Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 18:27

* Bokt
Community

Afbeelding
Bianca Schoenmakers. Foto: Victor Krijt


We hebben op Bokt best wat bekende ruiters en amazones zitten en Bianca Schoenmakers is er daar één van. Het leek ons leuk om haar wat vragen te stellen over wat ze zoal doet in haar leven en haar kijk op bepaalde dingen.

Heb je zelf ook eigen springpaarden of rij je vooral paarden voor anderen? Hoe werkt dat in de springsport?
Ik heb zelf geen paarden. Ik rijd met mijn Caddy door vooral midden en zuid Nederland om paarden bij mensen aan huis te rijden en les te geven. Sommige paarden die ik rijd, breng ik ook uit op concours en de eigenaren brengen hun paarden daar dan zelf naartoe. Ik heb bewust deze keuze gemaakt zodat dit mij veel vrijheid geeft. Eigen paarden en een stal moet je nou eenmaal elke dag verzorgen en binden je dus aan een plaats.

Er zijn minder vrouwen in de paarden topsport dan mannen, vooral in de springsport. Zoiets heb je ook weleens op Bokt gezegd. Heb jij je altijd gelijkwaardig gevonden in de topsport tussen de mannen? Wat maakt voor jouw gevoel het verschil?
Ja, als vrouw ben je in de springsport gelijkwaardig aan mannen. Ik denk dat het verschil erin zit dat de springsport wat meer risico met zich meebrengt dan dressuur, en dat vrouwen vaak wat voorzichtiger met zichzelf worden als ze moeder zijn. Daarnaast moet je, als je echt in de springtop mee wilt draaien, meerdere paarden op niveau hebben en voor die paarden ook weer opvolging hebben. Dat is denk ik anders bij dresssuur en eventing, waarbij je vaak ziet dat de topruiters goed mee kunnen draaien met 1 toppaard. Veel paarden kosten veel tijd. Om in de top mee te draaien, ben je veel van huis en dat is natuurlijk allemaal wat lastiger te combineren met kinderen. En dan zit je als vrouw vaak toch in het nog wat ouderwetse plaatje dat je voor de kinderen zorgt. Echt andere redenen kan ik niet bedenken waarom er minder vrouwen in de springtop zitten, want de kansen zijn gelijk en lichamelijk maakt een man of vrouw in de springsport geen verschil.

Ik zie dat je sponsorruiter voor Stübben bent of bent geweest. Hoe is Stübben bij jou terecht gekomen? Wat zijn voor jou de voordelen als sponsorruiter?
Ik rijd al sinds de ponytijd op Stübben. 30 jaar geleden was Stübben het grootste zadelmerk in de springsport, maar later zijn ze heel veel markt kwijtgeraakt. Er kwamen nieuwe merken, die zich meer op comfort en customising richtten en erg goede marketing hadden. Stübben bleef daarin wat conservatief, de zadels waren nog steeds oerdegelijk en de pasvorm erg fijn, maar ook erg hard en wat ouderwets. Een paar jaar geleden is het bedrijf overgenomen door een jongere generatie van de Stübben-familie (zo heten ze zelf ook nog steeds) en zijn ze gaan moderniseren. Zadels zijn zachter geworden, naar je smaak aan te passen en er zijn in elk land nu vertegenwoordigers van het merk, in plaats van alleen via de ruitersportzaken. Daarbij hoorden ook wat samenwerkingen en aangezien ik altijd trouw ben gebleven aan het merk, was ik natuurlijk een goede ambassadeur. Het grote voordeel is natuurlijk dat ik de nieuwste zadels in bruikleen krijg en een budget heb om uit te geven aan tuigage. Ik vind het een hele fijne erkenning, omdat ik altijd in het merk ben blijven geloven, zonder de trends achterna te gaan.

Heb of had jij altijd één vaste groom mee op wedstrijd? Maken grooms net zulke lange dagen als jij? Bouw je nou ook een band op met je groom, of blijft het contact oppervlakkig? Heb je veel verschillende grooms gehad?
In de tijd dat ik met een volle wagen van een werkgever op concours ging, had ik altijd een vaste groom. We deden in principe alles samen, dus we maakten even lange dagen. Dat werden dan ook echt vriendinnen van me, met wie ik nog steeds contact heb en uitga. Ik vond het heel belangrijk om een goede band met mijn groom te hebben, omdat je toch lange dagen met elkaar werkt en een fijne sfeer ook goede prestaties brengt. Daarnaast is het ideaal als je elkaar kunt 'lezen' en dus met weinig woorden begrijpt wat je van elkaar verwacht.

Je bent ook vrachtwagenchauffeur. Is dat ontstaan vanuit de wedstrijden met de paarden? (Het is namelijk wel zo makkelijk, als je zelf met de paarden op pad kunt). Heb je dat rijbewijs in 1x gehaald? Wat vond je van het lessen in zo'n grote wagen? Rijdt je alleen in Nederland, of ook internationaal? Krijg je veel reacties onderweg van andere, mannelijke, chauffeurs?
Mijn rijbewijzen C en CE heb ik inderdaad gehaald om met een paardenwagen en eventueel een trailer erachter te kunnen rijden, daar heb ik hem ook veel voor gebruikt. Deze rijbewijzen, zowel theorie als praktijk heb ik allemaal in één keer gehaald en ik vond het fantastisch om als zo'n jong meiske al met dat grote spul rond te mogen crossen. Ook heb ik altijd een bovenmatige interesse voor vrachtwagens en het truckerswereldje gehad en het hebben van deze rijbewijzen en de Code95 (vroeger het Chauffeursdiploma) als een beroeps back-up gezien. Toen ik dus iets minder paardenwerk wilde gaan doen, wilde ik gewoon heel graag iets in de transport erbij gaan doen. Het liefste op een trekker met oplegger, maar daar had ik eigenlijk nog nooit mee gereden. Zo ben ik bij Aarts Transport in Veldhoven binnen gewandeld en daar hebben ze me gewoon de kans gegeven om ermee te rijden. Gelukkig pakte ik dat vrij snel op en nu rijd ik 1 tot 3 dagen per week rolcontainers met DHL pakketten rond. Voor mij is die afwisseling gewoon erg belangrijk. Het paardrijden ging ik echt te veel als werk zien en ik raakte de passie ervoor een beetje kwijt. Nu heb ik daar een fijne balans in gevonden. In de transport werk je natuurlijk grotendeels samen met mannen en dat gaat prima. Ik voel me als vrouw niet ondergewaardeerd of vervelend benaderd, ik ben gewoon 'one of the guys'. En bij de paarden werk je toch voor een groot deel weer met dames. Op TikTok heb ik een account waar ik al mijn vrachtwagen dingetjes op post: @chauffeusebianca.

Afbeelding
Een 'jumpfie'.


Op Bokt heb je bijvoorbeeld wel een filmpje met de GoPro geplaatst, waarbij je over hooibalen sprong. Ook heb je de 'Jumpfie' geïntroduceerd, wat nog een leuk topic en heel wat navolging opleverde. Hoe ben je op dat idee gekomen en kan je ons je favoriete foto laten zien?
Ik ben gewoon een beetje maf en zocht een leuke manier om een actieve selfie te maken. Ik dacht aan een spiegel, maar die was niet voorhanden, toen een schaduw geprobeerd, maar dat was toch niet helemaal het effect wat ik wilde en toen vond ik de groothoeklens op de camera van mijn telefoon, waarmee ik een Springfoto van mezelf kon nemen. Later is daar nog een spiegel en een selfiestick foto bijgekomen. Deze foto's zijn op Instagram te vinden via #jumpfiechallenge, waar ook vele anderen aan mee hebben gedaan.

Je bent actief op diverse events als het gaat om het geven van clinics, zowel gericht op de jeugd als op volwassenen. Wat vind je het leukste om te doen? En is het dan leuker om zelf te paard iets te laten zien en uit te leggen, of om een combinatie te begeleiden tijdens een dergelijke clinic?
Ik vind beide leuk om te doen. Voor jeugd is het leuk om een beetje gekkigheid te doen. Bijvoorbeeld hoe ik een jumpfie maak en het springen met neckrope. Maar voor volwassenen kan ik wat meer diepgang kwijt, wat meer rijtechnische verhalen. Zo is bijvoorbeeld het soms rijden met neckrope super interessant voor het rijtechnisch verbeteren van het 'stuur' van je paard, daar zou ik een interessante, op volwassenen gerichte clinic over kunnen maken. Maar natuurlijk het trainen van een springpaard, opbouw van een training, bepaalde gymnastiserende oefeningen, et cetera Dat beeld ik dan het liefste zelf op paard uit, omdat ik dan precies kan laten zien wat ik bedoel. Een clinic met leerlingen kan ook heel interessant zijn, maar dan ben ik meer bezig met de leerlingen, dan met het algemeen uitleggen aan het publiek.

Je bent ook erg actief op TikTok. Je post echt van alles op TikTok, wat vind je zelf het leukst om te posten en wat voor soort reacties krijg je erop? Zijn er volgers die sommige filmpjes ook nadoen?
TikTok vind ik gewoon supergrappig, dat neem ik echt niet te serieus, hoewel ik daar ook wel veel rijtechnische verhaaltjes op plaats via @biancaschoenmakers. Echt originele, gekke dingen heb ik nog niet bedacht, ik heb dus geen trends gemaakt. Maar ik word weleens getagd in filmpjes waarin mensen mijn tips toepassen, wat natuurlijk erg leuk is!

