ITS: De draver, een veelzijdig ras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 11:22

*Bokt.nl/Bokt Wiki
Algemeen

[ img ]
Draver. Foto: WendyBZ/Bokt Wiki.


In The Spotlights (ITS) is een nieuwe rubriek, waarin we welke maand een ras of stamboek zullen uitlichten in samenwerking met de Bokt Wiki. Is er een ras of stamboek dat jij graag voorbij ziet komen in deze rubriek? Ben jij, of ken jij een liefhebber, fokker of houder die iets over het ras wil vertellen? Laat het ons dan weten, dan lichten we jouw favoriete ras een volgende keer uit.

Dravers worden oorspronkelijk voor maar één doel gefokt: zo hard mogelijk draven voor de sulky. Maar ook als rijpaard zijn ze populair in Nederland.

Geschiedenis
De fokkerij van de dravers is er jarenlang op gericht om zo hard mogelijk te kunnen draven. De snelheid in de drafsport staat voorop. De drafsport omvat het draven voor de sulky of onder het zadel in een montékoers. Drafkoersen vinden plaats op diverse drafbanen in Nederland, waaronder Duindigt (Wassenaar), Alkmaar, Wolvega en een aantal zomer- en grasbanen zoals Groningen en Emmeloord. Dravers worden getraind in een entrainement, waarna ze moeten kwalificeren en kunnen koersen.

Niet alle dravers worden uitgebracht in koersen, om verschillende redenen. Ze kunnen te langzaam zijn om in de koers mee te komen, geen geschikt karakter hebben, een lichamelijk probleem of gewoon een gebrek aan talent. Ook zijn er veel paarden die na hun koerscarrière een tweede carrière tegemoet gaan als rijpaard. Het omscholen van een draver is meestal niet zo'n groot probleem, ze kennen al teugel- en stemhulpen en (vooral koerspaarden) zijn al veel gewend. Dravers zijn over het algemeen fijne, lieve en veelzijdige paarden die ideaal zijn voor recreatie en endurance. Ook voor de dressuur, springen, western of mensport zijn dravers geschikt.

Types binnen het ras

[ img ]
Een draver tijdens een montékoers. Foto: Gilles Messian/Flickr/Bokt Wiki.

Exterieur
Omdat er niet naar een bepaalde rasstandaard gefokt is, is er een grote verscheidenheid aan uiterlijke verschijningen mogelijk tussen en binnen de draverstamboeken. Sommige staan duidelijk erg hoog in het bloed, andere zijn zwaarder gebouwd, tot zelfs een barok uiterlijk. Toch is er een aantal kenmerken te noemen dat karakteristiek is voor de meeste dravers:

  • Slanke bouw
  • Gespierde achterhand
  • Lange smalle hoeven
  • Schuin aflopend kruis
  • Lange oren

De meest voorkomende kleuren zijn bruin, zwart en vos. De kleur schimmel komt ook voor, maar is zeldzamer. In sommige lijnen, zoals die van Action Skoatter, komt ook roodschimmel (roan) voor.

Karakter
  • Looplustig
  • Werkwillend
  • Veelzijdig
  • Gevoelig
  • Slim

[ img ]
Dravers kunnen ook springen. Foto: Nini_roosje/Bokt Wiki.

Gebruik
De oorspronkelijke bestemming van het ras is het lopen van harddraverijen, wedstrijden waarbij de paarden in een hele harde draf moeten lopen. Uitgekoerste dravers kunnen ook heel goed als rijpaard ingezet worden, het zijn vaak prima recreatiepaarden. Dravers zijn erg geschikt voor endurance, mede door hun uithoudingsvermogen en looplust. Ook vinden veel dravers springen erg leuk en kunnen dit goed. De basisdressuur zal weinig problemen geven, maar voor het M of Z zal je een draver met de juiste capaciteiten daarvoor moeten vinden.

Op de Bokt Wiki staan nog meer artikelen over dravers en dravergerelateerde artikelen. Je kan ze lezen door de linkjes in de tekst aan te klikken. Ook kan je er meer foto's van dravers zien. Wil je het artikel over de draver, of andere artikelen, aanvullen of nieuwe artikelen schrijven, of heb je foto's die we mogen gebruiken op de Bokt Wiki? Neem dan contact op met Aurora3.


nelson6
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-02-17
Woonplaats: drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:44

Ik heb toto Morgan gehad, Amerikaanse draver, action skoatter was een nichtje van toto, zelfde kleuren. Ik heb toto 17jaar gehad, hij is met 28 jaar naar de paarden kamp gegaan, is op 31jarige leeftijd overleden. Fijn en betrouwbaar paard. Ik heb nu sinds 2 jaar zanne Flevo, Nederlandse gefokte merrie. Zij is van 2006, betrouwbare merrie, dravers zijn gewoon lieve en betrouwbare paarden.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:46

Geweldig ras. Altijd blij, altijd op pad willen. Ze zijn sterk en mankeren zelden wat en worden stokoud.

Qwillion
Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:53

Van alle paarden die ik tot nu gehad heb, is mijn draver wel echt een genot om te rijden en ook in de omgang erg fijn dier.

Sharonaa_
Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:36

Hier ook een draver. Ik heb nog nooit zo'n lief, nuchter, meewerkend en leergierig paard meegemaakt. Geweldig dier.
Nakomeling van Timoko. 8 jaar in maart en loopt met veel succes in de M2 dressuur.
Helemaal verliefd <3

Eclair dore B+3 - L1+7 - L2+3 - M1+1 - M2+9
Ingmar M2+4 ⭐

Texas02
Berichten: 4566
Geregistreerd: 21-04-16

Re: ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 00:52

Ik ben nog iedere dag zo super blij met mijn lieve Draver <3 Echt een super instelling, zo'n ongelooflijk lief paard! En heel veelzijdig, ik mag L1 met hem starten maar we zijn gestopt met wedstrijden. Hij kan een leuk sprongetje maken, geweldig op buitenrit, Working Equitation vindt hij ook leuk en doet hij goed.. Er zijn zo veel vooroordelen over Dravers, maar ik ben ervan overtuigd dat veel meer mensen verliefd op het ras zouden worden als ze de vooroordelen opzij zouden schuiven en zich eens echt in het ras gingen verdiepen :j

[ img ]

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

beegee
Berichten: 946
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 00:54

Als je eenmaal een draver hebt gehad, gevoeld, gezien… wil je nooit meer anders. Jammer dat ze meestal de kans niet krijgen om te laten zien wat ze in huis hebben doordat ze door de vooroordelen aan de kant geschoven worden. Die karakters zijn echt one of a kind. God, wat zijn ze leuk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: ITS: De draver, een veelzijdig ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 07:04

Ik heb er ook eentje.
Nuchter dier, echt een genot.

Z'n vader is Poeme Des Dombes

Leef en laat leven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers