Poppen gaat met Horses2Fly Anniek voor startplek WK Enkelspannen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Poppen gaat met Horses2Fly Anniek voor startplek WK Enkelspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 09:23

Phryso
Sport

[ img ]
Menteam Poppen. Foto: Aniek1985


Menner Jacques Poppen behaalde met Nienke (Atse 342), ‘KFPS Paard van het jaar 2018’ Horses2Fly Anniek Ster (stamboeknaam Anniek van de Oosterzanden, Haitse 425 x Sjaard 320) en Arabo Fries PP op zeven WK’s Paramennen maar liefst 14 medailles, waarvan 7 gouden. Hij zoekt de uitdaging nu in de reguliere mensport en gaat met Anniek voor een WK-startplek dit jaar.

“Ik heb een superteam en superpaarden. Naast Anniek is er ook nog PP, een 17-jarige zoon van de Arabo-Fries Yk Dark Ynte. Maar Anniek – nu 14 jaar en beter dan ooit – is het paard waarmee ik mik op een startplaats op het Wereldkampioenschap in Haras du Pin. Zij is mijn vuurvreter; ze gaat er altijd voor de volle 100% voor!”

Hoog niveau
Poppen beseft dat de concurrentie groot is. “Het niveau in ons land is enorm hoog. Maar ik heb goed nagedacht over deze stap, en met onze bondscoach Ad Aarts hebben we het er uitgebreid over gehad. Hij zegt ook: ‘Jij bent goed, je paard is goed, je hebt een topteam om je heen, dus ga ervoor!’ Ik kijk er gewoon ook naar uit om me te meten met anderen en onze vaardigheden te verbeteren.”
Sensibel paard

De 53-jarige menner heeft een dwarslaesie en daardoor geen rompbalans: “Dat is lastig met een sensibel paard als Anniek. Om een idee te geven hoe dat voelt, dan zou je bij het mennen een keer beide benen omhoog moeten tillen en dat is zo ongeveer hoe de balans is bij mij. Ik moet de hulpen heel klein houden, en dat is voor mij meteen een behoorlijke opgave.”

Trainen bij Peter Spahn
De marathon en vaardigheid zijn de sterke onderdelen van de fanatieke Friese merrie, die bij het KFPS werd uitgeroepen tot Paard van het Jaar 2018. De dressuur is iets waar ze het hardst voor moeten trainen. Jacques: “Samen met mijn vrouw Eva werk ik aan de controle met Anniek; zij rijdt haar onder het zadel bij Marc Peter Spahn en ik kijk en luister dan mee.”

Aansluiting
“Het principe van de training voor rijden en mennen is precies hetzelfde”, legt Poppen uit. “Het doel is ontspanning, controle, een mooie aanleuning en fijn over de rug lopen van het paard. Eva gebruikt dezelfde stemhulpen als die ik bij het mennen hanteer. Zo sluiten onze trainingen perfect op elkaar aan.”

ZZ-dressuur
Het trainen werpt zijn vruchten af; op de menwedstrijd eind november in Bronneger maakte Poppen met Anniek zijn debuut in de klasse ZZ-dressuur, en inmiddels staan er drie winstpunten op de teller.

Proberen
Het eerste meetmoment voor Menteam Poppen is de wedstrijd in Exloo, van 24 t/m 27 maart. “We zullen dan zien waar we staan, in de wetenschap dat het seizoen op weg naar het WK in september nog lang is. We gaan gewoon ons uiterste best doen om het onderste uit de kan te halen. Ik heb liever dat het wellicht niet lukt, dan dat we het helemaal niet geprobeerd hebben!”


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Doubtless, Excalibur, fohadie, KikiCelinevs, Maanon_, othelloster, Peachy, Pierus, RSLevi, Ubermetrics, wortel115 en 28 bezoekers