Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 17:58

Als je denkt dat hij echt vrijwel geen eten heeft gehad, beginnen met 6kg hooi per dag, verdeeld over zo veel mogelijk voerbeurten. En dan iedere dag 0.5 tot 1kg erbij. Geen vitaminespuiten of mineralenbrok de eerste 6 tot 8 weken. Koliek rond 6-8 weken is berucht. Ze lijken op te knappen en zijn dan opeens niet meer te redden, houd hier in je hoofd rekening mee.

Zeker een deken op doen en dik (25+cm gehakseld spul, 50+cm lang stro, minimaal 10kg/m2) in het strooisel zetten. Aan het begin zou ik hem niet langer dan 6 uur buiten willen hebben, vanaf daar rustig opbouwen.

Vraag bij de vorige eigenaar wat hij te eten kreeg, vraag hem vooral eerlijk te zijn omdat je er met opbouwen rekening mee moet houden.

Tanden, bloedonderzoek en wormonderzoek zou ik in ieder geval laten doen. Bij twijfel ontwormen met equimax over een paar weken, alleen bij een zware besmetting nu al. Equest zou ik nu zeker niet doen, omdat overdoseren met dit middel riskant is.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"



Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:10

linnie050 schreef:
Mizora en geen senioren slobber naast het hooi?


Eerst zijn gebit laten bekijken. Als het een gebits-probleem is inderdaad op gaan bouwen met seniorenvoer, maar als dat niet het geval is zou ik dat nog niet direct doen. Eerst maar eens kijken hoe hij opknapt van ruwvoer opbouwen.

Qua seniorenvoer: seniores priores of bietenpulp met zemelen en luzerne(op gewicht 3:2:1, dus maar een klein beetje luzerne). En dan beginnen met 3x 1kg (droog gewogen, geweekt gevoerd), en dat per dag met een halve kg ophogen (totaal, niet per maaltijd. Maar je mag wel dag 1 de ochtend een halve kg verhogen, dag 2 de middag, dag 3 de avond, dag 4 een extra maaltijd inplannen van een halve kg).

Ook nog niet direct rijk ruwvoer voeren zolang je niet weet wat hij gehad heeft. Na 2 maanden kan je eventueel overschakelen op Hartog ruwvoer (grasmix, compact gras, complete care senior), overstappen met 1kg per dag.

Na 2 maanden ook beginnen met een mineralenbrok bijvoeren als je geen seniorenvoer of krachtvoer geeft. Eerst een halve dosering.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:02

Het is me eerlijk gezegd niet 100% duidelijk waardoor het veroorzaakt wordt. Wel in de eerste 2 weken, dan kan extra vitaminen en mineralen zorgen voor fatale neurologische problemen doordat de mineralen in verkeerde verhoudingen in het bloed terecht komen. Maar mijn ervaring is dat de 6-8 wekenkoliek er ook mee te maken heeft. Op papier heb ik er nog geen documentatie van gevonden. Maar tot nu toe heeft vrijwel ieder heftig verwaarloosd paard dat ik opgeknapt heb of gevolgd heb (via bokt of via mijn eigen adviezen) er last van gehad. Degene die dik in de mineralen gezet waren hebben dat vaak niet overleefd of het aan met kliniek opname, terwijl degene die dat niet stonden meestal niet meer dan een terugval hadden. Dus ik heb het gaan afraden. Na die kleine 2 maanden is vroeg genoeg.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:41

Ik ben ook daar heel terughoudend mee, en zou de spuit in ieder geval over een aantal dagen verdelen. In ieder geval controleren of er echt geen mineralen in zitten (anders dan een beetje ijzer, dat kan geen kwaad).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, stoplicht en 30 bezoekers