Het doorgeefstokje van september: Albert

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van september: Albert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-23 12:19

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

[ img ]
Donna, de Gelderse merrie van Albert, tijdens de NMK 2013 in Ermelo

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Mijn vrouw is geregistreerd vanaf dag 1 of 2. Om mijn eigen berichten wat beter te kunnen zien, heb ik niet lang daarna mijn eigen register aangemaakt.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Citaat:
Dat ligt dus aan de lengte, als 60 cm past moet je een singel van 60 cm nemen, dit zal een dressuursingel zijn.
Heb je er echter een nodig van 120cm zal het een vz singel zijn.
Verder is er geen verschil, het zit puur in de lengte.

op 16-10-2002

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Nauwelijks, al is mijn mening wel wat veranderd in de loop van de tijd.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Onze Gelderse paarden en de laatste 15 jaar vanwege mijn werk; paardengebitsverzorger.

5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
De laatste tijd lees ik de berichten over gebitsverzorging en voeding vaak mee en soms geef ik wat verduidelijking. Dus, ik lees Bokt vooral om ideeën op te doen en als informatiebron. Dat hoeft geen specifieke kennis te zijn, maar ook wat een eigenaar heeft ontdekt of vind (mening) is vaak ook heel interessant. Vooral foto's van gebitsverzorging zijn soms erg leerzaam.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Nou, ik had voor ik mijn vrouw leerde kennen niets met paarden. We gingen, als kind, wel spelen met de koeien en er op zitten, maar dat liep meestal niet zo best af. Pas op mijn 20ste of zo, ik had een vakantiebaantje bij Huifkarcentrum De Kronkel, daar ik heb leren rijden op een Fjord, met een vilt-sjabrakzadel (barebackpad). Van Ab, toen de eigenaar, mocht alles, dus we reden onder de man, met vierspan enzovoort.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
In mijn werk was ik dan aan het bijvijlen, want wat zou het mooi zijn als ik tanden en kiezen er bij zou kunnen vijlen i.p.v. alleen maar af te vijlen. Op school, in Deurne, hebben we wel wat geëxperimenteerd met kronen en bruggen en hoewel dat er knap uit zag was het eigenlijk nooit sterk genoeg. Je kan ze nu eenmaal niet wijs maken dat ze voorzichtig moeten malen. Het zou een enorme sprong voorwaarts zijn als je bijvoorbeeld een verloren tand of kies 3D zou kunnen printen, zoals dat bij mensen wel gebeurt. Verder zou ik graag de oorzaak en genezing van EOTRH willen ontdekken, want ik zie dat te veel en het is echt een heel nare, pijnlijke ziekte.

8. Hoe ziet jouw dag als paardengebitsverzorger eruit?
Mijn eerste afspraak is meestal om 10 uur, dan heeft de klant de stallen aan kant en vermijd ik de spits een beetje. Als ik een dierenarts afspraak heb, dat komt veel voor, pas ik mij aan en probeer 10 min. voor haar op het adres te zijn. Omdat ik maar 1x per jaar een paard zie, is mijn werkgebied best groot. Al reis ik niet meer het hele land door, toch ben ik relatief veel tijd kwijt aan het rijden. Als ik thuis kom, gaan mijn instrumenten de afwasmachine in, (alles is afwasmachine-proof) zodat ze weer schoon de koffer in kunnen voor de nieuwe dag.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Cheytjuh

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Hoe zie jij de toekomst van het Gelders Paard binnen en buiten het KWPN?

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

belle_boef

Re: Het doorgeefstokje van september: Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:45

Wat een leuk stukje weer.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:15

Leuk stukje!

Omdat ik maar 1x per jaar een paard zie, is mijn werkgebied best groot.

Wat wordt hier mee bedoeld? Of snap ik het niet :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:18

Ik denk dat hij hetzelfde paard maar eens per jaar ziet :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:21

En dus het hele land afreist om vele paarden te behandelen. Hij hoeft niet iedere week naar één bepaald paard toe, wat een instructeur bijvoorbeeld wel doet.
Leuk stukje hoor.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:23

Avalanche schreef:

Oke duidelijk :-) Dank je!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:37

Avalanche schreef:

Dat inderdaad.
Een hoefsmid ziet een paard ongeveer elke 6 tot 8 weken en heeft dus een kleiner werkgebied om zijn woonplaats heen.
Mijn werkgebied is een stuk groter omdat ik een paard maar 1x per jaar zie.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:40

Leuk stuk! Bedankt daarvoor

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:50

Heel leuk stuk! Je hebt mijn paard wel eens behandeld en daar was ik zeer tevreden over. Hij is namelijk al snel bang voor vreemde mensen die iets van hem moeten maar dat was bij jou niet het geval. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:55

Leuk stukje Albert, bij ons ben je ook weleens geweest.

Vind het spijtig te lezen dat je EOTHR zoveel ziet. Het is echt een rotziekte en ik vraag me af waarom het zo vaak te zien is, komt het vaker voor? En zoja, wat zou daar de oorzaak van zijn dan..? (algemene vragen hoor)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:30

Waarom ìk het relatief vaak zie?
Omdat ik er specifiek op let. Overigens is het vaak een sterk vermoeden, geen absolute diagnose. Het komt vaker voor omdat paarden nu ouder worden, langer leven, en hun gebitten beter worden onderhouden dan pakweg 20 jaar geleden. Dan zie je het ook vaker. Ik geloof (hoop) niet dat meer paarden besmet zijn dan vroeger.

3 Gelderse toppers en

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:39

Leuk stukje!

Mijn paardentandarts denkt overigens dat EOTHR een verband heeft met cushing/ppid. Hij weet het niet zeker, maar zover ik heb begrepen doen ze daar wel onderzoek naar.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 22:01

Zou best kunnen. Zelf denk ik dat het een in het dna ingebouwd virus kan zijn. Een retrovirus.

3 Gelderse toppers en

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:25

Interessante visies beide..heb er een gehad met EOTRH (kreeg het op zijn 16e) maar die had geen cushing/ ppid..wel een kribbebijter en mijn DA dacht dat het daardoor kwam. Herhaaldelijk microtrauma.

Goed om te weten dat het eerder opgemerkt wordt nu en niet vaker voorkomt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:52

Zo gaat dat; Ik heb jaren gedacht dat eotrh bij friezen niet voorkwam, omdat ik het bij dat ras nooit gezien had. Het zelfde geldt voor kribbebijters kennelijk. Overigens heb ik het zelf nog niet gezien bij kribbebijters.

3 Gelderse toppers en

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:55

Oke dat vind ik wel heel interessant!

Er zou eigenlijk meer onderzoek naar gedaan moeten worden.

Ik weet wel dat het bij Ijslanders meer voor komt maar waarom dat is..geen idee.

-Kurt Albrecht-

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:02

Nu herhaaldelijk micotrauma genoemd wordt als mogelijke oorzaak denk ik ook aan eotrh door slowfeeders die een gegalvaniseerd rooster hebben, niet een net. Maar dat is maar een hersenspinsel. Zie jij daar een relatie?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:17

Er is inderdaad een tijdje gedacht dat het een typisch IJslander-ding was.
Die micro-trauma theorie had ik ook, maar dan omgekeerd: door de extreme belasting van de snijtanden dacht ik dat de extra doorbloeding juist de ziekte zou voorkomen.
De snijtanden worden ernstig beschadigd door slowfeeders met metalen roosters, dat zie ik regelmatig, maar het verband met eotrh heb ik zo nog niet gezien. Dat het er niet is weet ik niet. Zo zijn er ook theoriën dat het bewerken, recht slijpen, van de snijtanden, wat bij de gebitsverzorging hoort een trigger zou zijn.
Wat ik wel gedaan heb is de snijtanden uit de sluiting halen, dus kiezen op elkaar, om zo de pijn te verlichten. Het zal best een beetje geholpen hebben, maar het is symptoombestrijding, net als overigens het verwijderen van aangetaste snijtanden. De ziekte is niet weg; heeft het paard tijd van leven, dan tast het ook de eerste kiezen aan.

3 Gelderse toppers en

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:37

Interessant. :j Bedankt voor je antwoord.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:10

Leuk stukje en altijd interessant om wat meer over je werk te lezen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:36

3 Gelderse toppers en

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:20

Interessant stukje Albert :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:44

Heftig hoor. Ik wist dit ook helemaal niet. Heel interessant.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:03

Albert schreef:
Er is inderdaad een tijdje gedacht dat het een typisch IJslander-ding was.
Die micro-trauma theorie had ik ook, maar dan omgekeerd: door de extreme belasting van de snijtanden dacht ik dat de extra doorbloeding juist de ziekte zou voorkomen.
De snijtanden worden ernstig beschadigd door slowfeeders met metalen roosters, dat zie ik regelmatig, maar het verband met eotrh heb ik zo nog niet gezien. Dat het er niet is weet ik niet. Zo zijn er ook theoriën dat het bewerken, recht slijpen, van de snijtanden, wat bij de gebitsverzorging hoort een trigger zou zijn.
Wat ik wel gedaan heb is de snijtanden uit de sluiting halen, dus kiezen op elkaar, om zo de pijn te verlichten. Het zal best een beetje geholpen hebben, maar het is symptoombestrijding, net als overigens het verwijderen van aangetaste snijtanden. De ziekte is niet weg; heeft het paard tijd van leven, dan tast het ook de eerste kiezen aan.

Ja het is echt een &^%$#ziekte, bij mijn paard is het toen razendsnel ontwikkeld in vrij ernstige mate. Levenskwaliteit ging er ook hard door achteruit.

Nu is het natuurlijk bij ieder paard anders het verloop, maar meer onderzoek zou echt wenselijk zijn.

Ik vind het wel interessant om de verschillende theorien en inzichten te lezen.

Bij jullie eigen merrie ziet het er ook vrij heftig uit.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie