Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25863
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 16:11

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Verzorgen van je paard, hoe doe je dat veilig?
Foto: Nikki de Kerf - https://www.fotogenikki.nl/ Bokt Wiki


Iedereen hier op Bokt houdt van paarden en paardensport. Maar het is wel belangrijk om veilig met deze grote dieren om te gaan. Niet alleen beginners moeten dat leren, ook voor gevorderden moeten waakzaam blijven hierin. Het verzorgen maakt een groot deel uit van de dagelijkse routine van jou en je paard. Je kunt dan wel eens vergeten dat je bezig bent met een levend dier en soms wat onachtzaam handelen als het gaat om veiligheid. Dan liggen gevaarlijke situaties al snel op de loer. In dit artikel zetten we enkele dingen op een rijtje om even in je achterhoofd te houden.

Zet je paard veilig vast!
Een paard dat continu in beweging is, kun je niet verzorgen, dus de eerste stap is het veilig vastzetten van het dier. Hiervoor gebruik je het halster en een halstertouw. Je moet er op letten dat het touw niet te los geknoopt is, maar dat je hem ook met één ruk moet kunnen losmaken in geval van nood. Zelfs het rustigste paard kan schrikken. Als ze dan vaststaan en zich gevangen voelen, krijg je een paard in paniek. Deze kan gaan worstelen om los te komen, daarbij kan hij zichzelf of iemand in zijn omgeving verwonden.

Je kunt je paard op verschillende manieren vastzetten. Om te beginnen met de paardenknoop, ook wel de veiligheidsknoop genoemd. Iedereen die met paarden omgaat, zou deze moeten kennen. Als je deze knoop gebruikt, hoef je alleen maar aan het uiteinde van het touw te trekken en je paard is los. Om je paard vast te zetten gebruik je liever geen leren lijn of een plat nylon touw. Deze willen nogal eens weer strak gaan zitten of elastisch zijn, hierdoor schieten ze niet snel genoeg los in geval van nood. Gebruik ook nooit het hoofdstel om je paard aan vast te zetten. Als je paard zich daaraan terugtrekt, kan het dier wonden aan de mond oplopen en de kans is groot dat je mooie leren hoofdstel breekt.

Dit filmpje geeft uitleg over de paardenknoop:


Je paard vastzetten doe je op schofthoogte of hoger. Het touw moet op precies de goede lengte zijn, zodat het dier het hoofd in een voor hem of haar comfortabele en natuurlijke houden kan houden. Als je touw te lang is, kan het dier er met een been in verstrikt raken. Of het hoofd komt er onder vast te zitten. Als het touw te kort is, is dat erg oncomfortabel voor het paard. Het dier kan zich dan opgesloten voelen en angstig worden.

Zet je paard altijd vast aan een stevig en voorwerp dat niet kan bewegen of afbreken. Palen, ringen of rails moeten stevig zijn en diep genoeg verzonken zodat het dier ze niet los of uit de grond kan trekken. Hele dunne planken, staldeuren, hekken of bijvoorbeeld onderdelen van een auto of vrachtwagen zijn niet geschikt om je paard aan vast te zetten. Ze kunnen voor een mens misschien veilig en zeer stevig lijken, maar vergeet niet dat een paard veel sterker is, zeker als hij in paniek is. Als je paard dan een afrasteringspaal of bijvoorbeeld de autobumper meetrekt, kan hij alleen nog maar angstiger worden.

Een andere manier om je paard vast te zetten, is tussen twee touwen in. Deze kunnen geplaatst zijn in een gangpad, stal of een was- of poetsplaats. Deze opstelling komt veel voor en is handig als je het paard wilt poetsen, wassen of rijklaar maken. Deze touwen worden vastgemaakt aan een muur of paal aan beide kanten van het paard. Hiervoor worden bijvoorbeeld ringen of oogbouten gebruikt. De andere kanten van de touwen gaan aan de wangringen van het halster dat het paard draagt. Hierdoor staat het paard midden tussen de touwen.

