[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:02

Wij gingen per 1/4e zakje omlaag om het afbouwen wat geleidelijker te laten gaan

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:24

Pfoe 1/4 zakje... hoe meet je dat af?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:53


Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 07:16

Ik bekap mijn paarden al jaren zelf. En heb haar gisteren ook gedaan. Normaal bekap ik ze elke 4 weken maar doordat ze bevangen werd lukte dat niet want op 3 benen staan was onmogelijk.

Ben benieuwd hoe ze vanmiddag loopt. Mijn moeder is zo lief om haar vanmorgen medicatie te doen.
Wel slim met die weegschaal. Zo een heb ik er nog liggen van mestonderzoek.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:40

Fijn dat het gister gelukt is!
Ik gebruik het weegschaaltje momenteel om de peper af te wegen voor de kurkuma. Elektrisch molentje mét licht aan de onderkant vd lidl + lampje op de weegschaal maakt dat t in twee tellen klaar is. Ipv tig keer met de hand draaien :D

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:22

Spannend hè, dat afbouwen. Mijne staat nu op 2x per dag 1/3 zakje en ik wacht in elk geval maar even tot na de hoefsmid (28 januari) voor ik verder terug schroef.
Vanochtend voor het eerst minder warme voorvoetjes! Hopelijk blijft dat zo.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:57

Stal_Fiore schreef:
Pfoe 1/4 zakje... hoe meet je dat af?


Ik had de mijne op buut staan en gezien hij het niet door voer wilde eten, mengde ik 1 zakje met water, en dan in een spuit en dan 1/3 geven (of bijvoorbeeld 1/4e) en zo verdeelde ik het.

Vervelend trouwens dat de jouwe weer een zeer voetje heeft. De mijne was de eerste week januari echt elke dag door het dolle heen. Weet niet of het kwam door de kou, doordat we zijn verhuist of een combi hier van, maar hij was toch fris! Bokken, galopperen echt helemaal maf. Gelijk daarna hetzelfde, veel liggen en zere voetjes. Inmiddels is het nu zo'n 17 weken sinds hij hoefbevangen was en staat het hele jaar al zonder pijnstillers. Hij ligt sinds een week ook minder, zie hem niet meer schommelen van ene voorbeen naar andere en hij draaft ook stukjes in de paddock waarbij hij gewoon 100% is. Lijkt dus allemaal goed te gaan gelukkig! Hoefsmid komt maandag weer, een andere helaas gezien ik ben verhuist maar komt vast goed. Met wat geluk mogen de ijzers eraf of in ieder geval de speciale zooltjes.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:06

Kyno schreef:
Spannend hè, dat afbouwen. Mijne staat nu op 2x per dag 1/3 zakje en ik wacht in elk geval maar even tot na de hoefsmid (28 januari) voor ik verder terug schroef.
Vanochtend voor het eerst minder warme voorvoetjes! Hopelijk blijft dat zo.


Hmm, was waarschijnlijk toeval. Vandaag gewoon weer warme voeten. Bah.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:28

Kyno hoe gaat het nu met je paard? En met de anderen?

Chica gaat sinds een paar dagen heel erg vooruit. Sinds woensdag amper nog warme hoeven na 3 weken. Ben dinds gisteren ook gestopt met de Novacam. Ging vanmorgen met haar lopen en vond haar al best vrolijk! Daarna naar buiten gedaan en toen ging ze dravend rond. :+ Ze stond op een klein stukje, maar de fjorden stonden op een plek waar zij niet bij kon, dus ze was in paniek. En stond in haar kleine stukje heen en weer te draaien. Leek me toen maar beter om het draadje weg te halen. Kan ze er gewoon rustig bij staan. Nog wel dilemma wat nu te doen met de wei. Ze staat bij mijn schoonouders en die zitten er niet op te wachten om er een paddock van te maken. De dierenarts denkt ook dat de kans klein is dat het echt van het gras is, maar meer de Cushing. Weet het nog niet zo goed..

Dit was met wandelen vanochtend
https://youtu.be/CM4kOo7od_M

En zo ging ze later rond :Y)

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:30

Lastig dan he Naath om erachter te komen wat de trigger is geweest. Soms zijn het ook meerdere dingen bij elkaar. Wel fijn dat het nu goed gaat.
Hoe gaat het Kyno?

Mijn pony gaat nu echt goed, we zijn inmiddels een half jaar verder, en 1,5 maand klachtenvrij. Ze is weer vrolijk en voorwaarts, alleen nog steeds wel wat te schraal.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:43

Voor wie het interessant vindt, een webinar van een arts uit Utrecht over het herkennen van pijn bij paarden. Hij staat alleen dit weekend nog live: https://www.paardenkamp.nl/webinar/

Je kan ook een training volgen voor het herkennen van de pijn en een app downloaden voor de meting en een dagboek.
Ik vind het ontzettend leerzaam en nuttig!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:24

Naath mooie vooruitgang

Hier nog altijd 2 x daags op 1 zakje equipalazone.
Komende week ga ik hier nog mee door. Ze had na het bekappen een terugval. Haar gisteren wederom op schoenen gezet ipv met blote voeten.
Maar sinds gisteren loopt ze stukken beter! Ik hoop dat ze deze lijn doorzet.
Heb even filmpje toegevoegd op YouTube.

https://youtu.be/w6NEcwUZGZQ

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:26

Naath; wat fijn dat jouw paard zonder medicatie alweer zo kan lopen! Wel lastig he, dat je soms gewoon niet de precieze trigger weet (komt het nou wel of niet van het gras?).
Mijne stond niet op de wei toen het gebeurde, maar al maanden in de paddock. Wel al langer echt te dik. Denk dat een te rijke baal voer en vervolgens te kort bekapt door de hoefsmid ervoor gezorgd hebben dat het probleem “er uit” kwam.

Eliana wat enorm fijn dat er na zo’n lange tijd nu al meer dan een maand geen klachten meer zijn! :)

Marjo: hoe lang geef jij al equipalazone?

Wij gaan onze 5e week in nu. Ze krijgt momenteel 2x per dag nog equipalazone (in totaal een half zakje per dag), en daar doet ze het echt prima op. Ik durf het nog niet helemaal weg te laten zo lang de hoeven warm zijn; of denken jullie daar anders over? (Geef een maagbeschermer bij hoor, gezien ze nu al 4 weken op medicatie staat)

Deze week komt de hoefsmid. Maar even kijken wat hij zegt en hoe ze daarna is. In ieder geval met die reden wel deze week nog gewoon met de equipalazone verder!
Baal ervan dat ik de eerste hoefsmidafspraak had afgezegd (op advies DA), want nu heb ik dus 3 weken op de nieuwe afspraak moeten wachten omdat hij ons nergens tussendoor ik kon plannen.

Op deze dosis is ze verder wel vrolijk en stapt goed door.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:57

Kyno schreef:
Naath; wat fijn dat jouw paard zonder medicatie alweer zo kan lopen! Wel lastig he, dat je soms gewoon niet de precieze trigger weet (komt het nou wel of niet van het gras?).
Mijne stond niet op de wei toen het gebeurde, maar al maanden in de paddock. Wel al langer echt te dik. Denk dat een te rijke baal voer en vervolgens te kort bekapt door de hoefsmid ervoor gezorgd hebben dat het probleem “er uit” kwam.

Eliana wat enorm fijn dat er na zo’n lange tijd nu al meer dan een maand geen klachten meer zijn! :)

Marjo: hoe lang geef jij al equipalazone?

Wij gaan onze 5e week in nu. Ze krijgt momenteel 2x per dag nog equipalazone (in totaal een half zakje per dag), en daar doet ze het echt prima op. Ik durf het nog niet helemaal weg te laten zo lang de hoeven warm zijn; of denken jullie daar anders over? (Geef een maagbeschermer bij hoor, gezien ze nu al 4 weken op medicatie staat)

Deze week komt de hoefsmid. Maar even kijken wat hij zegt en hoe ze daarna is. In ieder geval met die reden wel deze week nog gewoon met de equipalazone verder!
Baal ervan dat ik de eerste hoefsmidafspraak had afgezegd (op advies DA), want nu heb ik dus 3 weken op de nieuwe afspraak moeten wachten omdat hij ons nergens tussendoor ik kon plannen.

Op deze dosis is ze verder wel vrolijk en stapt goed door.


Ik geef haar nu 1,5 week equipalazone. Ik merk dat ik het erg lastig vind dat ze zo schommelt.
Ene dag dan loopt ze echt lekker, en andere dag dan baal ik hoe ze over het harde loopt.
Ik heb haar vanmorgen toch maar weer de schoenen aangedaan. Normaal lopen ze bij mij op het paddock parasdise, die heb ik nu helemaal dicht gegooid zodat ze alleen vooraan op het zand en de verharding lopen.
Maar dus ook de andere 2 die zich inmiddels wel kapot vervelen. (fjord en oudje van 30 jaar jong)

Is het verstandig om een maagbeschermer erbij te geven? Dat doe ik nu niet. Heeft de dierenarts ook niks over gezegd.

Kyno wat weegt jou pony? Mijn dierenarts gaf aan dat 1 zakje is voor pony van +- 350 kilo

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:43

Hier al bijna 18 weken op de Equipalazone.
Ene periode wat meer dan de andere. Afhankelijk van hoe dat aansloeg.

Sinds afgelopen woensdag weer afgebouwd maar 1x per dag een half zakje. Ze lijkt het er goed op te doen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:57

Het is ook lastig als ze zo schommelen! Maakt onzeker he.

Mijn dierenarts heeft ook niets gezegd over maagbeschermer maar dat heb ik hier in het topic gelezen en ik vond het logisch klinken. Heb die van de paardendrogist (maagsupport).

Mijn “pony” is een best formaat hoor, haha. Rond de 1.50m. Welsh NWR, wat ouderwetser type.

Stalfiore: heeft jouwe ook nog warme hoeven? Of ondanks normale temperatuur hoeven toch nog de pijnstiller nodig?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 15:34

De temperatuur in de hoeven is best oké nu. Dat was enkel echt warm in de periodes dat er echt een ontsteking in zat/zit. Daarvoor gaf ik de ascal.
De equipalazone krijgt ze echt puur voor pijnbestrijding. Zonder kon ze echt nog niet goed lopen.
Nu lijkt het de goede kant op te gaan eindelijk. Ik zal zo naar stal, maak ik even een filmpje.

Edit:
Ik gebruik eigenlijk geen maagbeschermer. Ik zorg wel dat ze al wat gegeten heeft voordat ik de medicijnen geef.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:19

Was jou pony echt heftig bevangen. 18 weken is wel lang. Dan valt 1,5 week nog wel mee.
Gaan ze bij jullie ook nog wel de weide op? Of helemaal niet.

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:26

Achttien weken of langer hier ook wel meegemaakt. Kan echt superlang duren

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:48

Bij mij denk ook zoiets. Pony was geen eens mega bevangen, linker voet wel iets gekanteld, maar zodra ik stopte met de buut ging het minder goed. Ascal heb ik zelfs een half jaar gegeven.

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:34

Dit is de mijne vandaag. Valt me echt niet tegen, nu sinds 5 dagen op een half zakje buut na dus 18 weken.

Overgang van het zachte naar het harde is nog wel gevoelig. Dan heeft ze even een aantal stappen nodig om zich te herpakken.

Ze heeft een fikse kanteling en er is ook sprake van een sinker aan de rechter voorvoet.


Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:10

Dat ziet er toch wel al aardig uit Fiore.

Ik ben beetje gefrustreerd door de sokken van Cavallo.
Mijn pony loopt erg fijn op de schoenen maar de sokken van Cavallo zijn zo strak dat ik ze niet fatsoenlijk om krijg.
Ik heb ze nu maar uitgewassen en heb gemaild of deze maat wel goed is.
pony staat nu zonder, en liep vanavond best aardig.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:07

Vraagje:
Ik heb een shet van bijna 27 jaar. Al een paar jaar Bekend met ppid en bevangenheid. Krijgt ascal en dagelijks 1/2 prascend. Er wordt normaal dagelijks een uur met hem gewandeld en balkjes met hem gelopen om hem soepel te houden. Dit werkte goed. Anders is hij wat stijf. Sinds 3 weken loopt hij kort/stijf,stond zielig in een hoek, sloom, draaien deed hij om z'n as. Achterbenen bleven zeg maar op z'n plek staan. Volgens de hoefsmid geen "gewone" bevangenheid en hij denkt ook artrose omdat hij vaak best moeite heeft met een voetje buigen. Zowel hij als dierenarts denken aan winterbevangenheid. Advies: bute, ascal en met koud en nat weer niet teveel buiten. niet met andere paard in de bak of teveel met hem lopen ivm dat hij door de bute minder zou voelen en er dan "doorheen zou lopen" of door andere paard opgejaagd zou worden.
We moesten de bute afbouwen naar 0. Hij stond op 1/3e zakje per dag en deed het hier goed op. Nu is het een zielig hoopje pony die veel ligt.
De dierenarts wil hem zo min mogelijk buut geven ivm slecht voor maag en lever en ik geef hem liever gewoon de buut die hij nodig heeft en zolang hij het nodig heeft. Beestje wordt verdorie 27 en het houd een keer op maar dan wel zolang mogelijk pijnloos...
Wat zouden jullie doen?
Gewoon buut blijven geven?
Wel laten lopen/in de bak zetten? Met lopen bedoel ik half tot een uur wandelen.
- is er iets ter vervanging van buut wat te proberen valt en wat minder belastend is? Zou duivelsklauw kunnen helpen?

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:32

Buut geven en als hij niet te veel pijn heeft zeker (zoveel mogelijk rechtuit) laten lopen. Liever drie keer per dag tien minuten dan 1x 30 minuten.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:18

Gewoon buut blijven geven, het is kiezen tussen twee kwaden. Je kunt hem geen pijn laten lijden omdat buut slecht is. Een maagbeschermer erbij geven.