Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 22:50

Dames en heren, het is iets simpels, iets waarschijnlijk superdom, maar ik kom er niet op. Ik ben literatuur en archeologiestudent, geen biologiestudent, en dat is duidelijk ook een tekortje nu :')

Mijn merrie is al door heeeel wat gegaan. Bloedwormen, prikkeldraad, zware allergie op stof en daarna zowat niks meer, hoesten, pompen, maagzweren,... Man, wat heeft ze niet gehad? Het punt is, ze doet het nu erg goed, maar haar flanken vallen snel in. Voordeel: het is ook snel opgelost.

Haar flanken hangen helemaal naar binnen als ze: 24/7 op hooi staat. 24/7 op nat hooi, op geweekt hooi, op gestoomd hooi. Ook al dit hooi in mindere mate betekent zielige flanken. 20 kilo hooi p/d. 12 kilo hooi p/d. Hooibuffet 24/7 per dag. Voordroog. Graasmasker volledig. Graasmasker met gigantische neusuitsparing zodat ze niet stikt. Graasmasker met extra gaten. Graasmasker met een klein gat.

Wanneer zijn haar flanken opgevuld?
Als ze het gras naar binnen kan steken alsof haar leven er vanaf hangt. Soms slaapt ze, meestal probeert ze zelfmoord te plegen doormiddel van gras te inhaleren. Geen verslikkingen gelukkig, vreemd genoeg.

Wat zit er in godsnaam in gras waar, als ze er twee uur zonder graasmasker op staat, haar flanken terug van ok zijn? Ik weet het echt niet. Dit is echt het omgekeerde van een PSSM probleem bv. :')


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:52

Meer voedingsstoffen dan in hooi haha. Mijn 3 jarige merrie was te dun en die staat nu 13 uur per dag op de wei. Die is ook weer helemaal op gewicht haha

Roze schoentje

prugelpiet
Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:54

Dan laat je haar toch lekker op het gras...? Of is er een reden dat ze met graasmasker etc. het land op moet?

In gras zitten natuurlijk heel veel voedingsstoffen, maar je zou toch denken dat dat in goed hooi ook zit... >;)

I am because you were

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:56

Door het vocht in het gras worden de darmen mooi opgevuld en dat zie je bij de flanken het beste.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 22:57

prugelpiet schreef:
Dan laat je haar toch lekker op het gras...? Of is er een reden dat ze met graasmasker etc. het land op moet?

In gras zitten natuurlijk heel veel voedingsstoffen, maar je zou toch denken dat dat in goed hooi ook zit... >;)


Misschien ben ik nu heel dom hoor. Maar zou het niet kunnen komen doordat het gedroogd is en veel langer dan het gemiddelde gras is gegroeid? Gras op de wei is dan geconcentreerder dan hooi?

Roze schoentje

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 23:13

prugelpiet schreef:
Dan laat je haar toch lekker op het gras...? Of is er een reden dat ze met graasmasker etc. het land op moet?

In gras zitten natuurlijk heel veel voedingsstoffen, maar je zou toch denken dat dat in goed hooi ook zit... >;)


Ik zou haar er gewoon opgooien als ze magere warmbloed was! :j echter, dit is een dikke haflinger die ik liefst niet hoefbevangen wil of met nog serieuzere obesitas :')


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hier even ter illustratie! Ze is dus wel helemaal niet te mager, integendeel :brr:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:37

Je kunt ook aan strookbegrazing doen, dan hoeft ze geen graasmasker op.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:45

Op je eerste laatste foto’s is ze inderdaad spekvet. Zou er toch mee oppassen voordat ze wel bevangen raakt.

Anoniem

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:55

Als haar flanken na 2 uur grazen alweer goed gevuld zijn, waarom dan haar niet gewoon 22 uur per dag op hooi zetten en 2 uur op gras? Strookbegrazing zoals janderegelaar zegt zou ook een goede optie kunnen zijn, niet alleen voor haar maar zeker ook voor de shet, want die ziet er ook (tenzij ze drachtig is?) morbide obees uit.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 06:04

Al eens bietenpulp geprobeerd?
Dat zijn zeer goed opneembare vezels en zoveel zit er niet in qua calorien als je bijv speedibeet pakt. 200 gram geweekt is al bijna een klein emmertje vol. Ik geef het de mijne nu hij op dieet staat om hem wel genoeg vezels binnen te laten krijgen, zonder dat hij op onbeperkt hooi moet

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 06:21

Als flanken na 2 uur al opvullen dan hebben we het enkel over vocht. Dat lijkt op het oog mooi gevuld maar is feitelijk niks natuurlijk.
Gras heeft over het algemeen wel meer voeding maar wat je na die paar uurtjes ziet is puur vocht/gas in de darmen.

Ik zou het eerder in training dan in eten zoeken denk ik. Zeker omdat ze eigenlijk al gewicht genoeg heeft.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 06:25

Drinkt ze wel genoeg als ze alleen hooi krijgt?
In gras zit veel meer vocht natuurlijk, ik denk dat het vooral vocht is waardoor ze zich opeens wel vult bij de flanken.
Sommige paarden hebben ook last van gasvorming door het eten van gras.

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 07:40

Ik doe zeker alles om ze te doen vermageren :j graasmaskers voor zeker het eerste stuk bij stripbegrazing (ik ga het eerste stuk namelijk niet 5x5 maken :') ) en als dat af is mogen ze het volgende, kleinere stuk.

De shet is niet zwanger, die ís obees, maar heeft gelukkig niet de dikke nek of vetreserves van een IR pony. Sporten met hen is momenteel onmogelijk, ik heb examens, dus dat wordt opgelost in eten met een goeie balancer, gewoon zorgen dat ze ruwvoer kunnen eten en genoeg water en zout hebben.

Spijtig genoeg zijn de flanken binnen een paar uur ook terug ingevallen. Duurt wel een stukje langer, maar zou zeggen een halve dag.

Hooi 24/7 is geen optie omdat ze RAO heeft, ookal is het een lichte versie. Gras is dan het beste voor haar, maar ik moet haar intake verminderen.

Een merrie met RAO én ingevallen flanken is geen pretje :')

Ze drink naar mijn mening wat te weinig, maar vermoord ook de zoutblok. Vreemd dus...

Eliine
Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:10

Dat de flanken weer invallen is logisch. Zodra het gras verwerkt is en er geen nieuwe toevoer is is er minder gasvorming en is het vocht ook opgenomen.

Wat is de reden dat je je zo op de flanken focust?

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 11:47

Omdat het echt een gigantisch gat is, ik kan er mijn vuist in steken :') dus dat geeft het signaal dat er iets mis is. Ze had dit ook nooooooit.

Vandaag zowel zij als mijn shet van de Paddock gehaald hevig bibberend. Shet kreeg haast een attack, ging meteen de grond op om te rollen (op beton), hem even zweetdeken opgelegd. Merrie had kleine spiertwitches over haar hals en bij de luchtpijp, begon spontaan te krampen in haar buik zonder zweetdeken, dus dat opgelaten. Ook flank was subtiel aan het trillen, hoewel deze niet diep stond. Allebei op stal nu met hooi in hun gewoonlijke slowfeeders (ik geef enkel slowfeeders en op 't gras met maskers of stripbegrazing). Eten met supplementen gehad. Er is op stal geen schuilhok in Paddock of weide en wij zijn momenteel op eigen weides schuilhokken aan het bouwen. Fijn dus... Ze worden morgen 'getrokken' voor haar en dat gaat voor analyse binnen voor PSSM, beiden.

No_No
Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:57

Verstandig.. zeker met die trillingen er bij.

Fleur ❤️

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:24

Maar als ze verder zo vet is dan tekenen die flanken al snel ingevallen. Ik zou me er niet zo druk om maken

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:38

Als ze veel zout wil en weinig water, zou ik wat Keltisch zeezout oplossen in een bakje water. Krijgt ze zout en water binnen. Wel een bak met water waar niks doorheen zit erbij houden zodat ze zelf kan kiezen

Kirania
Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 11:36

Popstra schreef:
Maar als ze verder zo vet is dan tekenen die flanken al snel ingevallen. Ik zou me er niet zo druk om maken


Aangezien ze vroeger nog veel vetter was en toen de flanken niet had is het wel een verandering om op te merken :)

Elvira wortel, die ga ik proberen! Vind je dat zout in biologische winkels of?

Anoniem

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:01

Bij de da drogist hebben ze het wel. Wel in de gaten houden dat ze wanneer ze meer South eet, ook weer meer moet drinken, maar als ze nu haar zoutblok sloopt maakt het misschien niet eens zoveel uit

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:39

In gras zitten meer vetten en eiwitten dan in hooi.

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 07:45

In gras zit meestal meer mineralen en vitamines.
Geef je een vitaminesupplement bij?


Anoniem

Re: Een tekort dat opgelost wordt door... Gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:02

Als het een tekort is, is dat niet na een paar uurtjes opgelost. Lijkt me eerder dat de darmen gevuld worden met vocht en dat het paard er daarna beter uitziet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: don110, Icelandshet, Jennifer_S, kimmetje26, Majolen, nijnthju, Utixo, xPearl, xSCWx en 41 bezoekers