Pavo FibreNuggets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:43

Slmt9 schreef:
Ik vind Pavo ook transparant, echter krijgt mijn paard tot dusver jeuk (vital en care4life) of wordt erg rillerig (topsport). Alleen de speedibeet gaat goed.

Ik ga morgen beginnen met de nuggets. Zocht een dikmaker naast de sojaschroot, maar wilde geen raaigras (hartog) en de verkrijgbaarheid van pavo is beter tov marstall/agrobs.


Dikmakertje adviseerde PAVO de 18plus.
En sportsfit is net tandje minder dan topsport, misschien dan minder rillerig?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:53

Heb ik naar gekeken, maar hij gaat slecht op lucerne. Ik denk dat het daar bij het voer van pavo ook mis gaat. Daarom de nuggets.

Voor geinteresseerden, ik heb nog twee proefzakjes vital + fibrebeet die ik kan toesturen tegenover alleen verzendkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:55

Zoek je een dikmaker qua vetjes of qua spieren?
Als het om spieren gaat en je voert toch al probleemloos sojaschroot dan is Subli Atleet misschien wel een optie. Subli is vaak in dezelfde winkels verkrijgbaar als Pavo en dit voer bevat 40% eiwitten, wat vaak een positief effect op de spierdikte heeft.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:16

Beide. Gaat om een 17 jarige ruin die niet meer op gras kan ivm hb-verleden. Uit alleen hooi haalt hij te weinig. En dit jaar en vorig jaar wordt hij tijdens de rui te schraal.
De coolstance copra leek voor hem goed te werken, maar werd door Den Hoek slecht uitgemeten. Het is lastig om een vergelijkbare (qua vet en eiwit) vervanger in 1 te vinden.

Van alleen sojaschroot krijgt hij nu zn bespiering al wat terug, maar hij blijft in gewicht (meetlint) onverandert. De atleet had ik al op mn lijstje maar was me even ontschoten, goeie tip!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:38

Ai, mijn paard was weer aan het schuren. Nu heeft hij dat vaker met voer van Pavo.
Hij had ook altijd last van ZE, maar sinds vorige zomer tot de dag van eergister helemaal geen last.
Ik vrees dus dat het komt van de fibrenuggets.

Meerdere mensen met die ervaring?

Anoniem

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:49

Kan het me bijna niet voorstellen of hij moet sowieso gevoelig op grassen zijn.?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:27

Ik heb het ook gekocht. Ze lusten het allebei. Ik geef het ‘s nachts met de laatste voerbeurt. Klein beetje water erop zodat de brok iets zacht is werkt hier prima.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:35

Een van mijn pony's staat steeds lelijk te kuchen als hij FibreNuggets eet. De eerste keer dacht ik dat hij zich verslikt had en dat het pech was, maar paar dagen later was het weer zo (hij krijgt ze niet dagelijk). En toen hij wat uit andermans bak jatte weer. Met ander voer heeft hij dit nooit (hooi, luzerne, brok, muslie). Alsof hij toch een hele kleine slokdarm verstopping oid er van krijgt.

Uit voorzorg voer ik ze nu aan al mijn pony's geweekt, maar vind nog dat het flink uit zet. Op een 150ml bekertje nuggets en 50 gram vitamine brokjes doe ik 500ml water en dan is het zeker niet sompig, maar wel mooi uit elkaar gevallen.

Al mijn pony's eten het wel graag, maar ik zal het niet nog eens halen. Ik haal wel losse luzerne of grasmix oid (als extra'tje bij de vitamine korrel).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:57

Anoniem schreef:
Kan het me bijna niet voorstellen of hij moet sowieso gevoelig op grassen zijn.?


Ja, meermaals hb geweest en sindsdien niet meer op gras gestaan. Dat heeft altijd tot keuk getriggerd. Maar omdat de fibrenuggets geen engels raaigras zijn en hij maar 100gr heeft gehad, had ik geen jeuk verwacht.

Van lucerne schuurt hij ook gelijk, maar dat zit er niet in..

Hij eet t wel graag. Ik heb t ook nat gegeven, vond ook dat het enorm uitzette.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:06

Dennis schreef:
Een van mijn pony's staat steeds lelijk te kuchen als hij FibreNuggets eet. De eerste keer dacht ik dat hij zich verslikt had en dat het pech was, maar paar dagen later was het weer zo (hij krijgt ze niet dagelijk). En toen hij wat uit andermans bak jatte weer. Met ander voer heeft hij dit nooit (hooi, luzerne, brok, muslie). Alsof hij toch een hele kleine slokdarm verstopping oid er van krijgt.

Uit voorzorg voer ik ze nu aan al mijn pony's geweekt, maar vind nog dat het flink uit zet. Op een 150ml bekertje nuggets en 50 gram vitamine brokjes doe ik 500ml water en dan is het zeker niet sompig, maar wel mooi uit elkaar gevallen.

Al mijn pony's eten het wel graag, maar ik zal het niet nog eens halen. Ik haal wel losse luzerne of grasmix oid (als extra'tje bij de vitamine korrel).

Daarom zou ik het inderdaad nooit droog voeren... Ik snap ook niet dat er van Pavo zelf het advies gegeven wordt om droog of nat te voeren. Iets wat zo hard uitzet moet je toch nooit droog gaan voeren lijkt me.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:00

Hier is de eerste zag fibrebeet leeg. Nu weer verder met voeren. Ze krijgt 2 scheppen fibrebeet per dag. Maar merk nog geen verschil:-(

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:54

Ik voer ze gewoon droog, geen kilo’s per keer en heb het langzaam opgebouwd, paardje geeft er geen problemen mee, terwijl ze van luzerne echt vreselijk slokdarmverstopping kreeg

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:28

Voer het ook droog, geen enkel probleem.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:32

Droog voeren durf ik echt niet, als ik zie hoeveel het uitzet als ik het nat maak....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:35

Mijne krijgt ongeveer een halve voerschep per keer.
Hij kauwt er lang op en je ziet dat er veel speeksel bij wordt aangemaakt. Goed kauwen en veel speeksel zorgen ervoor dat het al met voldoende vocht gemengd de slokdarm ingaat en dan is het geen enkel probleem.

Paarden die gehaaster eten zou ik het inderdaad geweekt voeren. Maar het uitzetten is niet te vergelijken met bietenpulp.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:37

Bij mij zet het net zo veel en net zo snel uit als de speedibeet….

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:07

Dan zijn ze toch anders dan bijv Marstall wiesencobs. Die voer ik al jaren en zetten echt niet zoveel uit. Ik voer die zowel nat als droog en nooit problemen mee gehad. Oudere paarden, nu 20 tm 26.

De Pavo was eerst niet te verkrijgen en laatst lag er 1 zak, dus toch maar niet gedaan, want als iets bevalt, wil ik er goed aan kunnen komen. Marstall wiesencobs kan ik altijd goed aan komen hier.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:18

Ik heb de FibreNuggets besteld, komt vandaag een zak binnen als het goed is. Ben wel benieuwd :) Normaal niet zo'n grote fan van Pavo, maar vind dit toch even het proberen waard.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:18

Superpony, het zijn gewone wiesencobs. Komen uit Duitsland.
Ik vind ze dus helemaal niet extreem uitzetten. Dat het uitzet is normaal, het is een gedroogd product dat vocht opneemt.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:55

Ik voer hier marstall wiesencobs, met lijnzaadmeel.
Ik pak in een emmer een halve voerschep wiesencobs en een halve voerschep lijnzaadmeel. Ik heb dan een bodempje van de emmer vol.
Ik laat de emmer dan vol lopen met water en laat het weken, ongeveer twee uurtjes. De emmer zit dan helemaal vol. Dit zet dus echt enorm uit vind ik, van zo’n 1,5 liter naar 12 liter.

Weet iemand het verschil tussen Pavo en marstall?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:17

RenateHidden schreef:
Bij mij zet het net zo veel en net zo snel uit als de speedibeet….


Same. Ik had het ook minder verwacht en zou het echt niet droog geven.
Biks zet minder uit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:51

Slmt9 schreef:
RenateHidden schreef:
Bij mij zet het net zo veel en net zo snel uit als de speedibeet….


Same. Ik had het ook minder verwacht en zou het echt niet droog geven.
Biks zet minder uit.

Inderdaad! Ik maak steeds slobber van brok en dat duurt dubbel zo lang om zacht te worden. Die fibrenuggets zwellen gelijk op als er heet water over gaat. Met koud natuurlijk veel trager, dan moet je echt een halfuur laten staan. Maar als ik het zie uitzetten met heet water zou ik het nooit droog durven voeren :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:15

Djilna schreef:
Superpony, het zijn gewone wiesencobs. Komen uit Duitsland.
Ik vind ze dus helemaal niet extreem uitzetten. Dat het uitzet is normaal, het is een gedroogd product dat vocht opneemt.


Dat dacht ik dus ook en de Marstall wiesencobs voer ik al jarenlang droog. Nu al een tijd nat aan de shet en het zet helemaal niet zo erg uit als ik hier lees. Vandaar dat ik me afvraag waar het verschil in zit??

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:16

Ik lees hier al even mee en heb ook een lange tijd de droge Wiesencobs van Agrobs gegeven. Daarbij ook Speedibeet en waar voor mij het grote verschil in zit is dat pulp opzwelt en uitzet, maar de grasbrok juist uit elkaar valt maar niet uitzet.
En volgens mij is dat juist de reden dat je een grasbrok/cob/nugget prima droog kan geven, de vezel zelf zet niet uit maar valt uit elkaar.
Dus als je paard kauwt, dan valt een grasbrok uiteen in losse vezeltjes die met speeksel nat worden. Een vlok bietenpulp neemt water op en zet uit, waardoor het volume toeneemt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:30

Misschien kunnen we eens een testje doen?
Weet niet of iemand én speedibeet én grasbrok heeft.
Maar dan van beide bijv 100gr droog een half uur laten weken, dan kan ieder voor zichzelf of het veel of weinig uitzet.