Voer schema jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 04:21

Ik zit in dubio over het voer schema voor een jong paard (Appaloosa, 6 maanden tot drie jaar). Het (toekomstige) paard krijgt straks twee maal per dag hooi (2.5% van het lichaamsgewicht) als het gras op is. Maar wat moet het daarnaast eten? Is een balancer voldoende of moet er ook brok gegeven worden?

De balancer waar ik naar kijk (Triple Crown) bezit (oa) 30% proteïne, 2% lysine, en 3% vet. Volgens de website heeft een afgespeeld paard hiervan 300 gram per dag nodig, een jaarling 450 gram, en een paard ouder dan een jaar 700 gram. Volgens de website van TC is dit voldoende (naast voldoende hooi). Klopt dit, of moet er daarnaast nog meer gevoerd worden?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:20

Ik zou naast het gras, waar nu weinig voeding meer inzit, er goed op letten dat het hooi echt genoeg is. 2.5% klinkt niet slecht hoor als uitgangspunt maar er zit best veel verschil in voedingswaarde bijv tussen de verschillende hooisoorten en het is belangrijker om te kijken naar je paard dan uit te gaan van getallen.

En hetzelfde geldt voor balancers. In principe een uitstekend startpunt maar houd je paard in de gaten. Merk je dat die invalt, dan meer calorieën erbij (bij voorkeur uit ruwvoer zoals grasbrok/ bietenpulp / luzerne of olie).

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:04

Hier krijgen de jonge paarden juniorix. Ik vind een balancer echt niet genoeg voor een jong paard. Ze krijgen 2x een kilo +slobber, wortelen en luzerne voor het kauwen. Daarbij onbeperkt voordroog

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:26

Waarom zou je het hooi willen afwegen?
Wanneer je onbeperkt geeft kan hij eten naar behoefte en heeft hij altijd iets te doen. Onze jonkies kregen 2 kg veulenbrok, merk heb ik vergeten maar we kochten het bij de dierenarts op aanraden van de fokker die zelf ook dierenarts is. Inmiddels krijgen ze 2 kg gewone brok en nog een schep muesli verdeeld over de dag. Ze zien er goed uit, voeren is iets wat ik ook op het oog doe en niet enkel lees op een verpakking.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:47

Ik weet niet wat er verder aan merken bij jullie te verkrijgen is, maar het is goed om te kijken naar een specifieke jonge paarden mix of brok. Ik ben geen fan van suikers, dus er kilo's suikerrijke brok in stoppen zou ik niet aanraden. Maar groeiende paarden hebben wel een andere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Zo geef ik mijn jonge paard zelf nog Vitalbix breed & grow bij, naast een balancer voor de basis. Ik merkte dat ze uit alleen de balancer toch niet voldoende uit haalde en met name wat koper tekort had. Nu is het meer in balans en dat merk je aan kleine dingen, zoals de vacht.
Heb je een analyse van je hooi? Daar kun je ook al veel uithalen.

Wij voeren ook niet onbeperkt hooi, maar afgewogen voor de gemengde kudde waarin ze opgroeit. Maar we voeren wel stro bij zodat ze altijd kunnen knabbelen en iets te doen hebben. Zo hebben ze wel onbeperkt eten, maar niet onbeperkt hooi, want dan groeien ze hier dicht :D

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 10:52

De behoeften van een jong dier zijn inderdaad anders. Daarnaast zit er in specifieke veulen/jongepaarden brok ook voedingsstoffen die ondersteuning bieden in de groei van de gewrichten en een positief effect hebben op het voorkomen van OC(D). Ik zou me dus zeker wel verdiepen in een jonge paarden brok en niet in een balancer. Overigens kun je jonge paardenbrok tot zo'n 2,5 jaar a 3 jaar voeren en op het moment dat het werk start, dit veranderen cq. aanpassen naar de behoefte van dat moment.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:31

Je hebt hooi en hooi en hooi etc. Wij voeren Duits kruidenhooi van topkwaliteit en merken dat onze ( oudere ( 11, 17 en 21) daar vrijwel genoeg aan hebben; we voeren niet onbeperkt maar naar behoefte van de paarden. Daarnaast gaat er een vit. brokje ( Marstall Force) , een kleine gift krachtvoer ( verschilt per paard; zwarte haver/ muesli) in en een emmer zongedroogde luzerne.
Maar een jong paard heeft meer nodig omdat deze ook moet groeien dus moet je zorgen voor goede bouwstenen want de behoeften zijn anders dan bij volwassen paarden. Een jong paard heeft tussen de 150 en 200% meer voerbehoefte dan een volwassen dier!
Persoonlijk zou ik dus zeker een goede jonge paarden brok geven; daarvan zijn de verhoudingen afgestemd op jong spul.
Alleen "hooi" en een balancer ( wat niks meer of minder is dan een vit. brok maar dan met een mooi woord en een nog "mooiere" prijs ;-) ) is te weinig voor een dier in de groei.

