Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:30

Wow dat zijn er veel :wow: ik heb ze gister gemaild ivm leveren, omdat ik hier in verschillende topics lees dat ophalen in Oss is, maar ik kreeg als antwoord dat ophalen zo veel mogelijk lokaal geregeld wordt.
Ik zit nu op 150 planten maar twijfel nog om dat al te verdubbelen of dat we het in meerdere fases doen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:38


Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:48

Dus als je gebied niet omkaderd is mag het wel?

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:28

Ja daar mag het zonder problemen.

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:30

Top, want ik vind ze best wel mooi :D
Ik wilde eerst voor hazelaar gaan maar durf dat niet helemaal aan met de nootjes? (lees: geen zin die op te gaan ruimen :o ) Ik vind fruit sowieso een beetje eng, net als een appelboom, ben bang dat ze zich dan helemaal ziek eten aan die appels :=

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:17

Was deze link al eens gedeeld? Ik kom hem net tegen in mijn zoektocht naar de giftigheid van de Gelderse roos. Sowieso vind ik het wel een interessante pdf:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... jV9kzNamlE

Hier staat dat het nog te bezien valt of/hoe giftig hij is?

Mijn gebied is niet omkaderd gelukkig, zou een beetje jammer zijn van die paar 100 meidoorns die ik vorig jaar al geplant heb :')

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:47

Prairy schreef:
Was deze link al eens gedeeld? Ik kom hem net tegen in mijn zoektocht naar de giftigheid van de Gelderse roos. Sowieso vind ik het wel een interessante pdf:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... jV9kzNamlE

Hier staat dat het nog te bezien valt of/hoe giftig hij is?

Mijn gebied is niet omkaderd gelukkig, zou een beetje jammer zijn van die paar 100 meidoorns die ik vorig jaar al geplant heb :')


Volgens mij was die nog niet gedeeld, ik had hem eerder ook al eens zitten bekijken. Maar daar staat hij ook onder het rijtje van "Hierbij een overzicht van welke hagen, struiken en bomen we beter niet bij de paarden zetten. In de meeste gevallen zullen paarden niet eten van deze platen, wel bestaat de kans dat ze gaan eten van afgewaaide bladeren, bloemen, zaden, takken of snoeiafval.".

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:27

Oh de egelantier kan ook? Misschien dat we die er nog tussen knallen dan....
Hazelaar staat overal wel in de lijst. Geeft dat geen problemen met de noten?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:31

Hazelaar is niet giftig, maar die noten zijn erg hard. Schade aan kiezen door paarden die ze proberen kapot te bijten zou ik mij zorgen over maken, maar dat is geen kriterium voor die lijst.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:13

Ik ben wel blij dat ik pas over een paar jaar paarden ga kopen , dan kan ik tenminste rustig alles uitvogelen. Esdoorns gaan sowieso allemaal weg, maar ik heb ook een behoorlijk aantal (hele grote) acacia's staan die ik wel graag wil behouden eigenlijk... Ze kunnen niet aan de bast knabbelen, maar blad waait natuurlijk wel af (en de zaadlijsten). En ze komen overal en nergens op, dat is vooral vervelend.

Maar dan hoop ik maar dat ze paardjes genoeg andere dingen te knabbelen gaan hebben met alles wat we nu aan het planten zijn (geweest).

Maartje, kun je de hazelaars niet wat meer achteraan zetten en dan prikkers ervoor, dat de paarden er niet aan kunnen maar dat je zelf takken kunt snoeien en aan de paarden kunt geven? Dan eten andere beestjes vanzelf de hazelnoten voor je op :)

Maartje_M

Berichten: 9358
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:35

We hebben al een paar hazelaar bomen staan waar de paarden niet komen. Ik wil hier echt een haag die ze zelf mogen snoeien en waar ik hopelijk niet te veel onderhoud aan heb :')

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:57

Ik heb laatst een haag van hazelaars gezien die een jaar of 10 oud was. Het worden hele brede struiken van een meter of 3-4 hoog. Wel erg mooi :) Die mensen snoeiden nooit eigenlijk.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:21

Prairy schreef:
Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)


Gelderse roos is giftig voor paarden. Ze eten het over het algemeen niet.

Welke kornoelje heb je besteld? ze zijn niet allemaal geschikt voor paarden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:27

Leuk dat jullie allemaal de ruimte hebben om echt te planten! ik hoop ook ooit een plek te bezitten waar ik me helemaal uit kan leven.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:04

Diana_Mabel schreef:
Prairy schreef:
Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)


Gelderse roos is giftig voor paarden. Ze eten het over het algemeen niet.

Welke kornoelje heb je besteld? ze zijn niet allemaal geschikt voor paarden.

Dan zet ik ze wel ergens anders waar de paarden er niet bij kunnen :)

Rode kornoelje heb ik besteld,voor in de haag.

miepmier26
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-05-09

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:26

Zo net een bestelling gemaild voor 100 stuks voor tussen mijn wilgen. Dankjewel voor de link!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:00

Die is ok, die staat ook op paard en plant.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:01


SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:22

Prairy schreef:
Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)


Dankjewel voor deze tip :) Inmiddels ook ruim 400 planten besteld en kunnen ze over 1.5 week ophalen.

Twijfel nog een beetje of we alles in een haag zetten en elders nog wat grotere bomen kopen om er tussen te zetten, of dat we een aantal kleine struikjes uit laten groeien tot boom. Duurt misschien wel lang met deze maten?

Heeft iemand de planten al opgehaald? Misschien leuk om wat foto's te delen?

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:06

Leuk dat je ook besteld hebt!

Als je een aantal wil laten uitgroeien tot een boom, hang er dan iets aan de stam. Dan weet je later nog wat het is. Van een aantal herken ik wel wat het is, maar van het meeste wat ik vorig jaar geplant heb weet ik het niet meer.

Maar jij hebt dus al een dag waarop je ze kunt halen? Ik heb helaas niks gehoord... Gisteren nog een mail gestuurd of er al iets bekend was voor de planning.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:10

Prairy schreef:
Leuk dat je ook besteld hebt!

Als je een aantal wil laten uitgroeien tot een boom, hang er dan iets aan de stam. Dan weet je later nog wat het is. Van een aantal herken ik wel wat het is, maar van het meeste wat ik vorig jaar geplant heb weet ik het niet meer.

Maar jij hebt dus al een dag waarop je ze kunt halen? Ik heb helaas niks gehoord... Gisteren nog een mail gestuurd of er al iets bekend was voor de planning.


Dat is wel een goede tip! Gebruik jij daar bepaalde watervaste labels voor oid?

Ik heb vandaag even mailcontact met ze gehad, en waarschijnlijk wordt ik een verdeelpunt hier :D Hij gokte op eind november voor deze regio.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:31

Prairy schreef:
Leuk dat je ook besteld hebt!

Als je een aantal wil laten uitgroeien tot een boom, hang er dan iets aan de stam. Dan weet je later nog wat het is. Van een aantal herken ik wel wat het is, maar van het meeste wat ik vorig jaar geplant heb weet ik het niet meer.

Maar jij hebt dus al een dag waarop je ze kunt halen? Ik heb helaas niks gehoord... Gisteren nog een mail gestuurd of er al iets bekend was voor de planning.


Ik woon vlakbij de initiatiefnemer, misschien scheelt dat? En dat is een goede tip, Dankje. Ik twijfel alleen of het niet heel lang gaat duren voor er echt een boom staat...

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 18:12

Veel aan het blad harken geweest de laatste tijd :o

Maar ontdekt in het kleine tuintje
dat er allemaal mini esparcettes zijn opgekomen.
En dat lijkt ook zo met de kamille ...

Ben heel benieuwd of het wat gaat worden :j

Groet Karin.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:08

MarliesR schreef:
Prairy schreef:
Leuk dat je ook besteld hebt!

Als je een aantal wil laten uitgroeien tot een boom, hang er dan iets aan de stam. Dan weet je later nog wat het is. Van een aantal herken ik wel wat het is, maar van het meeste wat ik vorig jaar geplant heb weet ik het niet meer.

Maar jij hebt dus al een dag waarop je ze kunt halen? Ik heb helaas niks gehoord... Gisteren nog een mail gestuurd of er al iets bekend was voor de planning.


Dat is wel een goede tip! Gebruik jij daar bepaalde watervaste labels voor oid?

Ik heb vandaag even mailcontact met ze gehad, en waarschijnlijk wordt ik een verdeelpunt hier :D Hij gokte op eind november voor deze regio.

Ik heb voor de boompjes in het voedselbos de namen gebrand op een mooi stokje acacia en dat gelakt.

Mijn ervaring is dat plastic maar een jaar of zo mee gaat en de watervaste stift nog korter. Dat is dus niet handig :+

Leuk dat je verdeelpunt wordt! K zag dat mijn reclame maken goed gewerkt heeft :D er kan niet meer besteld worden, alles is op :D

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:20

Prairy schreef:
Ik heb voor de boompjes in het voedselbos de namen gebrand op een mooi stokje acacia en dat gelakt.

Mijn ervaring is dat plastic maar een jaar of zo mee gaat en de watervaste stift nog korter. Dat is dus niet handig :+

Leuk dat je verdeelpunt wordt! K zag dat mijn reclame maken goed gewerkt heeft :D er kan niet meer besteld worden, alles is op :D


Oh dat is wel een tof idee ja! En zeker in zo'n voedselbos wil je wel langdurig weten wat er nu ook al weer precies staat :')

Watervaste markers is mijn ervaring ook dat dat niet lang goed blijft buiten. Maar heb ook geen brander oid, dus nog maar even over nadenken dan. Scheelt al dat het hier iets minder nauw komt.

En alles gewoon op dus! Wel mooi dat het ook daadwerkelijk allemaal uitgeplant gaat worden :D :D En ik had hier in de buurt ook nog flink reclame gemaakt, misschien mede geholpen aan dat wij dan ook verdeelpunt kunnen zijn :D
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 15-11-20 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt