Spannende sport tijdens grasbaanraces Emmeloord

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Spannende sport tijdens grasbaanraces Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-24 21:55

*Bokt Nieuwsredactie
Sport

[ img ]
Elton Chronos met pikeur Tom Kooyman na de huldiging voor koers 3. Foto: JPitty

Op woensdag 19 juni opende de stichting Draf- en Rensport Noordoostpolder weer de deuren van hun grasbaan voor een zomeravond met prachtige drafsport. Als sinds 1959 worden hier koersen verreden, als een van de grootste evenementen in Emmeloord. En ook vanavond was het weer spectaculair. De baan lag er, ondanks alle regenval van de afgelopen tijd, keurig bij en hield zich heel goed tijdens alle koersen. In de binnenbocht was bij aanvang van de laatste koersen een klein beetje modder te zien, maar het bleef allemaal binnen de perken. Het zonnetje scheen vanmiddag lekker en dat zorgde er mede voor dat er een goede sfeer hing op het drafpark.

Er staan negen koersen op het programma met daarin een aantal grote namen, wat een spannende middag belooft. En die verwachtingen zijn ruimschoots uitgekomen. Alle negen de koersen vandaag zullen gestart worden middels de bandenstart. Er zijn twee paddocks achter elkaar aangelegd op het middenterrein, een deel van de paarden begint in de voorste paddock en een aantal andere start in de achterste. Over de startstrepen wordt een elastieken band gespannen. De paarden zijn ingedeeld op winsom en resultaten van de laatste koersen, de sterkste starten achteraan. Ze verzamelen in de paddocks, en als de starter zijn rode vlag omhoog steekt, mogen ze aanrijden naar de start. De vlag gaat naar beneden, de banden springen weg en de start is gevallen. Of de starter begint met zijn vlag te zwaaien, dat betekent ‘valse start’. In dat geval moeten de paarden terug naar de startpaddocks en opnieuw aanrijden voor de start. De te lopen afstand, 2080 meter of 2105 meter, afhankelijk van in welke paddock is gestart, betekent twee ronden op de baan van Emmeloord. Als ik een plekje zoek aan het hek, wordt ik al gelijk benaderd door Bokker Koper, die mij herkent aan mijn jasje en shirt. Tijdens deze koersdag trek ik dan ook gezellig met haar op.

In de eerste koers begint het nog niet meteen spectaculair, maar na de eerste ronde schuiven toch twee paarden op naar het tweede spoor. Het eerste spoor is zeg maar de binnenbocht, het tweede spoor is meteen daarnaast. Dat is het begin van een spannende tweede ronde waarin het deelnemersveld in eerste instantie elkaar steeds meer op de hielen gaat zitten, maar na de laatste bocht uiteen valt. In de eindsprint gaat het tussen de nummer 2, High Kite met pikeur Rob de Vlieger, en de nummer 3, Ombra Fortuna met als pikeur Nederlands kampioen Jaap van Rijn. Uiteindelijk is het de laatste die als eerste over de streep komt en de koers wint. Bij de huldiging zijn er bloemen voor pikeur en trainer, er worden foto’s gemaakt van het paard en het team eromheen en uiteraard klinkt er een applaus als hij voor het publiek langs rijdt.

[ img ]
Mozart Boko met Kim Hagoort op de sulky, tijdens de
ereronde na koers 2. Foto: JPitty
In koers twee, voor amateurpikeurs en eigenaar-rijders, verschijnt Odilia Meerswal in de baan met startnummer 1, gereden door pikeur Yanick Mollema. Odilia Meerswal is een halfzusje van de bekende Bokt-draver Madness. Ze hebben dezelfde vader, maar een andere moeder. Bij de start neemt ze de leiding, meer helaas springt ze halverwege de eerste ronde aan in galop en Yanick krijgt haar niet binnen enkele passen terug in draf, uitgeschakeld dus. Ook de favoriet, de nummer 4: Nikita Greenwood met pikeur Ferry Hollander op de sulky, sprong bij de start aan in galop. Zij kon wel teruggenomen worden binnen enkele passen en mocht dus de koers vervolgen. Helaas leverde dit een behoorlijke achterstand op. Ze weten dit nog iets goed te maken en gaan uiteindelijk als vierde over de streep. Maar het is paard 2, Mozart Boko met pikeur Kim Hagoort, die deze koers wint. Paard nummer 8, Next Wish met pikeur Hiltje Tjalsma, dat lange tijd aan kop heeft gelopen, moet uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats.

Bij de start van koers nummer drie valt het deelnemersveld al snel wat uit elkaar, mede doordat enkele paarden aanspringen in galop. De pikeurs weten de dieren weer snel terug te krijgen naar draf, maar liggen dan toch wat achter. Aan het einde van de eerste ronde ligt het deelnemersveld al snel weer dichtbij elkaar. In de laatste bocht voor de finish lopen er zelfs drie naast elkaar, dat zijn de nummer 3 (Marillion, gereden door Krista Timmer), nummer 4 (Nobel met pikeur Ruud Pools) en nummer 7 (Janero des Monts, gereden door Caroline Aalbers). Zij gaan ook uitmaken wie deze koers wint. Nek aan nek gaan ze op de finish af, maar voor nummer 7 is de sprint net te lang, zij moet genoegen nemen met de derde plek. Omdat de nummers 3 en 4 zo dicht op elkaar lagen tijdens de finish, is het laatste woord aan het draverijcomité, dat de uitslag officieel moet vaststellen, al dan niet door gebruik te maken van een finishfoto. Uiteindelijk blijken Nobel en pikeur Ruud Pools deze koers te hebben gewonnen en worden dan ook gehuldigd.

Tussen de koersen door zit steeds een korte pauze, die kan worden benut om de innerlijke mens te verzorgen of een toiletbezoek af te leggen. Of om een gokje te wagen natuurlijk, maar daarvoor ben ik hier niet. Eten en drinken is hier goed verzorgd: er zijn twee drankenkraampjes en een kraampje waar je friet/patat met of zonder saus en snacks kunt scoren, die laatste al dan niet op een broodje. Ook is er een softijsverkoper en zelfs een viskar. Kortom, aan alles is gedacht. Terwijl ik wat drink, bestudeer ik het programma en het valt mij op dat er een aantal pikeurs is waarbij er de aantekening (lp) achter de naam staat. Koper legt mij uit dat dit leerling-pikeurs zijn, oftewel pikeurs die in opleiding zijn bij een beroepspikeur om later zelf ook pikeur te worden. Leuk dat deze mensen ook een kans krijgen om ervaring op te doen op de baan.

[ img ]
Caroline Aalbers klimt weer op de sulky voor de ereronde met Leo GS. Foto: JPitty
Intussen is het defilé voor koers vier begonnen. Voorafgaand aan de koers komen de paarden en pikeurs langs de tribunes en worden ze voorgesteld aan het publiek. Elke koers hebben de paarden ook een startnummer in een vooraf bepaalde keur op het harnachement. Deze staan ook in het programma aangegeven. In koers vier lopen de paarden met een groen startnummer. Als er paarden van meerdere koersen tegelijk in de baan lopen, bijvoorbeeld tijdens het warmlopen, dan weet je precies wie wie is. Bij de start loopt het even mis, een van de paarden loopt net de startpaddocks in als de rest al wil vertrekken en dat is niet volgens de regels. Dat betekent dat de paarden opnieuw moeten verzamelen in de startpaddocks en opnieuw starten. Deze keer gaat het gelukkig wel goed. Het eerste deel van de koers lopen de paarden dicht op elkaar en wisselen snel van plaats. Daardoor is het moeilijk om de nummers te onderscheiden. In de tweede helft valt de groep van verder uit elkaar en neemt paard nummer 9, Elton Kronos met aan de leidsels pikeur Tom Kooyman de leiding over. Dit weten ze vast te houden en ze komen dan ook als winnaar over de streep.

Tijd om even bij te komen heeft Tom Kooyman niet, want in koers vijf moet hij alweer aan de start verschijnen met een paard. In maar liefst 6 van de 9 koersen brengt hij een paard uit. Daarmee kwam hij in Emmeloord het vaakst aan de start van alle pikeurs. Maar hij staat niet alleen hierin, want menig pikeur komt op deze koersdag 3x of vaker aan de start. Het venijn zit hem bij deze koers in zijn staart, in dubbel opzicht. Want in de laatste meters van koers, in de allerlaatste bocht, komt ineens paard nummer 8, Leo GS, opzetten naar voren. Tijdens de koers liep hij veelal achterin het veld, maar op het einde perst hij er een eindsprint uit, komt als een duveltje uit het doosje naar voren, haalt alles en iedereen in en pakt op een spectaculaire manier de overwinning. Pikeur Caroline Aalbers weet hier iedereen te verrassen en Leo GS als eerste over de finish te sturen. Wat een koers heeft dit duo gelopen zeg!

[ img ]
Madness en zijn pikeur, André Bakker, halen de bloemen op voor hun winst in koers 5.
Foto: JPitty
En dan is het zover, de koers waar ik stiekem een beetje op heb gewacht: koers nummer 6, met op startnummer 10 de favoriet: Madness! Pikeur André Bakker, die hem op 5 juni in Aduard nog naar een tweede plaats reed, mag het nu weer proberen met hem. Vorige keer in Emmeloord wist hij te winnen, dus de verwachtingen zijn hoog. Hij start vanuit het tweede vak, dus op 2105 meter, en moet dan 25 meter goedmaken op de concurrentie. Als tijdens het defilé valt hij op door uiteraard zijn witte harnachement, neusriem en kniebeschermers, maar ook door zijn houding: ‘daar ben ik en ik heb er zin in’, lijkt hij uit te stralen. Ze verzamelen in de startpaddocks, de vlag gaat omhoog… helaas… valse start… Twee andere pikeurs en paarden blijven iets te ver achter bij de start en daarom moet de start opnieuw. Deze keer gaat hij wel goed. Madness is goed weg en komt in de eerste bocht in het tweede spoor, naast een aantal andere paarden. Na de eerste ronde loopt hij voorop in het tweede spoor, op een derde plaats. In de tweede helft van de tweede ronde gaat het tempo omhoog en valt de groep wat uit elkaar. Madness en zijn concurrent, Lovelylunalevi met Tom Kooyman op de sulky, komen nek aan nek de laatste bocht uit. Maar Madness heeft nog wat energie over en gooit er een prachtige eindsprint uit. Met een lengte voorsprong komt hij als eerste over de finish! Het publiek staat intussen nog net niet op de banken, maar het scheelt niet veel. Tijdens de huldiging zien we Madness zoals we hem een beetje kennen uit de blogs en het topic van Bokker janouk: stilstaan voor de foto staat niet in zijn woordenboek. Tijdens het ererondje voor het publiek gaan de oortjes erop, alsof hij weet dat hij net gewonnen heeft. Later op de avond, na de laatste koers, sprak ik nog even met Paul, de man van janouk, en die is ook trots op Madness. Madness doet het goed. Hij heeft begin juni in Aduard voor het eerst een langere afstand gelopen en lijkt dit goed aan te kunnen. Madness wordt steeds sterker, volgens Paul.

[ img ]
Kiss and Ride tijdens onze meet & greet achter de schermen.
Foto: JPitty
Ook koers 7 heeft mijn interesse, want ook hier loopt een paard mee waar een Bokker bij betrokken is. Het gaat om startnummer 5, Kiss and Ride met pikeur Chiel Wildhagen. Bokker Elianna_ is zijn vaste groom. Samen met paard 4, Mistral Ricardo met pikeur Jaap van Rijn, is hij de favoriet vandaag bij de gokkers. Het tempo van de koers ligt hoog, meerdere paarden springen in de eerste ronde al in galop en kunnen door hun pikeur niet op tijd worden teruggenomen naar draf. Het draverijcomité plukt ze eruit en laat weten dat ze uitgeschakeld zijn. Nummers 4 en 5, Kiss and Ride en Mistral Ricardo komen goed mee in de kopgroep. In de laatste bocht rijdt Kiss and Ride als eerste weg bij de rest, gevolgd door Mistral Ricardo. Die laatste weet Kiss and Ride net voor de finish te passeren en wint de koers. Kiss and Ride wordt tweede. Leuk detail is dat beide pikeurs rijden voor de Gele Kanaries. Ook de nummer drie van deze koers met startnummer 1, N.L.O. met pikeur Ruud Pools, rijden hiervoor. Een clean sweep voor de Gele Kanaries dus in deze koers. Voor Jaap van Rijn, de pikeur van Mistral Ricardo is het zijn tweede zege van de dag.

Na afloop van deze koers laten we de huldiging even schieten en gaan Koper ik naar het terrein waar de vrachtwagens en trailers staan. Onze missie: kijken of we Bokker Elianna_ kunnen vinden om even met haar te praten. Het parkeerterrein is door de vele regen van de laatste tijd best modderig en ik ben blij dat ik mijn oudste schoenen aan heb gedaan. Een deel van het terrein is ook onbegaanbaar door de modder, daarom staan enkele vrachtwagens langs de toegangsweg geparkeerd. We passeren de vrachtwagen van Madness en zien hoe hij aan de hand lekker uitgestapt wordt. Andere paarden staan rustig vastgebonden aan of in hun vrachtwagen. Het is duidelijk dat er goed voor ze wordt gezorgd. Ze worden afgesponst, aan de hand uitgestapt en als ze weer op adem zijn, krijgen ze een vol hooinet voorgeschoteld of mogen ze wat grazen. Ook Elianna_ is druk bezig met het naverzorgen van Kiss and Ride. Ze sponst hem lekker af en wij mogen hem een kriebeltje en een knuffel geven. Ze vindt het ook leuk dat we even komen kijken bij hen. We spreken af dat ik een keer bij haar op stal een bezoekje kom brengen, en met een goed gevoel verlaten we het parkeerterrein weer.

[ img ]
Velten Revenche tijdens de huldiging. Pikeur Niels Jongejans staat achter hem
en maakt een praatje met de speaker van dienst. Foto: JPitty
Intussen begint koers 8 en omdat de zon intussen een beetje achter de gebouwen verdwijnt, merk ik dat het wat frisser wordt. Ook deze koers kent helaas een valse start, dus dat betekent opnieuw verzamelen en opnieuw starten. Het tempo ligt van meet af aan hoog, het deelnemersveld wordt uit elkaar getrokken. In de tweede bocht springt de koploper aan in galop en wordt zo uitgeschakeld. Tijdens de tweede ronde lopen de voorste zes paarden steeds verder uit op de andere deelnemers, en het tempo wordt nog wat opgeschroefd. Paard nummer 1, Meghan Flevo met pikeur Tom Kooyman, loopt aan kop, maar wordt geflankeerd door nummer 5, Velten Revenche met pikeur Niels Jongejans. Heel even ruikt Tom Kooyman zijn tweede overwinning van de dag, maar helaas. Uiteindelijk eindigt de race nek aan nek, maar de nek van Velten Revenche is net iets langer. Niels Jongejans stuurt zijn paard naar een prachtige overwinning en Meghan Flevo moet zich tevreden stellen met plaats twee.

[ img ]
Marco's Wish heeft na de koers nog wat energie over, Tom Kooyman rijdt na de huldiging
nog een ererondje met hem. Foto: JPitty
In de laatste koers van de dag loopt een trainingsmaatje van Madness mee, namelijk Camilla Ral. Patrick van Ooijen zal plaatsnemen op de sulky. Al tijdens het defilé valt het ons op dat het paard erg gespannen lijkt te zijn. Dat de eerste startpoging een valse start is, helpt natuurlijk ook niet echt mee. In het tweede vak met de verste afstand, in drafsport de tweede band genoemd, werd door de starter gezien dat een van combinaties een andere hinderde. En dat mag niet, dan wordt de start vals verklaard en moet hij opnieuw. Het deelnemersveld lijkt in eerste instantie wat uit elkaar te vallen, maar herpakt zich en halverwege de tweede ronde schuiven ze weer in elkaar tot een compact geheel. Camilla Ral springt intussen helaas in galop en is dus uitgeschakeld. In de laatste bocht neemt paard 7, Marco’s Wish, de leiding over, maar dat laten de nummer 4 (Maja Beuckenswijk met pikeur Jaap van Rijn) en de nummer 5 (Gucci Shadow met op de sulky Danny den Dubbelden) niet zomaar gebeuren. Die laatste twee weten Marco’s Wish bij te halen. Het is alleen net niet genoeg, want Marco’s Wish weet met een nipte voorsprong te winnen. Maja Beuckenswijk en Gucci Shadow moeten genoegen nemen met plaats 2 en 3. Pikeur Tom Kooyman weet hiermee zijn tweede zege van de dag te pakken. Na de laatste huldiging zit de dag in Emmeloord er weer op.

Toen ik aankwam, viel mij gelijk de grote zwarte tractor van een van de sponsoren op. Die stond bij de ingang, naast het parkeerterrein van de vrachtwagens en trailers. Die bleek daar niet alleen te staan voor de mooi, als een soort reclameobject, zo werd achteraf duidelijk. Want enkele vrachtwagens en trailers bleken bij vertrek vast te staan op het wat modderige parkeerterrein. En ja, dan is het wel handig om zo’n krachtpatser bij de hand te hebben. De tractor weet de vastgelopen vrachtwagens en trailers uit de modder te trekken, zodat ook zij huiswaarts kunnen. De organisatie van deze grasbaankoersen was duidelijk op alles voorbereid. Mijn complimenten aan de mensen achter de grasbaankoersen Emmeloord.

Van 17 juli 2024 t/m 28 juli 2024 heb ik vakantie. Voor vragen aan de NR graag een PB naar het account van de Nieuwsredactie sturen. Dank u!
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

janouk
Blogger

Re: Spannende sport tijdens grasbaanraces Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:10

Mooi verslag, jpitty. Leest lekker weg.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 9 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:24

Het was een leuke middag en je hebt er een mooi verslag van gemaakt :)

De volgende koersdag op gras is in Joure, op 12 juli. Hopelijk wordt dat ook een mooi evenement :)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:30

Wat schrijf jij toch leuke verslagen, ik heb deze ook weer met plezier gelezen :)

Extremely rare and Beyond Compare

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 05:56

Wat een leuk verslag heb je ervan gemaakt.
Echt een leuke avond zo te lezen.

Het viel mij vorige keer ook op dat de sfeer zo leuk is, paardjes er super bij staan en iedereen zo vriendelijk is.
Tijdens de race is iedereen ook zo met elkaar begaan.

Leuk, 12 juli staat in mijn agenda.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:24

Goed gedaan. Fijn verslag!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 21:02

Thanks voor de mooie woorden allemaal!

Van 17 juli 2024 t/m 28 juli 2024 heb ik vakantie. Voor vragen aan de NR graag een PB naar het account van de Nieuwsredactie sturen. Dank u!
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie