Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 21:21

zet het bij voeding maar valt ook onder gedrag

Paard betreft een grote, lang geraamde ruin welke makkelijker invalt dan aankomt. Na een dagje stress zie ik m al slanker staan.

in de winter stond hij overdag buiten om 4 uur op stal en kreeg 3 x p dag voer. (2,5 k p dag)

Nu zijn we de weide aan het opbouwen en staat ie snachts nog binnen. In de avond krijgt ie voer van stal. Overdag van mij maar daar komt het probleem al.

In de zomer staat hij straks 24/7 buiten en krijgt dan 1x daags eten (woon op 35 minuten met de auto afstand en stal voert niet meer bij).


Hier komt het probleem;


Mijn paard wil alleen nog maar met zijn maten gras knagen...

Vorig jaar veel stress gehad als ik m uit de groep haalde. Iedere dag weer een struggle.
Dit jaar is hij gewend op de stal en is dat gedeelte vooralsnog oké maar zodra het rijden achter de rug is wordt ie onrustig en wil naar zijn vrienden op de wei.
Hij wil niet op stal eten maar ook niet bij de wei.

Al geprobeerd m terug te zetten op de wei en dan na een half uur m naar het hek toe halen om te voeren. Wil ie nog steeds niet eten. Ook niet met zijn beste vriend ernaast.

2 verschillende mueslis geprobeerd. Ook 2 verschillende soorten slobber.
Ik kan appelmoes nog proberen maar vrees dat ie daar na 3 dagen ook niet meer naar taalt.

Het aangepakt als trailer laden dus iedere keer aandacht bij voerbak en grondwerk er omheen. werkte niet.
Op stal voeren met vriendje ernaast werkte niet.
Op wedstrijd eet hij ook sowieso heel de dag niet.

Ik rij L (binnenkort M) SGW en paard staat er nu goed bij maar ik les wekelijks en ga regelmatig op wedstrijd. Lijkt mij dat ie van de lucht en de liefde niet kan leven dus zit met mn handen in het haar en zoek tips en ervaringen.

Is er een heel compact voer waarvan hij maar een mini beetje zou hoeven hebben? Zou bijvoorbeeld een pavo summerfit koek genoeg zijn?

Heeft iemand nog een idee kwa voer of kwa aanpak?

Heel hartelijk bedankt voor het meedenken!


Molfre
Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:33

Summerfit koeken zijn vooral een aanvulling op eventuele vitaminen en mineralen die hij mist. Veel aanzetten zal hij er niet van doen, het is bedoeld voor sobere paarden die makkelijk dik worden.

Ik vraag me eigenlijk af of hij zijn voer nog wel nodig heeft, zeker nu hij zo veel op het gras staat. In feite bevat gras namelijk gewoon alles dat ze nodig hebben. Mijn ruin (28 en valt makkelijk af) eet ook nauwelijks zijn voer nog nu hij weer met zijn vriendjes op het land staat en dat komt naar mijn idee echt door de combinatie van vriendjes en gras.

Is het geen optie om even aan te kijken hoe het gaat zonder hem bij te voeren?

Anders zou je bietenpulp kunnen proberen. Daar zetten ze goed van bij, wel geweekt voeren.

EDIT: en hooi bij geven?

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

chamion
Huisheks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:36

Misschien fftjes heel anders gekeken, maar voor het werk voeren?
Mijn paard krijg relatief rijk aan energie enz. voer waardoor hij pakweg 1/4 schep voor het werk.
Hij kan namelijk ook na het werk wat nerveus worden omdat hij de kudde in wilt. En laat dan ook makkelijk zijn eten staan.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:02

Ik heb die van mij ook weer 24/7 op het land staan en train redelijk intensief voor endurance.
Die laat ik al een halve schep muesli wegkauwen tijdens het poetsen en opzadelen, is dat wellicht voor jou ook een optie?
Die van mij eet daarna ook gewoon lekker, maar vindt de portie te groot als die alles in 1x krijgt, dus vandaar dat hij het hier voor en na het rijden krijgt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:20

Molfre het probleem is dat hij niet wil eten dus ook bietenpulp niet..
Hooi krijgt ie nu voor de nacht maar straks met 24/7 land zeker niet nodig want hij staat op vol koeiengras. Op dit moment komt hij dan ook lekker wat aan


Chamion en jiplover, ik durf niet zo goed (veel) krachtvoer voor het rijden te voeren want slecht en benadeeld de prestaties lees ik altijd.

