Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:01

Ik geef wel gemengd met 18 plus en met name dus wegens de eiwitten omdat we heel schraal ruwvoer hebben en geen gras.( staat op zand).
Zodra de weides weer af en toe opengaan stop ik met de topsport.


Woody2015
Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:08

Die van mij komen niet op de wei, worden ze echt veel te dik van.

Staan met opzet op zandpaddocks en droog hooi.

Marije_jiplover
Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:16

Die van mij schuurt niet.
Staat op onbeperkt ruwvoer en op de wei.
Krijgt als onderhoudsvoer ongeveer 400 grams natures best met 1 kg grasbrok (nu in de winter, wanneer het gras weer echt groeit gaat de grasbrok eraf) en 100 gram Vital.
Op dagen dat hij flink werkt (endurance training) krijgt hij er een 300-500 gram bietenpulp bij, met max een halve voerschep Topsport, dus iets van 400 gram?
Hierop doet hij het super.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Woody2015
Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:29

Klinkt dus voor verschillende paarden wel als goed voer wat ook wel degelijk energieverslindend werkt :-) zou dus voor ons wellicht ook wat kunnen zijn, en zo hoeven we niet zoveel krachtvoer te voeren.

Zinzi_jewel
Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:28

Woody2015 schreef:
Thnxs!

Ik heb 3 hafs en alle drie ontzettend verschillend, bij de andere 2 zou ik dit niet durven voeren die waar ik het aan wil voeren is echt wel wat snel uitgeblust en luier ....

Iemand ervaring met schuren erdoor?
De mijne is schuurgevoelig.


Mijn merrie ging niet extra schuren door de topsport
Enige veilige sport voer naast havens gastro + voor haar

Chasing Dreams

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:59

Grappig dat de mijne er ondertussen wel ietsje te fris van wordt.
Krijgt een schep half om half met 18 plus.
Zit ook wel te twijfelen om gewoon sojaschroot te geven naast een wat meer “ basis” voer..

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:13

De mijne doet het erg goed op 1 schep per dag als toevoeging op zijn huidige voer.

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:48

Zijn er ook mensen die pavo topsport als 'basis' voeren, dus zonder ander krachtvoer ernaast? Naast onbeperkt ruwvoer uiteraard.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Zinzi_jewel
Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:12

Nee nooit gedaan
Omdat het echt een topping is , dus een aanvulling
Wellicht kan t prima met wat lucerne ofzo erbij
Vraag t eens bij pavo zelf na

Chasing Dreams

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:14

Zinzi_jewel schreef:
Nee nooit gedaan
Omdat het echt een topping is , dus een aanvulling
Wellicht kan t prima met wat lucerne ofzo erbij
Vraag t eens bij pavo zelf na


Slim, ga ik meteen even doen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:40

Mijn paard krijgt een balancer en soms wat topsport voor het lekkere en/of of als ze heeft gewerkt.

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:55

Ja ik, ik geef alleen topsport naast het ruwvoer en als voer een vitamine brok met grasmix en dan de topsport als basis maar ongeveer een halve schep per x

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:06

DreamGuide schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Nee nooit gedaan
Omdat het echt een topping is , dus een aanvulling
Wellicht kan t prima met wat lucerne ofzo erbij
Vraag t eens bij pavo zelf na


Slim, ga ik meteen even doen.



"Wij van wc eend"

Misschien goed om na te trekken wat je wel en niet in je paard wil.
Ik zou voor ze laag mogelijk suikers en zetmeel gaan, voldoende goed opneembare eiwit en goede vetten (zoals lijnzaadolie die een goede omega verhouding heeft)

Pavo is druk bezig om zich aan te passen naar de vraag om minder suikers en zetmeel, graanarm of graanvrij te voeren.

Maar laat je niet zomaar om praten met mooie praatjes om er wel meer suiker en zetmeel te voeren.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Zinzi_jewel
Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:40

Nou wij van wc eend

Heb pavo advies toch als goed ervaren .
Zeker als je zelf al een idee hebt wat je wel en niet wenst in je voerrantsoen

Chasing Dreams

maralyn
Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:48

Zinzi_jewel schreef:
Nou wij van wc eend

Heb pavo advies toch als goed ervaren .
Zeker als je zelf al een idee hebt wat je wel en niet wenst in je voerrantsoen


Dan mag ik er vanuit gaan, dat ze zijn veranderd.
Al vind ikzelf een onafhankelijke adviseur veel prettiger. Juist omdat ze niet merk gebonden zijn.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Susanne
Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:13

DreamGuide schreef:
Zijn er ook mensen die pavo topsport als 'basis' voeren, dus zonder ander krachtvoer ernaast? Naast onbeperkt ruwvoer uiteraard.


Ik heb daar destijds contact over gehad met Pavo. Het werd mij toen afgeraden. Dit is wel al enkele jaren geleden, toen het pas op de markt was.

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:20

Susanne schreef:
Ik heb daar destijds contact over gehad met Pavo. Het werd mij toen afgeraden. Dit is wel al enkele jaren geleden, toen het pas op de markt was.


Ja dat zeiden ze nu ook tegen mij, maar de voedingswaarden van de Pavo Topsport muesli liggen hoger dan die van hun sportbrok.

Daarnaast heeft een ander merk me geïnformeerd dat de term 'aanvullend voer' reglementair bepaald is, omdat ruwvoer de basis van het dieet dient te zijn.

Heb dus een beetje een onderbuikgevoel dat de 'adviseur' van Pavo alleen maar de regels uit een boekje volgt. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Mizora
Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:16

Bij havens, subli of marstall zie ik deze verandering toch veel minder. Pavo is over het algemeen van de traditionele merken veruit het meest vooruitstrevend. Havens heeft precies 1 krachtvoer onder de 30% zetmeel+suiker, namelijk gastro+ , maar die zit nog niet onder de 20% z+s. Subli gaat, marstall heeft vito en faser light, maar is verder zeer graangericht.

Als ik topsport met condition vergelijk zit het hoger in vitaminen, eiwit en vet en vergelijkbaar in mineralen.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /topsport/

Ik zou er niet meer dan 0.5kg/100kg paard van voeren i.v.m. de vitamine a. Maar als je minder dan dat voert zou ik het wel naar die dosering aanvullen met pavo vital (iedere 0.5kg die je met topsport minder voert, compenseer je met 30g pavo vital). Pavo vital zit juist laag in vit. A, dus dat levert geen problemen op.

De reden dat pavo het afraadt is omdat je met meer dan 0.3kg/100kg paard wel erg veel eiwit voert. Dat is voor de meeste paarden niet nodig.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:22

Mizora schreef:
Bij havens, subli of marstall zie ik deze verandering toch veel minder. Pavo is over het algemeen van de traditionele merken veruit het meest vooruitstrevend. Havens heeft precies 1 krachtvoer onder de 30% zetmeel+suiker, namelijk gastro+ , maar die zit nog niet onder de 20% z+s. Subli gaat, marstall heeft vito en faser light, maar is verder zeer graangericht.

Als ik topsport met condition vergelijk zit het hoger in vitaminen, eiwit en vet en vergelijkbaar in mineralen.
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /topsport/

Ik zou er niet meer dan 0.5kg/100kg paard van voeren i.v.m. de vitamine a. Maar als je minder dan dat voert zou ik het wel naar die dosering aanvullen met pavo vital (iedere 0.5kg die je met topsport minder voert, compenseer je met 30g pavo vital). Pavo vital zit juist laag in vit. A, dus dat levert geen problemen op.

De reden dat pavo het afraadt is omdat je met meer dan 0.3kg/100kg paard wel erg veel eiwit voert. Dat is voor de meeste paarden niet nodig.


Bedankt voor je verduidelijking!
Echter, dat zou betekenen dat ze 3 scheppen op een dag zou moeten hebben? Dat zou dan ook voor bijvoorbeeld Pavo Condition gelden. En eerlijk; ik heb mijn paard nog nooit 3 scheppen krachtvoer per dag gegeven, ze kreeg 1 schep max, maar in het bloedonderzoek had ze perfect waardes?

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Mizora
Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:36

Als je het als enige mineralenbron zou willen gebruiken wel. Ik zou 1 schep echter aanvullen met 100g pavo vital. Daarmee geef je ook voldoende vitaminen en mineralen. Met bloedwaardes zijn alleen heftige tekorten te zien, of ze kraptes hebben is zeer slecht te meten helaas.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:42

Precies zo doe ik het ook, had ik al eerder gepost hier. Had dat zelf uitgepuzzeld

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

DreamGuide
Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:40

Zorgt dat niet voor een teveel aan vitamines? Ik had gelezen dat paarden een teveel aan vitamines niet goed kunnen verteren?

Sorry overigens voor al mijn vragen, ik wil het gewoon graag goed doen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

annelinnie
Berichten: 838
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:48

Getwijfeld of ik nog wat zou plaatsen maar ik denk toch dat het heel nuttig is te melden wat mijn ervaring is.

Dit was ongeveer 1,5 jaar geleden. Ik heb 2 paarden. Beide paarden kregen onbeperkt hooi aangevuld met Equilin maar werden erg mager. Ik schaamde me kapot. Spot, ruin van 15 jaar oud, werd echt dun. Ik naar de dierenarts geweest, uiteindelijk zelfs een maagscopie laten maken om te kijken of het geen maagzweren waren. Maar dat was het allemaal niet. Het hooi bleek veel te weinig te bevatten. Kwam van een bio boer die erg mooi hooi had maar helaas dus weinig eiwitten voor mijn paarden. In overleg met de dierenarts hebben we een spoeddieet voor beide opgesteld wat hoog in het eiwit zat. 1,5kg merriebrok per dag, 1 schep fibre beet, aangevuld met olie in de vorm van Subli omega. Na overleg met m'n voer leverancier in aanraking gekomen met pavo topsport. Dit heel rustig geïntroduceerd en dat heeft zeker verschil gemaakt!

Al met al kreeg ik advies om topsport niet te veel te voeren, dan trekken verhoudingen scheef. Paarden krijgen daarom een halve schep per dag.

Inmiddels ben ik een jaar verder en is Spot zelfs een beetje dik, het andere paard doet het heel goed! Momenteel haal ik ze dus van merriebrok af, staan ze op de basisbrok van stal met nog altijd een halve schep topsport en Subli omega. Echt fantastische combi. Paarden zien er fantastisch uit! Een pak van m'n hart in elk geval ;)

Ann's Arising Art: Portretten en schilderijen van jouw lievelingspaard!
Pb voor info :)

Macs
Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:34

Mijn zadelpasser vertelde me over dit voer, en ik had er eerlijk gezegd nooit naar gekeken. Ik had het vermoeden dat dit voer voor paarden was die lekker heet en pittig in de ring moesten verschijnen :o maar na het lezen van jullie verhalen ben ik overtuigd.
Ik voer mijn fjord Metazoa (100g) en 18+ (ong 700g, maak er slobber van). Voorheen kreeg zij een bom aan suiker gevoerd (toen ze nog niet van mij was) met als resultaat wel perfect ronde vormen maar een slechte vacht en dikke nek.
Alles er af gehaald en verhuist naar een nieuwe stal en alleen metazoa gaan geven. Dit resulteerde in een magere fjord :+ Máár, daardoor wisten we wel wat ze nodig had. Ik voer nu 18+ bij sinds 3 maanden en bij stress in de kudde valt ze weer af, maar verder ziet ze er super goed uit (mooie glanzende vacht).
Echter is ze erg onbespierd ondanks onze heuveltrainingen sinds mei. Daarvoor stond ze helemaal stil, dus zo gek is het niet.
Ik ga dit voer straks halen en in eerste instantie samen met de 18+ geven. Die kan ik hopelijk straks afbouwen zodat we met metazoa en topsport overblijven. We rijden veel buiten (5-25 km) en doen academisch werk aan de hand (beginfase). Ik hoop dat ze er niet te heet van wordt, maar we gaan het zien. Hoeveel zouden jullie geven van de topsport naast de metazoa en nu nog 18+? Het is een smalle fjord, ik gok tussen de 400-450 kg. Bouwen jullie hoeveelheden op?

Maks :+:

Zinzi_jewel
Berichten: 8786
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:53

Ik heb de topsport toegevoegd aan ander krachtvoer
In ons geval hakve kg havens Gastro en ongeveer 250 gram topport
S avonds
Smorgens ongeveer 750 gram havens gastro
En veel ruwvoer
Pavo topsport is een topping wat naast ander voer toegevoegd kan worden
Metazoa is imo geen ander krachtvoer maar een vit/ min supplement.

Jij voert de 18+ om je fjors op gewicht te houden
Daarom denk ik dat je enkel op topsport en metazoa he fjord niet op gewicht houdt maar er een ( veilig ) krachtvoer naast moet blijven geven

Chasing Dreams


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, boemel, ChanelR, estell__, Kimsel94, lina1998, redbutton, Suzysuze, Team_Sublime, Trendiction en 44 bezoekers