Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-23 15:36

Omroep Gelderland
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Wat ooit begon als een mooi heenkomen voor twee paarden is inmiddels een gevoelig twistpunt geworden in de omgeving van een weiland tussen de Veldweg en Heiweg in Malden. Het weiland was in slechts drie jaar tijd dan ook wel uitgegroeid tot een volwaardig 'paardenparadijs', met een hagen, bloemen, een poel, een moestuin en recreatiemogelijkheden. De twee paarden werden er uiteindelijk vijf en ook werd het een goed bezochte ontmoetingsplek voor paarden taal les en coaching.

Maar zo mooi als het is ingericht, het was wel allemaal illegaal. Bij een inspectie door gemeente Heumen kon men ook niet anders dan concluderen dat veel van de renovaties in het weiland helemaal niet toegestaan zijn en daarmee per 1 juli 2023 verwijderd moeten worden. Zelfs het laten grazen van paarden is überhaupt niet mogelijk in het weiland. Gebeurt dat niet, dan valt er daarna een boete van 5000 euro op de mat.

Aanleiding voor de inspectie waren klachten uit de buurt, die hinder ondervonden van de luidruchtige kinderen en paardenpoep op straat. Eerdere pogingen om deze problemen op te lossen waren voor de buurtbewoners niet voldoende, met de gang naar de gemeente tot gevolg.

De gebruikers van het perceel hopen elders in de regio hun activiteiten te kunnen voorzetten en deze keer wel volledig legaal. De hoop is daarom dat de gemeente bereid is om uitstel te verlenen voor de geëiste sluiting.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110627
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:10

Tja, als het verhaal zoals hierboven omschreven klopt, lijkt het mij helemaal terecht.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Foaly
Berichten: 4813
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:13

Als je zoiets al opzet zonder toestemming, zorg er dan in elk geval voor dat je de buurt te vriend houdt :=

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Sintara
Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:13

Inderdaad.. al vraag ik me wel af wat hier staat:"Zelfs het laten grazen van paarden is überhaupt niet mogelijk in het weiland."
Wat bedoelen ze hiermee? Dat het nu niet mogelijk is door wat er is gebouwd, of dat het in dit weiland sowieso al niet mag?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

c_alsemgeest
Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:15

Waarschijnlijk is de grondbestemming dan niet goed.
Wij hebben hier bijvoorbeeld veel grond met bestemming glastuinbouw... daar mag je geen dieren op zetten.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:36

Zal wel een rommelig geheel geweest zijn aan de beschrijving te lezen. Ook niet fijn om tegen aan te kijken als je daar woont

Ik l*l niet met de wind mee nee...

DuoPenotti
Berichten: 29306
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:42

Het zal dit "paradijsje" wel zijn
[ img ]

edit
ja dat is het, het heeft ook een website

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:46

Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

DuoPenotti
Berichten: 29306
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:47

dan zie ik wat anders dan jij Karuna
Een hoop zooi en ook nog eens geen winter

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

c_alsemgeest
Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:47

karuna schreef:
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Staat gewoon in het bestemmingsplan. Als je het koopt, maar ook als je het huurt is dat prima op te zoeken.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lynn_Nikita
Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:49

karuna schreef:
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Foto is wel al een jaar oud
Kan hoop veranderen in een jaar tijd

Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 19:52

Dit staat op de website:

van website eigenaresse schreef:
In april 2020, toen we onze huidige plek konden huren, zijn we gaan kijken naar de mogelijkheden. Hierop hebben we ons ontwerp aangepast. We moesten bijvoorbeeld rekening houden met de buurt, de regels ontremd het bestemmingsplan van het weiland en ons eigen budget. Het weiland is niet van ons en er is een kans dat we over een paar jaar moeten verhuizen.


maarja, ze geeft daarbij ook lessen aan kinderen en volwassenen met 6 paarden wat misschien niet mocht.

“The feelings we have about slavery today are the feelings people will have about our treatment of animals used in entertainment — circuses, rodeos, theme parks, etc. — tomorrow.”
– Phillip Robinson

xRaisin
Berichten: 1753
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:02

Ik ben vaak langs dat plekje gelopen, vond het juist altijd leuk om te zien wat ze allemaal voor de paarden hebben ingericht.

Maar inderdaad, de buurt te vriend houden is dan wel zo handig...

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 14:32

Tja manege beginnen zonder ook maar 1 vergunning aan te vragen is niet echt handig. Ze heeft het in ieder geval nog enkele jaren volgehouden. Het is niet anders. Ik zou er zelf ook niet graag tegen aan kijken.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Illegaal paardenparadijs gedwongen tot sluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:33

En dit is wat je steeds vaker ziet. Onder het mom van pp
Mag vaak niet veel kosten en word een houtje touwtje, pallets, prut gebeuren.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Akshay
Berichten: 2058
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:45

c_alsemgeest schreef:
karuna schreef:
Op zich zo niet heel dramatisch beroerd zo op het oog, ik heb veel ellendiger stukken paardenverblijf gezien vaker. alleen het niet mogen laten grazen van paarden verbaasd mij ook. Deze gebruiker zal ooit aan dit stukje land zijn gekomen (huur/koop) om daar een weide voor paarden van te maken. Wat kennelijk al niet eens mocht. Dat moet je maar net weten


Staat gewoon in het bestemmingsplan. Als je het koopt, maar ook als je het huurt is dat prima op te zoeken.

maar het bestemmingsplan op deze locatie geeft (mits ik de goede locatie gepind heb) Agrarisch met waarden - landschap en natuur. Geen glastuinbouw zoals eerder als voorbeeld werd genoemd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 58 bezoekers