Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 21:30

michelle933 schreef:
Inmiddels 6 dagen bezig. Helaas nog geen verbetering. Nog steeds hoesten bij het aandraven -O- wellicht wil te snel. Maar hoelang duurde het bij jullie voordat jullie vooruitgang zagen? :=

Wat vernevel je? Ik deed in het begin 3 weken lang 2x daags combivent en flixotide vernevelen. Dat hoesten ging na een week of 2 weg.


sunny43
Berichten: 1053
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:02

Independence schreef:
michelle933 schreef:
Inmiddels 6 dagen bezig. Helaas nog geen verbetering. Nog steeds hoesten bij het aandraven -O- wellicht wil te snel. Maar hoelang duurde het bij jullie voordat jullie vooruitgang zagen? :=

Wat vernevel je? Ik deed in het begin 3 weken lang 2x daags combivent en flixotide vernevelen. Dat hoesten ging na een week of 2 weg.



hier begonnen met 6 weken...

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 04:03

Independence schreef:
michelle933 schreef:
Inmiddels 6 dagen bezig. Helaas nog geen verbetering. Nog steeds hoesten bij het aandraven -O- wellicht wil te snel. Maar hoelang duurde het bij jullie voordat jullie vooruitgang zagen? :=

Wat vernevel je? Ik deed in het begin 3 weken lang 2x daags combivent en flixotide vernevelen. Dat hoesten ging na een week of 2 weg.

Ik vernevel nu zoutoplossing en immunosan. Ik moet wel zeggen dat ik hem iets fitter vind ogen en hij ademt ook niet meer zo zwaar in de rijbak. Gisteren en van de week even gereden en gelongeerd en het was stil. Dat heb ik een tijd niet meer gehad. Dus het doet toch wel iets. Maar die hoest met aandraven zit er nog. Wellicht moet ik nog even volhouden. En anders moet ik denk toch over op een bronchoscopie en evt longspoeling ;(

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:42

Ik denk je moet beseffen dat dat onderhoud is dat geneest niet...

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:04

Spenk schreef:
Ik denk je moet beseffen dat dat onderhoud is dat geneest niet...


Dat denk ik ook...

Bij mijn merrie is het ook pappen en nathouden met de flexineb, in de hoop dat t niet erger wordt. Maar beter wordt ze nooit.

Ze vind het nog altijd verschrikkelijk en dat is wel lastig... Ze heeft veel last van de flexineb. Het gaat soms beter maar meestal is het ongecontroleerd briezen wat ze echt beetje tot paniekerigs doet. Ik doe 'm nu vaak om, als ze gaat briezen af en als 't klaar is probeer ik het weer, maar duurt toch vaak wel tot einde cub tot ze pas rustig kan ademen. Best sneu. Maar benauwd en slijm is ook niet fijn.. M

sunny43
Berichten: 1053
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:12

Tancreda4 schreef:
Spenk schreef:
Ik denk je moet beseffen dat dat onderhoud is dat geneest niet...


Dat denk ik ook...

Bij mijn merrie is het ook pappen en nathouden met de flexineb, in de hoop dat t niet erger wordt. Maar beter wordt ze nooit.

Ze vind het nog altijd verschrikkelijk en dat is wel lastig... Ze heeft veel last van de flexineb. Het gaat soms beter maar meestal is het ongecontroleerd briezen wat ze echt beetje tot paniekerigs doet. Ik doe 'm nu vaak om, als ze gaat briezen af en als 't klaar is probeer ik het weer, maar duurt toch vaak wel tot einde cub tot ze pas rustig kan ademen. Best sneu. Maar benauwd en slijm is ook niet fijn.. M


En als je met haar gaat wandelen? Bij mij deed mijn ene paard ook heel erg slaan met zijn kop, wandelen ging dan wel redelijk, nu staat ie ook gewoon los, alleen het afdoen is nog een uitdaging omdat ie dan zijn hoofd in vrijheid weer voelt en een paar kopstoten probeert te geven.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:14

Hier ook door gebruik flexineb een heel stuk beter, maar ook niet 100% hoestvrij. Hoestje bij het aandraven heeft ze nog steeds wel. Ook na het rollen vaak wel.

