Zandkoliek voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:41

pien_2010 schreef:
Jessix schreef:


Ik neem aan dat je voor de zwarte gaat? En hoeveel gram geef je dan per dag? Die prijs verschilt enorm nl en werkt dat even goed als Sandclear ea?

Nee de zwarte heb ik nog niet gehad. Ik bestel altijd de fijne husk en de gewone zaadjes. De husk voor over de slobber die ik 2x per week voer. Ik strooi dat als toping op net voor het geven er overheen. De zaadjes door de ruwvoermix die ik de andere dagen geef.

Ik geef 150 gram per dag aan de grote paarden. De pony’s krijgen 100. Maar dat is dus meer op gevoel want de hoeveelheden lopen uiteen.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:20

Ik ga de makana brokjes bestellen met gelijk een hoop andere supplementen. Ga ook kiezelgur bestellen (silicium) en lijnzaadolie. Helaas wel 9 euro verzendkosten erbij

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:40

Ik heb geluk de mijne eet werkelijk waar alles. Droog of nat maakt niet uit. Ook niet altijd fijn, maar met dit soort dingen wel makkelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:05

egnie schreef:
Ik heb geluk de mijne eet werkelijk waar alles. Droog of nat maakt niet uit. Ook niet altijd fijn, maar met dit soort dingen wel makkelijk.


Als ik de Husk geef doe ik dat als laatste snel er overheen.

Ze krijgen hier hele jaar rond wiesencobs. Normaal droog, maar dan maak ik het even vochtig, snel er overheen en eten.

Maar in de winter krijgen ze speedibeet erbij en laat ik alles weken. Dan ook wel op laatst er doorheen, maar wordt het gelijk nat.

Eerst aten ze het niet goed, maar omdat ze samen op een rij staan te eten, willen ze niet dat een ander het voer pakt denk ik en eten ze alles op. ( zijn heel lief hoor samen verder )

Heb in mn schuilstal vakken en zoals nu sluit ik ze allemaal op in een vak en laat ik ze staan eten tot ze klaar zijn en ik zeker weet dat ze alles op hebben.

Maar ik meng het vaak met de vlozaad. Die geef ik vaker als kuur eigenlijk dan de husk, maar ik wil zeker een paar keer pj ook de husk.
Heb nu ook 2x epsomzout erbij gedaan. Niet zoveel als aanbevolen, want ben voorzichtig, maar wilde het wel proberen.

Ik geef een grote maatbeker die ik heb. Ooit gewogen en afgestreept, maar weet zo niet meer hoeveel het was. Zal weer eens wegen wat ik toen had afgemeten.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:31

Zou teveel zand in de darmen ook niet te maken kunnen hebben met het soort zand/bodem waar de paarden veel op staan? Ik heb in mijn rijbak en paddock bijv. veel leemachtig zand. Dat is heel fijn van structuur en klontert soms ook samen in bijv. de vlechtjes in de manen als het lang vochtig weer is. Ik zou me kunnen voorstellen dan dit soort zand ook makkelijker samen klontert/kleeft in de darmen ?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:41

MarjanB schreef:
Ik ga de makana brokjes bestellen met gelijk een hoop andere supplementen. Ga ook kiezelgur bestellen (silicium) en lijnzaadolie. Helaas wel 9 euro verzendkosten erbij


Zijn de makana brokjes goedkoper dan die van de paardendrogist, incl verzendkosten?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:43

egnie schreef:
Wat een rare vergelijking met in de woestijn. Daar staat niks dus zullen ze ook niet zoeken naar voer. In de NL weide staat gras wat kort is door een te droge zomer (misschien niet overal) De winter is zeiknat dus de weides zijn zompig. Paarden willen die korte grasjes graag eten en trekken deze dus met een lading zand (wat blijft plakken aan de wortels van het gras) uit de grond en vreten het op. Daarbij is zand niet direct bij de eerste hap fout. Het kan jaren duren. Het gaat namelijk ook niet zo makkelijk weg. Het is met golf bewegingen. Zandtest moet je dus ook een paar dagen doen en dan van verschillende mesthopen. En dan nog is het geen zekerheid.

Voerbeleid en ontwormen zal zeker ook meespelen, maar door heel zwart wit te zeggen dat het alleen daar aan ligt sla je de plank volledig mis.

@ Superpony hoe voer jij de husk? Ik heb deze ook besteld en zit in twijfel hoe te voeren. En hoeveel geef jij? Ik hoor en lees overal verschillende dingen.




Ik schrijf nergens heel zwart wit dat het daar aan ligt,maar echt goed ontwormd word er niet meer in nederland sinds het mestonderzoek.Ik blijf erbij dat gezonde darmen die genoeg ruwvoer krijgen het zand er uit weten te werken.
Ik heb nog nooit koliek gehad en ook geen zandkoliek terwijl de omstandigheden hier er zeker naar zijn.Nu ook nat met korte grasjes

Anoniem

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:42

Sinds ik het vlozaad geef, lijken mijn paarden minder te mesten. Bij de jongste is de mest ook minder vast en slijmerig. Donderdag komt de dierenarts, ga toch extra zijn buik laten nakijken.
Dit is al mest dat ik had op 24 uur tijd voor 2 grote paarden en een shet.
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:51

IngridM schreef:
MarjanB schreef:
Ik ga de makana brokjes bestellen met gelijk een hoop andere supplementen. Ga ook kiezelgur bestellen (silicium) en lijnzaadolie. Helaas wel 9 euro verzendkosten erbij


Zijn de makana brokjes goedkoper dan die van de paardendrogist, incl verzendkosten?


Ja dacht ik van wel

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:44

Heb ze gevonden. Inderdaad iets goedkoper maar komen wel weer verzendkosten bij, bij paardendrogist niet. En in produkt van paardendrogist zit ook nog pre- en probiotica.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:17

Stel dat dit waar is; wat kunnen we dan doen?
Wormspuiten zijn hier niet vrij verkrijgbaar in de frequentie waarin jij ze toedient....


geerke schreef:
egnie schreef:
Wat een rare vergelijking met in de woestijn. Daar staat niks dus zullen ze ook niet zoeken naar voer. In de NL weide staat gras wat kort is door een te droge zomer (misschien niet overal) De winter is zeiknat dus de weides zijn zompig. Paarden willen die korte grasjes graag eten en trekken deze dus met een lading zand (wat blijft plakken aan de wortels van het gras) uit de grond en vreten het op. Daarbij is zand niet direct bij de eerste hap fout. Het kan jaren duren. Het gaat namelijk ook niet zo makkelijk weg. Het is met golf bewegingen. Zandtest moet je dus ook een paar dagen doen en dan van verschillende mesthopen. En dan nog is het geen zekerheid.

Voerbeleid en ontwormen zal zeker ook meespelen, maar door heel zwart wit te zeggen dat het alleen daar aan ligt sla je de plank volledig mis.

@ Superpony hoe voer jij de husk? Ik heb deze ook besteld en zit in twijfel hoe te voeren. En hoeveel geef jij? Ik hoor en lees overal verschillende dingen.




Ik schrijf nergens heel zwart wit dat het daar aan ligt,maar echt goed ontwormd word er niet meer in nederland sinds het mestonderzoek.Ik blijf erbij dat gezonde darmen die genoeg ruwvoer krijgen het zand er uit weten te werken.
Ik heb nog nooit koliek gehad en ook geen zandkoliek terwijl de omstandigheden hier er zeker naar zijn.Nu ook nat met korte grasjes

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:23

Ninx welke frequentie ontworm jij/jullie dan in Nederland?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:25

In ieder geval 2x pj.
En in geval van nieuwe paarden of andere gerede twijfel of twijfelachtig onderzoek eventueel nog een keer.

Maar je kunt die spuiten niet zomaar krijgen...

pien_2010 schreef:
Ninx welke frequentie ontworm jij/jullie dan in Nederland?

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:34

En met wat ontworm je dan?

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:45

Ninx schreef:
In ieder geval 2x pj.
En in geval van nieuwe paarden of andere gerede twijfel of twijfelachtig onderzoek eventueel nog een keer.

Maar je kunt die spuiten niet zomaar krijgen...

pien_2010 schreef:
Ninx welke frequentie ontworm jij/jullie dan in Nederland?


Hier kan je ze bestellen.. https://www.orchardequestrian.com/Wormers-c-53/

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:47

Daar bestel ik ook...ik laat geen mestonderzoek doen,controleer ook niet op zand.Ze hebben altijd hooi,en krijgen geen granen maar vezels en vetten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:38

Ik bestelde ook altijd bij Orchard, maar hun prijzen lopen stilaan gelijk met die bij de DA de laatste tijd :P
Equest is nu 22 euries.

Hier ook geen mestonderzoek of zandtesten en geen granen. Wel 4x per jaar ontwormen.
Enkel onbeperkt hooi doe ik niet aan.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:30

geerke schreef:
egnie schreef:
Wat een rare vergelijking met in de woestijn. Daar staat niks dus zullen ze ook niet zoeken naar voer. In de NL weide staat gras wat kort is door een te droge zomer (misschien niet overal) De winter is zeiknat dus de weides zijn zompig. Paarden willen die korte grasjes graag eten en trekken deze dus met een lading zand (wat blijft plakken aan de wortels van het gras) uit de grond en vreten het op. Daarbij is zand niet direct bij de eerste hap fout. Het kan jaren duren. Het gaat namelijk ook niet zo makkelijk weg. Het is met golf bewegingen. Zandtest moet je dus ook een paar dagen doen en dan van verschillende mesthopen. En dan nog is het geen zekerheid.

Voerbeleid en ontwormen zal zeker ook meespelen, maar door heel zwart wit te zeggen dat het alleen daar aan ligt sla je de plank volledig mis.

@ Superpony hoe voer jij de husk? Ik heb deze ook besteld en zit in twijfel hoe te voeren. En hoeveel geef jij? Ik hoor en lees overal verschillende dingen.




Ik schrijf nergens heel zwart wit dat het daar aan ligt,maar echt goed ontwormd word er niet meer in nederland sinds het mestonderzoek.Ik blijf erbij dat gezonde darmen die genoeg ruwvoer krijgen het zand er uit weten te werken.
Ik heb nog nooit koliek gehad en ook geen zandkoliek terwijl de omstandigheden hier er zeker naar zijn.Nu ook nat met korte grasjes

Ben ik helemaal met je eens. Hier in de 10 jaar ik paarden op zand heb staan ook nog nooit zandkoliek gehad.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:30

Ik bestel ook in Ierland. Andere shop wel. Het is me niet om de prijs te doen, al kijk ik wel even waar het goedkoop is. Ik doe het vooral om zonder gezeur gewoon wormenkuren te kunnen kopen voor een jaar.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:14

Jessix schreef:
Ik bestel ook in Ierland. Andere shop wel. Het is me niet om de prijs te doen, al kijk ik wel even waar het goedkoop is. Ik doe het vooral om zonder gezeur gewoon wormenkuren te kunnen kopen voor een jaar.


Vervelend dat gezeur rond die wormkuren bij jullie idd :7

Ik deed / doe het om de prijs aangezien wij hier gewoon de wormkuur die je wil hebben kan ophalen bij de DA.
Scheelde vroeger best veel in prijs.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:47

Ja joh, vroeger haalde je het gewoon bij de voerhandel. Net als je nu nog steeds kan doen voor hond en kat.
Jammer dat het zo aan banden is gelegd...

Ik geloof echt wel dat je moet zorgen voor een optimale darmbalans om o.a. zandkoliek te voorkomen. Dus goed ontwormen, heel veel vrije beweging en goed (ruw)voer.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:12

geerke schreef:
Daar bestel ik ook...ik laat geen mestonderzoek doen,controleer ook niet op zand.Ze hebben altijd hooi,en krijgen geen granen maar vezels en vetten.


Hier ook en ik bestel ook daar. Link via Geerke ooit gehad.

Maar blijft mijn vraag staan, als je 2x per jaar ontwormt, waarmee ontworm je dan in Nederland.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:01

Ik ontworm 4x per jaar.
Najaar Pramox, voorjaar Equest, zomer en herfst iets met ivermectine.

Als je op 2x per jaar wil blijven, zou ik de pramox en de gewone equest geven.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:02

Ik ontworm 3-4 keer per jaar:
Wintervorst moxidectine, 6-8 weken later ivermectine, 8 weken later mestonderzoek, zomer panacur, najaar ivermectine alleen als t uit mestonderzoek komt en dan bij de eerste wintervorst weer.
Dan elke 5 weken psyllium kuur van 5 dagen. Onbeperkt ruwvoer vanuit netten in bakken. Ik denk dat ik dan wel het maximale er aan doe om het te voorkomen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:34

Let erop dat je met moxidectine en ivermectine alleen bloedworm bestrijdt. Geen aarsmaden, geen spoelworm. Praziquantel (de pra in pramox) bestrijdt lintworm.

Panacur is voor aarsmaden en spoelwormen, maar doet helemaal niets tegen bloedwormen (met een 1-daagse kuur). Pyrantel is voor spoelwormen, en pakt een gedeelte van de bloedwormen mee.

Ik doe eens per jaar blind ontwormen (ergens in de winter) met pramox (bij paarden boven de 250kg geschat of dieren die gewogen zijn) of equimax (bij paarden onder de 250kg geschat) en verder 3x mestonderzoek.