[Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
miss_lizje
Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:33

Ik vond de docu Vals spel eigenlijk meer op het niveau van de Vissers een bizar verhaal op hun persoonlijk gebied. Maar ik kreeg vanuit de docu niet het idee dat ze slecht waren voor hun paarden.
Of het ik de essentie gemist?

[/list][/size]


Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:20

Denk dat het echt niet alleen door Netflix komt, dat de paardensport veel kritiek krijgt. Het is één grote optelsom inmiddels en ik vind het geheel terecht dat mensen (en dus ook veel bewuste paardenliefhebbers) inzien dat er nog héél veel te verbeteren valt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41553
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:32

miss_lizje schreef:
Ik vond de docu Vals spel eigenlijk meer op het niveau van de Vissers een bizar verhaal op hun persoonlijk gebied. Maar ik kreeg vanuit de docu niet het idee dat ze slecht waren voor hun paarden.
Of het ik de essentie gemist?

Het verhaal van Visser gaat dan ook helemaal niet om slecht beleid op paardengebied, hij was een vastgoedmagnaat, daar gaat het om. Hij had toevallig een sportstal, wat net zo goed een voetbalclub of hockeyvereniging had kunnen zijn.

Raar artikel, dit.

GabberGill
Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:48

De paardensport is ook een hel. Paarden worden dagelijks bewerkt met sporen, zweep en een heerlijke vaste hand.

Dit is het verhaal en niet alleen onder topruiters.

Ik denk dat ik op wedstrijdterrein vaak met pijn in mijn maag gelopen heb en dit is ook de reden waarom ik eigenlijk niet meer start. Wat goedgekeurd wordt en hoog in de punten loopt is naar mijn idee totaal niet wat zou moeten.

Ook zelf ervaren. Ik heb een vrij hete merrie die zich zeer makkelijk opslot zet en de overhand neem. Vele proeven waar ik dit netjes oploste en echt hogere punten hoorde te krijgen werden lager afgescheept maar die beoordeling was op een enkele jury na. Als zij hoog in de krul liep en haar eigen show opvoerde liep ze bizarre punten.

Beeldmaterialen erbij gepakt incl. Protocollen en gewoon zien dat de hoge punten niet hoorde.

Het beeld van een harmonieuze proef is volledig weg!

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:23

betadine schreef:
mar_fay schreef:
Pardon? Ik kom op netflix prachtige docu's tegen die de band tussen mens en paard vastleggen. Veelal - maar allicht ligt dat aan het op mij toegespitste algoritme - gaan die níet over de (top)sport. Daar is wat mij betreft dus geen blinde vlek. Die spreekt er uit dit artikel wel, met het noemen van de negatieve docu's (die op waarheid zijn gebaseerd). Ik ben het dan ook helemaal eens met bovenstaande commentaren. (Maar zo te zien is iedereen dat :D )


Toch ook veelal films of docu's met paarden die enkel maar op stal staan, altijd jong en glimmend zijn, er nooit modder is etc. Is niet enkel in de paardensport zo, maar bij alles wat we op tv zien, steeds de uitersten. Jammer dat veel mensen daar niet door kunnen kijken om zich een realistischer beeld te vormen.

En zoals anderen hier opperen, die mishandel praktijken en oplichtingen geven helaas wel ene stukje werkelijkheid weer. Gelukkig zijn niet alle paardenmensen zo, maar als er geld te rapen valt...


Moet je de documentaires over de wilde paarden eens gaan bekijken...geeft een beeld hoe een paard behandeld wordt als het als ongedierte wordt gezien..

Het probleem is het zwart/ wit denken van de meeste mensen, het denken in uitersten ipv het grijze gedeelte. Ja er gaat het ea mis in de paardensport, zowel op sport als amateur niveau..er is nog veel ruimte voor verbetering voor paardenwelzijn. En ja, er gebeuren ook heel veel mooie dingen en beide heb ik gezien in de documentaires. Als mensen een mening willen vormen op basis van een paar filmpjes zonder zich te verdiepen dan zegt het vooral ook wat over de mate van intelligentie van deze mensen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ElCid
Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:18

Citaat:
is er nood in de mainstream media aan authentieke verslaggeving

Dit geldt niet alleen voor de paardensport! De MSM is uit op zoveel mogelijk kijkers en die willen sensatie verhalen! Dat is niet te veranderen.

Maar het is een beetje onzin dat er alleen maar drama over paarden op Netflix staat; er staan wel degelijk leuke verhalen op over hoe mensen op een goede manier met paarden omgaan. ( Bijv. Aus Liebe zum Mustang, Unbranded, etc.). Kort geleden ook nog een docu gezien over een man die paarden traint voor films, was ook echt de moeite waard ( ben de naam kwijt).

Maar de paardensport is, jammer genoeg, nou eenmaal niet zo'n leuke wereld voor veel paarden. Er lopen teveel mensen rond die op geldelijk gewin uit zijn, of eer/ roem of simpelweg te weinig verstand hebben van paarden.
En ja, het gros van de paarden wordt nog altijd overwegend op stal gehouden, dat is ook een feit. Dus het is aan de paardenwereld om het beeld van misbruik van het dier te veranderen en dat gaat, op grote schaal, nooit gebeuren. Het is jammer maar waar.


Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [Opinie] Netflix, kan je positief zijn over paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:38

En je hoeft toch niet te verbergen dat het vaak mis gaat? Integendeel, breng het aan het licht, dan komt er verandering, niet als je doet alsof het niet bestaat en alles rozegeur en maneschijn is.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 6marly6, 996981, _San87_, Adrija, Alfi2010, Amyyy, beert, Brittneyx, Gini, Gucci_, Iloveiswan, IzAw, LaDonna75, laran, lovemyhorse1, Mitch_Beauty, nicolanca, NorwayFjord, Noukie123 en 93 bezoekers