Carl Hester Brits kampioen Grand Prix 2023

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Carl Hester Brits kampioen Grand Prix 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-23 20:51

Eurodressage
Sport

[ img ]
Carl Hester en En Vogue, hier tijdens het EK 2021 in Hagen. Foto: © FEI/Liz Gregg

Carl Hester heeft zijn 68e nationale kampioenstitel en zijn 11e Britse Grand Prix kampioenstitel in zijn carrière gepakt tijdens de Brits kampioenschap dressuur op Somerford Park, dat werd gehouden van 14 tot en met 17 september 2023.

Grand Prix-dag: Hester en En Vogue vooraan
Op een zonovergoten Somerford Park namen toeschouwers plaats in hun stoelen voor een spannende competitieochtend toen een eersteklas deelnemersveld, vol met team- en landenwedstrijdruiters, zich meldde voor het 2023 Britse kampioenschap Grand Prix. Net terug van de FEI Europese Kampioenschappen in Riesenbeck, stond gouden teammedaillewinnaar Carl Hester MBE in het middelpunt van de belangstelling en mocht hij het winnaarslint in ontvangst nemen met zijn En Vogue, die hij ook reed op het in Tokio en het EK van 2021. Hun sensationele prestatie van 76,73% maakte ze de unanieme winnaars bij de Grand Prix-jury, bestaande uit Andrea Smith (E), Christine Prip (H) uit Denemarken, Stephen Clarke (C), Clive Halsall (M) en Sandy Phillips (B).

De in Groot-Brittannië wonende Australiër Jayden Brown zette de standaard al vroeg, met een score van 70,95%. De negenjarige Quaterback x Desperados, Willinga Park Quincy B, hield de leiding tot de tweede pauze. Lara Butler, nationaal kampioene van 2018, ging als eerste van start in de derde groep en zette een score van 70,13% neer, dit keer met Ursula Bechtolsheimer en Laura Tomlinson's 18-jarige Kristjan als tweede.

Becky Moody en Jagerbomb, die vorige maand de top 50 van de FEI wereldranglijst bereikten en werden geselecteerd als reservecombinatie voor het Britse team in Riesenbeck, toonden hun potentie met 72,00% en gingen aan de leiding na hun indrukwekkende prestatie. Jagerbomb heeft zoveel sterke punten, en een zelfvertrouwen, die zijn negen jaar niet doen vermoeden. Zeker een mooi vooruitzicht voor de toekomst.

De volgenden die aan de start kwam, was Carl Hester met En Vogue (Jazz x Contango), die hij samen met Sandra Biddlecombe, Charlotte Dujardin en Lady Anne Evans rijdt. En Vogue, nu 14, was een directe reserve voor het EK in Riesenbeck vorige week, waar Carl Fame, van de familie Bigwood, reed in het gouden Britse team. Zondag was het echter de beurt aan En Vogue, om te schitteren.

Na een ietwat aarzelende start groeide het vertrouwen van de gevoelige en krachtige ruin naarmate de proef vorderde, onder de meesterlijke begeleiding van Carl. Hij toonde een winnende piaffe-passage-serie, expressieve en rechte wissels, prachtige galoppirouettes, waaronder een 10 voor de rechter, en het optreden werd afgesloten met een foutloze laatste middellijn.

Met Carl bovenaan het klassement en Becky op de tweede plaats, leverden Lewis Carrier (26) en Diego V (v. Spielberg), de laatste combinatie, een sterke proef af en behaalden 71,37% voor de derde plaats.

"Het was een vrij nette proef en hij is een tijdje niet mee geweest", zei Carl na afloop. "Het beste aan het Nationaal kampioenschap is dat het het einde van het seizoen inluidt. Het is altijd iets om naar uit te kijken, en ik keek ernaar uit dat hij (En Vogue) iets te doen zou hebben. Op het EK kreeg Fame alle eer die hij verdiende, maar ik vond dat Vogue het hele jaar al gelijkwaardig is."

"Ik heb het gevoel dat hij dit jaar echt verbeterd is", vervolgt Carl. "Hij is 14 jaar oud, maar dit jaar is waarschijnlijk het beste wat hij in zijn carrière heeft gedaan. Hij is gewoon relaxter, makkelijker en blijer in situaties als deze. Het was geweldig om zo'n groot publiek te zien en er was een leuke sfeer, wat geweldig is. Het voelt als een van de grootste publieken op een nationaal kampioenschap, die we in vele jaren hebben meegemaakt, dus dat was leuk.

Wat mijn proef betreft: hij was een beetje nerveus toen hij over de middellijn ging, maar daarna kwam hij er helemaal in. Het beste aan Vogue's proeven is echt het galopwerk - het is zo zeker en sterk. Daar haalt hij al zijn achten en negens vandaan, en zijn pirouettes waren briljant vandaag. Er zitten veel dubbele cijfers in en hij deed die zo goed, dus ik was er echt heel blij mee. Het was een plezier om te rijden."

Geen rust
Meteen na thuiskomst uit Riesenbeck, trof Carl de laatste voorbereidingen voor Somerford: "Er was geen ommekeer voor mij omdat we zondagavond naar huis reden. Charlotte zou maandag terugvliegen, omdat ze daar was met haar dochtertje. Dus ik kwam om drie uur 's nachts thuis, moest maandagochtend zes paarden rijden en vier lessen geven. Ook deze week hadden de mensen die ik help wat extra lessen nodig voor de kampioenschappen, dus ik ben nog niet gestopt. Maar dat komt goed uit, want ik ga volgende week op vakantie en dat houd ik gewoon in mijn achterhoofd.

We kwamen terug [van Riesenbeck] op een hoogtepunt en het zou makkelijk zijn om te denken dat hier komen een dieptepunt zou zijn, maar Vogue verdient dit net zo goed. Ik moest er gewoon voor zorgen dat ik voorbereid was en hem zijn beste kans geven - dit was mijn doel aan het einde van het seizoen."

Hoogtepunten van de afgelopen 25 jaar
British Dressage viert dit jaar zijn 25e verjaardag. Heb je een bijzonder hoogtepunt uit de afgelopen 25 jaar van deelname aan de Nationals? "Het is altijd mijn showcase geweest. De afgelopen 10 of 15 jaar heb ik alleen op Grand Prix-niveau gereden - ik heb de neiging om alle andere paarden aan Charlotte (Dujardin) en Lucy (Scudamore), mijn hoofdgroom, te geven. Lucy rijdt mijn zesjarige paard in de Novice Silver. Ik heb altijd gezegd dat ik de afgelopen 15 jaar de mensen die voor me werken kansen heb gegeven, dus ik heb eigenlijk alleen maar Grand Prix gereden. Het hoogtepunt van mijn nationale carrière is waarschijnlijk ongeveer 20 jaar geleden, toen ik hier denk ik negen of tien paarden had.

Ik moest er negen of tien per dag rijden gedurende de drie dagen, zoals het toen was. Het was gewoon zo'n geweldige tijd. Ik bracht gewoon meer tijd door in de ring met zwaaien en galopperen, en het was heel leuk - en elke avond in de vrachtwagen blijven en feesten. En ik had een prachtig paard, Legal Democrat, dat drie National Grand Prix-titels op rij won. Dat was mijn doel in die tijd - nationaal kampioen worden. Nu, om hier terug te komen en weer een poging te wagen om een nationale titel te pakken, is spannend voor mij. Het is geweldig om de paarden hierheen te brengen en ik vind het geweldig om de Britse wedstrijden te ondersteunen."

[ img ]
Carl Hester en Fame tijdens het EK 2023 in Riesenbeck. Foto: © FEI/Liz Gregg

Fame vs En Vogue
Wat waarin verschillen En Vogue en Fame? "Waar Vogue moeite mee heeft, omdat hij erg gespannen is, is zijn zelfbeheersing, maar zondag had hij de beste zelfbeheersing die hij ooit heeft gehad. Dat verbaasde me, maar hij was wel erg heet, omdat hij vooruit denkt.

Fame heeft net dat kleine streepje voor op hem wat betreft de technische kant, maar ze zijn allebei briljant met een geweldige werkethiek. Het zijn geen paarden waar je zomaar op stapt en zegt 'Oh ik ga een Grand Prix rijden'. Je moet naar buiten gaan, je moet ze 's ochtends een beetje trainen en niet werken, ze gewoon laten kijken naar wat ze leuk vinden en ontspanning krijgen, en dat verwerk ik in hun proeven. Het zijn getalenteerde, briljante paarden, dus ik zou niet kunnen kiezen welke ik het liefst rijd, omdat ze gewoon allebei dezelfde werkethiek hebben, namelijk 'laat mij het doen, laat mij het doen'. En het is geweldig, want het is gewoon een kwestie van sturen en kalmeren, wat is hoe ik graag rijd, het past bij me."

Grand Prix Kürdag: Moody wint, Hester algemeen kampioen

Moody wint de Kür
De uit Yorkshire afkomstige combinatie van Becky Moody en Jagerbomb rondde een sensationeel zomerseizoen af met al hun consistentie en klasse om vanmiddag de Kudos Grand Prix Kür op Muziek te winnen met een uitzonderlijke 77,925%. Dit is Becky's eerste overwinning in de Grand Prix Kür op Muziek op een nationaal kampioenschap.

Becky (43) en haar nieuwste Grand Prix-ster hebben dit jaar veel indruk gemaakt. Jagerbomb (v. Dante Weltino x Jazz), nog maar negen jaar oud, ziet er zo op zijn gemak en gelukkig uit op dit niveau. Jagerbomb leverde, alsof hij geboren was om op te treden, een technisch veeleisende basisproef met vloeiendheid en vertrouwen, begeleid door de aanstekelijke compilatie van Tom Jones-hits, die zo goed bij de sympathieke bruine past.

Grand Prix-winnaars Carl Hester en En Vogue ondervonden een kostbare onderbreking in de piaffe, in een verder vlekkeloze proef; een totaalscore van 77,100% van de jury van Leanne Wall (E), Clive Halsall (H), Stephen Clarke (C), Andrea Smith (M) en Fiona Wilson (B) zette hen op de tweede plaats, maar hij verzekerde zich met gemak van de 11e Nationale Grand Prix-titel van zijn carrière, 31 jaar na zijn eerste.

De derde plaats op het podium bij de Kür was voor de Australische ruiter Jayden Brown en Willinga Park Quincy B, met een score van 75,250%.

"Het is geweldig - hij is zo'n legende van een paard", zei een opgetogen Becky na afloop. "Ik ga niet liegen - ik had echt geluk dat Vogue een klein momentje had, anders was het zeker nog van Carl geweest! Maar weet je, mijn paard was geweldig. En meer kan ik op dit moment ook niet van hem vragen. Hij is pas negen - hij is echt jong - en het is zijn eerste seizoen in de Grand Prix, dus hij is nog maar een baby."

Over haar muziek zegt Becky: "Ik heb Tom Jones vorig jaar voor het eerst gebruikt voor mijn Inter I-kür en dat was na ongeveer 18 maanden gezeur met Kim (Masson), die een hele goede vriendin is en een groom op wedstrijden. Ze is een beetje een muziekliefhebber en ze zei, 'gebruik Tom Jones gebruik Tom Jones' en ik zei, 'nee, dat is te gewaagd!' Na 18 maanden gaf ik eindelijk toe. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb, want de eerste keer dat ik het reed, zelfs voor mijn Inter I, vond ik het geweldig. En ik vind dat het echt bij zijn karakter past. Dus toen hij naar de Grand Prix ging, besloten we dezelfde muziek te houden."

Becky heeft deze week verschillende paarden in Somerford gereden, die op verschillende niveaus hebben meegedaan: "Het is een super locatie. Ik denk dat er een hele goede sfeer hangt in die ring. Sommige paarden kunnen er beter mee overweg dan andere, maar het is een geweldige ervaring voor ze. Wat mijn resultaten betreft, heb ik een hele mix gehad - een paar hele goede en een paar die ik nog een keer wil doen, maar daar moeten we mee wachten tot een volgend kampioenschap. Over het algemeen denk ik dat alle paarden naar huis gaan met een goede ervaring, omdat ze weer wat geleerd hebben."

Becky en Jagerbomb reisden naar het EK in Riesenbeck als reisreserve. "Het was gewoon de meest ongelooflijke ervaring", zei Becky. "Sommige mensen denken dat het een moeilijke positie was, maar dat was het niet, want ik heb zoveel geleerd en de jongens waren geweldig. Het was ongelooflijk inspirerend. Ik heb zeker het gevoel dat ik een betere ruiter ben geworden en mijn paard is een beter paard geworden. Het is fantastisch."

Over haar plannen voor de komende maanden voegt Becky toe: "Wintertraining, beter worden, en sterker worden. Hopelijk probeer ik London Horse Show te doen en ben ik klaar om volgend jaar weer veel te starten."

Hester Brits kampioen Grand Prix 2023
Carl Hester de Britse Overall Grand Prix-kampioen voor de elfde keer in zijn carriére.

"Hij (En Vogue) heeft dit jaar nog geen enkele proef gelopen waarin hij niet briljant was", zei Carl na afloop. "Dus om dan een kleine verstoring in het midden te hebben... hij heeft altijd één oog op A gericht de hele tijd omdat de muziek hem beangstigt. Dus hij is sowieso nerveus, en dan het feit dat hij een uitweg heeft! Maar ik heb ook alle goede dingen die hij doet. Zijn veranderingen zijn geweldig en als hij het goed doet, is hij perfect met al die dingen.

Zijn hele jaar is briljant geweest en hij heeft dit jaar veel proeven gelopen. Zijn Grand Prix was een van de fijnste die ik heb moeten rijden, dus het feit dat hij in de Grand Prix ook zo fijn was, maakt het natuurlijk de moeite waard, want het is altijd, weet je, deze zijn leuk!"

"Ik heb hem paard acht dagen niet gereden", zegt Carl, verwijzend naar zijn afwezigheid in Riesenbeck. "En dan kan ik hem niet ineens heel veel laten doen, terwijl hij niets heeft gedaan. Dus om dan hier te komen en dat te doen is geweldig. Ik heb hem deze week thuis zo rustig gereden, dus hij had een excuus, maar hij gaat vanavond naar huis, stapt uit de vrachtwagen en gaat gewoon de wei in, dus dat zal hem morgenochtend opvrolijken!

Aan het eind van de dag blijf ik niet bij de verstoring stilstaan, want ik wilde dat hij Nationaal kampioen zou worden en dat is wat ik kreeg, dus ik ben erg blij."

Carl feliciteerde Becky tijdens de prijsuitreiking met haar Kür op Muziek: "Ik wil Becky feliciteren. Ze heeft dit paard zelf op de wereld gezet, ze was reserve op reis en ze speelde haar rol zo briljant. Dus, van het hele team - jullie verdienen het."

[ img ]

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie