Tips gevraagd! Z1 dressuur en mist energie, te hoge VRep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Tips gevraagd! Z1 dressuur en mist energie, te hoge VRep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:03

En hoeveel gras is er op de weide? Als die bijna kaal is misschien hooi geven op de weide?


Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:25

bulck schreef:
Ik denk dat je probleem bij de lijnzaadolie ligt. Van olie moet je echt maar een scheutje willen geven, en dan nog lijkt me dat bij jouw manier van voeren (maar ook de kwaliteit ervan) overbodig.

Wat is daar de gedachtegang achter?


Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:33

Dan zou ik toch overwegen om de vitalbix te verminderen en een andere brok ter aanvulling te kiezen of de vitalbix zelfs volledig te vervangen. Wij voeren Horsefood op stal en zij hebben een omega 3 power muesli die gericht is op langdurige energie leveren zonder je paard explosief te maken. Daar hoef je ook echt niet veel van te voeren, is exact hetzelfde principe als de vitalbix active plus maar dan met een hoger aandeel zetmeel. Ik denk echt dat jouw paard dat wel kan gebruiken op voorwaarde dat je ook effectief stevige trainingen moet rijden. Dus in jouw plaats zou ik eens kijken wat er gebeurt als je iets gaat voeren zoals die muesli van Horsefood. Of iets vergelijkbaars van Vitalbix natuurlijk als je liever bij je merk blijft :)

Vaak wil iedereen tegenwoordig zo weinig mogelijk eiwitten, zetmeel etc... maar de energie moet toch echt ergens vandaan komen. Dus ik zou je aanraden om het eens te proberen. Het is ook een veel goedkopere brok dan de vitalbix en je moet er minder van voeren.

edit: net zoals in de vitalbix zitten in de horsefood brok ook al lijnzaadbrokjes. Is er een reden dat je bovenop het lijnzaad in de vitalbix nog eens 60ml lijnzaaf doet?
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 13-08-19 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Tips gevraagd! Z1 dressuur en mist energie, te hoge VRep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:04

De spieropbouw kan zeker mooi zijn, maar veel spieren = veel onderhoud. Goeie spiermassa wil dus zeggen dat je voldoende moet voeren om tekorten tegen te gaan. Het kan dus nog steeds zo zijn dat je te ‘licht’ voert ook al heeft je paard mooie spieren. Een zware 4x4 drinkt ook meer dan een kleine fiat. Ik heb zeker een aanrader: de omega 3 muesli van Horsefood, maar die noemde ik al en ging je niet op in. Is dat niet echt wat je zoekt? In welke richting zoek je vooral?

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:29

Ik schakel zelf pas binnen een week of twee over, op dit moment krijgt mijn merrie de basis sportbrok en fibreforce. Ze krijgt een halve schep na arbeid van de basis sportbrok van horsefood (zetmeel rond de 30% dus nog hoger dan de omega 3 mix) dus de bedoeling is om uiteindelijk 1 schep per dag van de omega 3 mix te gaan voeren verspreid over 2 voerbeurten. Ik doe matig zware arbeid, dus denk dat jij met een goeie volle schep in de ochtend en een goeie volle schep in de avond wel voldoende hebt. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor paard je hebt, Horsefood geeft over het algemeen ook goeie adviezen. Ik heb ze wel eens een berichtje op Facebook gestuurd met een vraag en daar kreeg ik erg vriendelijk en uitgebreid antwoord op. Ze komen binnenkort bij ons op de pensionstal langs om uitleg te geven over de omega 3 mix en je kan dan eventueel ook je paard laten analyseren. Dus denk dat als je contact opneemt met Horsefood en een berichtje stuurt met je vraag ze je graag verder helpen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Absolem, Escada, Freesialove, GrapeshotBot, turtlelito en 54 bezoekers