Hoor het en is het goed? Nee. Maar ik ben al heel blij dat ze geen enorme hoesraanvallen heeft

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:17

sunny43 schreef:
En als je met haar gaat wandelen? Bij mij deed mijn ene paard ook heel erg slaan met zijn kop, wandelen ging dan wel redelijk, nu staat ie ook gewoon los, alleen het afdoen is nog een uitdaging omdat ie dan zijn hoofd in vrijheid weer voelt en een paar kopstoten probeert te geven.


Wandelen maakt 't soms beter. Soms erger. Het gaat echt om 't gevoel van 't zout op d'r slijmvliezen wat ze verschrikkelijk vind, en ongecontroleerd gast briezen. Ik vergelijk 't met een niet te stoppen nies aanval, dat is ook heel heftig. Vandaar dat ik 'm af doe en probeer te wachten tot 't minder is en ik 't weer probeer, maar vaak begint 't dan weer opnieuw.

Vernevelen is helaas wel nodig. Dit vond ik paar dagen terug in de waterbak...

Spoiler:
[ img ]

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:25

Laura_ schreef:
Hier ook door gebruik flexineb een heel stuk beter, maar ook niet 100% hoestvrij. Hoestje bij het aandraven heeft ze nog steeds wel. Ook na het rollen vaak wel.

Hoor het en is het goed? Nee. Maar ik ben al heel blij dat ze geen enorme hoesraanvallen heeft

Maar ik neem aan jij ooit wel gestart bent met medicatie? Volgensmij heeft michelle slechts 2 dagen prednison gehad en dat was het. En geen scopie dus ze weet helemaal niks.

Onderhoud is prima met de flexineb om ze goed te houden of beter te krijgen. Maar als je nog helemaal geen meetpunt hebt weet je niks.

Dus voor Michelle, het is top je een flexineb hebt maar dit is geen vervanging van medische zorg in de vorm van medicatie of het schrappen van een medisch onderzoek.

Ik zou nu eerst naar de kliniek gaan voor een scopie. Pas dan weet je hoeveel slijm er zit en niet onbelangrijk wat voor slijm het is. Of je daarna een balspoeling doet is een ander verhaal. Dat hoeft niet perse. Maar helpt met de diagnose.

Dan kun je gericht gaan behandelen. Heeft het paard nog een medicijn nodig die de luchtwegen open zet in combinatie met cortico's? Dat zal je arts kunnen zien op de scopie.

Dan kun je na medicatie blijven ondersteunen met zoutoplossing. En daarmee kan je het echt wel onder controle houden natuurlijk. En beginnende aanvallen de kop indrukken.

Maar als er nu slijm zit en de luchtwegen zelfs wat ontstoken zijn dan geneest dat in mijn ogen niet met alleen zout.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:20

Staan jullie paarden op dit moment ook zo benauwd?

Mijn pony krijgt al flixotide en atrovent maar op dit moment wordt hij alleen maar benauwder.
Zou ik hem beter iets anders kunnen geven?

01-02-08 Lotte!

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:42

Spenk schreef:
Laura_ schreef:
Hier ook door gebruik flexineb een heel stuk beter, maar ook niet 100% hoestvrij. Hoestje bij het aandraven heeft ze nog steeds wel. Ook na het rollen vaak wel.

Hoor het en is het goed? Nee. Maar ik ben al heel blij dat ze geen enorme hoesraanvallen heeft

Maar ik neem aan jij ooit wel gestart bent met medicatie? Volgensmij heeft michelle slechts 2 dagen prednison gehad en dat was het. En geen scopie dus ze weet helemaal niks.

Onderhoud is prima met de flexineb om ze goed te houden of beter te krijgen. Maar als je nog helemaal geen meetpunt hebt weet je niks.

Dus voor Michelle, het is top je een flexineb hebt maar dit is geen vervanging van medische zorg in de vorm van medicatie of het schrappen van een medisch onderzoek.

Ik zou nu eerst naar de kliniek gaan voor een scopie. Pas dan weet je hoeveel slijm er zit en niet onbelangrijk wat voor slijm het is. Of je daarna een balspoeling doet is een ander verhaal. Dat hoeft niet perse. Maar helpt met de diagnose.

Dan kun je gericht gaan behandelen. Heeft het paard nog een medicijn nodig die de luchtwegen open zet in combinatie met cortico's? Dat zal je arts kunnen zien op de scopie.

Dan kun je na medicatie blijven ondersteunen met zoutoplossing. En daarmee kan je het echt wel onder controle houden natuurlijk. En beginnende aanvallen de kop indrukken.

Maar als er nu slijm zit en de luchtwegen zelfs wat ontstoken zijn dan geneest dat in mijn ogen niet met alleen zout.

Jaa klopt 2 dagen prednisolon, ontsteking remmer en ventipulmin. Ik ga er van de week even voor kijken. Mijn DA komt aan huis dus dat scheelt wel. Heb geen eigen trailer

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:09

Peachy schreef:
Staan jullie paarden op dit moment ook zo benauwd?

Mijn pony krijgt al flixotide en atrovent maar op dit moment wordt hij alleen maar benauwder.
Zou ik hem beter iets anders kunnen geven?


Het valt hier mee gelukkig, afgelopen zaterdag wel(warm en veel wind).
Ik krijg mijn flexineb binnen vandaag en ben blij vanavond weer te kunnen vernevelen na een paar dagen zonder.

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:17

Spenk schreef:
Laura_ schreef:
Hier ook door gebruik flexineb een heel stuk beter, maar ook niet 100% hoestvrij. Hoestje bij het aandraven heeft ze nog steeds wel. Ook na het rollen vaak wel.

Hoor het en is het goed? Nee. Maar ik ben al heel blij dat ze geen enorme hoesraanvallen heeft

Maar ik neem aan jij ooit wel gestart bent met medicatie? Volgensmij heeft michelle slechts 2 dagen prednison gehad en dat was het. En geen scopie dus ze weet helemaal niks.

Onderhoud is prima met de flexineb om ze goed te houden of beter te krijgen. Maar als je nog helemaal geen meetpunt hebt weet je niks.

Dus voor Michelle, het is top je een flexineb hebt maar dit is geen vervanging van medische zorg in de vorm van medicatie of het schrappen van een medisch onderzoek.

Ik zou nu eerst naar de kliniek gaan voor een scopie. Pas dan weet je hoeveel slijm er zit en niet onbelangrijk wat voor slijm het is. Of je daarna een balspoeling doet is een ander verhaal. Dat hoeft niet perse. Maar helpt met de diagnose.

Dan kun je gericht gaan behandelen. Heeft het paard nog een medicijn nodig die de luchtwegen open zet in combinatie met cortico's? Dat zal je arts kunnen zien op de scopie.

Dan kun je na medicatie blijven ondersteunen met zoutoplossing. En daarmee kan je het echt wel onder controle houden natuurlijk. En beginnende aanvallen de kop indrukken.

Maar als er nu slijm zit en de luchtwegen zelfs wat ontstoken zijn dan geneest dat in mijn ogen niet met alleen zout.

Mijn paard heb ik verder nooit asmatisch gezien. Het is meer dat hoesten met aandraven dat niet weg gaat. Alleen in de winter

Maaik
Berichten: 5658
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:53

Hier nu op dag 5 van combivent en flixotide. Klachten waren gisteren erger dan dat ze ooit geweest zijn.. Voorafgaand aan behandeling kuchtte ‘ie bij inspanning voor de wagen. Sinds de flexineb hoest ‘ie veel meer en dieper zonder echte inspanning en gisteren zat z’n neusnetje ook vol met drap. Dus ik hoop dat het allemaal een goed teken is. Moet toegeven dat ik het lastig vind om toe te kijken terwijl ‘ie ‘slechter’ wordt. :=

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:03

Maaik schreef:
Hier nu op dag 5 van combivent en flixotide. Klachten waren gisteren erger dan dat ze ooit geweest zijn.. Voorafgaand aan behandeling kuchtte ‘ie bij inspanning voor de wagen. Sinds de flexineb hoest ‘ie veel meer en dieper zonder echte inspanning en gisteren zat z’n neusnetje ook vol met drap. Dus ik hoop dat het allemaal een goed teken is. Moet toegeven dat ik het lastig vind om toe te kijken terwijl ‘ie ‘slechter’ wordt. :=

Oei dat lijkt mij ook lastig. Maar dat het los komt lijkt mij wel een goed teken

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:42

Ik vraag me ook wel eens af wat erger is... Paddock met hooi of volledig bloeiende weide. De keuze die ik nu heb. Ik kan niet wachten tot ze 24/7 staat en van 't geweekte hooi af kan, maar 't bloeiende gras kan ook wel wat triggered gok ik.

Princesj
Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:52

Maaik schreef:
Hier nu op dag 5 van combivent en flixotide. Klachten waren gisteren erger dan dat ze ooit geweest zijn.. Voorafgaand aan behandeling kuchtte ‘ie bij inspanning voor de wagen. Sinds de flexineb hoest ‘ie veel meer en dieper zonder echte inspanning en gisteren zat z’n neusnetje ook vol met drap. Dus ik hoop dat het allemaal een goed teken is. Moet toegeven dat ik het lastig vind om toe te kijken terwijl ‘ie ‘slechter’ wordt. :=


Dat slijm moet er uit, maar let wel, als er teveel slijm zit kan het zijn dat je medicatie zijn werk niet goed kan doen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Maaik
Berichten: 5658
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:58

Tancreda4 schreef:
Ik vraag me ook wel eens af wat erger is... Paddock met hooi of volledig bloeiende weide. De keuze die ik nu heb. Ik kan niet wachten tot ze 24/7 staat en van 't geweekte hooi af kan, maar 't bloeiende gras kan ook wel wat triggered gok ik.


Advies van mijn kliniek obv astma diagnose om de pony het liefst op gras te hebben in verband met de stof en schimmel sporen in ruwvoer. Is die van jou allergisch dan?

Maaik
Berichten: 5658
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:00

Princesj schreef:
Maaik schreef:
Hier nu op dag 5 van combivent en flixotide. Klachten waren gisteren erger dan dat ze ooit geweest zijn.. Voorafgaand aan behandeling kuchtte ‘ie bij inspanning voor de wagen. Sinds de flexineb hoest ‘ie veel meer en dieper zonder echte inspanning en gisteren zat z’n neusnetje ook vol met drap. Dus ik hoop dat het allemaal een goed teken is. Moet toegeven dat ik het lastig vind om toe te kijken terwijl ‘ie ‘slechter’ wordt. :=


Dat slijm moet er uit, maar let wel, als er teveel slijm zit kan het zijn dat je medicatie zijn werk niet goed kan doen.


Klopt, dus ga er ook vanuit dat dit wel de bedoeling is, maar neemt niet weg dat het soms wat tegenstrijdig voelt. Ik houd het in de gaten. Ben er sowieso twee keer per dag om te vernevelen. Vanmorgen hoestte ‘ie wel minder dan gisteren, maar mocht het te erg worden dan trek ik aan de bel bij de kliniek. Volgende week vrijdag gaan we sowieso terug voor een nieuwe scopie. Kijken of de medicatie voldoende heeft gedaan of dat er iets anders nodig is.


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:36

Spenk schreef:
Laura_ schreef:
Hier ook door gebruik flexineb een heel stuk beter, maar ook niet 100% hoestvrij. Hoestje bij het aandraven heeft ze nog steeds wel. Ook na het rollen vaak wel.

Hoor het en is het goed? Nee. Maar ik ben al heel blij dat ze geen enorme hoesraanvallen heeft

Maar ik neem aan jij ooit wel gestart bent met medicatie? Volgensmij heeft michelle slechts 2 dagen prednison gehad en dat was het. En geen scopie dus ze weet helemaal niks.

Onderhoud is prima met de flexineb om ze goed te houden of beter te krijgen. Maar als je nog helemaal geen meetpunt hebt weet je niks.

Dus voor Michelle, het is top je een flexineb hebt maar dit is geen vervanging van medische zorg in de vorm van medicatie of het schrappen van een medisch onderzoek.

Ik zou nu eerst naar de kliniek gaan voor een scopie. Pas dan weet je hoeveel slijm er zit en niet onbelangrijk wat voor slijm het is. Of je daarna een balspoeling doet is een ander verhaal. Dat hoeft niet perse. Maar helpt met de diagnose.

Dan kun je gericht gaan behandelen. Heeft het paard nog een medicijn nodig die de luchtwegen open zet in combinatie met cortico's? Dat zal je arts kunnen zien op de scopie.

Dan kun je na medicatie blijven ondersteunen met zoutoplossing. En daarmee kan je het echt wel onder controle houden natuurlijk. En beginnende aanvallen de kop indrukken.

Maar als er nu slijm zit en de luchtwegen zelfs wat ontstoken zijn dan geneest dat in mijn ogen niet met alleen zout.


Ja en nee, ik heb haar in het voorjaar op slijmoplossers gehad en ventipulmin. Dat hielp altijd om haar hoestvrij te krijgen. Ik wilde alleen niet jaarlijks medicatie er moeten in proppen, dus ik heb toen in juli de flexineb aangeschaft. Op dat moment was ze klachtenvrij. Dus ik ben toen begonnen met zout. Er kwam na 5 dagen wel wat los toen, dus er zat nog wel slijm.

Sindsdien dus eigenlijk alleen alleen maar zout. Ik heb er vorig jaar de equihaler gebruikt, omdat ik haar toen wel benauwd vond. Na 1 kuur equihaler gevolgd door 10 dagen budesonide klonk ze beter dus hebben we het afgebouwd. Echter vond ik haar toen soms nog wel benauwd ogen (soms grote neusgaten, iets verhoogde ademhaling), maar ik ben de eerste 2 jaar helaas iets te makkelijk geweest (en op de manege ook) dus ik vermoed dat ze het ook moeilijker heeft met warme temperatuur doordat haar longen niet meer 100% zijn. En dat verhelp je helaas niet meer, ook niet met medicatie.

Dus ik gebruik de flexineb om het slijm dun te houden en vermijd de triggers om hoestaanvallen te voorkomen, zodat de longen niet nog meer beschadigen. Beginnende aanvallen heb ik tot nu toe zelf de kop weten in te drukken door meer/vaker te vernevelen of een kuur slijmoplossers erbij te geven. Mocht ik het daarmee niet zelf de kop weten in te drukken of ze extreem benauwd raken, dan bel ik de da voor medicatie. Maar ik doe dus heel veel zelf zonder medicatie.

Ik ben het dus niet helemaal eens dat je zonder medicatie het niet kan genezen. Maar dat ligt er wel aan, wat het probleem is natuurlijk. Ik heb namelijk tot voor ik de flexineb had, het kunnen oplossen met slijmoplossers en ventipulmin. En heb ik nooit corticosteroïden/prednison gebruikt. Nu zijn ventipulmin en slijmoplossers uiteraard ook medicatie hoor, maar zout heeft natuurlijk ook een slijmoplossende werking..

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:20

@laura_ welke slijmoplosser gebruik jij dan?
Want die voor in de flexineb is toch via de da?

01-02-08 Lotte!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 13:02

Ik heb eens equimucin gehad, 2x sputolysin (allemaal via dierenarts) en ik heb nu een pot broomhexine staan. Die heb ik vrij gekocht en doe ik gewoon weekje door de slobber heen. ÑMaar equimucin en sputolysin zijn ook vrij verkrijgbaar hoor. Doe geen specifieke slijmoplosser in de flexineb.

Heb trouwens wel eens gehoord van flexineb zelf dat er ook bislovon in kan. Gewoon verdund met zoutop. Bosolvon is ook broomhexine

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:48

Zoals t er naar uit ziet komt maandag of donderdag de dierenarts. Ben heel erg benieuwd en ik hoop dat de behandeling meevalt :o vind t best spannend

Juul_Balans
Berichten: 11
Geregistreerd: 24-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:14

michelle933 schreef:
Mijn paard heb ik verder nooit asmatisch gezien. Het is meer dat hoesten met aandraven dat niet weg gaat. Alleen in de winter


Bij mijn paard precies hetzelfde, hij was fit en actief, maar hoestte 1x met aandraven. Uit de BAL bleek toen 65% ontstekingscellen! Dus ik raad iedereen aan om vooral scopie te laten doen en een BAL spoeling, zodat je weet wat er aan de hand is.

Hieperdi
Berichten: 2447
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:53

Juul_Balans schreef:
michelle933 schreef:
Mijn paard heb ik verder nooit asmatisch gezien. Het is meer dat hoesten met aandraven dat niet weg gaat. Alleen in de winter


Bij mijn paard precies hetzelfde, hij was fit en actief, maar hoestte 1x met aandraven. Uit de BAL bleek toen 65% ontstekingscellen! Dus ik raad iedereen aan om vooral scopie te laten doen en een BAL spoeling, zodat je weet wat er aan de hand is.

Zo dan! Wat heb jij toen aan medicarie gekregen? Ben wel blij dat ik in ieder geval de flexineb al heb


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BreeWelshies, GrapeshotBot, Mirjam79, sas66 en 25 bezoekers