Pavo FibreNuggets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:46

Hoeveel het uitzet hangt ook wel af van hoeveel water je er bij kapt natuurlijk :P In principe kunnen 2 verschillende mensen het ook nog wel doen, maar dan in dezelfde emmer en dan meten in de hoogte ofzo hahaha.
Ik gebruik pavo liga of condition als voerbeloning, maar heb het ook wel zo gegeven met water bij en als je dat laat staan zet het ook wel uit hoor... Mijn gulzigaard (ander paard dan mijn dravertje) heeft wel al een (milde) slokdarmverstopping gehad van de pavo condition droog :') Naja eten en dan als een idioot gaan rondrennen was geen strak plan. Het is ook vanzelf weer overgegaan (heb het ff 15 min aangekeken).
Zou wel de FibreNuggets als voerbeloning willen gebruiken maar heb ze nog niet zien liggen in de winkel zelf. Als ze er zijn neem ik een zak mee :D

Lees regelmatig eens flarden hier. Ik voer de FibreBeet aan mijn dravertje van 20. Die ziet er nu ook weer heel mooi uit :D Hij vind het zonder iets niet lekker dus ik meng er nu nog pavo slobbermash onder .. Hij is best nog picky, het mag ook niet te pap zijn of hij wilt het niet :')

Nu doe ik het zo:
-Halve schep slobbermash
-1,5 schep fibrebeet erover
-Dan 2 liter kokend water erop
-Meteen daarna nog een schep slobbermash erover
-Pavo vital als supplement
-Een liter of 2 koud water erover
-Roeren
-En dan nog een halve schep FibreBeet brokken. Dan heeft hij er wat beet aan :') Die lossen niet meer helemaal op maar dat geeft niet, het is nat genoeg.

Dan is het eigenlijk ook klaar op minder dan 10 minuten. Hij krijgt zo ongeveer 2 kilo FibreBeet (droog gewicht).Het zou ongeveer 900g slobbermash zijn :D **
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 21-05-19 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:53

GaelleS schreef:
Hoeveel het uitzet hangt ook wel af van hoeveel water je er bij kapt natuurlijk :P In principe kunnen 2 verschillende mensen het ook nog wel doen, maar dan in dezelfde emmer en dan meten in de hoogte ofzo hahaha.
Ik gebruik pavo liga of condition als voerbeloning, maar heb het ook wel zo gegeven met water bij en als je dat laat staan zet het ook wel uit hoor... Mijn gulzigaard heeft wel al een (milde) slokdarmverstopping gehad van de pavo condition droog :') Naja eten en dan als een idioot gaan rondrennen was geen strak plan. Het is ook vanzelf weer overgegaan (heb het ff 15 min aangekeken).
Zou wel de FibreNuggets als voerbeloning willen gebruiken maar heb ze nog niet zien liggen in de winkel zelf. Als ze er zijn neem ik een zak mee :D

Lees regelmatig eens flarden hier. Ik voer de FibreBeet aan mijn dravertje van 20. Die ziet er nu ook weer heel mooi uit :D Hij vind het zonder iets niet lekker dus ik meng er nu nog pavo slobbermash onder .. Hij is best nog picky, het mag ook niet te pap zijn of hij wilt het niet :')

Nu doe ik het zo:
-Halve schep slobbermash
-1,5 schep fibrebeet erover
-Dan 2 liter kokend water erop
-Meteen daarna nog een schep slobbermash erover
-Pavo vital als supplement
-Een liter of 2 koud water erover
-Roeren
-En dan nog een halve schep FibreBeet brokken. Dan heeft hij er wat beet aan :') Die lossen niet meer helemaal op maar dat geeft niet, het is nat genoeg.

Dan is het eigenlijk ook klaar op minder dan 10 minuten. Hij krijgt zo ongeveer 2 kilo FibreBeet (droog gewicht). Hoeveel gram slobbermash het is weet ik niet, weegt wel minder.


En dat eet die allemaal in één keer? :wow:

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:04

Ja ? :P Hij is ook maar een klein smal paardje. Wel maar 1x per dag. Ik weet eigenlijk niet hoeveel koud water het exact is aangezien ik het onder de kraan hou maar ziet er ongeveer evenveel uit als het kokend water...
In massa is het ongeveer een halve 'tubtrug' (zo die flexibele voeremmer met handvaten) van 14 liter.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:05

Het is ook voor het grootste deel gewoon ruwvoer dus waarom zou dat niet kunnen. Een voerschep SlobberMash is zo'n 600gram trouwens.
Dus 1,5 schep is ongeveer 900-1000gr.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:07

900 gram slobbermash it is dus :D

** Er zijn ook paarden die gewoon geen hooi ed kunnen eten, dus die overleven eigenlijk alleen op emmers vol papjes en pulp enzo nog veel groter dan wat mijn binnenspeelt :)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:16

Jup zo hebben we hier ook een fjord met gladde kiezen staan die 2x daags op zo'n tubtrug aan geweekt (ruw)voer overleefd.

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:50

Bij ons wordt slobber e.d. echt naar binnen gewerkt als brok, oftewel een stuk sneller dan dat er ruwvoer wordt gegeten. Vandaar dat ik me afvraag of het niet veel te veel is in één keer? Of laten ze het tussendoor ook weer ff staan?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:19

Neuh. Als hij het niet op zou krijgen zou hij het laten staan. Hij doet er wel een halfuur over. Probleem met bv dezelfde hoeveelheid krachtvoer is dat er gas kan ontstaan in de maag waardoor die gaat dilateren, idem moest het nog veel gaan uitzetten daar. Of bij (suikerrijk) krachtvoer dat de dundarm de hoeveelheid suiker niet kan verwerken waardoor die naar de dikdarm gaat en daar alles omzeep helpt met (gas)koliek tot gevolg en erger. Maar dat is pas een tijdje nadat ze het naar binnen gewerkt hebben. Hij heeft al 1 of 2 keer een hap laten staan ofzo. Hij wordt uit de wei gehaald en staat dan rustig alleen, als hij het niet wil kan hij ook gewoon wegwandelen en gaan grazen in tuintje of niks doen :P Het is in principe inderdaad gewoon ruwvoer, hij kan de hele dag ook hooi eten en ze staan ook op weide met kort gras voor te knabbelen...
Als je een paard hebt die van niks extra naar 'hij moet veel pulp eten' moet gaan dan zou ik het ook gewoon opbouwen zeker als het een slokop is....

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:36

Het gaat wel over een paard van 400-600kg, toch? Niet over een minipaardje o.i.d.?

Slobbermash valt bij mij wel echt onder de krachtvoeders, het bevat 29.5% Z+S (zetmeel+suiker), niet bepaald laag dus. Ook is tarwezemel(grint) het enige soort van ruwvoer dat erin zit, de rest zijn gewoon granen en zaden (ok: lijnzaadschilfers is ook een grensgeval).

Hier houd ik qua "volume" maximaal 0.5kg droog gewicht voer/100kg paard aan per voerbeurt en maximaal 100g z+s/100kg paard (1g/kg paard). Dus voeren tot 20% Z+S gaan op totaalgewicht aan maximum, en daarboven op Z+S- gehalte.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:46

Gaat om een draver. Dus dan vind ik 900gr slobber erbij per dag wel meevallen. De rest is FibreBeet.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:16

HAHA nee, het is een draver van rond de 500 kilo ja :P Slobbermash is idd niet echt het gezondste, maar dat gebruik ik dus vooral omdat hij de pulp zou opeten. Ik wil het wel nog proberen afbouwen, zien of hij het met minder slobber ook eet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:18

Ik vind dat op het totale rantsoen echt niet zo super veel hoor. Dus als hij het zo wel goed eet zou ik er geen probleem van maken. Of je zou nog 18Plus kunnen proberen ipv SlobberMash. Zit je net wat lager in je totaal aan suiker en zetmeel en lost ook lekker op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:21

Slmt9 schreef:
Misschien kunnen we eens een testje doen?
Weet niet of iemand én speedibeet én grasbrok heeft.
Maar dan van beide bijv 100gr droog een half uur laten weken, dan kan ieder voor zichzelf of het veel of weinig uitzet.


Op het moment niet. Ik geef speedibeet vanaf najaar en hele winter met wiesencobs.

Nu krijgt alleen de shet nog wiesencobs, maar ik zie wel een verschil. Als ik normaal water bij de speedibeet doe blijft dat echt uitzetten en neemt al het water op.
Bij wiesencobs alleen zet ik het ook in het water, maar als het uit elkaar gevallen is, is het klaar en blijft water erop staan. Onze shet vindt dat niet erg en drinkt het water nog.

Om het te laten eten, kan je er ook een nette muesli bij kiezen. Dat doe ik ook. Je kan alles mee weken.

Ik geef de wiesencobs echt al jaren aan alle paarden droog, omdat het kauwend nat wordt en uit elkaar valt, maar geen spons effect heeft zoals speedibeet.

Djilna, ik snap je hoeveelheid wel, maar zou er zelf toch altijd voor kiezen om het te verdelen over de dag. Onze shet kauwt ook niet geweldig meer, maar krijgt wel 2x een bak wiesencobs en niet alles 1x. Hij eet gelukkig nog wel hooi de rest van de dag, avond en nacht.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:46

Hier een merrie die ook aardig wat weg krijgt in 1x

2 scheppen fibrebeet
4 scheppen water
0.5 care 4 life (stoppen we mee als t op is)

Maar dit eet ze ook in 1x helemaal op. Al twijfel ik een beetje. Ik had gehoopt dat ze een beetje zou vullen in de bovenlijn maar helaas tot op heden nog niet.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:48

Als er spieren moeten opgebouwd worden dan moeten ze ook bewegen. Gewoon eiwit voeren en hopen dat er spier groeit gaat ook maar basis zijn en ze gaan er daarmee niet uitzien als een afgetrainde quarter ofzo :P Zeg ik ook maar zonder dat ik weet wat er verder met paard gebeurt he, maar denk zomaar even dat meeste wat ouder zijn/minder werken om die redenen :P

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:58

Ze staat sowisow 24/7 buiten. En daarnaast loopt ze 4 a 5 dagen in de week. Aan de longe, werken aan de hand. Door weinig spieren zitten we er weinig op op dit moment.

K begrijp wel dat je resultaat een combi is van voer en training. Maar had wel al wat meer verwacht

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:10

GaelleS schreef:
Als er spieren moeten opgebouwd worden dan moeten ze ook bewegen. Gewoon eiwit voeren en hopen dat er spier groeit gaat ook maar basis zijn en ze gaan er daarmee niet uitzien als een afgetrainde quarter ofzo :P Zeg ik ook maar zonder dat ik weet wat er verder met paard gebeurt he, maar denk zomaar even dat meeste wat ouder zijn/minder werken om die redenen :P


Dit klopt niet helemaal. Als een ouder of ziek paard te weinig bespiering heeft kan alleen eiwitten voldoende zijn.
Is de basisbespiering in orde en wil je er een bodybuilder van maken, dan zal je wel moeten gaan trainen er naast.
Of in cijfertjes: stel de bespiering is -2, dan kan je met eiwitten weer op 0 komen, wil je naar +2, dan zal je gericht erbij moeten trainen.

Anoniem

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:57

Zit er bij jullie ook stengels in de verpakking tussen de nuggets? Lijkt wel
Luzerne...

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 13:14

Nee nooit gehad.

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:10

Hoe zijn de ervaringen inmiddels?

Mijn paard kreeg het geweekt en liet het na een tijd ineens staan. Toen heeft het een week droog gegeten en toen was hij er klaar mee.
Ik voer nu grasmix en probeer daar nog elke keer 400-600gr daar doorheen te mixen en dan gaat t uiteindelijk wel op. Maar hij bewaart ze wel voor t laatste ;)
Als de zak op is blijf ik bij de grasmix van hartof en koop ik geen nieuwe fibrenuggets meer.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:14

Ik ben bijna door mijn zak heen, hij krijgt het niet elke dag maar vaak wel na hard werken. Hij doet er nog steeds een moord voor :P Maar ik heb dan ook wel een soort van vuilnisbak, hij eet echt alles wat los en vast zit (letterlijk, hij heeft ook al een hap uit mijn poetsblok genomen) :=

Anoniem

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:22

Mijne vindt er weinig meer aan.
Droog gaat wel, maar dan plakken de supplementen niet zo goed.
Dus doe minimaal beetje water voor t plakken... en t restje dat dan uit elkaar gevallen is door t water wil hij niet.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:31

Hoewel ik de nuggets niet heel erg vind uitzetten met water heeft mijn paard er toch een slokdarmverstopping van gekregen. Op dit moment voer ik ze niet meer omdat mijn kieskeurige paard ze niet zo lekker vindt.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:16

Ik heb het 2 maanden lang aan mijn hengst gevoerd. Deed er wel altijd water bij en hij at het goed, vond het echt lekker. Maar vind zelf het resultaat erg tegenvallen dus ben er weer mee gestopt.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:19

Hier wordt het nog goed opgegeten! Ik geef het nu enkel als het ochtend hooi op is en het nog geen tijd is voor avond hooi. Ik geef dan echt een hele voerbak vol, is dan een goeie volle voerschep droge brokken met zeker 3L water dus best een stevige portie. Mijn paard vindt het nog steeds lekker :) ze eet daarnaast natuurlijk ook gewoon gras dus in principe hoeft ze niet bijgevoerd te worden naast haar krachtvoer. Maar dan heeft ze tenminste weer een gevulde buik zodat ze niet teveel aan het stro gaat zitten.