Ervaringen volledig blinde pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElineGC
Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 12:08

Ik ben op zoek naar ervaringen met een volledig blinde pony.

Voor het hele verhaal:
Mijn pony (4jaar) heeft een atypische vorm van maanblindheid aan beide ogen. Het ene oog is al volledig blind geworden, daarbij geen symptomen gehad zoals ontstoken ogen of knijpen. Het is opgevallen doordat hij struikelde over watertonnen etc en dus niet goed zag.

1,5 week nadat de dierenarts constateerde dat hij blind was aan het oog, begon het me op te vallen dat de ongemakken van het half blind zijn erger werden. Hierdoor het andere oog bekeken en die had nu een lichte grijze waas en door de pupil een witte streep. Dierenarts is er direct bij geweest. Diagnose was nu wederom maanblindheid. We hebben direct behandeld met zo vaak mogelijk druppelen met dexamethason, 1 maal daags met atropine en 1 maal daags metacam. Hier reageerde het oog de 1e week goed op, de waas was weg getrokken. De 2e week was de waas weer terug gekomen ondanks dat ik op de zelfde manier druppelde.

Ik heb contact gehad met 2 klinieken en mijn eigen dierenarts. Een ieder geeft aan dat de prognose niet gunstig is vanwege de korte en heftige aanvallen achter elkaar. Een implantaat operatie vind ik geen optie omdat het ‘maar’ 50% kans heeft dat het de 1e 2 jaar weg blijft. 30% kans dat er af en toe nog een aanval doorheen komt en 20% reageer niet goed.
De andere nieuwere behandelmethode vinden beide klinieken geen optie omdat er dan kans is dat het oog accuut blind word, gezien het andere oog al blind is, is dat geen optie.

En dan?
Door druppelen met dexamethason tot de pony het niet meer accepteert. En wel een beetje pijnstilling blijven geven tot het flesje op is voor de zekerheid gezien het erg pijnlijk hoort te zijn. Dan eventueel mee stoppen en goed opletten. En als hij het echt niet meer accepteert pas stoppen met druppelen en dan afwachten.

Afgelopen weekend accepteerde hij het druppelen echt niet meer. De pijnstilling was voor het weekend al op en ik wou het eerst even aankijken. Dat ging goed.. tot gisteren. Hij had nu wel een traan langs het oog lopen en zijn oog kneep ook een beetje. Hij heeft nu dus wel degelijk pijn. Gelijk wat pijnstilling gegeven en dat ga ik dan vanaf nu ook weer dagelijks geven. Maar die druppels accepteert hij nog steeds niet.

Het is dus afwachten tot hij volledig blind word.

Maar dan? Een jonge pony met zijn hele leven nog voor zich, dat leven blind doorlopen? Kan dat überhaupt wel, is dat wel een paardwaardig bestaan?

Allemaal vragen die ik heb, maar ik wil vooral even m’n ei kwijt en ik zou graag ervaringen horen.

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid


Sastaic
Berichten: 1198
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:32

Zo'n grote beslissing kunnen wij natuurlijk niet voor jou maken. Voor mij zou het betekenen dat ik hem liet gaan.

Maar heel veel sterkte met de situatie want hoe dan ook ziet de toekomst er niet echt rooskleurig uit.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:55

Er gaan een heleboel mensen hier schreeuwen dat een blind bestaan niet paardwaardig is, want paarden zijn prooi/vluchtdieren, maar ik wil je toch graag wijzen op https://www.youtube.com/watch?v=wNesX-N1K3c
Daarnaast hebben wij een paard gehad dat ook maanblind was en in de laatste jaren van haar leven steeds minder ging zien. Zij is nooit volledig blind geworden, maar wel 'legaal' blind. We merkten dat ze het verschil tussen licht en donker nog zag, en de kleur blauw ook, maar de afrastering bijvoorbeeld niet, dus toen mijn draak van een pony haar had overtuigd dat de draad open was waarna ze er dwars doorheen denderde, was ze daarna extreem voorzichtig met de omheining. Ze wist waar die ongeveer zat van toen ze nog goed kon zien.
Vanwege haar maanblindheid zag ze al haar hele leven alleen overdag, dus ze was al redelijk gewend om niks te zien toen ze ook overdag minder ging zien, en zoals ik zei kende ze het terrein al heel goed.

In ieder geval, jouw situatie is iets anders, aangezien jouw paard uitzicht heeft op volledige blindheid en nog een lang leven voor zich heeft. Als je kan garanderen dat jouw pony voor altijd op deze plek blijft staan, dan zou het kunnen met veel aanpassingen, en dan nog zullen de aanvallen terug blijven komen, met alle pijn van dien.


ElineGC
Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 12:59

Sastaic schreef:
Zo'n grote beslissing kunnen wij natuurlijk niet voor jou maken. Voor mij zou het betekenen dat ik hem liet gaan.

Maar heel veel sterkte met de situatie want hoe dan ook ziet de toekomst er niet echt rooskleurig uit.


Dankjewel! Niemand kan helaas die beslissing niet maken, ook dierenartsen kunnen hem niet voor me maken.

Het voelt zo dubbel allemaal..
Ik hoop op ervaringen , maar misschien wel tegen beter weten in

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:02

Ik ken die filmpjes van Endo, het volledig blinde paard, ook. Mooie beelden, maar ik vraag me af wat het paard voor leven heeft als zijn baasje (in essentie zijn blindengeleidehond) er niet is. Voor mij zou het verlies van één oog te accepteren zijn. Twee ogen en zeker in combinatie met de pijn die hij nu heeft zou voor mij betekenen dat ik afscheid zou nemen van mijn paard.

Sterkte met de belissing.

IG: @arabierjoep

Earth
Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:03

En ik denk dat je er heel veel tijd in moet steken om het paard waardig te houden. Een lastige beslissing, maar ik zou toch kiezen voor het afscheid. Paardwaardigheid staat voor mij bovenaan, en wanneer je een paard zijn kans om te vluchten weg neemt, is dat voor mij niet meer paardwaardig.

Earth het reisbureau.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:11

Ik ben vooral benieuwd: hoe gaat hij nu om met zijn slechte zicht? Want zijn oog is al aangetast toch? Hoe leeft hij nu zijn leven? Is dat met weidegang, wordt er met hem gewerkt, zijn er andere paarden en geeft dat problemen of niet?

tita
Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:16

Volgens mij is er een bokker waarvan paard een oog eruit gehaald is en de ander oog werd elk jaar slechter.
Wellicht kun je haar contacten....in mijn herinnering is paard ook blind geworden

Mocht je haar naam willen hebben kun je me een pb sturen

30-11-2015
03-07-2018

Yaemyn
Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:19

Persoonlijk zou ik het op z'n minst een kans geven. Inslapen kan altijd nog. Endo leeft absoluut een paardwaardig bestaan. Hij kan gewoon alles doen. Meteen afschrijven zou ik dus zelf niet doen. Maar het is jouw beslissing natuurlijk. Je moet natuurlijk ook willen zorgen voor een blind paard.

Je zou kunnen proberen contact op te nemen met de eigenaresse van Endo:
https://www.facebook.com/endotheblind/
Misschien dat ze je het een en ander kan vertellen.

Indy <3

Anomien
Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:24

nessinator schreef:
Er gaan een heleboel mensen hier schreeuwen dat een blind bestaan niet paardwaardig is, want paarden zijn prooi/vluchtdieren, maar ik wil je toch graag wijzen op https://www.youtube.com/watch?v=wNesX-N1K3c
Daarnaast hebben wij een paard gehad dat ook maanblind was en in de laatste jaren van haar leven steeds minder ging zien. Zij is nooit volledig blind geworden, maar wel 'legaal' blind. We merkten dat ze het verschil tussen licht en donker nog zag, en de kleur blauw ook, maar de afrastering bijvoorbeeld niet, dus toen mijn draak van een pony haar had overtuigd dat de draad open was waarna ze er dwars doorheen denderde, was ze daarna extreem voorzichtig met de omheining. Ze wist waar die ongeveer zat van toen ze nog goed kon zien.
Vanwege haar maanblindheid zag ze al haar hele leven alleen overdag, dus ze was al redelijk gewend om niks te zien toen ze ook overdag minder ging zien, en zoals ik zei kende ze het terrein al heel goed.

In ieder geval, jouw situatie is iets anders, aangezien jouw paard uitzicht heeft op volledige blindheid en nog een lang leven voor zich heeft. Als je kan garanderen dat jouw pony voor altijd op deze plek blijft staan, dan zou het kunnen met veel aanpassingen, en dan nog zullen de aanvallen terug blijven komen, met alle pijn van dien.


