Resistentie tegen wormmiddelen aangepakt, Britse werkgroep opgericht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25888
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Resistentie tegen wormmiddelen aangepakt, Britse werkgroep opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-23 21:00

Horsetalk.co.nz
Algemeen

[ img ]
Spoelwormen van het paard, in een potje met sterk water.
Foto: Eline/Bokt Wiki


In Groot-Brittannië is de eerste nieuwe, overkoepelende groep ter wereld opgericht om resistentie tegen wormenkuren aan te pakken. Dit is een toenemende bedreiging voor de gezondheid van paarden en de paardenindustrie.

Onder de naam CANTER brengt ‘Controlling ANTiparasitic resistance in Equines Responsibly’ de breedste lagen van de sector samen, inclusief deskundigen als dierenartsen, farmaceutische bedrijven, handelsorganisaties, technische experts, paardeneigenaren, liefdadigheidsinstellingen en beleidsmakers. Allen erkennen de kritieke gevolgen van resistentie tegen wormmiddelen en de noodzaak van gecoördineerde actie om de ontwikkelingen te vertragen en de doeltreffendheid van de beperkte behandelingen te handhaven.

De groep werd opgericht door Dr. Claire Stratford, hoofd van de stuurgroep van het Directoraat Diergeneesmiddelen. De lancering vond plaats tijdens de National Equine Show in Birmingham op 4 maart. De leden van de groep riepen paardeneigenaren op om samen met hun dierenarts het risico op parasieten te beoordelen, eerst te testen voor een gerichte behandeling en de mest uit de paddocks te verwijderen om de blootstelling aan ontwormingsmiddelen en de ontwikkeling van resistentie te verminderen. Ruiters, zoals eventer Piggy March, trainer en coach Miri Hackett en enduranceruiter Anna Bridges waren ook aanwezig om hun steun te verlenen aan het nieuwe initiatief.

Stratford vertelde dat het doel van CANTER is om een consistente aanpak van parasietenbestrijding in de hele paardengemeenschap te ondersteunen, en om een 'enige bron van waarheid' te worden over kwesties met betrekking tot resistentie tegen wormmiddelen bij paarden. Dit is een gebied waar traditioneel gemengde berichtgeving over bestaat.

Er is ook een gratis hulpmiddel voor de profilering van paarden ontwikkeld. De parasiet-risicotabel en de ondersteunende infografieken zijn bedoeld om het brede scala aan factoren die van invloed zijn op het parasietenrisico van een paard te belichten. Het doel is om een eenvoudig beoordelingsinstrument te bieden om paarden te categoriseren als een laag, gemiddeld of hoog risico op besmetting met en ziekte door parasieten en om passende maatregelen te bespreken met hun dierenarts.

Dit artikel is een samenvatting. Het complete artikel is te lezen op Horsetalk.co.nz.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 26-03-23 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Resistentie tegen wormmiddelen aangepakt, Britse werkgroep opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:03

Oh, wat een domper. Ik dacht dat ze research naar nieuwe effectieve middelen wilden organiseren.

Silly me, hoe had ik dat nou kunnen denken... Ze gaan doen wat binnen de EU de regels al zijn.
Dankzij Brexit zelf een wiel uitvinden?

Molfre
Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Resistentie tegen wormmiddelen aangepakt, Britse werkgroep opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:51

Ik vind de titel een beetje misleidend. Dit is exact wat er in de EU al jaren gebeurt.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:42

Ibbel schreef:
Oh, wat een domper. Ik dacht dat ze research naar nieuwe effectieve middelen wilden organiseren.

Silly me, hoe had ik dat nou kunnen denken... Ze gaan doen wat binnen de EU de regels al zijn.
Dankzij Brexit zelf een wiel uitvinden?
Die regels zijn er ook hier al lang, maar net als in de EU worden ze niet overal nageleefd. Het zijn net mensen, die Britten. :+

kiki1976
Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Resistentie tegen wormmiddelen aangepakt, Britse werkgroep opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 21:37

En over 10 jaar pas enkel verkrijgbaar op recept?

Had ook wat anders verwacht na het lezen van de titel

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: atilla, Berdien, diemth, fohadie, Kopmeeuw, noordje, SplashIsLief, sterregoud en 24 bezoekers