[VOLG] Pechpaard Kane

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:16

Wat lastig dat je niet in de voet kunt kijken. :(:)
Ik zou denk ik weer even contact opnemen met de kliniek die hem behandeld heeft, zij weten het beste welke klachten bij het behandeltraject horen en wat voor klachten afwijkend zijn.

Waar ik zelf wel nieuwsgierig naar zou zijn is wat er gebeurt als je hem een paar dagen pijnstillers geeft: zie je hem dan ineens heel anders/ontspannener lopen, dan weet je dat er meer pijn zit dan alleen die misstappen die je nu steeds ziet.
Goed dat je zo naar je paard luistert en niets forceert! :(:)

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:46

Dat klinkt voor mij als hoefkatrolontsteking, mijn merrie had toen diezelfde reactie en gedrag.

Jammer genoeg was het bij mijn merrie al vergevorderd, ik heb haar moeten laten gaan.

Ik wens jou heel veel sterkte, ik hoop voor jou dat jou paardje snel weer beter wordt!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:31

Ik kan er niets over zeggen, maar wil je veel sterkte wensen.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:17

Weinig ervaring met hoeven helaas (wel met pezen inmiddels :( ), maar overgang zacht naar hard en dan kreupel lijkt me dat zijn zolen dun zijn of toch idd hko met als een verschuiving? Maar lijkt me dat je dat wel al op een foto ziet.

Sterkte

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:44

Ik zou eens kijken naar veendrenkstof of moeder aarde van bio Ron, hier zitten bouwstenen in om de hoefgroei te stimuleren en silicium helpt bij het sterker worden van de hoefwand en zolen.

Mijn hoefsmid was onder de indruk van het resultaat in 6 weken!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:46

Arashah schreef:
Dat klinkt voor mij als hoefkatrolontsteking, mijn merrie had toen diezelfde reactie en gedrag.

Jammer genoeg was het bij mijn merrie al vergevorderd, ik heb haar moeten laten gaan.

Ik wens jou heel veel sterkte, ik hoop voor jou dat jou paardje snel weer beter wordt!


Ik moest ook meteen aan hoefkatrolontsteking denken. Mijn ruin had exact dezelfde klachten.
Bij hem was het gelukkig slechts een licht geval en hij heeft nog jaren met aangepast werk doorgelopen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 13:14

Bedankt voor jullie reacties, toch fijn om te horen dat mensen het herkennen.
Ik ga zo de dierenarts weer eens bellen met de update, ik denk dat het verschil in kreupelen met en zonder gewicht op zijn rug toch best het een en ander uitsluit.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 12:38

Nieuw jaar, nieuwe update :D

Laatste update is van begin oktober. Dierenarts zei mij gewoon rustig te wachten en dat ze nu echt niet meer kunnen zien/weten dan een paar maanden eerder.

Wachten,wachten,wachten en toen was daar plots....helemaal niks meer. Als in geen kreupelheid, geen onregelmatigheid of wat dan ook. Dat was begin november.
Geen flauw idee wat er nou precies was, al denkt de dierenarts dat het goed die dunne zool geweest kan zijn die gewoon echt heel lang nodig had om weer sterk en stevig aan te groeien. Dat schijnt vooral bij volbloeden veel voor te komen.

Hoe toen verder?

We zijn eind december weer begonnen met rondjes stappen en we mochten gaan opbouwen tot stukjes draven. Ook hierbij geen problemen meer, er valt niks meer aan te zien of te voelen, heel erg vreemd.

Ik durf het nu alleen zelf niet zo goed aan, bij elke kleine afwijkende beweging stap ik af en ga ik uitgebreid naar die hoef zitten staren :').
Begin februari gaan we daarom weer terug naar SDMC voor een extra controle en meer advies, maar ondertussen durf ik, dik een jaar later, toch wel wat hoop te hebben dat we nu echt van die onzin af zijn. Kane is in elk geval weer de oude, hoewel ik de hoefsmid nog steeds extra gevarengeld moet betalen :').

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 18:44

Haha, Bijnaaaa nieuw jaar en weer een nieuwe update. Let op: niet echt een leuke.

Kane z'n herstel ging voorspoedig, dus in februari weer naar SDMC geweest voor een uitgebreide klinische keuring. Alles was top. Beetje slap in z'n achterhand en wat vast in zijn nek, maar qua benen was hij echt top. Extra zware buigproef laten uitvoeren op zijn slechte voet, niks aan de hand.

Schema mee om verder op te bouwen, veel longeren en aan de hand oefeningen om zijn achterhand weer sterker te maken. Alles ging goed. Zelfs in stap een schriktraining gedaan en dat was ondanks wat stiekeme sprongetjes van zijn kant goed bevallen.
Tot....
We mochten gaan galoperen onder het zadel. 1x gedaan, beide kanten op 1 rondje. Gewoon lekker relaxt, ik helemaal blij.
Volgende dag kreupel.
Dus weer op weide rust. Duurde 3 weken voor het weer weg was, maar ik was er helemaal klaar mee. Hoefsmid haalde nog wel een kleine zweer uit die ene voet, maar ik vertrouwde het allemaal niet meer.
Hup, paard voor een jaar de wei op.
Ik merkte sowieso dat hij op zijn huidige plek steeds vervelender werd, hij kon daar niet met de andere paarden staan en werd erg onrustig als een andere uit de wei ging. Nieuwe plek stond hij met twee rustige merrie's, als er een de wei uit ging was het ook prima.

Toen hij er net aankwam (toen liep hij weer goed) heeft hij een nacht flink lopen draken. Resultaat was dat hij de dag erna natuurlijk weer kreupel was en dat duurde wederom 3 weken.
Tot en met vorige maand heeft hij zo prinsheerlijk op de weide gelopen. Hij werd veel rustiger, lekker tevreden, liep soepeltjes en laat zich ondertussen zelfs weer zonder problemen bekappen.

Drie weken geleden kwam de grote weide wissel. De merrie's ging naar de andere weide aangezien ze snachts weer op stal gaan, Kane kreeg een nieuw vriendje om 24/7 mee buiten te blijven.
Nieuwe vriendje erbij, gelijk de merrie's eruit in de hoop dat hij te druk zou zijn met kennismaken om er veel aandacht aan te besteden dat z'n vriendinnen weg gingen.... Fout gedacht.
Hij heeft een uur lang rond gerend. Met een noodvaart op de omheining af om dan op het allerlaatste moment een sliding te maken.
Dag erna: Kreupel.
Nu, wederom ongeveer 3 weken later, is hij weer zo goed als rad.


Ik weet het niet meer. Dierenarts dringt erop aan om een MRI te doen, maar ik vind het ontzettend veel geld. Ik vrees dat als ik de MRI laat doen dat er of een hele dure behandeling uitkomt met maar weinig kans van slagen, of dat het gewoon einde verhaal is.

Hij kan hier nog tm het voorjaar staan. Plan is nu om hem te verplaatsen naar een plek waar hij in een groep kan buiten staan, zodat er geen gekke uitbarstingen meer komen. Dan zal hij waarschijnlijk zonder pijn op de wei blijven staan. Daarnaast wil ik zelf dan maar een beetje tutten, werken aan de hand enzo. Rijden heb ik uit mijn hoofd gezet.

Aan de andere kant krijg ik het advies hem in te laten slapen. Tot in hoeverre is het nog paard waardig dat er de kans is bij teveel gedonder hij weer 3 weken met pijn loopt? Maar wanneer is teveel gedonder teveel? En heelt het misschien stiekem toch niet heel langzaam verder?

Dus ja. Ik begon dit jaar met wederom veel hoop en sluit het af met veel onzekerheid.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:54

Tjeetje wat heftig voor je. En wat onzeker inderdaad allemaal. MRI kan ik me voorstellen dat je dat veel geld vindt. Het is gewoon eerlijk om je grens daarin aan te geven en waarschijnlijk net wat je zelf al zegt zou het maar zo kunnen dat daar weer een prijzige behandeling uit rolt. In laten slapen klinkt drastisch. Zou je hem niet als weidepaard kunnen verkopen?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:07

Inslapen vind ik zelf ook drastisch. Ga het voorlopig in elk geval proberen in een grotere kudde. Verkopen ga ik niet doen, het is een paard met een heel eisen pakket en ik wil niet dat hij daarna van de regen in de drup gaat.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:10

Kane heeft inderdaad veel pech. Zou dit allemaal het gevolg zijn van die nageltred? Ik hoop dat hij snel opknapt.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 19:17

Hiervoor heeft hij nooit ergens last van gehad... zo nu en dan een hoefzweer, maar dit lijkt wel echt gelinkt aan overbelasting qua beweging. Ik denk eerder dat het niet perse komt van de nageltred zelf, maar van z'n extreme gedrag tijdens de boxrust die erop volgde. Ik ben absoluut geen fan van boxrust, zeker niet met een paard als Kane, maar aangezien heel zijn hoef open lag was er niet echt een andere optie om het in de winter goed droog en schoon te houden. Achteraf had ik daar misschien nog wel wat extra moeite in kunnen steken. Maar achteraf kan je altijd zoveel meer bedenken -O-

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [VOLG] Pechpaard Kane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:24

Ilse, wat een vervelende update zeg :\ . Ik kan me voorstellen dat je niet goed meer weet wat nou wijsheid is gezien de historie en het karakter van Kany. Even geen wijze woorden vanaf hier, wel heel veel sterkte/succes gewenst voor jullie beiden.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:57

Jeetje Ilse, wat rot dat het met Kane nog steeds met ups en downs gaat. Ik snap je overweging heel goed, wat is paardwaardig en wat niet meer.
En ja, misschien weet je met een MRI precies wat er aan de hand is, maar dan... Ik begrijp ook heel goed dat je dat niet doet met Kane.
Heel veel sterkte hoor, het is toch heel jammer als je paard niet meer kan wat je ermee wilde doen en als hij steeds toch weer zichzelf overschat qua kunnen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 17:43

Opzich gedraagt hij zich heel erg goed. Als hij goed is doet hij elke ochtend een vrolijk galopje door de wei en dat is helemaal geen probleem. Alleen hij kan ontzettend over de zeik raken als er een paard weg gaat en er geen bekende maten van hem achterblijven. Nou ga ik gewoon kijken hoe het gaat als hij in een groep staat zo groot dat hij dat soort paniekaanvallen niet meer heeft. Zolang hij pijnvrij zijn ochtend galopjes door de wei kan maken dan mag hij lekker blijven staan.