Hoe voer je een paard dat gevoelig is voor maagzweren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Hoe voer je een paard dat gevoelig is voor maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-23 16:40

FEI.org
Algemeen

[ img ]
Zorg dat je paard altijd toegang heeft tot voldoende en
vezelrijk ruwvoer. Foto: lonniejj/Bokt Wiki


Maagzweren komen niet alleen voor bij paarden in de topsport. Ook recreatiepaarden en zelfs veulens kunnen ze krijgen. Een goed management kan veel betekenen als je ze wilt voorkomen. De FEI heeft vijf tips voor je om maagzweren bij je paard te voorkomen. Voorkomen is altijd beter dan genezen!

Wat is een maagzweer en hoe ontstaat het?
Maagzweren zijn eigenlijk kleine, pijnlijke wondjes in de wand van de maag van het paard. Ze zijn alleen te zien bij een gastroscopie, maar aan het gedrag van je paard is vaak goed te zien of hij er last van heeft. Onderzoek toont aan dat er geen verband is tussen de ernst van de maagzweren en de heftigheid van de symptomen. Dit verschilt van paard tot paard.

Het onderste deel van de maag produceert continu maagzuur. Als er niet genoeg vezels in de maag komen, of als je gaat trainen met een paard met een lege maag, kan het maagzuur de gevoelige maagwand aantasten. Dit veroorzaakt maagzweren. De symptomen hiervan zijn vaak onopvallend. Denk aan: niet willen eten, onrust bij het aansingelen, vaker gapen, tandenknarsen of het paard lijkt wat koliekerig. Veulens tonen vaak wat vagere symptomen, aangevuld met rollen of langer liggen dan gebruikelijk.

Hoe goed ken jij je paard?
Als je elke dag bij je paard bent, ken je de specifieke gewoonten en het gedrag van het dier. Als je paard gevoelig is voor maagzweren, kunnen de symptomen ongemerkt ontstaan. Merk je dat je paard geleidelijk aan minder is gaan eten, de vacht wat doffer wordt, het dier gaat tandenknarsen of vaker gaapt, dat de prestaties kunnen minder worden of merk je iets anders waarvan je denkt “Dat klopt niet?” of vertoont hij ander gedrag dan normaal? Een paard dat al bij de deur begint te bijten als je hem wilt opzadelen, probeert je iets te vertellen. Ook als hij dat altijd al doet. Het kan zijn dat dit paard last heeft van maagzweren.

Preventie is het sleutelwoord
Om deze aandoening te kunnen behandelen, moet je eerst een diagnose hebben en daar heb je de dierenarts bij nodig. De diagnose van een maagzweer kan alleen gesteld worden door middel van een gastroscopie. Onbehandelde maagzweren kunnen leiden tot gewichtsverlies, problemen met de spijsvertering, een achteruitgang in de prestaties van je paard of het dier wordt ongelukkig. Als er maagzweren worden gevonden bij je paard, moet je natuurlijk een goede behandeling vinden om hem weer beter te maken. Maar beter nog: met een goed management kun je maagzweren zelfs voorkomen!

Een correct voermanagement is het sleutelwoord in het voorkomen van maagzweren. De maag heeft maagzuur nodig voor een optimale spijsvertering. Zorg altijd dat het rantsoen van je paard voldoende ruwvoer bevat van goede kwaliteit. Hoe langer een paard kauwt, hoe meer speeksel hij aanmaakt. Dit vormt een buffer tegen het maagzuur en helpt maagzweren voorkomen. Vezels zijn hierin heel erg belangrijk.

Planning
Het plannen van beweging kan ook helpen bij het voorkomen van maagzweren. Wist je dat de zuurgraad in de maag ’s ochtends het hoogste is? Dat komt omdat een paard van nature ’s nachts minder eet dan overdag. Het is daarom aan te raden om een paard dat gevoelig is voor maagzweren pas te trainen nadat hij eerst voldoende ruwvoer heeft kunnen eten. Daarnaast is het ook heel belangrijk om een uitgebalanceerd trainingsprogramma te hebben. Als je paard intensief getraind wordt, gaat het maagzuur in de maag klotsen, en dat kan de maagwand irriteren. Om te zorgen dat dit zo min mogelijk invloed heeft, is het belangrijk om ook voldoende rustdagen in te plannen. Niet alleen voor het herstel van de spieren, maar ook om de maag rust te geven en zo maagzweren te voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen – 5 tips om het ontstaan van maagzweren te voorkomen
1. Zorg dat het paard de hele dag toegang heeft tot voer
2. Voer meerdere kleine maaltijden per dag
3. Train pas nadat je paard voldoende ruwvoer heeft gegeten
4. Las rustdagen in na intense trainingsperiodes
5. Probeer stress te voorkomen – hou je paard gelukkig door vaste routines

Simpele veranderingen kunnen al tot grote resultaten leiden!

Denk je dat je paard al maagzweren heeft? Laat dan altijd je dierenarts komen om deze diagnose te stellen!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, anjali, DeGelukkige4, Elitedeux, gonniee, GoogleAdsense, Joesje, JoyenUnory, Marije112, Monique1963, Rubio, veerledec, YvonneV en 67 bezoekers