FEI Horse of a Lifetime: Clooney 51

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

FEI Horse of a Lifetime: Clooney 51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 18:26

Equnews.nl
Sport

[ img ]
Martin Fuchs en Clooney 51 tijdens de Olympische Spelen in Tokio.
Foto: Christophe Taniére/ FEI/ Flickr


De hippische wereld was geschokt toen Martin Fuchs eind vorige zomer bekendmaakte dat zijn sterpaard Clooney 51 een schouderblessure had opgelopen die een einde maakte aan zijn carrière.

De verbluffende schimmel was op 15-jarige leeftijd in de bloei van zijn carrière en leek er zeker van dat hij zijn FEI Europese Kampioenschapstitel van 2019, een medaille van de FEI Wereldruiterspelen én een reeks andere grote overwinningen zou kunnen bijschrijven. Fuchs' updates via sociale media maakten duidelijk hoe speciaal dit paard is voor de Zwitserse ster en de reactie van fans laat zien hoe geliefd hij is over de hele wereld.

Wat was Clooney's achtergrond?
Clooney 51 werd in 2006 in de stal van Bernd Richter in Duitsland geveild en komt uit het Westfaalse stamboek. Zijn ouders waren de witte hengst Cornet Obolensky en de merrie Fräulein vom Moor. Halfbroers en halfzussen van dezelfde vader zijn Steve Guerdat's Corbinian en Marcus Ehning's Cornado NRW.

Clooney, die goed gefokt was en als jong paard al tekenen van potentieel vertoonde, werd als vijf- en zesjarige uitgebracht door Sandra ter Bahne en ging als zevenjarige over naar de Duitse atlete Jana Wargers.

Wargers herinnert zich dat de ruin een dikke buik had! Hij miste ook enkele voortanden, wat het gevolg was van een val als driejarige. Clooney boekte echter snel vooruitgang en werd zesde in de FEI/WBFSH World Breeding Jumping Championships for Young Horses in 2013. Die prestatie was voldoende om de belangstelling voor Clooney te doen toenemen, waarbij vooral Martin Fuchs, zijn vader Thomas en compagnon Luigi Baleri onder de indruk waren.

Fuchs, toen zelf net 21 jaar oud, bezocht het paard en ze genoten samen van een interessante eerste rit. "Tijdens onze eerste rit raakte Clooney in paniek, sprong in de lucht en zorgde ervoor dat ik eraf viel!" herinnerde Fuchs zich. Er was echter genoeg chemie dat Clooney werd overgenomen door Baleri met de bedoeling om Fuchs' toppaard te worden in de komende jaren.

Wat waren zijn belangrijkste prestaties?
Clooney boekte goede vooruitgang onder Fuchs en het duo won Europees teambrons in 2015. Het jonge duo werd gekozen voor het Zwitserse Olympische team in 2016 en eindigde als negende in de individuele competitie in Rio De Janeiro. Datzelfde jaar leken ze naar een grote overwinning te rijden in Aken tot dat een bizar incident zich voor deed. Toen ze zich voor de laatste sprong draaiden, openden de stewards de poorten van de arena, net op het moment dat ze passeerden. Clooney leek te denken dat hij klaar was en Fuchs kreeg een zeldzame en onverwachte run out, wat hem de overwinning kostte.

Fuchs zei later: "Ik denk er nog steeds aan, maar niet op een slechte manier, ik nam het als een ervaring en probeerde deze ervaring om te zetten in iets positiefs voor de toekomst van mijn carrière en ik denk dat dat de juiste manier was om met die situatie om te gaan." In 2017 eindigden ze als vierde op de Longines FEI Jumping World Cup™-finale in Omaha en later dat jaar pakten ze nog eens Europees brons.

Een andere belangrijke medaille kwam hun kant op in 2018 toen ze Individueel zilver verzamelden op de FEI Wereldruiterspelen. Ze volgden dat op door twee rondes van de 2018-19 Western European League te winnen, en eindigden kort daarna als tweede in de Longines FEI Jumping World Cup Final in Gothenburg.



Fuchs en Clooney waren een behoorlijke verzameling medailles aan het opbouwen en al snel genoeg werd hun grote goud behaald op de FEI Europese Kampioenschappen van 2019. Het Zwitserse duo had Ben Maher & Explosion gedurende de hele wedstrijd op de hielen gezeten, maar ze verbeterden zich met elke ronde en zetten het Britse paar enorm onder druk.

Ze sprongen een afgemeten foutloze omloop met slechts één tijdfout, waarmee ze zichzelf op de eerste plaats zetten en een zilveren medaille garandeerden met alleen Maher & Explosion nog te gaan. De druk bleek echter te groot en een springfout bij de watersprong was genoeg om de Europese titel aan Fuchs & Clooney te geven.

Terugkijkend op hoe de wedstrijdweek is verlopen, zei een opgetogen Fuchs: "Ik had de eerste dag een fout in de Speed-rubriek, het was mijn fout dat ik veel risico nam en Clooney had het moeilijk bij de laatste combinatie, maar hij is elke dag geweldig geweest, hij werd elke ronde beter en beter en dat is een van zijn beste kwaliteiten. En ik zei al voordat ik naar de finale ging: als ik mijn werk doe en de kleine dingen goed doe, zal Clooney me niet teleurstellen!"

Binnen enkele weken bevestigden ze hun plaats als het leidende duo in de springsport met opnieuw een mooie prestatie en een overwinning in de Longines FEI Jumping World Cup™ in Lyon.

2020 zou ongetwijfeld een belangrijk jaar zijn geweest voor Fuchs en Clooney. Met alle ogen op Tokio gericht, is het bijna zeker dat hij niet naar Las Vegas zou zijn afgereisd voor de Longines FEI Jumping World Cup™ - hoewel hij de favoriet zou zijn geweest als hij de Atlantische Oceaan was overgestoken.

Natuurlijk bleek 2020 een verloren jaar voor de sport, maar Fuchs & Clooney behoorden tot de favorieten voor de Olympische Spelen van het jaar daarop. Fuchs vertelde FEI.org over zijn opwinding over de vorm van Clooney na hun aankomst in Tokio en het duo zag er in goede vorm uit toen ze in de eerste ronde over het parcours zweefden. In de individuele finale raakten ze echter twee balken, waardoor hun hoop op een medaille vervloog. Op 7 augustus maakten ze deel uit van het Zwitserse team dat vijfde werd.

Fuchs en Clooney keerden terug naar Zwitserland, misschien teleurgesteld omdat ze geen medaille wonnen, maar meer denkend aan de mogelijkheden voor in de rest van 2021 en de FEI Wereldkampioenschappen in 2022. Fuchs zei: "Clooney sprong prachtig in elke ronde. Een paar kleine foutjes, maar erg blij met zijn prestatie en we kijken uit naar de rest van ons seizoen."

De competitie zou echter snel vergeten worden, want binnen enkele dagen vocht dit zeer geliefde superpaard voor zijn leven. Op 16 augustus - slechts negen dagen na zijn laatste Olympische ronde - gleed hij uit in een weiland bij Fuchs' stal in Wängi en liep een gebroken opperarmbeen aan zijn rechterzijde op. Een verklaring van Fuchs kondigde aan dat Clooney in een kliniek in Zürich was en dat hun focus was Clooney te helpen herstellen en van een lang pensioen in het veld te genieten.

Al snel kwam er beter nieuws: Fuchs vertelde de fans dat Clooney normaal at en weer gewicht op zijn rechterbeen kon zetten. In september zette hij zijn eerste stappen buiten zijn stal en in oktober vrolijkte Fuchs de dagen van veel mensen op met beelden van de thuiskomst van Clooney.

Hoe zit het met zijn persoonlijkheid?
Clooney werd beschouwd als een "sterk karakter" in zijn vormingsjaren, en voormalig ruiter Wargers gelooft dat zijn opgang naar de top getuigt van de vaardigheden van Fuchs en zijn team. Fuchs heeft hem beschreven als superintelligent met een groot uithoudingsvermogen.

Clooney staat bekend als een "gulzigaard" met een eetlust die zo groot is dat de vloer in zijn box bedekt is met houtsnippers in plaats van stro! Clooney is altijd beschouwd als een individualist, die liever alleen in de wei is. Hij zou een hechte band hebben met zijn stalgenoot Leone Jei.

Wat hebben de mensen over Clooney gezegd?
Fuchs' gevoelens over Clooney worden misschien het best uitgedrukt in een ontroerende Instagram-post die hij in december publiceerde, een paar weken nadat de ruin weer thuis was.

"Clooney, de afgelopen 8 jaar heb je zo'n sterke impact gemaakt op al onze levens. Je hebt dromen waargemaakt. Je hebt van mij een betere ruiter gemaakt. Dank je voor alles lieve Clooney! We zijn blij dat je weer geniet van je leven thuis."


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Elisa2
Berichten: 37045
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FEI Horse of a Lifetime: Clooney 51

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:24

Dan maar even een positieve noot! Ik vind het zo super hoe ze dit paard de kans hebben gegeven om te revalideren zodat hij nog een paardwaardig leven kan hebben op de wei. Verdiend het dier uiteraard ook helemaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Kirrietje, kyrkelover, MissSicarius, ogidni, pamts1, tjee, Vernon en 93 bezoekers