Dat jij, Marije jiplover, wel voert vóór je endurance rit geeft me wel weer hoop! Dan moet je paard natuurlijk ook nog steeds de kracht hebben om te lopen!
Ik was vooral ook bang om m moe te voeren. Hij moet wel aan blijven trekken in de cross anders wordt het gevaarlijk en in de dressuur is hij liever lui dan moe dus ook daar heb ik wel pit nodig.



Ik ga dit even met mn dierenarts overleggen wat zij hiervan zou vinden maar ga morgen eens proberen met een kwartje of dat ie daar wel in zou trappen tijdens het zadelen!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:23

Moet die perse zoveel krachtvoer hebben dan? Mijn paard staat ook op veel gras en in de nacht hooi. En die leeft op een halfje brok en daar loopt die Z mee..

Ik zou dan gewoon een vitaminebrokje geven daar hoeft maar een beetje van.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:32

Yvank_ schreef:
Moet die perse zoveel krachtvoer hebben dan? Mijn paard staat ook op veel gras en in de nacht hooi. En die leeft op een halfje brok en daar loopt die Z mee..

Ik zou dan gewoon een vitaminebrokje geven daar hoeft maar een beetje van.



Ook dat is dus wel een beetje mn vraag.. Ik heb hiervoor altijd PRE's gehad en die kregen een handje muesli maar met deze slanke Sjaak sport ik wel veel meer. Én hij is afgelopen najaar terug gevallen in spieren (om meerdere redenen), heb moeite die erop te krijgen en te houden.
Misschien zeggen hier wel meer dat het helemaal niet nodig is om bij te voeren. Jouw ervaring neem ik zeker mee.

Zou je een specifiek vitamine brokje kunnen aanraden?

Lieke
Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:33

Kun je hem niet tussendoor wat toestoppen, dus als je hem uit de wei haalt een handje, tijdens het poetsen paar keer etc. Zodat hij uiteindelijk toch alles binnen krijgt.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:35

zodiacje schreef:
Yvank_ schreef:
Moet die perse zoveel krachtvoer hebben dan? Mijn paard staat ook op veel gras en in de nacht hooi. En die leeft op een halfje brok en daar loopt die Z mee..

Ik zou dan gewoon een vitaminebrokje geven daar hoeft maar een beetje van.



Ook dat is dus wel een beetje mn vraag.. Ik heb hiervoor altijd PRE's gehad en die kregen een handje muesli maar met deze slanke Sjaak sport ik wel veel meer. Én hij is afgelopen najaar terug gevallen in spieren (om meerdere redenen), heb moeite die erop te krijgen en te houden.
Misschien zeggen hier wel meer dat het helemaal niet nodig is om bij te voeren. Jouw ervaring neem ik zeker mee.

Zou je een specifiek vitamine brokje kunnen aanraden?

Op gras komen ze echt een heel eind hoor.. Op mijn vorige stal stond mijn paard (tot afgelopen januari) op alleen een beetje hooi (te weinig) en 2,5 kg brok plus lucerne... Paard zag er zo uit


[ img ]

Nu staat die dus op flink gras en goed hooi en een klein halfje brok


[ img ]


Aan vitaminebrok vond ik Marstall force altijd fijn.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:36

Lieke schreef:
Kun je hem niet tussendoor wat toestoppen, dus als je hem uit de wei haalt een handje, tijdens het poetsen paar keer etc. Zodat hij uiteindelijk toch alles binnen krijgt.