Realiseer je dat het afspenen van paarden dwars tegen de natuur in gaat en dat een veulen ( om aan alle behoeften te blijven voldoen) eigenlijk tot bijna een jaar bij de merrie zou moeten zogen ( en in de natuur soms zelfs langer). De voedingsstoffen die ontnomen worden door het gedwongen afspenen moeten dus vervangen worden om groei en gezondheid te garanderen en daarom dus een veulen/ jonge paarden brok.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 21:31

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Het hypothetische jonge paard betreft het veulen van mijn verzorgpaard. We gaan het misschien houden voor mij, en ik ben me momenteel aan het orienteren op hetgene wat een jong paard nodig heeft. Dit zou mijn eerste (jonge) paard zijn en ik heb nog nooit zelf keuzes hoeven maken wat betreft voer, dus vandaar dat ik alles eerst wil uitpluizen.

Daihyo schreef:
Groeiende paarden hebben wel een andere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Zo geef ik mijn jonge paard zelf nog Vitalbix breed & grow bij, naast een balancer voor de basis. Ik merkte dat ze uit alleen de balancer toch niet voldoende uit haalde en met name wat koper tekort had. Nu is het meer in balans en dat merk je aan kleine dingen, zoals de vacht.
Heb je een analyse van je hooi? Daar kun je ook al veel uithalen.


Nee, ik denk niet dat er ooit een hooi analyse gedaan is hier op stal. Ik heb ff Gegoogled en dat kost hier $20, dus wellicht dat ik er een laat doen na de zomer. Dus als ik het goed begrijp geef jij een balancer voor de basis voedingsbehoefte, en daar bovenop de Vitalbix om aan de 'extra' behoefte van een jong paard te voldoen, correct?

Padoertje schreef:
De behoeften van een jong dier zijn inderdaad anders. Daarnaast zit er in specifieke veulen/jongepaarden brok ook voedingsstoffen die ondersteuning bieden in de groei van de gewrichten en een positief effect hebben op het voorkomen van OC(D). Ik zou me dus zeker wel verdiepen in een jonge paarden brok en niet in een balancer.


Bedankt, ik denk dat ik te veel vasthield aan de proteine, vet, en lysine, maar ik zal eens verder gaan kijken dan dat!

ElCid schreef:
Je hebt hooi en hooi en hooi etc. Maar een jong paard heeft meer nodig omdat deze ook moet groeien dus moet je zorgen voor goede bouwstenen want de behoeften zijn anders dan bij volwassen paarden. Een jong paard heeft tussen de 150 en 200% meer voerbehoefte dan een volwassen dier! Persoonlijk zou ik dus zeker een goede jonge paarden brok geven; daarvan zijn de verhoudingen afgestemd op jong spul. Alleen "hooi" en een balancer ( wat niks meer of minder is dan een vit. brok maar dan met een mooi woord en een nog "mooiere" prijs ;-) ) is te weinig voor een dier in de groei.


Bedankt voor het inzicht! Ik heb nog nooit na hoeven denken over voedingsbehoeftes dus dit is allemaal nieuw voor mij. Het paard is nog niet geboren dus gelukkig heb ik nog even de tijd! Aankomende tijd ga ik de waardes van de beschikbare voeding in mijn regio met elkaar vergelijken om te zien wat voor veulenbrok beter zou zijn.

GMekkes schreef:
Waarom zou je het hooi willen afwegen? Wanneer je onbeperkt geeft kan hij eten naar behoefte en heeft hij altijd iets te doen.


Waar wij wonen wordt geen hooi verbouwd en alles moet worden geimporteerd helaas. Dus de paarden krijgen 1/3 pak hooi per paard per dag, wat ongeveer gelijk is aan 2.5% van het lichaamsgewicht (de standaard hier in de VS). Daarnaast krijgen ze trouwens ook grasbrok, dat had ik niet vermeld.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:40

Ja klopt Juniper :j
Ik heb ook alleen Vitalbix gegeven, maar dat klopte ook niet helemaal. Deze combi is voor haar super passend :j

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-22 21:56

Thanks! Ik heb de Vitalbix opgezocht, maar dat scheelt echt enorm veel in prijs met het voer wat hier beschikbaar is. Hier betaal je $18 voor een zak van 22.5 kg, en voor een paard van 6 maanden is het voedingsadvies 3 kg per dag. Voor de Vitalbix is het advies 1 kg per dag. wil dat zeggen dat het Amerikaanse voer minder voedingswaarde per gewicht heeft, en daarom in grotere aantallen gegeven moet worden? Ik verbaas me een beetje over het prijsverschil (Vitalbix komt uit op ongeveer 40 euro per maand als je het voedingsschema aanhoudt, en de Amerikaanse brok 80 euro).

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 05:41

Even een update: met hulp van een Amerikaanse kennis heb ik een brok voor jonge paarden gevonden wat geconcentreerd is, en waarvan ik niet zo absurd veel hoef te voeren. Het is wat duurder, maar omdat het dus geconcentreerder is doe je een maand met een zak ipv een week. Daarnaast heeft ze me een mineraalmix aangeraden (zij voert deze combinatie zelf ook) wat voldoende is voor een jaar. Het betreft Buckeye Grow & Win (40 euro per zak van 20 kilo) en ADM GroStrong (55 euro per zak van 10 kilo).

Daarnaast wil ik ook een slow feeder aanschaffen zodat het paard langer met het hooi kan doen. Qua hoeveelheid maakt dat niks uit, maar het is wel beter voor de maag.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Voer schema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 06:56

Ik heb ze beide even opgezocht maar het ontgaat me waarom je die twee zou gaan mixen.

Waarom blijf je niet alleen bij de buckeye grow and win? Die is compleet. Wil je dat niet dan zou ik bij de ADM iets kiezen wat elkaar aanvult. ADM geeft namelijk aan dat als je van hun de patriot mare and foal voert en je minder wilt geven dan geadviseerd je precies zoveel gostrong mineral kunt geven om aan de benodigde vitamines en mineralen te komen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 09:50

Hannanas schreef:
Ik heb ze beide even opgezocht maar het ontgaat me waarom je die twee zou gaan mixen.


Omdat me dat aanbevolen werd, maar ik maak uit jouw reactie op dat dat dus helemaal niet nodig is.

Denk je dat ik dan er zo goed bij de Buckeye kan blijven? Dat lijkt me voordeliger (qua aanbevolen hoeveelheid) dan de Patriot Mare and Foal.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:28

juniper schreef:
Hannanas schreef:
Ik heb ze beide even opgezocht maar het ontgaat me waarom je die twee zou gaan mixen.


Omdat me dat aanbevolen werd, maar ik maak uit jouw reactie op dat dat dus helemaal niet nodig is.

Denk je dat ik dan er zo goed bij de Buckeye kan blijven? Dat lijkt me voordeliger (qua aanbevolen hoeveelheid) dan de Patriot Mare and Foal.


Ja, mij lijkt dat een prima keuze. Het is dan altijd even kijken of het veulen/paard het er goed op doet. Die Buckeye grow and win is een soort balancer met net ff wat meer eiwitten, 32%. En dan ongv 7% zetmeel en 6% suikers. Ziet er uit als een prima ratio, en dan volledig toereikend vitaminen en mineralen als je de aanbevolen dosering voert. Even natte vinger werk adviseren ze dan gemiddeld een kilo per dag, 2,25-2,5 lb.

Eigenlijk zelfde verhaal met die triple crown. Al kan ik daar de gehaltes niet duidelijk vinden kwa zetmeel en suiker, dus ik begrijp niet waarom crown 300 gram voldoende vindt.

De adm mineral vind ik sowieso niet geschikt, ik zou een jong paard zeker meer voeren dan alleen hooi en een vitamine/mineraal supplement. Een jong paard heeft eiwitten nodig, genoeg energie nodig, en andere speciale behoeftes.

Maar an zich is het allemaal niet speciaal gericht op jonge paarden, je zou nog kunnen overwegen wel een voer te vinden voor specifiek veulens en jonge paarden? Zoals adm die patriot foal voer of juniorglow etc.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:36

Ik was eigenlijk naar iets op zoek dat niet ik zulke grote hoeveelheden gegeven hoeft te worden, zodat ik de uitgave voor voor wat kan beperken. Vandaar de Buckeye. Veel merken adviseren 1 pound (ongeveer halve kilo) per 100 pound lichaamsgewicht, met dit merk is dat iets minder.