[ img ]
Paniekhaken. Foto: Wikimedia Commons

Bij deze manier van vastzetten zou er een ingebouwd veiligheidsmiddel moeten zijn als de paniekhaak of een ander mechanisme dat snel los te maken is. Deze moeten zitten aan één of beide kanten van de touwen. Een paniekhaak is zo ontworpen dat hij gewoon blijft zitten bij normaal gebruik, maar losschiet zodra er meer druk op komt te staan, bijvoorbeeld in een panieksituatie. Dit in tegenstelling tot een musketon of dubbele musketon. Een paniekhaak is ook makkelijk met één hand te openen, je duwt hem gewoon naar beneden. Voor het vastzetten van de touwen aan de muur in kun je ook de paardenknoop gebruiken of een veiligheidslijn.

Een ‘veiligheidslijn’ van een lus van bindtouw is een extra voorzorgmiddel. De lus zit vast aan een ring. Je kunt hier een touw aan vast maken met de paardenknoop of deze als extra voorzorgsmaatregel gebruiken bij het vaststaan tussen twee touwen in. In geval van nood zal deze veiligheidslijn eerder breken dan andere dingen en je paard bevrijden, nog voor de paniekhaak in werking treedt of als je niet snel genoeg bent om de paardenknoop los te trekken.

Gebruik in geen geval elastische lijnen of bungeekoordjes. Deze kunnen onder druk breken, en serieus letsel veroorzaken jij je paard of bij jou.

Opgeruimde poetsplaats
Het lijkt een inkoppertje, maar hou de plek waar je paard staat netjes. Je hoeft echt niet de hele dag met de bezem in de weer, maar zorg er wel voor dat er niets rondslingert waar je paard op of in kan staan. Ruim je poetsspullen op in een emmer, tas of poetsbox en zet deze op een plek waar je paard er niet in kan staan of ze kan pakken. Als de paardenspullen in het rond vliegen, kan hij daar van schrikken.

Kijk ook goed naar de vloer van je poetsplaats. Als je daar je paard ook wast, moet je zorgen dat de vloer niet glad wordt als er water op komt. Een zandvloer, ruw beton of asfalt zijn acceptabel hiervoor. Ook rubbermatten kunnen een optie zijn. Zij kunnen de bodem dempen en grip geven aan de vloer. Zorg ervoor dat er geen uitstekende spijkers, schroeven of haken zijn waardoor jij of je paard gewond kunnen raken. Let ook op dingen als een tuinslang, zorg dat je paard daar niet in verstrikt kan raken.

Veiligheid rondom het paard
Om veilig rondom je paard bezig te kunnen zijn, is het goed om te onthouden dat een paard twee blinde vlekken heeft. Omdat zijn ogen aan de zijkant van het hoofd zitten, kan hij bijna 360 graden om zich heen kijken. Alleen recht voor en recht achter zich heeft hij een blinde vlek. Als je recht voor op hem af loopt, of je benadert hem van achteren, ziet hij je niet aankomen en kan hij flink schrikken. Het beste is dan ook om het dier van opzij te benaderen of in een hoek die hij wel kan zien. De schouder is de beste plek om hem te benaderen. Praat wat tegen het dier, dan schrikt hij niet als je ineens je hand op hem legt.

[ img ]
De blinde vlekken van het paard zijn op dit plaatje grijs/ gestreept weergegeven.
Daar ziet hij dus niets.
Foto: Heike/ Bokt Wiki


Dat praten doe je ook, net als je hand over hem laten glijden, terwijl je om hem heen loopt. Dit helpt het dier te oriënteren waar je bent. Op deze manier voel je ook eventuele spanningen in zijn lijf en kun je reageren als hij plotseling beweegt. Onder de hals door ‘duiken’ kun je beter niet doen, hoewel je daar in sommige situaties niet aan kunt ontkomen. Het lijkt verleidelijk, maar toch liever niet doen. Dit is namelijk gevaarlijk vanwege die blinde vlek aan de voorkant. Het paard ziet je daar niet en als hij dan plots een stapje naar voren zet, kan hij je schop geven of op je voet gaan staan. Wil je toch onder hals door, hou dan een hand aan de onderkant van zijn kaak. Dan weet het paard dat je daar bent, en je kunt het hoofd tegenhouden als hij onverhoopt probeert te bijten.

Achter het paard langs is nooit verstandig, probeer dit altijd te vermijden. Moet het toch, blijf dan zo dicht mogelijk achter het paard en leg je hand op zijn billen, bij de staartaanzet. Het is veiliger om er zo dicht achter lopen, dan een paar meter erachter. Een paar meter erachter lopen zal je paard eerder doen schrikken en bovendien heeft een trap op afstand al veel meer kracht dan wanneer je dicht tegen je paard aan loopt.

Als je iets moet oprapen tijdens het verzorgen, of je bent met de benen van je paard bezig, ga dan bij het hurken altijd op de bal van je voet zitten. Dan kun je het snelste wegspringen als er iets gebeurt. Ga liever niet op je knieën zitten. Leg ook je hand niet op de grond. Als je paard daar per ongeluk op staat, kan dat vervelende gevolgen hebben.

Let ook altijd op waar je voeten en tenen zijn ten opzichte van de paardenhoeven. Menig ruiter heeft al de gevolgen mogen voelen van verkeerd schoeisel dragen bij de paarden. Het spreekt voor zich dat je altijd laarzen of stevige schoenen draagt als je bij je grote vriend bent. Sportschoenen of sneakers zitten fijn, maar bieden niet veel bescherming in geval het uitdraait op ‘voetje vrijen’ met je paard. Open schoenen, sandalen of slippers horen nooit op stal thuis, in geen enkel geval.

Wees je er altijd van bewust waar je staat ten opzichte van je paard. Zorg ervoor dat je altijd een uitweg hebt. In geval van nood wil je niet klem zitten in een hoek of tussen je paard en een muur.

Veilig zorgen voor je paard
Paarden zijn gewoontedieren, zij hebben er het meeste baat bij als je elke keer een vaste routine aanhoudt bij het verzorgen. Dit geldt ook voor de hoeven. Hou je bijvoorbeeld altijd dezelfde volgorde aan met het hoeven krabben, dan zal hij vanzelf de voet optillen die aan de beurt is.

Als je jouw paard goed kent, weet je precies hoe het reageert en wat zijn respons is op bepaalde verzorgingsactiviteiten. Je weet waar zijn gevoelige plekken zijn of zijn kriebelplekjes en je kent zijn eigenaardigheden. Bij een onbekend of jong paard is het bijzonder belangrijk om te kijken hoe hij reageert tijdens het verzorgen, doe vooral geen aannames.

[ img ]
De verzorger van dit paard weet wat het dier lekker vindt.
Foto: SonoranGypsy/ Bokt Wiki


Als je iets nieuws wilt introduceren qua verzorging, bijvoorbeeld wassen, scheren of het in gebruik nemen van een nieuwe poetsplaats, doe dat dan geleidelijk. Zo geef je je paard de tijd om voorzichtig hieraan te wennen. Als je paard problemen heeft bij bepaalde dingen, denk aan problemen met een voetje geven of kopschuw zijn, behandel dit dan ook als een trainingsprobleem. Werk met veel geduld en neem de tijd. Roep desnoods de hulp van een expert in.

Als je met paarden werkt, is de veiligheid topprioriteit, voor jou en je paard. Als je consequent de veiligheidstips volgt, zal het snel in je systeem zitten en is het makkelijk om je er aan te houden.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Onali
Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 16:17

Je zou bijna je paard niet meer durven poetsen na deze post :')

Black is the colour of my true love's hair

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 17:49

Alternatief idee: word de veilige haven van je paard. Niet alleen vlucht paard dan bij schrik naar je toe in plaats van geen idee meer te hebben waar jij staat, als je paard zich veilig voelt bij je en je leuk en lief vindt, zal het paard ook altijd weten waar jij staat, en wordt poetsen dus veel veiliger. Dan hoef je ze zelfs niet meer vast te zetten, want ze willen namelijk niet weglopen bij je.

Vraag paard vriendelijk of paard wel gepoetst wil worden. Beloon paard voor het gedrag wat je wilt zien, ipv hem te vertellen dat ie "normaal" moet doen. Je paard weet namelijk helemaal niet wat normaal is. Je paard snapt het wel als je beloont voor wat je graag wil zien, plus gaat het veel leuker vinden om bij je te zijn, wat de veiligheid vergroot.

Toegegeven, het vraagt wat meer skills, maar is veel veiliger.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

anjali
Berichten: 14912
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:47

Ik ervaar wel dat ik steeds minder voorzichtig word en de veiligheidsregels die je als beginner leert overboord gooi ,denkend dat ik die na al die decennia niet meer nodig heb.Maar dat is een misrekening want een ongeluk zit in een klein hoekje en soms krijgt dan het paard ook nog de schuld van de fouten van degene die er mee omging.

SnippergroenJarig
Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:41

Mijn bijrijdpaard wil nog wel eens hangen (komt 1 a 2x per jaar voor). Bij haar maak ik met vastzetten het halstertouw vast aan een strotouwtje. Het strotouw zit dan om een spijl van haar box. Deze biedt weerstand, maar als ze gaat hangen knapt het strotouw. Dit is voor ons veiliger dan dat ik naar voren moet springen tijdens het poetsen om haar los te klikken. Ja, er zijn paarden die dat truukje herkennen en een associatie leggen van hangen = los, maar in dit geval merk ik dat dit haar meer helpt dan vastzetten met een goede paardenknoop.

Ik heb altijd geleerd 'set yourself up for success'. Dus hou rekening met de risico's van wat je doet. Zorg dat je paard niet zomaar ergens op kan gaan staan of ergens vast kan blijven zitten. Zorg dat je paard tijdens het werk ruimte heeft om bij jou weg te springen ipv de noodzaak voelt naar jou toe te springen. Als je bijv. iets nieuws en spannends doet en je hebt een hek of muur aan de ene kant van je paard en jij staat aan de andere kant, is de keuze gauw gemaakt welke kant een paard op vliegt :) Dingen kunnen 100x goed gaan en dan 1x gruwelijk mis :)

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:59

Andere optie: voed je paard op. Poetsplaats betekent stil blijven staan. Vastgebonden aan de trailer betekent stil blijven staan. Een paar keer consequent op trainen tot het kwartje valt en je hebt een leven lang plezier.

prompter
Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:07

Avalanche81 schreef:
Alternatief idee: word de veilige haven van je paard. Niet alleen vlucht paard dan bij schrik naar je toe in plaats van geen idee meer te hebben waar jij staat, als je paard zich veilig voelt bij je en je leuk en lief vindt, zal het paard ook altijd weten waar jij staat, en wordt poetsen dus veel veiliger. Dan hoef je ze zelfs niet meer vast te zetten, want ze willen namelijk niet weglopen bij je.

Vraag paard vriendelijk of paard wel gepoetst wil worden. Beloon paard voor het gedrag wat je wilt zien, ipv hem te vertellen dat ie "normaal" moet doen. Je paard weet namelijk helemaal niet wat normaal is. Je paard snapt het wel als je beloont voor wat je graag wil zien, plus gaat het veel leuker vinden om bij je te zijn, wat de veiligheid vergroot.

Toegegeven, het vraagt wat meer skills, maar is veel veiliger.


Hier ben ik het zó hardgrondig mee eens, dank voor deze prima bewoording! Ook het introduceren van dekens, vliegenspray etc. zal voor allebei zo een stuk "veiliger" worden.

Extremely rare and Beyond Compare

Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:18

Onali schreef:
Je zou bijna je paard niet meer durven poetsen na deze post :')


_O_

Die paardenknoop, nooit begrepen waarom die zo ingewikkeld moet zijn. Ik heb het zo vaak geoefend maar vergeet het steeds weer. Daarintegen werkt deze precies hetzelfde, en vast te maken in 2 seconden:
[ img ]

Verder ook eens met Avalanche, al blijven het vluchtdieren, en kan soms het instinct sneller denken dan het besef dat hun mens de veilige have is.

Ook eens met Narcissa. :j

Misschien moeten gebruikers zelf deze nieuwsberichten gaan schrijven. :))

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:22

Nou zeg, overdrijven is ook een vak :')

Tuurlijk, je moet voorzichtig zijn. Maar je hoeft het ook weer niet zo strak op te volgen. Als je alles met zoveel veiligheid doet moet je je paard maar in de wei laten. En dan het liefst nog een cap en bodyprotector aan doen bij het aaien _O-

Janneke2
Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:29

Vwb de 'losse knoop' - ik heb m bij mijn angsthaasje een paar keer nodig gehad, binnen de kortste keren zit het touw zo strak vanwege het trekken dat het ding toch moeilijk los gaat...

Daar zijn dus paniekhaken voor.


En hoeven krab ik expres niet in een vaste volgorde.
Ik heb wel een braaf ritueel, gebaseerd op Tteam, zodat Knollie weet welk been ik hebben wil, zelf op de drie andere benen gaat staan en meestal krijg ik het voetje al halverwege...

En toen ik nog op een manege stond heb ik honderd keer kinderen uitgelegd : als een manegepaard zijn achterhoef naar voor (richting hoofd) brengt tijdens het uitkrabben: loop mee naar voor, al dan niet terwijl je loslaat.
(In het ergste geval krijg je een trap van een korte afstand en word je weggeslingerd. Blauwe plek plus schaafwonden. Blijf bij de heup staan en slaat het dier echt uit, dat kan een breuk worden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

miereneter
Berichten: 2475
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:12

De paardenwereld zit vol met tegengestelde adviezen. Twee ruiters, drie meningen. Zo leerde ik eerst: NOOIT achter een paard langslopen. Daarna leerde ik: nooit VOOR een paard langslopen, want vluchtdieren rennen liefst naar voren. Dus achterlangs, zo dicht mogelijk bij de billen zodat de achterbenen niet ver kunnen uithalen als ze trappen, en paard altijd laten weten dat je het doet.
Ok, dat zijn twee meningen, valt nog mee.

Verder eens met Avalanche, al zou ik niet durven beweren dat ik de skills heb. Maar rust en veel belonen, dat kan elke idioot, denk ik. En dezelfde ervaring als Janneke: die paardenknoop bleef bij mij op het moment supreme muurvast zitten omdat paard hem vast had getrokken. Hoewel hij nu braaf blijft staan, vind ik een paar slagen om een balk eigenlijk het fijnst. Misschien leer ik hem ook wel ground tying, nog makkelijker.

Het is gewoon altijd een redelijk groot risico, een vluchtdier. Ik gebruik mijn gezond verstand, ik leer, ik maak veel fouten en ik vertrouw maar op mijn gelukkige gesternte. Anders kun je de deur niet uit.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:33

miereneter schreef:
Maar rust en veel belonen, dat kan elke idioot, denk ik.

Dat denk ik ook. En denk dat iedereen kan leren om gedrag te belonen dat die graag wil zien :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:10

miereneter schreef:
Maar rust en veel belonen, dat kan elke idioot, denk ik.
Dat kon wel eens vies tegenvallen ben ik bang.

Avalanche81 schreef:
En denk dat iedereen kan leren om gedrag te belonen dat die graag wil zien :j
Kan leren misschien wel. De wil om te leren of überhaupt erkennen dat er wat te leren valt is niet bij iedereen aanwezig.

Avalanche
Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Veiligheid tijdens het verzorgen van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 14:17

Dat is het grootste probleem idd. Al zijn er wel heel veel mensen die beter willen hoor :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers