erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:56

Basisbrok, af en toe pavo sportsfit en natuurlijk onbeperkt hooi

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:00

Voeren jullie jaarrond Oerbalans? Ik heb 1 van mijn Haflingers een paar weken geleden over gezet omdat ze snel jeukerig is. De jeuk die ze had lijkt weg te zijn, ik vind dr ook wat losser in haar lijf dus de zomer ga ik iig door. Maar vraag me af wat handig is ivm de kruiden.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:01

Die van mij krijgt er Havens Gastro + bij en wat Subli Dieetmix. De Gastro (300 gram/dag) tegen de singelenijd wat nu nauwelijks meer aanwezig is en de Dieetmix om er iets volume aan toe te voegen (100 gram/dag) en verder onbeperkt hooi en 8 -10 uur per dag op het gras.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:06

Miran schreef:
Voeren jullie jaarrond Oerbalans? Ik heb 1 van mijn Haflingers een paar weken geleden over gezet omdat ze snel jeukerig is. De jeuk die ze had lijkt weg te zijn, ik vind dr ook wat losser in haar lijf dus de zomer ga ik iig door. Maar vraag me af wat handig is ivm de kruiden.


Zou t zelf in periodes van 6 weken geven en dan een tijd niet.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:33

Muze schreef:
Miran schreef:
Voeren jullie jaarrond Oerbalans? Ik heb 1 van mijn Haflingers een paar weken geleden over gezet omdat ze snel jeukerig is. De jeuk die ze had lijkt weg te zijn, ik vind dr ook wat losser in haar lijf dus de zomer ga ik iig door. Maar vraag me af wat handig is ivm de kruiden.


Zou t zelf in periodes van 6 weken geven en dan een tijd niet.


Waarom? Voor zover ik weet heeft het pas na langdurig gebruik écht goed resultaat. Ik geef de poeder het hele jaar door. :)

Edit: Ecostyle zegt zelf het volgende: Voer OerBalans minimaal 6 maanden voor een optimale stofwisseling en een blijvend gezonde huid en glanzende vacht.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:49

Omdat je kruiden in dezelfde samenstelling helemaal niet zo langdurig geven wilt.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:51

En dat wil je niet omdat?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 00:28

Omdat dan de trigger van het lichaam minder wordt. Ik stop vaak in november en december.

Voer verder nog dieetmix, maar stop als die op is. Vitalbix nutrimash slobber, soja (ivm verwaarloosd/ouder/drachtig) en extra vit E en magnesium

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:44

Heb het ook besteld.
Vage jeuk klachten bij mijn merrie.
Geen staart manen jeuk
Jeukerig op de huid .

Voer niet veel krachtvoer . Wel voordroog en weidegang
Maar t gras wil niet echt met de droogte .

Ben benieuwd, want voorheen altijd vital pavo bij gevoerd .
Naast Gastro+ halve schep per dag en halve muesli van Cavalor tradition ( cavalor wordt vanuit stal gevoerd)

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:00

Tribunals schreef:
En dat wil je niet omdat?


Kruiden kunnen geneeskrachtige eigenschappen hebben.
Je wilt eigenlijk dat het lichaam een periode ondersteunt wordt.
Meestal heeft het lichaam daarna weer wat anders nodig of wordt het gewoon “ too much”.
Kruiden groeien okk met een reden allemaal in bepaalde periodes.

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:59

Zijn er nog recente ervaringen met de darmbalans

SumSum
Berichten: 677
Geregistreerd: 15-05-07

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:38

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met Darmbalans. Mijn merrie heeft veel gasvorming en is wat opgeblazen. Ze staan sinds 2 maanden een aantal uren per dag op de wei,uiteraard rustig opgebouwd.
Ik ben benieuwd of darmbalans kan helpen dat ze minder last krijgt van gas.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 16:04

Mijn ruin met regelmatig mestwater leek erop te reageren, maar is echt wel/niet, dus ook vaak wel erg nat nog steeds.

Wordt regelmatig op wormen getest en met psyllium behandeld.

Als oetbalans op is straks weet ik het nog niet.......

Anoniem

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:23

Ik begin toch ook wat te twijfelen met oerbalans. Voer het nu sinds januari, maar hij heeft toch nog steeds natte scheetjes. Verder komt ie wel mooi in z'n zomervacht en glanst ook behoorlijk (niet dat je er veel van ziet op een stoffige cremello). Hij eet het overigens wel graag. Dus zal de 15kg er nog doorheen werken en denk dat ik dan even een tijdje stop.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:29

Mijn paard heeft eigenlijk sinds ik hem heb darmproblemen (snel last van worden, snel splappe mest en snel opgeblazen), dus ik wou ook eens de darmbalans proberen, zeker nu ze weer de wei opgingen en er nieuwe paarden in de kudde kwamen (=extra stress). En ik was echt heel positief verrast met de resultaten! Hij had geen slappe mest meer toen hij de wei af kwam, geen bolle buik meer en hij mestte ook niet meer tijdens de trainingen. En of het allemaal door darmbalans komt, tsja dat durf ik niet te zeggen, er zijn natuurlijk altijd zo veel meer factoren die meespelen, maar ik zou het zo weer kopen als kuur.


Afbeelding

Afbeelding

Boven is van 5 april en was ongeveer de start en onder is van 24 april wanneer het bijna op was.
Ik maak zo regelmatig fotos om ook zijn bespiering in de gaten te houden :)

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:23

Marije_1997 schreef:
Ik begin toch ook wat te twijfelen met oerbalans. Voer het nu sinds januari, maar hij heeft toch nog steeds natte scheetjes. Verder komt ie wel mooi in z'n zomervacht en glanst ook behoorlijk (niet dat je er veel van ziet op een stoffige cremello). Hij eet het overigens wel graag. Dus zal de 15kg er nog doorheen werken en denk dat ik dan even een tijdje stop.


Natte scheetjes/ of mest dan moet je aan de darmbalance. Daar is de oerbalance niet voor.
Je kan het wel samen geven en als het na ongeveer een maand goed is op de oerbalance alleen blijven.

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:27

Hier positieve ervaringen met darmbalance. Maar je moet het wel minimaal een maand geven. Zo een kleine pot van 1.2 kg is prima voor een paard na bv koliek. Maar een paard wat echt langer problemen heeft met natte mest is die pot bij lange na niet genoeg.
Als ze het echt hardnekkig hebben moet je het gewoon langer geven en dan als het goed gaat kan je eerst samen en dan langzaam over op de oerbalance maar er zijn ook paarden die op de darmbalance moeten blijven dat moet je testen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 19:42

baudyh schreef:
Hier positieve ervaringen met darmbalance. Maar je moet het wel minimaal een maand geven. Zo een kleine pot van 1.2 kg is prima voor een paard na bv koliek. Maar een paard wat echt langer problemen heeft met natte mest is die pot bij lange na niet genoeg.
Als ze het echt hardnekkig hebben moet je het gewoon langer geven en dan als het goed gaat kan je eerst samen en dan langzaam over op de oerbalance maar er zijn ook paarden die op de darmbalance moeten blijven dat moet je testen.


Ik heb de emmer en geef het al eventjes. Ecostyle zelf zegt het samen te geven. De rest krijgt oerbalans, dus hij ook.
Ik zag eerst wel wat en nu wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:47

baudyh schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik begin toch ook wat te twijfelen met oerbalans. Voer het nu sinds januari, maar hij heeft toch nog steeds natte scheetjes. Verder komt ie wel mooi in z'n zomervacht en glanst ook behoorlijk (niet dat je er veel van ziet op een stoffige cremello). Hij eet het overigens wel graag. Dus zal de 15kg er nog doorheen werken en denk dat ik dan even een tijdje stop.


Natte scheetjes/ of mest dan moet je aan de darmbalance. Daar is de oerbalance niet voor.
Je kan het wel samen geven en als het na ongeveer een maand goed is op de oerbalance alleen blijven.


Z'n mest is gewoon netjes, en het is ook niet dramatisch ofzo. Alleen op een cremello vallen die natte scheetjes meer op. Is wat meer schoonmaak werk.

Van de oerbalans merk ik momenteel ook vrij weinig. Z'n wintervacht is we bijna af, maar had het wel iets sneller verwacht (hij komt wss uit Spanje, dus zal ook wel een beetje door temperatuurverschil komen enzo). Hij glimt wel lekker ondanks z'n enorme stoflaag. Maar denk dat dat door de lijnzaad olie komt. Staleigenaresse vond em wel veel plassen afgelopen winter, maar dat zal wel door het afvoeren van afvalstoffen komen? Ik blijf het wel gewoon door voeren. En hoop dat het gewoon door overgang winter zomer komt ofzo. Op het gras komt hij nu niet ivm beperkte bewegingsvrijheid. Dus daar komt het in iedergeval niet van.

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:40

Zit er verschil in de Oerbalans poeder en Oerbalans brok? Heeft iemand dit ervaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 21:06

cijsalover schreef:
Zit er verschil in de Oerbalans poeder en Oerbalans brok? Heeft iemand dit ervaren?


Nee enige verschil is dat de poeder wat nat gemaakt moet worden en de brok je zo kunt voeren. Voor de rest exact het zelfde.

Heb beide gehad. En beide vind ik opzich (omdat ik ook supplementen voer) even makkelijk voeren. Poeder geeft alleen iets meer troep, omdat ik er echt een papje van maakte met lijnzaadolie en water.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:50

Jawel. Er zit in de brok melasse en in de poeder niet.

Hier tevreden over oerbalans. Ik geef ook nutrimash. Dat helpt hier tegen mestwater natte scheetjes. Ik was kort naar een andere slobber en het was gelijk terug. Weer nutrimash en het trok weer weg

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:38

Caily schreef:
Jawel. Er zit in de brok melasse en in de poeder niet.

Hier tevreden over oerbalans. Ik geef ook nutrimash. Dat helpt hier tegen mestwater natte scheetjes. Ik was kort naar een andere slobber en het was gelijk terug. Weer nutrimash en het trok weer weg


Zowel de poeder als brok is vrij van melasse. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:06

Hilde_ schreef:
Caily schreef:
Jawel. Er zit in de brok melasse en in de poeder niet.

Hier tevreden over oerbalans. Ik geef ook nutrimash. Dat helpt hier tegen mestwater natte scheetjes. Ik was kort naar een andere slobber en het was gelijk terug. Weer nutrimash en het trok weer weg


Zowel de poeder als brok is vrij van melasse. :j


Wou net zeggen samenstelling van brok en poeder is exact het zelfde. Dit heb ik ook gelezen op de Facebook pagina van ecostyle waar iemand vroeg of er verschil in zit. Ecostyle antwoordde daarmee dat het exact dezelfde samenstelling is.

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Re: erv ecostyle oerbalans, darmbalans etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:52

Lees al een tijdje mee, balen gebruik het nu een maand ongeveer denk ik, bevalt me goed.
Ik ga alleen wisselen van poeder naar brok.
Toevallig nog iemand interesse in een emmer poeder waar denk ik nog zo’n 2,5 tot 3 kilo in zit? Mag voor de helft van de nieuwprijs! (Noord-Drenthe)