Vandaag met de hand gevoerd. Na zeker niet meer dan tien handjes kaken op elkaar of doen alsof ie aanpakte maar meteen weer uit zn mond laten vallen.
Mocht ie voor het rijden niet willen eten kan ik misschien wel de handjes methode direct bij aankomst proberen op de wei. M belonen en dan weer even met rust laten. Is een idee om te proberen.

Maar goed moet ik dus nog steeds wel héél veel handjes geven om zo een kilo weg te krijgen haha

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:37

Yvank was je training hetzelfde? Want dan is dit wel heel bemoedigend!

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:39

zodiacje schreef:
Yvank was je training hetzelfde? Want dan is dit wel heel bemoedigend!

Ja de enige verandering is de stal. Ik heb zelfs door het verhuizen en alles veel minder getraind. Inmiddels niet hoor.. Maar van enkel het gras groeide die al.. Paard loopt nou gewoon vol in de sport en we zijn steeds minder brok gaan geven. Wat die nu krijgt is puur voor de magnesium die er door gaat.

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:45

lastig probleem! Om te zorgen dat hij de noodzakelijke vitamine en mineralen binnenkrijgt kun je inderdaad een vitamine brokje gegeven, ik heb zelf goede ervaringen met vitalbix, hiervan zou hij/zij afhankelijk van zijn of haar gewicht zo'n 300 gram van moeten hebben, omdat dit zo weinig is en licht verteerbaar kun je dit ook zonder problemen voor het rijden geven, en het is dus een kleine hoeveelheid dus dan is hij ook sneller klaar mocht je het wel na het rijden geven, kan hij snel terug de weide op.

Verder kun je voor het invallen inderdaad proberen om hooi bij te voeren op de weide? En het beste zou natuurlijk iets als bietenpulp zijn maar dat is lastig als hij niet eet.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:59

Yvank dank je wel voor je antwoord. Stelt me al heel veel meer gerust!

Faitherr ik zal ook kijken naar de vitalbix dank je voor de tip.
Op dit moment komt hij overigens aan ipv dat hij invalt.
Ik wil vooral voorkomen dát hij invalt want als dat al zo ver is en hij eet nog steeds niet ben ik te laat natuurlijk.

Hooi is echt niet nodig. Ik sta bij een koeienboer die zn land bemest dus de weide is vol zat. Hij staat eind van de zomer nog wel op gras ipv zand.

Odysseus
Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:07

Wil hij niet eten van de stress of gaat hij wel naast de voerbak gras gaan eten?

Icm met snel invallen bij stress doet het me meer denken aan maagzweren. Dan pakken ze ook geen krachtvoer meer aan, alleen nog ruwvoer/gras.
Je zou met je DA kunnen overleggen. Als hij het ermee eens is kun je 4 dagen omeprazol geven. Gaat je paard dan weer eten dan weet je waar t vandaan komt.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 23:23

Focussed schreef:
Wil hij niet eten van de stress of gaat hij wel naast de voerbak gras gaan eten?

Icm met snel invallen bij stress doet het me meer denken aan maagzweren. Dan pakken ze ook geen krachtvoer meer aan, alleen nog ruwvoer/gras.
Je zou met je DA kunnen overleggen. Als hij het ermee eens is kun je 4 dagen omeprazol geven. Gaat je paard dan weer eten dan weet je waar t vandaan komt.


Heb het in het verleden al eens met mijn d.a. over maagzweren gehad ivm dat makkelijke invallen maar zij verdacht m er echt niet van en had het over dat ie dan 2 weken medicatie zou moeten wat me 200 euro zou kosten. Aangezien ze het echt niet verwachtte dus maar gelaten.
Zo makkelijk als 4 dagen omeprazol had ze niet verteld.

Maar hij at dus gewoon. Totdat ie ipv in de paddock de wei op mocht. Toen wilde ie niet meer eten en wil ie alleen nog maar op de wei.
Vd winter reed ik m, voerde m en dan iedere dag om exact 12 u ging ie naar de paddock. Die paarden hebben een prima inwendige klok, voor 12en was hij gewoon zen.
Nu gaat hij om 8 u de wei op. Nu tot uur of 5. Straks hele dagen. Pas sinds de wei wil hij niet meer eten rond 12 u (want ik rij nog wel dezelfde tijd). Als hij binnen komt om 5 uur eet hij wel.