Mooi filmpje
Maar ik zie wel een heftig bit en veel commando’s om hem te begeleiden. Dit is niet zomaar ontstaan. Er zit zeker een frustrerende fase tussen. Los van de behandel fase.

Dus nee, na het zien van dit filmpje zou ik een volledig blind paard toch laten gaan.

Dit dier is gebleven om haar een gunst te doen. Ook al is het een mooi filmpje.

Mama van mijn lieve meisjes

BillyJ
Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:29

Was er niet nog een bokker met een blind paard? Booke heette het paard dacht ik?

Volgens mij kon die prima door het leven, maar had die zijn vaste paddock/weide zodat hij de weg kende.
Of het paardwaardig is? Hangt er denk ik ook vanaf hoe het paard er zelf mee overweg kan en jou en zijn omgeving voldoende vertrouwt zijn..

Maandblindheid kon echter toch wel pijn blijven geven, ookal zijn ze blind? Of stoppen de aanvallen dan ook?

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:31

Ik weet dat er op Bokt minstens 2 leden zijn (geweest) met een blind paard:
- [***] met Boke
- Fabske

[***] zit nog op Bokt en opent regelmatig topics over haar 2 oude eigenwijzen.
Fabske zit ook nog op Bokt maar heeft het blinde paard al een paar jaar niet meer maar reed er destijds veel mee buiten, waarover zij topics opende.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:32

Heftig TS, wat een moeilijke keuze. Wat heb je zelf voor mogelijkheden? Ben je 100% zeker dat je paard op dezelfde plek blijft staan en dat de kudde relatief stabiel blijft? Een maatje voor altijd die hem kan begeleiden met alles? Zo nee zou ik het niet aandurven. Mijn ouders hebben een kat gehad, volledig blind. Eerst aan 1 oog en daarna helaas beide ogen. Je zag (sorry... :+ ) de kat zienderogen achteruitgaan. Veel stress, nergens voelde hij zich veilig en bleef maar lopen. Ik zou het daarom met een paard niet aandurven, hoe zielig en verdrietig ook. Helemaal als hij pijn heeft. Een leven met pijn is al ondraaglijk, laat staan zonder ogen

RobinSputnik
Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:17

Er zijn mensen die het nog paard-waardig vinden om een paard volledig blind door het leven te laten gaan. Ik heb daar zelf geen ervaring mee en natuurlijk is het altijd een keuze van de eigenaar.

Zelf heb ik mijn ruin met beiderzijds snel verslechterende maanblindheid (ook zonder tranen/knijpen, zijn eerste oog was gewoon van de een op de andere dag blauw aan het worden) laten gaan. De druk in zijn oog was hoog (glaucoom) door schade aan het oog en van het andere oog zat de lens los. In Utrecht waren ze er heel duidelijk over dat hij absoluut (hoofd)pijn had en dat dat ene hele slechte oog met glaucoom uiteindelijk problemen zou gaan opleveren met ontstekingen etc. Voor mij was het een duidelijke keuze, hoe lastig ook. Maanblindheid is over het algemeen pijnlijk en een oog dat niet dichtgeknepen wordt wil niet per se zeggen dat er geen pijn is. Daarbij was het karakter van dit paard niet geschikt om volledig blind te zijn. Hij was altijd al onzeker van zichzelf, laat staan zonder zicht.

Veel sterkte Y;(

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

J_emma
Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:40

Wees er op bedacht dat ook als ze blind zijn, pijnlijke aanvallen nog steeds kunnen voorkomen. Dat kan je eigenlijk alleen voorkomen door dan het oog te verwijderen.
Ik zou dat hele traject dan niet aangaan geloof ik. Vanuit het paard bekeken kan ik daar geen meerwaarde aan ontdekken..
Sterkte in elk geval! Moeilijke beslissing.

zodiacje
Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:38

Je overweegt wel een blind paard maar je wilt niet de operatie omdat die "maar" 50% kans geeft op een niet blind paard?
Had ik maar 50% kans op een miljoen!
50% kans op wel nog acceptabel leven of anders, laten we eerlijk wezen, inslapen zou voor mij de gok wel waard zijn.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:19

zodiacje schreef:
Je overweegt wel een blind paard maar je wilt niet de operatie omdat die "maar" 50% kans geeft op een niet blind paard?
Had ik maar 50% kans op een miljoen!
50% kans op wel nog acceptabel leven of anders, laten we eerlijk wezen, inslapen zou voor mij de gok wel waard zijn.


50% voor 2 jaar zonder aanvallen.. Ik vind dat een korte termijn, als ik daarna weer voor hetzelfde zou komen te staan, vind ik 50% resultaat te weinig.
Voor mij heeft een blind paard geen paardwaardig bestaan.

Pantykous
Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:23

Eens Kamsel, 50% voor zulke kansen zou ik ook niet overwegen.

Voor mij zou dit geen meerwaarde hebben voor het paard omdat er veel stress bij komt kijken in de gewenningsfase. En een paard denkt niet, oh die mij die 2 jaar ellende (noem maar een tijdsbestek) voor nog 18 jaar goed leven.

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:04

toch heb ik de ervaring met onze oude hond thuis vroeger het dier kon prima in zijn eigen omgeving leven met alle bekende structuren. eten en drinken altijd op dezelfde plaats en tijd etc. Het was een kalm en stabiel dier maar ach met 18 jaar mag dat ook wel!
Zou dit met een pony ook niet kunnen?
Vroeger op onze manage was er een paard aan 1 oog blind, die kon daar prima mee omgaan...alleen vreemde paarden wilde hij nooit aan zijn blinde kant hebben!
Zou je het niet proberen, al weet ik niet hoe jou situatie is met je paard?.
Zelf zou ik het een kans geven als ik zie dat het dier er niet mee om kan gaan is een besluit snel genomen!
Sterkte TS want het is me nogal wat, laat je je besluit nog weten?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Britta31
Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:17

De bokker [***] heeft een blind paard.En dat gaat heel goed.Stuur haar eens een pb.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Anoniem

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:28

Ik zou ik dit geval toch kiezen voor inslapen. Voor een vluchtdier lijkt het me extreem stressvol om niks meer te kunnen zien. Bij langzaam verlies van zicht hebben ze wellicht tijd om er aan te wennen en er mee om te leren gaan, maar als het zo snel gaat lijkt het me moeilijker.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:10

Hoi ElineCG, mag ik je vragen hoe het nu met je pony is?
Het vriendje van mijn pony is blind geworden, zonder verdere zichtbare klachten. Ben daarom op zoek naar ervaringen over management van blinde paarden.
De pony waar ik het over heb is af en toe wat schrikkeriger dan voorheen, maar lijkt verder happy te zijn. Grootste probleem voor nu is dat hij niet meer zonder toezicht de weide in kan, omdat hij de sloot niet zal zien. Gelukkig kan hij nog wel 24/7 naar buiten.

Amado7
Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:18

Wat een moeilijke beslissing. Heel veel sterkte in je keus!

Voor mij zou dat betekenen dat ik hem zou laten gaan omdat ik vind dat hij anders niet meer paardwaardig leeft, ook niet hoe het is het bovenstaande filmpje. Maar niemand kan voor jou die keuze maken, En daarom heel veel sterkte. :(:)

Niet perfect is ook goed

senna21
Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:27

Wat een nare situatie TS. En het valt niet mee om dat te 'beoordelen'.
Toch lijkt het mij een grote handicap voor een jong paard. Zicht is voor een paard een heel belangrijk zintuig. Zowel vanwege oriëntatie en veiligheid als ook voor sociale interactie. In een afgeschermde omgeving zou het paard wel kunnen leven, maar of dat paardwaardig is, valt te betwijfelen. Sterkte hiermee.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

ElineGC
Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen volledig blinde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-20 20:06

Het is een hele vervelende situatie inderdaad. Ik ben op een gegeven moment alleen nog maar pijnstilling gaan geven toen hij de aanval kreeg (was net na de opening van dit topic). En dus niet meer gaan behandelen met druppels omdat Karel hier erg op tegen stribbelde en ik daardoor teveel weerstand kreeg voor iets wat toch niet goed genoeg voor hem werkt. Toen de aanval over was heeft hij hier nog even gestaan. Inmiddels is hij verhuisd naar een vriendin, daar staat hij 24/7 op de wei/paddock met schuilstal in een vaste kudde van 3. Die weide veranderd niet en ook in de omgeving gebeurd niet veel..

Ik vond inslapen te vroeg, omdat hij nog wel een wat kon zien en zich goed redde. Hij is daar helemaal in z’n sas en ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt!

~Eddy~
L+21 Dressuur
L+7 Vaardigheid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LiannePuthzy en 92 bezoekers