Plezier voorop bij eerste selectie Dutch Pony Championship

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Plezier voorop bij eerste selectie Dutch Pony Championship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 14:02

Persbericht
Sport

[ img ]
De prijsuitreiking van een van de rubrieken tijdens het DPC.
Foto: www.madebyjessy.com/ aangeleverd bij persbericht


De warmte mocht de pret niet drukken bij de deelnemers en organisatie van de Dutch Pony Championship. Op de mooie locatie van de Selevia Hoeve in Werkendam kwamen in drie leeftijdscategorieën zeer talentvolle pony’s in de baan. De overwinning voor de vierjarigen ging met kop en schouders naar Ferro (v. Nia Dommo’s Bolero) gereden door Rubi van Huijgevoot. Bij de vijfjarigen was Isa Westendarp Knol met Dijkshof Danchello (v. FS Don’t Worry) de concurrentie te sterk af en bij de zesjarigen werden Jonne Liefhebber en Goldwinshoeve VJ (v. Goldwinshoeve Valerion) gehuldigd als winnaar.

Bovengemiddelde kwaliteit
Niet de minste namen mochten de combinaties jureren. Amazone Renate van Uytert – van Vliet en Grand Prix jurylid Jeanine van Twist stonden in de baan voor de beoordeling. Jeanine: ‘’ We hebben vandaag een groep hele mooie pony’s gezien met goede gangen die heel goed werden voorgesteld.’’ Niet alleen kwamen de pony’s onder het zadel in de baan, er was ook nog een exterieur behoordeling. Renate: ’’Een leuk en zeker belangrijk onderdeel. Tijdens het rijden konden we de pony’s al mooi individueel beoordelen maar om ze ook nog eens zonder zadel te zien gaf ons nog net een beetje extra informatie om de juiste winnaars te kiezen.’’

Sterke groep vierjarigen
De winnaar van de vierjarigen werd Ferro, maar liefst 86 punten kon het juryduo kwijt aan het toekomsttalent met Rubi van Huijgevoot in het zadel. Renate: ’’Een sterk type met een goede stap, draf en galop. Het was een heel mooi en constant beeld en daarbij was het ook nog eens een hele mooie pony. Jeanine: ‘’Het was voor ons al wel duidelijk dat dit een pony is voor de internationale proeven, ondanks dat hij pas vier jaar oud is was het beeld al heel mooi van de hand af.’’ Als tweede mocht Jinthe Nipius opstellen met Just a Champ (v. Jonker’s Jayden) die een puntentotaal van 78,5 scoorde. Als derde werd de ruin Giant Bloemendael opgesteld met zijn ruiter Bibi Luijk die een score reden van 77,5 punten. Vervolgens mocht ook Anna Jansen haar charmante Varona (v. Reekamp’s Eclips) opstellen, zij werd ex aequo op de derde plaats gezet met ook 77,5 punten.

Dijkshof’s Donchello excelleert
Bij de vijfjarigen kwam wederom een goede groep in de baan. Opvallend was het stappen van de nummer één en drie. Jeanine: ‘’We hebben de verrichting beoordeeld met het oog op de toekomst. De stap is daarom dus een belangrijk onderdeel want dat telt zwaar mee in de proeven. De winnaar Dijshof’s Donchello (v. FS Don’t Worry) excelleerde in alle drie de gangen en gaf daarbij een mooi constant beeld. ‘’ Het resultaat was 85 punten in totaal. De tweede rozet mocht Joyce van Soest met Ducati van het Gildeland (v. Diamond Touch) ophalen, het duo kreeg 82 punten. Derde werd Britt van Os met Romeo (v. Kachunga) door een mooie score van 80,5 punten.

Sterk gereden
De laatste rubriek op het programma was de proef voor zesjarigen. Jeanine: ‘’In deze proef wordt al best wat gevraagd van de deelnemers, maar ook hier werd weer sterk gereden.’’ Winnaar werd Jonne Liefhebber met Goldwinshoeve VJ (v. Goldwinshoeve Valerion). ‘’In deze rubriek is het echt een stukje eigen kwaliteit in combinatie met het niveau van africhten. Daarin vinden we de balans heel erg belangrijk. We hebben vandaag een dag gehad met pony’s voor de toekomst. Dit is een goed initiatief om ruiters, ouders en fokkers te stimuleren’’, besluit Renate.

Tevreden organisatie
Lars Pronk kijkt namens de organisatie terug op een prachtige eerste selectie. ‘’Het heeft precies zo uitgepakt zoals we gehoopt hadden. Een leuke wedstrijd waar plezier voor op staat. Een professionele jury die opbouwend commentaar geeft waar de ruiters en amazones thuis weer mee verder kunnen. Voor de beste combinaties hadden we na afloop van de rubriek een ereronde met de pony onder luid applaus én met mooie prijzen. Ouders stonden met tranen in hun ogen aan de kant te glimmen van trots en de kinderen konden niet breder lachen; dat is waar je het voor doet. ‘’

Er volgen nog zes selecties waarvoor ook nog ingeschreven kan worden. De finale staat gepland in het eerste weekend van september en combinaties kunnen zich via twee selectiewedstrijden plaatsen voor de finale.

Reacties van de winnaars:
Tess Gaaker met Happy Socks: ‘’Op de selectie in Werkendam werden we tweede en dat had ik totaal niet verwacht. We waren de kleinste pony van de groep en de andere amazones waren heel erg goed. Ik heb Happy Socks sinds vorig jaar augustus en ik ben heel blij met hem. We gaan zeker nog de tweede selectie rijden om ons hopelijk te plaatsen voor de finale in september!

Jonne Liefhebber met Goldwinshoeve VJ: ‘’Ik breng Goldwinshoeve VJ uit in het Z1 en de Dutch Pony Championships zijn een mooi concours om ook eens wat ‘anders’ te doen dan een normale wedstrijd. Ik rijd hem al vanaf zijn derde en ik had echt niet verwacht dat ik zou winnen in Werkendam, daar ben ik super blij mee!

Rubi van Huijgevoot met Ferro: Ik ben pas 3 maanden een combinatie met Ferro en hij liep in Werkendam echt super, ik ben hartstikke trots. Ik kan eigenlijk niets noemen wat beter kan gaan, ik hoop dat we volgende keer gewoon net zo goed kunnen rijden dan ben ik helemaal tevreden. Mijn grootste droom is om ooit met Ferro een keer op het NK te mogen rijden.

Isa Westendarp Knol met Dijkshof’s Donchello: ‘’Ik ben echt super blij dat we gewonnen hebben! Donchello hebben wij al vanaf dat hij jong is en het is daarom extra leuk dat het vandaag zo goed ging. We rijden op normale wedstrijd L2 en we werden samen al eens zesde op het NK. Het leukste van de Dutch Pony Championship vond ik dat ik een ereronde mocht rijden en ik had ook nog nooit een deken gewonnen!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


hns
Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Plezier voorop bij eerste selectie Dutch Pony Championship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:22

Wederom veels te jonge leeftijden. Wanneer gaat het nou eens pas vanaf 7 jaar beginnen?

https://www.facebook.com/horsemanshipZeeland
´I pretty much do what I want too much, don´t I?` :Z

luckyluuk
Berichten: 106
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Plezier voorop bij eerste selectie Dutch Pony Championship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:20

Wie zegt dat ze jonger waren?
En btw vanaf 7 ??? Waar komt dat nu weer vandaan. Het wordt steeds gekker. Straks mag je niet eens meer op een paard zitten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, DotBot, GrapeshotBot, Lumi, Mariett, NikkiB1991, Schrompeltje, StonedRomy, ynskek en 19 bezoekers