En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101733
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-22 10:51

Equnews
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie



Netflix zet de paardensport in de kijker via documentaires waar gesjoemel en geldbejag centraal staan. De internationale pers focust zich minder op de pracht, meer op het vermoedelijk schandaal dat schuil gaat achter Ludger Beerbaum ... de paardensport had een identiteitscrisis de afgelopen maanden. Maar dat was buiten de Belgische reportage #Weetikveel gerekend.

Plots heeft de sport een nieuwe held, geen 'insider', maar een bekende Vlaming die de sport in al zijn eenvoud, positief uitlegt.

Op donderdagavond werd de #weetikveel aflevering op één uitgezonden. Centraal stond het Belgisch springpaard, jawel de verzamelnaam van de paarden die de meeste medailles haalden het afgelopen seizoen. Paardrijdend Vlaanderen zat met knikkende knieën te wachten op de uitkomst van deze aflevering, maar toen het doek viel werd er stiekem gejuicht. De sport en industrie kregen een positieve weergave.

Inge Carton en Jan Pieters toonden dat je respect moet hebben voor paarden. Ze lieten zien dat paardrijden een levensfilosofie is. Stephan Conter praatte opnieuw met zijn bekende superlatieven en zelfs Jessica Springsteen droeg haar steentje bij tot een positieve vibe. "De dochter van ... " toonde via haar bescheiden uitleg dat het paard en paarden welzijn steeds centraal staat!

Maar laten we ook de witte Henriette Van Het Cauterhof niet vergeten. De merrie, komende uit de fokkerij van Frederik Spiessens, liet haar geduld blijken met Kobe Ilsen op de rug. Ze schittert misschien niet in de internationale sport, maar op het scherm heeft ze de paardensport eens te meer positief op de kaart gezet.

Herbekijk de aflevering hier.
(je kan het filmpje alleen bekijken als je in België woont of de Belgische nationaliteit hebt.)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 29-01-22 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst toegevoegd onder de link van het filmpje

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:35

Helaas is de aflevering alleen te bekijken in België of door mensen met de Belgische nationaliteit, aldus de melding als je wilt gaan kijken.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:44

Hele fijne docu inderdaad :)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 15:12

Boras schreef:
Helaas is de aflevering alleen te bekijken in België of door mensen met de Belgische nationaliteit, aldus de melding als je wilt gaan kijken.


Dat is eenvoudig genoeg te omzeilen ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:10

Mooie reportage IMO. Heb een paar keer moeten lachen ook. Om nu te zeggen dat vlaanderen bibberend zat te wachten is ook nogal een superlatief maar vind het wel mooi om te zien hoe snel de paardenwereld iemand "mee sleept". Hoe hij X tijd later (de vacht is iig een stuk dikker) nog eens bij het veulen gaat kijken. :+:

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:32

Het was inderdaad een positief ingestelde reportage. Bedoeld als eerbetoon voor het BWP-paard, denk ik. Ik vond het zeker mooi gebracht.

Maar aangezien het wel ging over de top in dit wereldje in België, en de hiermee gepaard gaande prijzen die vermeld werden, werd volgens mij voor de doorsnee kijker het idee dat 'paardenmensen rijke mensen zijn' ongetwijfeld bevestigd door deze reportage. Dus, misschien hadden ze het onderscheid tussen deze 'toppaardenwereld' en de 'gewone mensen paardenwereld' ook duidelijk mogen maken. Maar dat was waarschijnlijk niet de insteek van het programma, want het ging wel degelijk over de medaillewinnende toppaarden.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 18:21

Marilu schreef:
Het was inderdaad een positief ingestelde reportage. Bedoeld als eerbetoon voor het BWP-paard, denk ik. Ik vond het zeker mooi gebracht.

Maar aangezien het wel ging over de top in dit wereldje in België, en de hiermee gepaard gaande prijzen die vermeld werden, werd volgens mij voor de doorsnee kijker het idee dat 'paardenmensen rijke mensen zijn' ongetwijfeld bevestigd door deze reportage. Dus, misschien hadden ze het onderscheid tussen deze 'toppaardenwereld' en de 'gewone mensen paardenwereld' ook duidelijk mogen maken. Maar dat was waarschijnlijk niet de insteek van het programma, want het ging wel degelijk over de medaillewinnende toppaarden.

eerder een eerbetoon aan Zangersheide vond ik. De Veiling was van Zangersheide, het paspoort van Zangersheide voor de rest best leuke reportage. Was toch geschrokken van de bedragen die in de sport rond gaat en het aantal mensen die er in tewerkgesteld zijn rechtstreeks of onrechtstreeks.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 19:43

Gewoon eens langs gaan bij een kleinere fokker, dat hadden ze moeten doen! Gemiste kans vond ik.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: En zo werd Kobe Ilsen de internationale (lokale) held van de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:41

ik heb de reportage op tv gevolgd en vond ze heel goed en vrij eerlijk.
De drie valpartijen op rij mochten ook gekaderd geweest zijn, maar kom, niets is perfect. ( wie van het paard valt en niet meer opstapt, is gewoon niet uit het juiste hout gesneden. Het is niet iedereen gegeven,)
Bravo voor de reportagemakers,

Andere reportages die andere aspecten positief benaderen mogen nu natuurlijk volgen.


Nu maakt misschien iemand een vervolgreportage over hoe een kleine fokker en een gepassioneerde ruiter soms ook een wereldpaard scheppen. Het wordt steeds moeilijker, maar het bestaat nog!