de DailyPlus? Of een voer dat je ook moet weken? Want dat zijn de SpeedyBeet en Fiberbeet en die vind ik beide te energierijk voor een paard met iets overgewicht.