[Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

[Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 18:13

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
Een hoogtepunt in de paardensport dit jaar: Julia Krajewski wint eventinggoud op de
spelen in Tokio. Foto: Kai Försterling/ FEI/ EFE/ Flickr


Welke rol heeft de media in het transparant en maatschappelijk aantrekkelijk houden van onze geliefde paardensport? Als het de kranten niet zijn die een bloedneus of een zweepslag opmerken, zijn het de streamingdiensten die een schandaal uit onze sector belichten. We mogen zeker niet blind zijn voor de negatieve berichtgevingen, die helaas ook een realiteit vormen in onze sport. Hoe dan ook vraag ik mij af waarom het zo moeilijk is om ook de positieve kanten van onze sport in de spotlights te zetten?

In tijden van een onlinewereld worden er sneller dan ooit meningen verkondigd achter de veiligheid van een scherm. Enerzijds is het goed dat we in open discussie kunnen gaan met elkaar, maar in bijvoorbeeld Facebookcomments is dat vaak niet het geval. De ene comment, de ander reageert, de volgende deelt en zo komen we in een vicieuze cirkel terecht van negatieve commentaar op de paardensector. Vaak zijn het ook de onwetende buitenstaanders die als eerste bijdragen aan die negativiteit. Welke veranderingen moeten genomen worden om onze sport te beschermen?

De grote streaminggigant Netflix draagt zeker niet positief bij aan dat beeld van de paardensector. Hoewel het een goede zaak is dat deze grote spelers onze sport een platform willen geven, speelt dit niet altijd in ons voordeel. Denk maar aan Netflixdocumentaires zoals Vals Spel die de veroordeling en ondergang van Ger Visser en zoon in kaart brengt. Of Bad Sport: Horse Hitman dat toont hoe Tommy Burns springpaarden liet sterven als deel van verzekeringsfraude. Hierdoor vormen veel niet-paardenmensen een mening over onze sport zonder de praktijk te kennen. Onze sport wordt over één kam geschoren.

Hoewel we niet blind mogen zijn voor het onrecht dat té vaak in onze sport heerst, is er nood in de mainstream media aan authentieke verslaggeving over de paardensector. Reportages die de band tussen paard en ruiter in beeld brengen. De wederzijdse liefde die heerst tussen paard en mens of het magische gevoel van zweven over de sprong. Hoe krijgen we de media ertoe aangezet om de schoonheid van onze sport te tonen? Hiervoor moeten we communiceren. We moeten aantonen dat er meer mooie dan schandelijke momenten zijn in onze sport. Als gevolg zal de maatschappij mee bewegen en een positievere invloed uitoefenen op onze hippische sector.

We moeten over de hele lijn duidelijkheid scheppen naar het publiek toe. Vertel hen waarom het gebruik van een zweep of sporen niet per se “mishandeling” is. Vertel hen dat het niet altijd puur om geld draait. Vertel hen hoe het gevoel van vrijheid voelt in het zadel. Vertel hen hoe schoon onze sport eigenlijk is. De toekomst van de paardensport ligt in onze eigen handen, niet in die van de media. Vertel het hen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:25

Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Captain
Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:27

Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.


Dit.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:28

Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.

Mee eens. Als je je bedenkt hoeveel dan nog goedgekeurd wordt in het algemeen ‘omdat het wel topruiters zijn die weten wat ze doen..’ :r

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:30

Ayasha schreef:
Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.

Mee eens. Als je je bedenkt hoeveel dan nog goedgekeurd wordt in het algemeen ‘omdat het wel topruiters zijn die weten wat ze doen..’ :r


x3 ..... volstrekt eens....

"waar rook is, is vuur"

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:32

Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.


_/-\o_ Amen.

manzano
Berichten: 23903
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:32

Er staan op Netflix hele mooie docu's over de band tussen mens en paard. Dus beetje kort door de bocht dit.

