Bokt Community
Foto's en tekst door Bellatrix
Het EXPO Greater Amsterdam (tot midden juni 2022 Expo Haarlemmermeer) lag er zaterdagochtend prachtig bij. Het zonnetje scheen en het beloofde een prachtige warme dag te worden. Ik kan niet geloven dat er alweer een jaar voorbij is gegaan. De tijd gaat zo ongelooflijk snel! Het parkeren ging vlotjes, met als enige opmerking dat we allemaal dezelfde kant op werden gestuurd en ik aan niemand mijn VIP parkeerkaart kon laten zien. Gelukkig stond ik vrij vooraan dus ik vond het prima.
We lopen met zijn allen richting de ingang en ik zie al een rij staan voor de parkeerkaart waar iedereen braaf in ging staan. Ik lach en loop langs de rij naar de deur. Bij de gastenbalie staat nog niemand maar er komt al snel iemand aanlopen. Ik krijg mijn perskaart en kan verder lopen. In de hal verzamelt iedereen zich. Ik kijk om mij heen waarom niemand doorloopt en zie dat de hoofdingang nog dicht zit. Mijn blik op de klok liet zien dat het nog geen half tien was. Ik blader het programmaboekje even door en lees het artikel van Pat Parelli. Ik laat zijn leven even door mijn gedachten gaan en zucht even. Een bewogen leven heeft die man gehad en nog steeds. Reist de hele wereld over en geeft zijn kennis over natural horsemanship door aan iedereen die het wil horen.
Dan is het half tien en gaan de deuren op. De dag gaat beginnen!
Alle onderdelen in de sportpiste worden zoals elk jaar aan elkaar gepraat door Pam van Geloven. Door de jaren heen is haar stem erg vertrouwd geworden en ze praat de boel best interessant aan elkaar. Ook bij het horen van haar stem moet ik even lachen. Hier op de foto zie je haar met Egbert van Roekel. Hij is gediplomeerd ORUN -instructeur (coach niveau 5) en geeft les op Aeres Mbo Barneveld. Hij had vandaag twee leerlingen daarvan mee.
Deze clinic ging over het balans en controle houden tussen de hindernissen. Beide paarden waren rond de zes jaar maar bij de vos leek het allemaal wat makkelijker te gaan. Hij had ook iets meer vermogen volgens mij. De paarden leken al het publiek wel normaal te vinden, ze waren vrij ontspannen. Er werd gewerkt aan galopsprongen tellen. Hier en daar een foutje maar dat hoort bij het leren en ze herpakten zich goed.
Ook toen de hindernissen wat omhoog gingen bleven ruiters en paarden geconcentreerd en ze deden het eigenlijk heel goed.
De schimmel had wat kortere passen en had wat meer moeite met de hindernissen. Af en toe bewoog er een balk en volgens mij lag hij er ook één keer naast. Het leek haar niet te deren en ze reed netjes opnieuw aan en nam de sprong correct.
Bij het losrijden moest ze een volte op het midden rijden en de galoppassen tussen de twee balken, die op de volte lagen, gelijk houden. Het publiek telde hardop mee en na 2 pogingen ging het goed. Paard werd netjes beloond.
De amazone reed keurig en Egbert gaf haar fijne aanwijzingen. Het was leuk om te zien hoe de combinatie groeide en verbeterde tijdens de les.
Bij het rijden van de volte met de balken had hij wat meer moeite om hetzelfde aantal passen aan te houden. De vos had ruimere gangen en dus wat meer moeite om een galopsprong minder te doen. Na wat aanwijzingen ging dat ook goed.
Ik vond deze combinatie fijn om naar te kijken. Hij reed vriendelijk en bleef eerlijk naar zijn paard. Hij sprong ook makkelijker over de hindernissen. Paard had meer kracht.
Vooral bij de dubbelsprong kon je die kracht goed zien. Hij leek er met zoveel gemak overheen te springen maar toch ook met heel veel kracht. Prachtig om te zien.
Beide combinaties hebben goed hun best gedaan en ik vond Egbert goed lesgeven.
Toen kwam Jamie Verkerk de baan in met haar prachtige paard Pikey. Jamie rijdt al jaren western. Ze startte veel onderdelen: Western Pleasure, Western horsemanship , Hunter and Saddle, Hunt Seat Equitation en Trail. Ze rijdt nu voornamelijk Ranch Riding en Reining.
Ze rijdt ook shows buiten Nederland en is trainer bij het jeugdteam van de KNHS. Ze is zelfs met het team naar Amerika geweest.
Vandaag liet ze wat onderdelen zien van de Reining. Ze showde snelle en langzame cirkels en trakteerde het publiek op wat snelle spins. Helaas kon ze geen slidingstops laten zien omdat de bodem daar niet geschikt voor was.
Pikey is een gaaf dier! Ik vind hem zo mooi! Hij liet zich geweldig zien en was niet onder de indruk van alles om hem heen. Hij reageerde super vlug op Jamie haar, grotendeels onzichtbare, hulpen. Ze stuurde hem rond op één hand. Alleen als ze hem moest corrigeren pakte ze hem even op twee handen.
Jamie kwam niet alleen, ze had Saartje Witters meegenomen. Een leerling uit het jeugdteam van de KNHS en pas twaalf jaar jong. Ook zij heeft al veel shows gewonnen.
Saartje kwam binnen op haar paard in Hunter outfit. Dat lijkt een beetje op een dressuuroutfit. Ze liet de langzamere onderdelen van de westernsport zien.
De stap, draf en galop zijn dan ook veel langzamer dan in de Reining bijvoorbeeld. Haar paard luisterde ook super goed naar haar en je kon dan ook wel zien waarom ze al veel gewonnen had. Haar hulpen waren super klein.
Wat later stapte ze af en liet ook een stukje Showmanship zien. Dat is een proef aan de hand. Je paard moet ook aan de hand goed luisteren en bijvoorbeeld ook netjes vierkant staan.
De jonge amazone deed het netjes. Dat belooft nog wat voor de toekomst!
Ik loop hierna het gebouw naar binnen want in de instructiepiste gaat Yvet van Featherlight Horsemanship aan haar clinic beginnen.
Het is echt heel druk, bijna alle stoelen zijn bezet! Yvet is duidelijk populair. Ik besluit om te blijven staan en hoop dat er iemand aan de kant gaat zodat ik goede foto's kan maken.
Ik was iets aan de late kant dus ik heb het probleem van het paard niet meegekregen maar ik zie wel gelijk al dat hij een kramp been heeft. Dat vermeldt Yvet ook regelmatig tijdens de clinic. Hij zou er geen last van hebben. Ik vind het maar een raar gezicht.
Yvet gaat zoals altijd rustig te werk. Ze heeft maar 40 minuten en ze zegt dat ze er normaal veel meer tijd voor uit trekt. Maar ze doet haar best. Het is mooi om haar te zien werken en het paard te zien veranderen.
Ze had zelfs nog even tijd om erop te gaan zitten. Hij moest echt weer even wennen toen ze op hem zat maar omdat ze weinig van hem vroeg ging dat snel beter.
Op deze foto zie je Marco Boavista. Hij liet, door middel van twee combinaties, zien hoe je Working Equitation als afwisseling in je dressuurtraining kan gebruiken.
De combinatie op de foto had duidelijk meer ervaring met working equitation dan de andere combinatie. Ze hadden meer controle in alle gangen.
Ik vond dit een erg leuk paard. Geen idee welke rassen er precies inzitten maar dat er Appaloosa in zit mag duidelijk zijn.
Het andere paard en zijn amazone had het wat moeilijker, ze moest een oefening in draf doen maar het paard sprong steeds aan naar de galop omdat hij dat makkelijker vond. Ze nam het paard steeds netjes terug en probeerde het opnieuw in draf te doen. Dit paard had nog weinig ervaring met working equitation.
Ik vond het inderdaad een leuke afwisseling in je dressuurtraining. Zo blijft je paard lekker wakker en gemotiveerd.
Ik ben hierna snel naar de recreatiepiste gelopen om een plekje op te tribune te bemachtigen voor de volgende clinic op het programma. Jesse Drent. Hij is erg populair dus ik wilde er op tijd zijn.
Hij kwam binnen met zijn ruin Antares. Ook dit paard vind ik prachtig. Die kleur is echt mooi! Het zal alleen heel wat poetswerk zijn. Antares had een bitloos hoofdstel om. Dat heeft Jesse zelf ontworpen. Het staat hem goed.
Jesse reed hem los en liet hem rustig wennen aan alle ogen die op hem gericht waren. Ondertussen kletste Jesse lekker en maakte grappen tussendoor. Hij heeft wel humor! Hij reed alle gangen en vond het daarna wel tijd om de neckrope om te doen.
Antares luisterde braaf en dus ging het hoofdstel ook af. Jesse stuurde hem netjes de baan rond en trakteerde het publiek op de Spaanse pas. Ook liet hij hem nog even met zijn voorbenen op het blok staan.
Hij steeg af en deed nog wat trucjes aan de hand. Daarna bedankte hij het publiek en verliet de baan met een keihard applaus.
Ik moest de hitte weer trotseren want in de instructiepiste was het tijd voor Pat Parelli. Ik had natuurlijk al van alles over hem gehoord, positief maar ook negatief, dat ik heel erg benieuwd was.
Hij maakte er wel een hele show van. Hij kwam binnen op een mooi zwart paard. Hij had een grote groene bal mee die hoog kon stuiteren en dat liet hij ook even goed zien. Het paard gaf er niets om. Hij introduceerde zichzelf en hij kon het allemaal leuk vertellen. Ik hou ook van Amerikanen en hoe ze praten.
Daarna kwamen er twee leerlingen van zijn opleiding binnen met hun paarden. Zij gingen eerst aan de leadrope werken met een zeil, het blok en een kleine hindernis. Daarna moesten ze in vrijheid met hun paarden werken. Er was een jonge vrouw met een mooie palomino en een jongeman met een vos.
Pat pakte de palomino over terwijl hij op zijn paard zat en legde uit hoe en wat paardentaal nou is. Ik ben hier geen boek aan het schrijven dus zal dat stuk overslaan maar interessant en logisch was het eigenlijk wel.
Gelukkig kon ik weer naar buiten, het was warm maar buiten kwam af en toe nog een windje voorbij. In de sportpiste kwam net Marlies van Baalen naar binnen. Haar moeder stond aan de kant met de microfoon. Ze reed een mooi bruin paard waarvan ik de naam ben vergeten.
Ze reed haar paard los en ondertussen kwamen er steeds meer mensen kijken. Ik besloot om te blijven staan in de schaduw aan de rand van de ring. Zo kon ik de beste foto's maken en mijn naamgenoot en haar ros goed bekijken.
Ik vond haar vriendelijk rijden al had ze naar mijn mening de stang af en toe te strak. Het paard had dan ook regelmatig zijn mond open. Maar goed, ik doe het haar zeker niet na.
Ze laat wat oefeningen zien en haar moeder vertelt dat ze niet elke training hetzelfde oefenen. Afwisseling is belangrijk.
Passage, piaffe, travers, het komt allemaal voorbij. Het paard doet super zijn best en moeder en dochter zijn dan ook tevreden over zijn optreden.
Ik begon het toch wel warm te krijgen en mijn liezen en heupen begonnen te protesteren. Ik ben de tribune opgegaan en zocht een plekje op de eerste rij. Het was tijd voor Marco Boavista en Margo Timmermans om een stukje speedtrail te laten zien.
Er werd snel een parcours opgezet en ondertussen reden beide ruiters hun paarden even warm. Nouja, warm hadden ze het al natuurlijk, ik bedoel de spieren wakker maken.
Margo ging als eerste het parcours rond. Ze had geen idee in welke volgorde ze alles ging doen maar ze zou het wel zien zei ze. Haar paard vond het duidelijk nog lastig en werd best heet. Daardoor ging niet alles even goed maar ze deed goed haar best.
Daarna was het de beurt aan Marco. Zijn ervaring was duidelijk te zien en dat van zijn paard uiteraard ook. Het was een feestje om hem zijn parcours te zien rijden. Hij heeft een paard met veel kracht en snelheid.
Ik zat op het puntje van mijn stoel, het was heel spannend! De speedtrail is duidelijk een onderdeel met veel actie. Het publiek klapte en moedigde ze beiden goed aan.
Er werd snel een parcours opgebouwd voor Wout-jan van der Schans. Hij ging ons meer leren over hoe je een snelle barrage rijdt.
Het was duidelijk te zien dat hij een oude rot in het vak is. Zijn ervaring droop er gewoon vanaf.
Hij sprong even los en ook zijn paard had bakken met ervaring. Hij legde alles wat hij deed ook uit zodat het publiek ook goed kon zien wat hij nou precies deed.
Hij reed een zelfverzonnen parcours en toen dat soepeltjes ging werd alles wat hoger gezet en ging hij wat sneller.
Hij maakte korte bochten en sprong dan nog met gemak overal overheen. Geweldig om te zien! Het paard kreeg er ook steeds meer plezier in en sprong alles met gemak.
Ik vond dit echt leuk en interessant om naar te kijken.
Het was tijd voor Charlotte Fry. Ik wist helemaal niet dat ze al tien jaar in Nederland woont. Ik zit niet zo in de dressuurwereld, dat moge duidelijk zijn.
Ze traint bij Van Olst Horses en ze kwam binnen op Nespresso. Anne van Olst heeft dit paard eerst gereden maar overgedragen aan Lottie. Anne stond ook in de baan en gaf instructies aan Lottie.
Anne is geboren in Denemarken dus ze praat Nederlands met een accent. Tegen Lottie sprak ze Engels maar gelukkig kan ik dat prima verstaan. Lottie noemt het paard liefkozend Nessie.
Mijn geheugen laat mij in de steek, er stond nog iemand bij Anne in de bak, de fysiotherapeut van de stal? Die vulde Anne aan waar nodig was.
Charlotte reed actief de baan rond en ondanks de warmte deed het paard goed zijn best. Ik vond het een krachtig paard met talent.
Ook hier kwam alles wel langs, travers, passage maar ook de wissels. Er werd geoefend op halthouden maar wel voorwaarts denken. Ook halsstrekken kwam voorbij. Leuk om een stukje van de training te zien.
Ik ben blijven zitten want er kwam nog één show voor de eindshow en het werd steeds drukker. Gelukkig was de zon zover gezakt dat ik in de schaduw zat en het eindelijk uit te houden was. Vaulting & Show Team de Heerevelden kwam binnen. Pam vertelde voor aanvang dat ze geen applaus willen aan het begin en niet tijdens het optreden. Dat zou hun concentratie verstoren. Daar kan ik mij wat bij voorstellen.
Dus ze kwamen in stilte binnen. Ik heb niet zoveel met voltige maar deze groep bezorgde mij kippenvel!
Ze hadden twee brave paarden mee die werden afgewisseld, en één voor één sprongen ze met veel gemak op het paard en deden mooie en moeilijke oefeningen. Mijn respect voor deze sport groeide met de minuut.
De oefeningen werden steeds ingewikkelder en spannender, ze maakten zelfs salto's vanaf het paard. Ik hield mijn adem in en dacht dat het mis zou gaan. Maar dat ging het niet, het ging vlekkeloos.
Ik vond het zo'n machtig mooi optreden dat ik er bijna van moest huilen. Het was echt ontroerend. Ze hebben echt een prachtige show gegeven en dat vond iedereen die daar aanwezig was. Het applaus was mega hard en hield pas op toen ze de ring uit waren.
Het zat ondertussen vol en ook stonden er veel mensen om de baan heen. Het was tijd voor de eindshow van Laury Tisseur. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van hem gehoord. Hij is een Fransman die in vrijheid werkt met zijn paarden.
Ik weet niet welk ras zijn vier hengsten waren, ik kan dat nergens vinden. Indrukwekkend waren ze wel!
Hij begon met één paard maar er kwam er steeds eentje bij. Ik blijf het magisch vinden dat iemand met zelfs 4 paarden in vrijheid kan werken. Ik weet natuurlijk niet hoe hij thuis traint maar dit was gewoon mooi om te zien.
De vloeiende samenwerking tussen Laury en zijn paarden is een resultaat van jarenlange training.
Jammer dat de show maar zo kort was. Had graag meer gezien.
Het was een leuke dag met afwisselende shows en goed weer. En wat mij nog het meest verbaasde was dat ik gewoon zo de parkeerplaats af kon rijden. :D Geen drie kwartier of langer moest wachten. :D Bedankt voor het lezen en geef hieronder je mening over Horse Event PRO 2023.