Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-22 23:36

ik worstel al narelang met volgende tegenstelling:

Het is warm en paarden zweten veel. Zo verliezen ze veel zouten ( electrolieten)
Klinkt perfect logisch.

Door miljoenen jaren selectie voelen paarden prima aan wat ze nodig hebben. Anders waren ze al lang uitgestorven. Als je denkt beter te doen dan de natuur, denk je best twee keer na.
Klinkt perfect logisch.

Ik heb altijd 2 paarden. In de loop der jaren zijner heel wat de revue gepasseerd.
In de zomer zitten ze ofwel 12/24 ofwel 23/24 in een grote weide. Ze leven dan voornamelijk van gras en ik voer bij volgens behoefte. Eentje werkt, eentje is gezelschap.
Het hele jaar door hebben ze zoutstenen ( vroeger rode, soms witte, nu een grijze en meestal ernaast nog himalayazout.)
Maar wat zie ik? De hele zomer komen ze niet aan hun zout. In oktober eten ze er eigenlijk van en daarna likken ze gewoon af en toe?

Ofwel zien al die wetenschappers iets over het hoofd,
Ofwel weten mijn paarden niet wat goed voor hen is.

Wie brengst klaarheid?



koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-22 23:53

ok. Maar bij electrolieten stel ik mij nog meer vragen.
Ze zijn stinkend duur voor 90 % zout en de paarden hebben helemaal geen keuze. Ze kunnen dus ook niet aangeven dat het echt niet hoeft.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 19:03

Kendra schreef:
-
- Wij strooien zout op het gras (met de kunstmest) voor de smakelijkheid en zodat ze tijdens het weideseizoen altijd voldoende zout binnenkrijgen. Is ook veel goedkoper dan toevoeren :-). Misschien ligt dat ook op de wei van TS?
.


Dat heb ik inderdaad dit jaar voor het eerst gedaan.
Ik heb de grond van mijn weides laten ontleden en daar kwam uit dat ik zout moest bijstrooien.
(Ook kobalt trouwens, dat was moeilijker. En koper zit er eigenlijk teveel in, voor schapen zou het al nadelig zijn)

Toch staat dit los van mijn vraag, want de vorige 25 jaar strooide ik geen zout em merkte toch elk naar hetzelfde patroon. Het gaat ook over een tiental verschillende sportpaarden.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 21:06

Ok bedankt allen voor de input.
Ik leer dus dat geen mens het exact weet
Ik mag best een soeplepel keukenzout per dag bijgeven als er hittegolf is en verder een of andere liksteen. Zo deed ik bet al.
Waarom mijn paarden vooral likken buiten de zomer blijft hun eigen geheim.

Electrolieten en vloeibaar zout hou ik als mogelijke noodmaatregelen, maar zolang mijn paard loopt te glanzen en hij goed werkt, blijf ik er van af.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers