Alena Jenn: 'wat is erger?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101625
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 20:02

Eurodressage
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap


Naar aanleiding van de documentaire op de Duitse zender RTL over Ludger Beerbaum deelde de Duitse paardenosteopaat Alena Jenn deelde haar mening over dierenmishandeling. In deze uitzending werden beelden getoond van een paard wat werd gebarreerd en tevens werd er een hindernisbalk met stekels gevonden.

Jenn is gevestigd in Rastede, Duitsland, en heeft een Bachelor diploma in Biologie van de Universiteit van Oldenburg. Sinds 2015 is ze opgeleid tot osteopathisch paardentherapeut (Welter-Böller) en dry-needling therapeut (Schachinger). Ze is lid van DGOP (Deutsche Gesellschaft für osteopathische Pferdetherapie).

"Wat is erger?"
Ze schrijft op haar Facebook dat ze zich wil uitspreken. Wat ze in de documentaire zag heeft ze helaas te vaak gezien.

Het schandaal rondom Ludger Beerbaum was het gesprek van de dag op stal. Drie mensen spraken hardop over dit onderwerp en vertelden hoe verschrikkelijk ze het vonden en dat het dierenmishandeling was. Zoiets is toch onaanvaardbaar.

In de buurt is iemand bezig een paard op te zadelen. Terwijl de singel werd aangetrokken, werd het paard herhaaldelijk gezegd dat het zich moest gedragen. Het paard gooide zijn hoofd in de lucht met gespitste oren en rolde met zijn ogen om te laten merken dat het aansingelen hem pijn deed.

In de rijbak ging het er pas echt heftig aan toe. Hetzelfde paard stak vrij snel zijn tong uit in draf en blokkeerde uiteindelijk volledig toen de ruiter probeerde te galopperen. In de rijbak stond ook een pony met zo'n duidelijk slecht passend zadel dat je rug pijn deed als je er alleen al naar keek, en een vermoeid uitziend paard dat alleen met veel gebruik van sporen en zweep in een schokkerige, stijve draf kon worden gebracht...

En nu vraag ik me serieus af: is dat niet net zo erg als een paard mishandelen? Alleen maar omdat deze ruiters denken dat ze hun paard geen pijn doen, ook al staat het op het gezicht van hun paard geschreven. Rugpijn, buikpijn, gewrichtspijn, tandpijn.

Natuurlijk is het verschrikkelijk wat de paarden van deze "topsporters" wordt aangedaan. Maar door de onwetendheid van veel recreatieve (wedstrijd)ruiters lijden hun paarden net zo hard.

De toegewijde ruiter en paardeneigenaar doet het in ieder geval niet opzettelijk. Maar dat maakt het er voor het paard niet beter op. Misschien kan een bijdrage als deze in ieder geval helpen om sommigen aan het denken te zetten. Dat zou mooi zijn.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

[ img ]

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/


Freyr
Berichten: 689
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:07

Heel goed stukje! Verschil zit zeker in dat amateurs het niet bewust doen, maar bewustzijn creëren kan geen kwaad denk ik zo.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Hevonen
Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:00

Gelukkig zijn er heel veel mensen die wel nadenken en op een verantwoorde manier met hun paard omgaan. Helaas zijn er onder de druk van de sport veel te veel mensen die naar technieken en methodes grijpen die het paard beschadigen, alleen maar vanwege de prestaties.
Mijn ervaring is dat paarden het gewoonlijk heel leuk vinden om 'dingen' te doen, spelletjes, buitenritten, springen, en noem maar op. Maar wanneer het om winstpunten etc gaat, gaat het vaak mis.

Ik kende iemand die vier paarden heeft gehad. Allemaal in alle opzichten goedgekeurd. Aanvankelijk deed zde van alles met de eerste twee. Mennen, buitenriitten onder het zadel en een heleboel andere leuke dingen. Toen leerde ze een dressuurschool kennen en ging er driemaal per week heen met haar paarden.o.m. dressuursport. Na ruim een jaar moesten haar paarden worden ingeslapen wegens kissing spines, kapotte gewrichten en hoefkatrolontsteking. Ze kocht een nieuw paard, eveneens klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, binnen het jaar kissing spines en chips in gewrichten. Paard alten afmaken, en weer nieuw paard, een driejarige enorme KWPN-er (178 cm). Binnen een jaar was ook die on bruikbaar, maar die is de handel ingegaan, de verzekring wilde het niet meer vergoeden.

Ik word hiervan heel bitter. Ik vind het heel erg dat ambities kennelijk kunnen leiden tot het afmaken/verhandelen van dergelijke jone dieren. Geen van haar paarden was ouder dan 6. Ik heb gezien hoe ze onder leiding van een 'bekende' dressuurruiter reed. Continue drijven en ook continue aan de teugels trekken, zodat hij in een 'fraaie krul' liep, die er niet fraai uitzag (imo); achter de teugel, hoogste punt ergens halverwege de nek, en een rug als een 'hangbrug' omdat de achterhand er totaal niet onder kwam. Ze kreeg steeds veel winstpunten...

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:11

Bellatrix schreef:
In de buurt is iemand bezig een paard op te zadelen. Terwijl de singel werd aangetrokken, werd het paard herhaaldelijk gezegd dat het zich moest gedragen. Het paard gooide zijn hoofd in de lucht met gespitste oren en rolde met zijn ogen om te laten merken dat het aansingelen hem pijn deed.

In de rijbak ging het er pas echt heftig aan toe. Hetzelfde paard stak vrij snel zijn tong uit in draf en blokkeerde uiteindelijk volledig toen de ruiter probeerde te galopperen. In de rijbak stond ook een pony met zo'n duidelijk slecht passend zadel dat je rug pijn deed als je er alleen al naar keek, en een vermoeid uitziend paard dat alleen met veel gebruik van sporen en zweep in een schokkerige, stijve draf kon worden gebracht...

En nu vraag ik me serieus af: is dat niet net zo erg als een paard mishandelen?

Dat IS mishandeling.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Captain
Berichten: 21358
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:23

Het lijkt me goed voor ogen te houden dat het een niet minder erg is omdat het er ergens anders harder aan toe gaat.

Mishandeling kan komen door onwetendheid, of gebeuren door opzet. Voor het paard maakt de oorzaak niet uit, het resultaat blijft hetzelfde.

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:24

Precies dat :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

mooney
Berichten: 7769
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:28

Captain schreef:
Het lijkt me goed voor ogen te houden dat het een niet minder erg is omdat het er ergens anders harder aan toe gaat.

Mishandeling kan komen door onwetendheid, of gebeuren door opzet. Voor het paard maakt de oorzaak niet uit, het resultaat blijft hetzelfde.

_/-\o_


Lukasje
Berichten: 11207
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:35

Oke, voor het paard is het hetzelfde: pijn is pijn. En, velen mogen zich idd meer open stellen voor wat het paard hen aangeeft.
Toch: onwetend kan men niet zondigen. Ik vind het kwalijker dat men bewust een paard mentaal of fysiek mishandelt.

Don't take anything for granted

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:38

Nee, onwetend kan je niet zondigen, maar: je kan natuurlijk wel bedenken dat als het paard het niet doet zonder zweep, en met wel....... en als je dan die zweep nogal vaak moet gebruiken, dat dat paard het niet doet omdat hij het zo leuk vindt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Lukasje
Berichten: 11207
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:40

Helemaal waar ! Daarom dat ik ook zeg dat velen zich idd meer open mogen stellen voor wat het paard hen aangeeft.

Don't take anything for granted

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 23:42

Volkomen mee eens. Je kan ook niet alles goedpraten met onkunde. Sommige dingen wel hoor. Ik snap dat je denkt dat veel brok een goed idee is bijvoorbeeld als je niets anders weet. Het lijkt heel vriendelijk en paarden vinden het heus lekker.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ayasha
Blogger
Berichten: 57903
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 01:08

Captain schreef:
Het lijkt me goed voor ogen te houden dat het een niet minder erg is omdat het er ergens anders harder aan toe gaat.

Mishandeling kan komen door onwetendheid, of gebeuren door opzet. Voor het paard maakt de oorzaak niet uit, het resultaat blijft hetzelfde.

Dus dit. Deze vraag is gewoon irrelevant... beide situaties moeten aangepakt worden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Boompje1985
Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:02

Met paardrijden is het geven en vragen en afdwingen bestaat niet in mijn boekje. Corrigeren mag maar nooit vanuit frustratie of emoties, wees eerlijk en halverwege de berg is ook een mooi uitzicht! Mens wees toch eens tevreden met een minder resultaat!

Broken crayons still color

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:07

Rare argumentatie. Er wordt gewezen op misstanden in de sport, en dat relateer je aan andere misstanden in het houden van paarden?
"Wat is erger" is een betekenislose vraag.

DuoPenotti
Berichten: 29278
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:11

Ayasha schreef:
Captain schreef:
Het lijkt me goed voor ogen te houden dat het een niet minder erg is omdat het er ergens anders harder aan toe gaat.

Mishandeling kan komen door onwetendheid, of gebeuren door opzet. Voor het paard maakt de oorzaak niet uit, het resultaat blijft hetzelfde.

Dus dit. Deze vraag is gewoon irrelevant... beide situaties moeten aangepakt worden.

Precies dat! Niets is erger.


En 30 jaar geleden kon zich men nog verschuilen achter wist ik niet.
Tegenwoordig met internet en alles te vragen op forums, te bekijken in filmpjes enz ook niet meer.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Avalanche
Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Alena Jenn: 'wat is erger?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:14

Het is dat.

There is no shame in not knowing. The shame is in not finding out.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 15:57

Onwetendheid is een zonde. Dat staat gewoon in de Bijbel. En in Black Beauty. Wat ik te weten ben gekomen dankzij een quote van Sizzle, in een ander topic.

Black Beauty schreef:
Only ignorance! only ignorance! how can you talk about only ignorance? Don't you know that it is the worst thing in the world, next to wickedness? -- and which does the most mischief heaven only knows. If people can say, 'Oh! I did not know, I did not mean any harm,' they think it is all right.

il faut d'abord durer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Carr_friesje, Char_elle, Geertema, MaanNaam, Nicky1963, WillemijnL en 110 bezoekers