En eens met de eerdere reacties.

Dees
Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:37

Nieuwsredactie schreef:
Equnews.nl
Algemeen

Denk maar aan Netflixdocumentaires zoals Vals Spel die de veroordeling en ondergang van Ger Visser en zoon in kaart brengt. Of Bad Sport: Horse Hitman dat toont hoe Tommy Burns springpaarden liet sterven als deel van verzekeringsfraude. Hierdoor vormen veel niet-paardenmensen een mening over onze sport zonder de praktijk te kennen. Onze sport wordt over één kam geschoren.


Realistischer is het om te denken dat de Netflix-kijker eerder heeft gekeken naar (tiener)series als Mystic en Vrije Teugels dan naar genoemde zware/saaie kost.
Mensen die helemaal niets met paarden hebben, zitten dan ook echt niet hun tijd te verdoen met een documentaire over de familie Visser....

Dus of paardensport nou echt een imago-deuk oploopt van die Netflix documentaires...? Ik durf dat wel te betwijfelen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ayasha
Blogger
Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:40

Het feit dat dit artikel zich meer zorgen maakt om de potentiële "imago-deuk" zegt eigenlijk op zichzelf al heel veel.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 18:42

Ayasha schreef:
Het feit dat dit artikel zich meer zorgen maakt om de potentiële "imago-deuk" zegt eigenlijk op zichzelf al heel veel.


Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.


_O_ _O_

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:01

Bizar jammer artikel.
En spreek me niet aan met "wij". Het klinkt alsof je gelooft dat iedere ruiter/paardenbezitter het met je eens is. Zoals je uit de reacties kan lezen is dit bepaald niet het geval.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer
Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:03

Die één na laatste zin van dit opiniestuk klopt helemaal. Het is niet de media die het probleem is, het is de sport zelf. Beetje jammer dat de sport/ruiters dat zelf niet inzien en de schuld zoeken bij anderen.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Benfan
Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:05

Ik ben helemaal voor dit soort docu's. Word tijd dat er eens wat verandert in de paardensport. Als je de kop in het zand wil steken, doe je alleen maar mee aan dit soort praktijken.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:15

Ayasha schreef:
Het feit dat dit artikel zich meer zorgen maakt om de potentiële "imago-deuk" zegt eigenlijk op zichzelf al heel veel.


Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.


En alle andere reacties hiervoor: Amen _/-\o_

Alsof iedereen dit vindt. Her geeft eigenlijk wel een goed beeld neer van de paardensport. Zeker bij de hogere sector. Tja je kunt het zwart-wit vinden, maar is er eigenlijk wel iets er tussen?

Als er echt iets ander moet worden/kunnen uitgezonden over de paardensport moeten we er eerst maar eens voor zorgen dat het kan.

mar_fay
Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:18

Pardon? Ik kom op netflix prachtige docu's tegen die de band tussen mens en paard vastleggen. Veelal - maar allicht ligt dat aan het op mij toegespitste algoritme - gaan die níet over de (top)sport. Daar is wat mij betreft dus geen blinde vlek. Die spreekt er uit dit artikel wel, met het noemen van de negatieve docu's (die op waarheid zijn gebaseerd). Ik ben het dan ook helemaal eens met bovenstaande commentaren. (Maar zo te zien is iedereen dat :D )

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:18

Helemaal eens met de reacties hierboven!

In de hogere sport gaat het er voor een flink deel niet goed aan toe. Perfect dat dit nu eens niet wordt weggemoffeld! Misschien dat dat eindelijk eens stimuleert om een grote schoonmaak te houden

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 19:24

Ik zou nu niet gelijk gaan wijzen naar de topsport. In de breedtesport gaat er ook nog genoeg mis, en misschien wel meer. Ik denk dat we over de hele linie de sport moeten gaan veranderen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Knuffeldier
Berichten: 559
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:17

Er staat ook een zoete documentaire over mustangs redden op Netflix. Het is een wat eenzijdige column door alleen deze series te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:19

Avalanche81 schreef:
Ik zou nu niet gelijk gaan wijzen naar de topsport. In de breedtesport gaat er ook nog genoeg mis, en misschien wel meer. Ik denk dat we over de hele linie de sport moeten gaan veranderen.

Eens met jouw uitspraken.

Ik zag laatst een filmpje op facebook van een oud stalgenoot, rijdend met stang en trens, de stang stond horizontaal, maar ze vinden zichzelf fantastisch en iedereen roept oe en aa mee, een hoop daarvan mensen met paarden. Dan denk ik ook, hoe dan.

nikkel
Berichten: 2523
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:21

Ik zie het zo als er geen misstanden zijn dan kan er ook geen docu over gemaakt worden. De bezem erdoor lijkt mij helemaal niet verkeerd. Daarnaast is educatie heel erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 19-01-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter
Berichten: 11040
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 20:22

"Vertel hen hoe schoon onze sport eigenlijk is."

Sorry, dat kan ik niet met droge ogen verkopen, hoe zeer ikzelf ook mijn best probeer te doen. En "schoon" van misstanden is het al helemaal niet.

Extremely rare and Beyond Compare

betadine
Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:27

mar_fay schreef:
Pardon? Ik kom op netflix prachtige docu's tegen die de band tussen mens en paard vastleggen. Veelal - maar allicht ligt dat aan het op mij toegespitste algoritme - gaan die níet over de (top)sport. Daar is wat mij betreft dus geen blinde vlek. Die spreekt er uit dit artikel wel, met het noemen van de negatieve docu's (die op waarheid zijn gebaseerd). Ik ben het dan ook helemaal eens met bovenstaande commentaren. (Maar zo te zien is iedereen dat :D )


Toch ook veelal films of docu's met paarden die enkel maar op stal staan, altijd jong en glimmend zijn, er nooit modder is etc. Is niet enkel in de paardensport zo, maar bij alles wat we op tv zien, steeds de uitersten. Jammer dat veel mensen daar niet door kunnen kijken om zich een realistischer beeld te vormen.

En zoals anderen hier opperen, die mishandel praktijken en oplichtingen geven helaas wel ene stukje werkelijkheid weer. Gelukkig zijn niet alle paardenmensen zo, maar als er geld te rapen valt...

uva uvam vivendo varia fit

SJP
Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:50

Avalanche81 schreef:
Sorry, maar even keihard: als wij niet willen dat zulke beelden te zien zijn, moeten we zorgen dat ze er niet zijn, of zélf als sport die zaken keihard aanpakken.


Ayasha schreef:
Het feit dat dit artikel zich meer zorgen maakt om de potentiële "imago-deuk" zegt eigenlijk op zichzelf al heel veel.


Avalanche81 schreef:
Ik zou nu niet gelijk gaan wijzen naar de topsport. In de breedtesport gaat er ook nog genoeg mis, en misschien wel meer. Ik denk dat we over de hele linie de sport moeten gaan veranderen.


Volledig eens!

Lusitana
Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:03

Onzin dat mensen alles over een kam zouden gaan scheren omdat ze een keer iets zien op Netflix. Het is exact hetzelfde als een docu kijken over welk om het even onderwerp. Wij trekken het ons aan, maar iemand die nergens verstand van heeft gaat echt niet plots denken dat het overal hetzelfde is. Anders werd er geen aandacht aan besteed. Dat het wel gebeurt, wil juist zeggen dat het byzonder en afwijkend is.
Er staan genoeg dweep series en films met paarden tegenover.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Avalanche
Berichten: 15913
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:07

Nou, er zijn echt wel mensen die dat doen hoor. Echt, als iedereen zo verstandig was om niet na een docu te denken dat ze alles zouden weten, hadden we de helft minder problemen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Ubermetrics en 77 bezoekers