Fantastisch spring weekend op KNHS Indoorkampioenschappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie
Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Fantastisch spring weekend op KNHS Indoorkampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-23 23:00

KNHS
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Afgelopen weekend, op 24 en 25 maart hebben we de KNHS Indoorkampioenschappen 2023 powered by Witte van Moort mogen afsluiten met een fantastische strijd tussen de beste springruiters uit de basissport van Nederland.

Meerdere combinaties gingen de uitdaging en strijd aan voor de titel als KNHS-kampioen springen in de klassen 1.00, 1.10, 1.20, 1.30, 1.35 en 1.40. We hebben weer zes nieuwe ruiters en paarden tot kampioenen mogen huldigen en tevens ook de laatste van de Indoorkampioenschappen 2023.

Aan alle deelnemers: gefeliciteerd met jullie prestaties! En veel succes en plezier alvast nu we weer richting het outdoor seizoen gaan. We hopen jullie allemaal weer terug te zien bij de Hippiade 2023 in augustus.

Lisa Schröder en Mama Mia Picobello Z kampioenen klasse 1.00m
Dat belooft wat, ze moet dit jaar nog 13 worden en wint nu al haar eerste gouden medaille bij de paarden, Lisa Schröder, de dochter van niemand minder dan Gerco. Met Mama Mia Pico Bello Z, bleef ze twee rondjes mooi foutloos en kreeg ze beide rondjes 84.5 punten. Lisa vertelt dat ze nog twee pony’s rijdt en nu dus ook dit paard. “Sinds december, dankzij oom Wim, mag ik dit paard rijden en ze is echt heel braaf en helpt me ook goed met een afstand.” Lisa heeft enorm genoten van deze ereronde. Voorlopig is ze nog van plan zowel bij de pony’s als bij de paarden te blijven rijden. De gastjury’s Edwin Hogenraat en Hester Klompmaker waren ook erg te spreken over de manier waarop Lisa en haar leeftijdgenoot hun rondje sprongen, Pico Bello dus!

Suze Bos en Love It winnen de klasse 1.10m
Van de vijftig deelnemers bereikten er 23 de barrage Een barrage waarin vooral de lange lijnen en dus het tempo het verschil kon maken. De snelste foutloze bleven lang zo rond de veertig seconden, maar het was Cees Frederiks die in de staart van de barrage toch nog met een krappe wending en een snelle rit de tijd op 38.56 liet stoppen. Hij kon helaas niet lang genieten van de koppositie. Suze Bos reed met de zevenjarige Love-it een barrage, die van begin tot eind snel was en snoepte zo nog 0.05 seconde af van de tijd van Frederiks. “Ik heb dit aan mijn moeder te danken hoor!”, lacht de Utrechtse haar eigen prestatie bijna weg, “zij rijdt mijn paard sinds kort ook en dat helpt zeker!” Volgens Suze, die tweede werd op de Utrechtse kampioenschappen, stond er een fijn basisparcours, haar merrie was in het eerste rondje nog wat onder de indruk van de entourage. “Maar de barrage voelde meteen goed en dus durfde ik er vol voor te gaan.”

Geertje van Aarle wint met Nikki de klasse 1.20m
“Ze was niet sneller dan haar broertje, maar wel foutloos!” zegt omroeper Johan Wilmink refererend aan de nieuwe kampioene in het 1.20m Geertje van Aarle. ‘Vorig jaar won hij en vanmorgen vroeg in de auto zei hij al tegen mij: vandaag win jij, vandaag is het jouw dag. En net als altijd win ik alleen van hem als hij een springfout maakt.” Geertje en Piet van Aarle genieten beide van de sport, waarbij Piet alles kan met zijn merrie Anyway en het ook alleen bij dat paard houdt. Terwijl Geertje haar toekomst graag in de paarden ziet. Vader en moeder Van Aarle, hebben zelf ook gereden, maar dan dressuur. “Mijn moeder kon alleen mee vandaag en ze vindt het altijd heel spannend, zij barstte ook in tranen uit toen bekend was dat ik het goud won. Ik heb Nikki (v. Carambole) nu een half jaar en we hebben best even nodig gehad om een combinatie te worden. Inmiddels begrijpen ze elkaar goed en heeft Geertje het vertrouwen gekregen van de merrie en zo staat ze vandaag op de hoogste podium, terwijl de andere twee winnaars van het eremetaal al heel wat jaartjes meer ervaring op de teller hebben.

Mandy Deurloo en Heureuse kampioenen klasse 1.30m
In de eerste manche meldden zich 47 starters voor de klasse over 1.30m, het parcours was mooi selectief en er bleven 17 combinaties foutloos. De beste helft kwam terug in de tweede manche en dat zorgde voor een barrage tussen in totaal 10 dubbel foutloze combinaties, waaruit de Zeeuwse Mandy Deurloo als winnares uit de bus kwam. “Ik ben heel blij met deze overwinning!” vertelt ze blij. “Ik heb dit paard samen met de familie Moerings en het is me niet echt aan komen, maar ze kan alles, ze is super-competitief en voorzichtig en als ik het goed doe dan maakt zij zelden een fout. Hoewel het thuis nog steeds niet altijd makkelijk is met haar heb ik inmiddels wel echt een speciale band met Heurere, er wordt weleens op haar geboden, maar voorlopig gaat ze nergens naartoe.” Vandaag doet de merrie haar naam eer aan en maakt ze Mandy, die naast een fulltime baan ook nog drie paarden rijdt, meer dan vrolijk!

Pernilla Josse wint met Meyboom's Miss Pandorra Z de klasse 1.35m
De kampioene van de klasse 1.35 wil niet arrogant overkomen, maar had al wel de hele week een goed gevoel bij deze proef. “Ik wist dat ik dit kon gaan winnen” vertelt de van origine Zwitserse Pernilla Josse. Ze rijdt Meyboom’s Miss Pandorra precies een jaar nu, sinds maart 2022 en het is echt een strijder volgens haar. Na haar opleiding in Nederland besloot Pernilla graag in Nederland te willen blijven. ‘Ik hou van Nederland, van het land, maar ook van de manier waarop we hier met paardensport bezig zijn. Miss Pandorra rijdt ze voor eigenaar Hans Groeneveld. Dit paard doet alles voor me, maar is zeker ook een paard dat je een beetje moet respecteren. Als ik merk dat ze er een dag niet zoveel zin in heeft dan ga ik een beetje met haar spelen en dan is ze meteen weer vrolijk, op de wedstrijd heeft ze altijd zin.”

Cecile Klaassen en Cilydi winnen de klasse 1.40m
De laatste kampioen komt net als vele andere kampioenen dit weekend en vorig weekend uit Brabant. En hoewel de klasse over 1.40 een vrije inschrijving kent voelt Cecile Klaassen zich echt en absoluut kampioen. “Ik ben hier toch maar gewoon een recreatieruiter met een baan en een gezin met jonge kinderen. De paarden zijn mij echt voor ’s avonds, en dan tussen al deze (semi) profs rijden en winnen, dat doet me wel echt goed!’ Tien deelnemers bleven foutloos en Cecile Klaassen zette meteen een tijd neer waar anderen zich op konden stukbijten in deze allerlaatste barrage van de KNHS Indoorkampioenschappen powered by Witte van Moort. En dat deze spannend was kun je zien als je de uitslag goed bekijkt. Zes van de tien barragekandidaten bleven niet alleen foutloos, maar ook nog binnen een halve seconde van de tijd van Cecile, maar niemand pakte het goud nog van haar af. De Brabantse is echt fan van haar merrie. ‘Het is echt het paard met het allergrootste hart dat er is. ‘Als ik even twijfel, trekt zij juist extra aan, alsof ze zegt: kom op Cecile, samen kunnen we dit!”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angrywolf, Bytespider, CairnTerrier, cariena1, christel0908, ComscoreBot, Duran123, Edisons, fique, Ghazella, Jadero, M_arjolein, mariettek, Miran, MyWishMax, nafkedemi, nonnekee, Sokje_6, VogeltjeM, YandexBot en 112 bezoekers