Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-23 21:36

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een gebruiker

[ img ]
Amazone tijdens een buitenrit. Foto: Marlies Trap Fotografie


Goed nieuws voor ruiters in West-Brabant. Afgelopen donderdagmiddag is er een nieuwe route voor ruiters en menners geopend tussen Roosendaal en Rucphen. De route van ongeveer 50 kilometer werd voor het eerst in gebruik genomen door wethouders van beide plaatsen: Sanneke Vermeulen van de gemeente Roosendaal en haar collega René Lazeroms uit Rucphen. Zijn reden mee op de wagen met een tweespan paarden.

De twee gemeenten hebben voor de aanleg van deze route samengewerkt met Visit Brabant. Maar de eerste aanzet werd gegeven door vrijwilligers Kees Jonkers en Wal Maas. Zij vonden het gek dat er wel routes waren voor wandelaars, mountainbikers en andere fietsers, maar niet voor ruiters en menners, terwijl er in die regio genoeg mensen recreatief rijden met hun paarden. Daar kwam ook de wens voor deze route uit voort. En met succes dus!

De route
De nieuwe route van 50 kilometer sluit aan op bestaande ruiterroutes van het ruiternetwerk van de buurgemeentes Zundert en Essen. De bedoeling is dat de route in de toekomst ook gaat aansluiten bij een netwerk van 1600 kilometer aan routes in heel Brabant. Hij kan in zijn geheel gereden worden, maar ook in gedeeltes. De route is aangegeven met bordjes en je kunt op elke gewenste plek langs de route starten. Onderweg kom je langs enkele horecagelegenheden, zoals een B&B waar je met je paard kunt verblijven en een grote parkeerplaats bij een ijsboerderij, waar ook paard en wagen even gestald kunnen worden.

De route loopt door de bossen en langs heidevelden. Omdat de ruiters zich nu aan vastgestelde paden houden en niet meer dwars door de heide rijden, wordt de natuur ter plekke beschermd. Via de route kom je nu op plekken waar je eerder niet zou komen en ander verkeer mag niet op deze paden komen, dit is veiliger voor iedereen.

De aanleg ging niet helemaal vanzelf. Dit kwam door de verschillende ondergronden, verhard en onverhard, maar ook omdat hij over openbare én eigen wegen loopt. Voor de aanleg was er dan ook veel overleg nodig met vele grondeigenaren. In 2015 ontstonden de eerste plannen, nu kan iedereen er gebruik van maken.

De route is te vinden op routesinbrabant.nl, maar er zijn ook routekaarten verkrijgbaar bij maneges, pensionstallingen en rijverenigingen in de omgeving van de route.

Gebruikte bronnen:

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:33

+:)+

lideli
Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:13

Wat tof!


Ladygiroc
Berichten: 5063
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 11:17

Oh die kunnen we wel een keertje gaan doen.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Larissaabc
Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 20:14

Leuk! wie kan mij een grote parkeerplaats of misschien wel ene privé plaats noemen waar ik kan parkeren met de trailer?
Ik wil graag nieuwe routes proberen, maar vind het vinden van een goede parkeerplaats moeilijk/spannend. Ik heb namelijk 1 poging gedaan om in Rucphen de gaan rijden, helaas kon ik toen geen parkeerplek meer vinden.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Anoniem

Re: Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 22:59

Hier ben ik ook benieuwd naar :o

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 00:04

Ik ken de route (nog) niet, maar verwacht dat je er vanaf de parking net voor ‘t Ossekopke vlot bij bent.

Brasserie De Lodge (65) heeft ook een groot parkeerterrein. Wel jammer dat de ruiterroute daar de enige loslooproute voor honden in de hele gemeente volgt.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Larissaabc
Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Nieuwe ruiter- en menroute geopend tussen Roosendaal en Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:35

Dankje! Ik ga het binnenkort eens op een doordeweekse dag proberen!

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, AhrefsBot, daydream, Emzel12, Feelsoproud, Jet_33, LiDi, MaiMai, Majolen, Nina1999, ReadTheRulez, RianneH, Selina, sterregoud, stoer, vosje2010, wizewo, xYaartje en 38 bezoekers