Op Bokt wordt al snel geroepen als het over zadels gaat 'ja, de springruiters die ik ken hebben gewoon 1 zadel en dat gooien ze overal op'. Hoe werkt dat bij jou? Heeft elk paard zijn eigen zadel of delen ze ook weleens een zadel?
Ik heb inderdaad 2 zadels, in 2 boombreedtes, die ik vrijwel overal op leg. Soms corrigeer ik iets met een pad, maar het ligt eigenlijk altijd goed. Nou zal het bij een springzadel misschien makkelijker zijn dan bij een dressuurzadel, dat is wat ik van zadelpassers hoor tenminste. Ik weet op welke punten ik moet letten bij het opleggen van een zadel en zie/voel nooit iets onacceptabels. Nu lijken warmbloedpaarden wel enigszins op elkaar. Ik heb namelijk eens op een Connemara en eens op een barok paard mijn zadel gehad, en dat ging inderdaad niet echt. Ik denk wel dat Stübben hierin ook gewoon erg goed is. Op een stal waar ik werkte, werd mijn paard soms door een collega gereden die met een ander (zeer populair) merk reed. Dat paard ontwikkelde bij haar een soort zadeldwang. Ik dacht eerst dat het aan het te strakke aansingelen lag, of door eenkennigheid, omdat ze het bij mij niet deed. Toen kwamen er klanten en moest ik van de werkgever er het populaire zadel opleggen (blijkbaar verkoopt een paard beter met een populair merk zadel, dan met een ouderwets merk zadel) en bij het opzadelen vertoonde dat paard toen ook die zadeldwang bij mij. Na zeuren (en een beetje schelden) mocht er toch mijn zadel op. Dus ja, je moet zeker letten op de pasvorm van een zadel, maar een goed zadel kan (soms met aanpassingen) prima op meerdere paarden.

Zijn er nog speciale hulpteugels die je graag gebruikt bij het opleiden/rijden van een springpaard, of een speciaal bit dat goed werkt voor jou? Of is dat echt afhankelijk van het paard?
De enige hulpteugel die ik gebruik, is een martingaal. Een martingaal zorgt er namelijk voor als een paard (nog) een iets onrustige hoofdhouding heeft, dat het bit op de lagen blijft inwerken en niet op en neer springt naar de mondhoeken, om vervolgens weer op de lagen te vallen. Verder ben ik echt van de hulpteugels afgestapt, omdat ze het 'probleem' alleen maar verergeren en je gebrek aan rijkunst maskeren. Bitten gebruik ik vooral van Trust, daarvan vind ik de materialen en pasvormen erg fijn. Ze hebben leer, sweet iron en kunststof. Ik heb bijzonder goede resultaten met de Inno sense port. Dat is een kunststof ongebroken mondstuk met een tongboog. Paarden die wat onrustig in de aanleuning zijn en moeilijk naar de hand willen lopen, hebben vaak baat bij dit bit. Ik heb er zelf al verschillende paarden heel fijn mee aan het lopen gekregen en ook van ruiters aan wie ik het bit geadviseerd had, hoorde ik positieve geluiden.

Afbeelding


Van Bokt kennen we ook de 'wilde sportpaarden in de wei' filmpjes (lees: hoofd aan de grond en grazen). Hoe ziet een gemiddelde trainingsweek voor jouw paarden er uit?
Nou manage ik de paarden niet zelf, omdat ze bij de eigenaren thuis staan. Maar dagelijkse weidegang vind ik belangrijk, het liefst samen met een maatje. Hoe lang, dat verschilt per paard en de weersomstandigheden. Als een paard naar binnen wil, dan mag hij van mij naar binnen. In de brandende zon met 30 graden, dan zet ik ze liever 's morgens en 's avonds buiten en als de wei en de omgeving veilig is eventueel 's nachts. Het ene paard vind het heerlijk buiten als het regent, het andere niet. Ik vind het belangrijk om elk paard als een individu te zien en daarnaar te handelen. De hoeveelheid training scheelt ook per paard: de leeftijd, conditie en energie. Een jong paard train ik wat minder, een energiek paard wat meer. Een buitenrit in de week hoort daar meestal bij, en niet vaker dan 2x in de week springen.

Heb je nog grote wedstrijden op de agenda staan? En wat zijn je toekomstplannen?
Op het moment heb ik geen paarden op hoger niveau lopen, dus grote wedstrijden zitten niet in de planning. Wel zal ik in september op Horse Event zijn om clinics te geven. Verder wil ik vooral blijven doen wat ik leuk vind. Ik heb nu 2 hobby's waar ik mijn kost mee verdien en dat gevoel wil ik zo houden.

Ik hoop in de toekomst nog wel tegen een eigenaar aan te lopen die zijn paard op hoger (nationaal) niveau uit wil laten brengen door mij. Ik zou graag nog wat vooraan mee willen doen in 1.30m- en 1.40m-rubrieken. Maar plezier hebben in wat ik doe, zal het allerbelangrijkste blijven!

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:32

Leuk stuk! :D

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:12

Wat leuk!

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:23

Wat een leuk interview!

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:31

Leuk stuk idd! Ik vind Bianca een mooi mens, kijk graag naar haar filmpjes, leer er toch een hoop van

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:39

Leuk :)
Hopelijk komt er weer een goed paard wat je op nivo kunt gaan rijden.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:52

Heel leuk stuk! Ik volg je dan ook op tiktok en ik vermaak me altijd prima met je filmpjes 8-)
Op beide accounts overigens daar mijn interesse ook in beide ligt.

Wel een dingetje voor diegene die het interview in elkaar heeft gezet, er staan heel veel vragen in vragen, in 1 vraag stonden er zelfs 5 vragen in.
Dit leest chaotisch en dan denk je, welk antwoord op welke vraag lees ik nu dan dan?
Maar misschien ligt het aan mijn chaotische hoofd *D

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 22:44

Leuk om te lezen!

Anoniem

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:34

Leuk interview! Ik volg je al een hele tijd op Instagram en Tiktok. Lees altijd met veel interesse je rijtechnische tips en kan het er alleen maar 100% mee eens zijn. En daarnaast ga ik altijd stuk om je Tikok filmpjes! :))

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:28

Bedankt allen voor de leuke reacties! :o

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:31

Gaaf stuk! :D

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:40

Ohhh ben jij die grapjas van tiktok :))

fjordjes

Berichten: 12031
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:44

Leuk interview! Ik volg je al een tijdje op beide accounts van tiktok, erg leuk!

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:52

Schoentje, jij lijkt mij toch echt zo'n leuk mens :D .


Circuleert er ook niet nog steeds een foto rond, waar je letterlijk hoog boven je paard uit vliegt ?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:38

Getup schreef:
Schoentje, jij lijkt mij toch echt zo'n leuk mens :D .


Circuleert er ook niet nog steeds een foto rond, waar je letterlijk hoog boven je paard uit vliegt ?



Deze bedoel je? ;)


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:46

:oo :wow:
Jeeeezus…..

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:55

Ja, die _/-\o_ :')

Komt telkens weer ergens voorbij . Ik vind 'm...indrukwekkend *D

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:58

Wat gebeurde er na dit moment?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 08:20

Suzanne F. schreef:
Wat gebeurde er na dit moment?


Hij draaide met zijn hoofd naar beneden linksaf, ik ging rechtdoor ;)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:07

Wat een leuk stukje! ik ben ook stubben fan, al ken ik de nieuwe modellen niet.

Ik vind het wel grappig om te lezen dat jij gewoon door het hele land naar de eigenaren toe rijdt en geen eigen stal hebt. Dat lees je toch niet zo vaak, ben je dan niet ontzettend veel tijd en geld kwijt aan het reizen? het is wel fijn dat als je dan een vrije dag hebt dat je ook echt vrij bent natuurlijk.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 09:38

Elisa2 schreef:
Wat een leuk stukje! ik ben ook stubben fan, al ken ik de nieuwe modellen niet.

Ik vind het wel grappig om te lezen dat jij gewoon door het hele land naar de eigenaren toe rijdt en geen eigen stal hebt. Dat lees je toch niet zo vaak, ben je dan niet ontzettend veel tijd en geld kwijt aan het reizen? het is wel fijn dat als je dan een vrije dag hebt dat je ook echt vrij bent natuurlijk.



Ja, het reizen kost wat tijd. Mijn vriend woont in Utrecht en ik in Brabant, vandaar dat ik die reikwijdte voor klanten heb.
Ik denk dat ik onderaan de streep minder tijd kwijt ben en een beter uurloon heb dan de meeste zelfstandigen met een stal. En ik heb inderdaad veel meer vrijheid.

En met de combinatie op de vrachtwagen kan ik zoveel of zo weinig werken als ik zelf wil. Vaak werk ik 6 dagen, omdat ik dat fijn vind, maar nu ben ik een weekje op vakantie in Nederland. In januari zijn we twee weken op vakantie geweest in Tanzania en vorige maand een lang weekend in Barcelona. Dat kan niet als je eigen paarden en een stal hebt en in loondienst meestal ook niet.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Interview met Bianca Schoenmakers, a.k.a bokker Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:27

Nee dat is zo, je hebt echt veel meer vrijheid zo.

Ik had er nog nooit aan gedacht dat het zo ook kan, ik vind het eigenlijk wel heel erg slim. Het enige nadeel is misschien dat je niet het hele management van een paard in de hand hebt en je zelf misschien sommige dingen anders zou doen. Maar goed, dat is tegelijk ook je voordeel.