Overigens is het dus echt, volgens mij hoor, vooral de verlaging angst.


Ik mag m onder geen beding voeren midden in de wei. Ze zijn heel streng op rust voor de paarden bij mij op stal. Wat heel fijn is maar dus nu lastig. Hij mag bij grote uitzondering wel aan de andere kant van het hek. Lees, ze doen alsof ze het niet zien want ze weten dat ik er erg mee zit.

LindyH
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:45

Kun je niet gewoon lekkerder krachtvoer vinden?

Mijn ruin met gewichtsproblemen eet ook zijn extra voer niet als hij op onbeperkt kuil of gras staat. Hij is gewoon vol dan. Maar ik geef dan ook niet zulk heel lekker extra voer (bietenpulp met luzernebrok, vitaminebrok en medicijnen) om bepaalde redenen. Soms, als hij het echt op móet eten (vanwege de medicijnen) dan doe ik er een handje zemelen door en dan gaat het wel.
Als jouw paard wel krachtvoer met meer suikers kan hebben zou ik dat gewoon geven. Binnen is binnen, denk ik altijd maar.

Dat een paard vol zit wil overigens niet zeggen dat hij alles binnen heeft gekregen dat hij nodig heeft. Een paard kan zich dag en nacht de kik eten aan gras of hooi, en toch overall niet genoeg binnen krijgen, maar dat wist je al. :D

pluisje88
Berichten: 7980
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 05:51

Gras is gewoon veel lekkerder dan al het andere en dat weten ze. Na een dag/paar dagen wachten ze dan gewoon met eten. Toen onze paarden in een nieuw land kwamen net vol gras lieten ze allemaal hun hooi en brok massaal staan. Trekt echt wel weer bij als het gras wat minder wordt. Ze groeiden allemaal flink dus geen probleem ;) tegen een gras weiland Kun je echt niet voeren. Ik voer haar normaal muesli met grasmix en een vitaminebrokje smorgens. De rest bleef liggen maar de vitaminebrok ging op. Nouja helemaal prima. Nu heeft ze smorgens er vaak nig wat in liggen maar dat eet ze savonds als nog op. Aangezien je zegt dat ie savonds wel eet zou ik me er niet druk om maken. Kun je savonds desnoods wat extra voeren maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Zoveel gras zet echt hard aan

Nouvel
Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:33

Als straks het gras minder wordt gaat hij vast wel weer meer/beter eten.
Voorjaarsgras is behoorlijk rijk en als ze er dan dag en nacht in staan hebben ze daar al gauw genoeg aan.
Wel goed in de gaten houden of er steeds genoeg gras blijft staan.

Je zou vitalbix ofzo kunnen geven als vitaminebrokje, of wat muesli met appeltjes en worteltjes er door en een beetje lijnzaadolie.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:49

Het is een broodje aap verhaal dat je paarden niet vóór inspanning kunt voeren. Bij mensen kan dat niet, maar mensen zijn gebouwd op enkele keren per dag eten. Paarden zijn gebouwd op 24 uur eten. Die kennen dus het fenomeen 'after dinner dip', glucosepiek/insulinepiek niet zoals mensen die kennen.
Als je gaat rijden direct na het krachtvoer, komt de energie ook gewoon direct daar waar het moet, bij de spieren. Tijdens endurancewedstrijden (en vooral die van 80-160 km) is het van het grootste belang om er in de pauzes iedere keer weer voer in te stoppen, en al die paarden lopen dan ook echt op dát voer en hoeven echt niet eerst de boel te verteren.
Zou in het wild ook wat banketstaaf zijn. "Oh, er komt een roedel wolven aan, sorry, ik kan éven niet vluchten, heb net een veldje wilde haver afgegraasd..." :+

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:52

Mijn jonkie wilde een paar weken geleden haar brokjes niet vanwege pijn bij wisselen. Ik heb toen een zak nutrimash gekocht em ze viel er op aan als vliegen op stroop. Wellicht kan je dat proberen. Ik ben er zeer over te spreken!

https://www.vitalbix.com/vitalbix-produ ... e-slobber/

Ben het overigens niet helemaal eens met bovenstaande. Als je paard altijd de beschikking heeft over ruwvoer kan dat inderdaad, maar krachtvoer is een ander verhaal. Dat verteerd anders, kan veel gasvorming geven, en is dus voor de spijsvertering niet lekker om dat vlak voor het werk te geven. En al helemaal niet als een paard een paar uur geen ruwvoer gehad heeft.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:57

Tja, je kan het er niet mee eens zijn, het is wel gewoon de realiteit dat hordes endurancepaarden 8 uur of langer met 16-20 km/u of soms nog harder 120-160 km afleggen op voornamelijk krachtvoer en wat ruwvoer in de 30 minuten pauzes tussen de rondes. Als ze daar níet eten vallen ze vaker uit de wedstrijd dan wanneer ze daar gewoon goed bunkeren.
En voor TS maakt het sowieso niet uit, die trekt haar paard uit de wei waar hij continu aan het eten is.

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard wil geen krachtvoer, alleen nog maar gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:31

Precies dat wat Ibbel aanhaalt is de reden dat ik die van mij ook voor een training voer tijdens het poetsen en opzadelen.
Hij krijgt dan een halve tot driekwart schep muesli en na het rijden nogmaals zoiets, tot ongeveer een hele schep, afhankelijk van hoe pittig de training was.
Ik vind 1,5 tot 2 scheppen in 1x naar binnen gooien vervelender dan een deel daarvan vlak voor de training te voeren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 07:36

Ik heb niet alles gelezen, dus hopelijk niks gemist.

Hier ook een grote ruin. Hij is jong en valt veel sneller af dan dat hij aankomt. Om hem op gewicht te houden krijgt hij vitalbix vitamine brok én bietenpulp. Dat zet mooi aan en met wat olie erin eet hij het graag. Is dat misschien geen optie ipv 2.5kg krachtvoer? Met krachtvoer - ondanks de suikers - zetten ze vaak niet echt aan.

Dus dat je voor de grasmaanden je vitaminebrok kan geven en hier en daar bietenpulp als het nodig is. Dan hoeft hij ook minder hoeveelheden te eten. En in de winter verhoog je je bietenpulp en wellicht wat krachtvoer voor wat pit?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 08:59

Vorig jaar ook heel de zomer lopen klooien met voeren maar toen kwam er ook nog bij dat ik m niet kon zadelen zonder dat ie flipte.
Daar had ik nog meer last van dus dat hij niet at maakte ik me druk om maar had grotere dingen aan mn hoofd.
Zou idd heel mooi zijn als ie straks aan het gras gewend is en wel wat liever wil eten!

Ik kom van de 3 kilo brok in de winter naar nu 1.5 dat leek mij echt te veel voor het rijden.
Ik ga nu kijken naar die vitamine brok. Als ik daar minder van hoef te geven en het is even goed kwa voedingsstoffen dan geloof ik ook zeker dat dat minder kwalijk is voor het rijden!

Ik geloof overigens wel dat er verschil zou zijn tussen gras en een kilo biks voor het rijden.
Na een dag vol gras zijn paarden toch vaak net wat slomer al. Als ik er dan ook nog een kilo brok in gooi en vervolgens wil gaan springen geloof ik echt wel dat dat niet heel ideaal is. Hij zal niet meteen met 4 benen omhoog komen te liggen maar toch.
Ik voer in de winter overigens ook graag voor het rijden vast wat lucerne om wel een basis in de buik te hebben.

Ik ga zo bij aankomst meteen voeren. Kijken of ie dat wil. (Daarna spring wedstrijd dus heb heel de dag de tijd om weer met eten voor zn neus te leuren haha).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers