Zierikzee maakt zich op voor paardenmarkt en Straô

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25883
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Zierikzee maakt zich op voor paardenmarkt en Straô

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-23 20:18

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

[ img ]
Paarden tijdens een straôrit, in dit geval in Noordwelle, 2009.
Foto: K. Wijn/Trekpaardenforum/Bokt Wiki


Volgende week zaterdag, 10 juni 2023, staan paarden de hele dag centraal in de Zeeuwse plaats Zierikzee. Van 10:00 tot 17:00 uur zal daar de traditionele paardenmarkt gehouden worden. Zo’n 30 werkpaarden zullen daar te bewonderen zijn. Gehandeld wordt er intussen niet meer, maar op deze manier kunnen mensen toch kennismaken met deze indrukwekkende dieren. Zo zal de aftrap voor de markt worden gegeven door ruiters die net een straô hebben gereden. Op het Havenplein zullen zij een passende entree maken. Daarna zullen zij ook laten zien wat ze waard zijn tijdens het ringsteken. Tevens zullen er demonstraties ringrijden gehouden worden, en kunnen kinderen een rondje paardrijden. Ook zal er aandacht zijn voor de verzorging van de edele viervoeters, zo zal er een paardenjacuzzi aanwezig zijn in Zierikzee. Ook voor liefhebbers van meer dan 1pk is gedacht, historische landbouwvoertuigen en tractoren zullen zaterdag te bewonderen zijn. Op de braderie kun je gezellig snuffelen tussen de spullen die te koop worden aangeboden door lokale ondernemers.

Paardenmarkt
De geschiedenis van deze paardenmarkt gaat al terug tot het jaar 1389. De eerste markt, toen nog Sint-Jacobsmarkt genoemd, werd gehouden in juli en duurde twee weken. Hertog Albrecht van Beieren gaf hiervoor toestemming. In 1575 werd de markt naar augustus verplaatst door Willem van Oranje. Iedereen mocht de markt bezoeken, alleen booswichten waren niet welkom. In de 17e en 18e eeuw is de markt enkele keren afgelast. Redenen hiervoor waren de pestepidemie, oproeren en oorlogen, en wateroverlast. In 19e eeuw zorgde de cholera-epidemie ervoor dat de markt een keer niet doorging. Om deze markten te bekostigen, werd vaak een loterij gehouden met mooie prijzen. Bijvoorbeeld in 1896: de winnaar van dat jaar ging naar huis met een Utrechtse wagen, bespannen met een lichtbruine, zesjarige merrie. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om!

Intussen is de paardenmarkt steeds verder ontwikkeld. Vóór het uitbreken van de tweede wereldoorlog was er een levendige handel in kleinvee (kippen, konijnen en ganzen) en paarden. Na de oorlog verdwenen de paarden van de markt, maar die zijn intussen weer helemaal terug. Voor het bepalen van de datum bestaat als sinds de 13e eeuw dezelfde formule. De markt wordt altijd gehouden op de woensdag vóór de eerste donderdag in juni. Dit jaar is daarvan afgeweken, om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven de markt te bezoeken. “Op zaterdag zijn er nu eenmaal meer mensen vrij dan op woensdag”, volgens de organisatie.

Straô
Ook de geschiedenis van de Straô gaat al ver terug, helemaal tot 1643. Destijds stonden de werkpaarden de hele winter op stal. In het vroege voorjaar ging men dan vroeg in de ochtend naar de zee om de voeten van de paarden te wassen. Zeewater zou namelijk goed zijn tegen parasieten en ontstekingen aan de benen. Het straôrieën, zoals men dit in Zeeland noemt, is tegenwoordig opgenomen op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed. Alleen op het Zeeuwse eiland Schouwen doet men dit nog, verder is deze traditie verdwenen. Het straôrieën met het paard doe je traditioneel zonder zadel, maar tegenwoordig mag het ook met een zadel erop. De paarden zijn vaak prachtig versierd met natuurlijke materialen in alle mogelijke kleuren. Qua kleding is er de voorkeur voor de Zeeuwse klederdracht, maar ook gewone paardrijkleding is toegestaan.

Volgende week zaterdag, 10 juni, zal de geschiedenis dus herleven in Zierikzee en zullen de tradities van de paardenmarkt en de Straô in ere gehouden worden.

Gebruikte bronnen:

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers