Paard overleden nadat het twee keer uit de sloot is gered

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Paard overleden nadat het twee keer uit de sloot is gered

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-23 19:37

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard dat in Waalwijk twee keer uit dezelfde sloot is gered, is overleden.

Afgelopen vrijdag kreeg de brandweer van Sprang-Capelle een melding dat er een paard in de sloot was beland. Het dier kon er niet op eigen kracht uit komen. Ter plaatse stelde de brandweer vast dat het om hetzelfde paard ging, als ze eerder uit dezelfde sloot hadden gered.

Het onfortuinlijke dier kreeg na de eerste reddingspoging een infuus, maar het was te vermoeid om op te staan. De eigenaren hadden haar op advies van de dierenarts toegedekt met dekens en laten rusten. Die avond ging het weer mis, toen het paard wat op krachten was gekomen en probeerde op te staan. Door de regen was de grond glad geworden, en omdat het daar afloopt, gleed ze weer de sloot in. Dit keer werd er een kraanwagen ingezet om de merrie weer op het droge te krijgen. Ook werd er voor de tweede keer een dierenarts opgeroepen om haar na te kijken.

Alle moeite mocht helaas niet baten, want gisteren is het paard alsnog overleden.

Gebruikte bronnen:

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

hwn

Re: Paard overleden nadat het twee keer uit de sloot is gered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:44

Wat erg! Ik had het verhaal ook al ergens gelezen, maar was onvolledig: ging enkel over het feit dat ze hetzelfde paard 2x hadden moeten redden, overlijden was nog niet gemeld. Belachelijke reacties die daarop kwamen: "Was het geen ezel?" en meer van die idioterie. Of mensen die vonden dat met dit weer paarden moeten opgesloten worden.

In ieder geval veel sterkte voor de eigenaars!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:48

Weides omringd door sloten zijn een flink risico.
Treurig dat het paard blijkbaar nog zo dicht bij de slootkant lag dat het weer terug het water in kon glijden tijdens het opstaan.

Veel sterkte voor de eigenaar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:59

Daar is misschien al wat mee aan de hand geweest toen het de eerste keer in de sloot belandde.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:02

pillow schreef:
Daar is misschien al wat mee aan de hand geweest toen het de eerste keer in de sloot belandde.

Dat denk ik ook. Maar wat sneu dat het niet kon opstaan om op stal te worden gezet.
Ik denk ook dat er al iets meer mis was voordat het in de sloot belandde.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:24

Wauw, ik ga hier even over nadenken.

Maar wat een nare eindtijd en eindstrijd heeft dit dier moeten meemaken.

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:29

Wat ontzettend sneu voor het dier, vreselijk ook voor de eigenaar. Ben je blij dat je dier is gered en dan is het meteen weer mis, dat lijkt mij heel onwerkelijk om mee te maken. Geen idee of het een bokker is en of ze meelezen, maar veel sterkte

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 06:34

Vreselijk toch? Sterkte aan de eigenaar! |(

Het sneeuwt..... bláádjes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:07

Wat triest.. Het ziet er uit als een vrij ondiepe sloot waar een paard normaal redelijk makkelijk uit zou moeten komen.
Het paard lijkt op het eind van het filmpje te flemen? Misschien een flinke koliekaanval? Hoe dan ook, heel sneu voor het dier, en sterkte voor de eigenaar.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:51

hè bah wat akelig zeg. Begrijp ik nou goed dat het paard uit de sloot was gehaald, op de kant lag bij te komen met dekens eroverheen en weer in de sloot is gegleden bij het opstaan?

In ieder geval veel sterkte voor de eigenaar.

[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde' @Maqueden
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is. IM wereldpaardje Shadow [IM] Shadow je was met je miniformaat een groot wereldpaard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:59

Suzanne F. schreef:
pillow schreef:

Dat denk ik ook. Maar wat sneu dat het niet kon opstaan om op stal te worden gezet.
Ik denk ook dat er al iets meer mis was voordat het in de sloot belandde.

Ja, ze had eigenaren die geen veilige afrastering hadden en die ook nog eens zo intelligent waren om haar vlak bij de sloot op een aflopend stuk te laten "rusten" nadat ze er net uit gered was. :n

Als het dier de 1e keer met geen mogelijkheid recht te krijgen was had het toen al in geslapen moeten worden of desnoods met een kraan op een veilige en op zijn minst droge plek gelegd moeten worden. :n bah. Om een paard zo aan zijn eind te laten komen. :n

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:48

vind dit echt triest voor het paard en had niet hoeven gebeuren als eigenaar goed gehandeld had.
Een paard wat zo verzwakt is daar blijf je bij tot het recht staat en breng je naar binnen om bij te komen en de eerste dagen in de gaten te houden of het geen longontsteking opgelopen heeft!
Paarden komen vaak daags nadat zij gered zijn nog te overlijden daardoor namelijk.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:59

Ik denk dat ze het zelf al erg genoeg vinden, zonder dat sommige Bokkers erin moeten wrijven hoe fout ze bezig waren. Eigenaren deden het op advies van de dierenarts, dus enige mildheid is gepast.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:22

miereneter schreef:
Ik denk dat ze het zelf al erg genoeg vinden, zonder dat sommige Bokkers erin moeten wrijven hoe fout ze bezig waren. Eigenaren deden het op advies van de dierenarts, dus enige mildheid is gepast.

Precies.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:56

Popstra schreef:
vind dit echt triest voor het paard en had niet hoeven gebeuren als eigenaar goed gehandeld had.
Een paard wat zo verzwakt is daar blijf je bij tot het recht staat en breng je naar binnen om bij te komen en de eerste dagen in de gaten te houden of het geen longontsteking opgelopen heeft!
Paarden komen vaak daags nadat zij gered zijn nog te overlijden daardoor namelijk.

Dat is helaas niet helemaal waar. Mijn paard is ook in de sloot terecht gekomen en was daarna ook niet sterk genoeg om op te staan. Je kan er niet 24 uur bijzitten. Nu lag hij wel op een hele veilige plek uiteindelijk, maar na een infuus en adrenaline stond hij nog niet op. Compleet uitgeput. Dan is het - als het paard verder redelijk 'stabiel' is - soms beter om letterlijk en figuurlijk even afstand te nemen.

Soms kan je niet anders handelen dan sub-ideaal. Maar dat betekend niet dat je niet voor je paard zorgt, adviezen niet (juist) opvolgt of je paard gelijk in moet laten slapen.

Heel veel sterkte met het verlies aan de eigenaren.

IG: @arabierjoep

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:09

Wat een ontzettend verdrietig verhaal
Arm.dier
Heel veel sterkte voor de eigenaars

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:53

Isabel_k schreef:
Popstra schreef:

Dat is helaas niet helemaal waar. Mijn paard is ook in de sloot terecht gekomen en was daarna ook niet sterk genoeg om op te staan. Je kan er niet 24 uur bijzitten. Nu lag hij wel op een hele veilige plek uiteindelijk, maar na een infuus en adrenaline stond hij nog niet op. Compleet uitgeput. Dan is het - als het paard verder redelijk 'stabiel' is - soms beter om letterlijk en figuurlijk even afstand te nemen.

Soms kan je niet anders handelen dan sub-ideaal. Maar dat betekend niet dat je niet voor je paard zorgt, adviezen niet (juist) opvolgt of je paard gelijk in moet laten slapen.

Heel veel sterkte met het verlies aan de eigenaren.

Waarom precies niet?

De discussie brengt dit paard niet terug, maar mijn paarden zijn niet alleen als ze zo uitgeput zijn dat ze niet kunnen staan in een open weiland.
Mijn merrie is vorig jaar voor het laatst ziek geweest, daar heb ik 3 nachten gewaakt. Overdag deels ook, met ondersteuning van mijn ouders zodat ik kon slapen.
Geen haar op mijn hoofd die ze alleen laat. En ik heb er 4. Dus te hopen dat ze niet vlak na elkaar wat hebben.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:10

Arm dier, die hinnik uit het filmpje gaat door merg en been.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie