Welk krachtvoer voor 2 jarige die geen brok lust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:55

Met dit hele verhaal zou ik gaan voor een goede mineralenbrok, en dat kan Marstall Force zijn (voor een Fjord/500kg volwassen gewicht, 150g per dag) en dat aanvullen met gehakselde luzerne en nature's best. Dit is ook min of meer wat ik aan mijn eigen twenter voer (luzernebrok i.p.v. gehakselde luzerne dan wel), en dan voer ik meer luzerne als hij wat terugvalt in de spieren en wat meer NB als hij wat terugvalt in het vet (ribben gaat zien).

Het grootste probleem met minder krachtvoer voeren is dat je ook minder vitaminen en mineralen gaat voeren. Van Nature's best moet je 500g/100kg lichaamsgewicht voeren, en van de meeste soorten brok minimaal dat, maar dat kan oplopen tot 1kg/100kg lichaamsgewicht voor voldoende vitaminen en mineralen.

Edit: voor de keuring moet je kijken hoe slank/vet hij "moet" zijn. Sommige rassen worden bijna obees geshowd, terwijl dat bij andere rassen juist not-done is. Hoe het bij Fjorden zit weet ik niet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Josien_
Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:12

Renee_S schreef:
sneeuwpop schreef:
Aangezien de pony naar de keuring moet, komt daar een andere manier van voeren bij kijken.
Wsl is jouw idee van voeren niet het beste om hem in de prijzen te krijgen op de keuring.
Ik hoop dat je daar bewust van bent?


Ik ben benieuwd wat jij hem zou voeren dan? Ik heb geen ervaring met paarden keuring klaar krijgen. Ik weet wel dat het fjordenpaarden stamboek ze liever wat te gevuld ziet dan wat te schraal. In dat opzicht kan ik me dan ook zeker vinden in je bericht.


Wat betreft voeren voor de keuring kan ik me wel vinden in de berichten van Sneeuwpop.
Voor vergelijkbare rassen is de norm op de keuring eerder te vet dan in sportconditie. Om het zo maar even kort door de bocht te noemen.
Misschien kun je met de eigenaar nu een soort compromis sluiten waardoor je richting de keuring nog wat meer "in zijn straatje" blijft voeren, maar daarna langzaam over kan gaan tot bijvoorbeeld minder hoeveelheden en een ander soort brok zoals vitaminebrok.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welk krachtvoer voor 2 jarige die geen brok lust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 13:18

Bij het fjorden stamboek wordt, zeker op de merriekeuring, aardig royaal in gewicht geshowd als ik het zo mag verwoorden :+ Ons plan is echter zeker niet hem echt te vervetten (Dat wil de eigenaar ook absoluut niet hoor!), zijn gezondheid vinden we belangrijker dan de eerste premie. De premie is toch maar voor de leuk, gezien het een ruin is :+

Mizora, zoiets klinkt als een goed plan! 500g is nog te doen, dat zou op ongeveer 1,5 kg per dag komen = 2 scheppen. Zoiets kreeg hij ook.

Verder heb ik de leverancier (dommelsche watermolen) aan de telefoon gehad, hij had voor mij de red mills 14% horse care als aanrader. Ik vind deze echter heel moeilijk terug online. Weet iemand hier eventueel iets over?

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:20

Renee_S schreef:
sneeuwpop schreef:
Aangezien de pony naar de keuring moet, komt daar een andere manier van voeren bij kijken.
Wsl is jouw idee van voeren niet het beste om hem in de prijzen te krijgen op de keuring.
Ik hoop dat je daar bewust van bent?


Ik ben benieuwd wat jij hem zou voeren dan? Ik heb geen ervaring met paarden keuring klaar krijgen. Ik weet wel dat het fjordenpaarden stamboek ze liever wat te gevuld ziet dan wat te schraal. In dat opzicht kan ik me dan ook zeker vinden in je bericht.


Er is geen vaste manier van voeren.
Op bokt zul je de info die je nodig hebt niet vinden.
Misschien heeft de eigenaar een magazine van het fjord stamboek, waar ze het uitgebreid hebben over voeren.
Maar dan nog is "op het oog voeren" en je pony's kennen het belangrijkste om ze in de prijzen te kunnen krijgen.
Wat ook kan helpen is informatie opvragen bij de voerleversnciers - ookal promoten ze hun eigen voer, kun je het wel beter vergelijken - na testen.
Maar voor de keuring deze zomer wordt het wel opschieten om een brok te vinden die hij lekker vind.
Wij mixen ook met muesli en brok om de Welsh pony's keurings klaar te maken. Maar het is per pony verschillend.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:23

Het is echt niet zo dat de pony met het meeste vet wint, dan zou het wel een stuk makkelijker zijn :D
Dus die wel of geen eerste premie is niet een geval van gezond of ongezond.
Probeer je wat meer te verdiepen IPV het gelijk te veranderen.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welk krachtvoer voor 2 jarige die geen brok lust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 13:26

hahaha nee gelukkig niet, stel je voor! Meneer is momenteel op zich prima op conditie hoor! Met een beetje toiletteren (en nog wat oefening :+ ) zou ik hem zo mee durven nemen. Maar naar mijn idee zijn de fjorden stamboek keuringen (van wat ik gezien heb) ook een stuk laagdrempeliger dan bv. het welsh stamboek. Voerleveranciers bellen ben ik inderdaad mee bezig :)

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:32

Een twenter moet minimaal evenveel vitaminen en mineralen binnen krijgen als wat hij op volwassen leeftijd nodig heeft. Dus als hij 500kg zal wegen eenmaal volwassen, moet je hem minimaal voor 500kg lichaamsgewicht doseren.

Het is een technische pagina, maar hier kan je wel zien dat hij van alles (behalve Kalium, Natrium en Magnesium, daar 90%) minimaal evenveel nodig heeft als wanneer hij volwassen is (en op rust staat, daar heb ik mijn 500g/100kg lichaamsgewicht ook op gebaseerd).
https://www.nap.edu/read/11653/chapter/18#298

Fjorden zitten al snel aan de 500kg volwassen gewicht, en rustig ook nog 50-75kg daarboven.

De 14% horse care ken ik zo niet, maar wat ik aan analyse zie staan moet je ook daar minimaal 450-500g/100kg lichaamsgewicht van voeren in verband met de hoeveelheid selenium/kg voer. De rest van de mineralen weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 13:39

Mizora schreef:
Een twenter moet minimaal evenveel vitaminen en mineralen binnen krijgen als wat hij op volwassen leeftijd nodig heeft. Dus als hij 500kg zal wegen eenmaal volwassen, moet je hem minimaal voor 500kg lichaamsgewicht doseren.

Het is een technische pagina, maar hier kan je wel zien dat hij van alles (behalve Kalium, Natrium en Magnesium, daar 90%) minimaal evenveel nodig heeft als wanneer hij volwassen is (en op rust staat, daar heb ik mijn 500g/100kg lichaamsgewicht ook op gebaseerd).
https://www.nap.edu/read/11653/chapter/18#298

Fjorden zitten al snel aan de 500kg volwassen gewicht, en rustig ook nog 50-75kg daarboven.

De 14% horse care ken ik zo niet, maar wat ik aan analyse zie staan moet je ook daar minimaal 450-500g/100kg lichaamsgewicht van voeren in verband met de hoeveelheid selenium/kg voer. De rest van de mineralen weet ik niet zo uit mijn hoofd.


Ooh dat wist ik niet, van dat volwassen gewicht! Dankjewel voor je uitgebreide reacties en advies! Heb ik echt veel aan! Super fijn.

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:55

Mag ik even een andere kant aantikken? Je zegt, hij eet het overnacht wel op. Het kan goed zijn dat hij zulke grote porties voer niet kan hebben. Punt is dat paarden niet gemaakt zijn voor grote hoeveelheden voer ineens. Van biks wordt al jaren voor een paard max 1,5 kg per voerbeurt aangeraden. Havens is redelijk zwaar. Een voerschep is dan al snel meer dan een kg per keer.
Van zulke hoeveelheden voer krijgen ze dan maagpijn (en op termijn maagzweren). Dit kan ook heel goed de reden zijn dat ie langer nodig heeft om het op te eten. Muesli is een stuk lichter verteerbaar (en er gaat kwa gewicht minder in een voerschep). Dit kan dus echt mee spelen.

Geef altijd eerst hooi voor biks of muesli en probeer het meer te verdelen zouden dan goeie tips zijn. Daarnaast (kun je biks dan mengen met) een brok met veel gras of kruiden. Die zijn lichter verteerbaar en helpen om maagzuur pieken te voorkomen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 13:58

Veulen84 schreef:
Mag ik even een andere kant aantikken? Je zegt, hij eet het overnacht wel op. Het kan goed zijn dat hij zulke grote porties voer niet kan hebben. Punt is dat paarden niet gemaakt zijn voor grote hoeveelheden voer ineens. Van biks wordt al jaren voor een paard max 1,5 kg per voerbeurd gedaan. Havens is redelijk zwaar. Een voerschep is dan al snel meer dan een kg per keer.
Van zulke hoeveelheden voer krijgen ze dan maagpijn (en op termijn maagzweren). Dit kan ook heel goed de reden zijn dat ie langer nodig heeft om het op te eten. Muesli is een stuk lichter verteerbaar (en er gaat kwa gewicht minder in een voerschep). Dit kan dus echt mee spelen.

Geef altijd eerst hooi voor biks of muesli en probeer het meer te verdelen zouden dan goeie tips zijn. Daarnaast (kun je biks dan mengen met) een brok met veel gras of kruiden. Die zijn lichter verteerbaar en helpen om maagzuur pieken te voorkomen.


Hier ben ik inderdaad al van op de hoogte en heb ik ook al aan gedacht! Een voerschep havens is ongeveer 900gram, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Maar grote kans dat hij wel daarom muesli prefereert! Daarom zat ik te denken misschien s ochtends alleen de muesli (en vit brok) en s avonds de Lucerne erbij, zodat hij er dan langer over kan doen.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:06

Mijn opgroeiende pony geef ik Breed en Grow van Vitalbix. Hij is nogal kieskeurig en laat dingen makkelijk staan, maar hier is hij erg gek op. Je hoeft er niet veel van te voeren + is laag in suiker en zetmeel.

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:28

Ik zou ook een vitaminebrokje problemen, evt gemengd met wat lucerne.
Een 2 jarige die op een goede wei staat heeft geen 2 scheppen brok nodig naar mijn idee, of er moet iets niet helemaal in orde zijn.
In brok zit ook veel onnodige ballast naast de nodige vitamines, en energie om te werken heeft hij nog niet nodig.

Vitalbix is een fijn brokje wat je kunt proberen, gconcentreerd, dus je hoeft er weinig van te geven per dsg, dus ook sneller opgegeten.

Zelf voer ik purefeed balance, ook een soort vitaminebrok, je geeft er ietsje meer van dat vitalbix, maar het wordt hier altijd goed gegeten.
Onze werkende paarden staan hier ook nog steeds op, alleen de ene voer ik nu iets muesli bij voor de energie, maar verder heeft hij het ook vanaf jong paard er altijd goed op gedaan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:07

Josien_ schreef:
Wat betreft voeren voor de keuring kan ik me wel vinden in de berichten van Sneeuwpop.
Voor vergelijkbare rassen is de norm op de keuring eerder te vet dan in sportconditie. Om het zo maar even kort door de bocht te noemen.
Misschien kun je met de eigenaar nu een soort compromis sluiten waardoor je richting de keuring nog wat meer "in zijn straatje" blijft voeren, maar daarna langzaam over kan gaan tot bijvoorbeeld minder hoeveelheden en een ander soort brok zoals vitaminebrok.


Ik weet niet wat je onder 'vergelijkbare rassen' verstaat natuurlijk, maar haflingers tonen ze tegenwoordig liefst tegen het schrale aan. Tinkers in 'normale gezonde conditie'.
Fjorden vind ik vaak op de keuring een stuk voller ogen dan tinkers en haflingers, die in Nederland toch vrij makkelijk als drie rassen bij elkaar onder de noemer 'vergelijkbaar' gegooid worden :)

Voor wat betreft het voeren van een 2-jarige: je wil er genoeg vitaminen en mineralen in hebben. Groei kost energie, dus ze hebben echt wel iets nodig. Hoeft natuurlijk geen sportbrok te zijn.
Vitalbix breed en grow is speciaal voor dit soort situaties ontwikkeld. Mooie muesli, als je paard tegen luzerne kan (mijne dus niet). Ook equifyt heeft een mengsel speciaal voor opgroeiende paarden. Bij de meeste rassen is jaarlingbrok/ jonge paardenbrok zoals het woord zegt: een brok.
Veel paarden zullen dat met een handje luzerne erdoor best wel eten. De vraag is of je het wil, want er gaat dan vaak wel zeker 2,5kg per dag nodig zijn om aan de behoefte te komen.

Ruwvoer aanvullen met een vitaminekorrel is voor mij altijd een fijne basis. Eten ze dat niet als brokje, geef je een handje van de simpelste muesli of een handje luzerne door de vitaminebrok heen (er is vaak zó weinig nodig van zo'n vitaminebrok, afhankelijk van het merk is dat aan onderhoud zo'n 100-500 gram per dag, dat ze niet eens merken dat ze brok eten als er een handje muesli door zit...).


Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Welk krachtvoer voor 2 jarige die geen brok lust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-19 08:34

Bedankt voor al jullie adviezen! Skippy, dat is inderdaad hoe we het nu ongeveer gaan doen!

Mizora's advies gevolgd; hij krijgt nu 2x per dag de nature's best muesli (die ie zo lekker vind), daarbij luzerne (nog even kijken hoeveel dat precies gaat worden, met niet te veel begonnen) en de vitaminekorrel is besteld (Tot die binnen is kan ik de pavo vitaminekorrel van een stalgenoot voeren)

Hij heeft het gisteravond en vanochtend helemaal opgegeten. So far so good!

Nogmaals dank voor alle adviezen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura_estee en 35 bezoekers