Leonie Evink over Wylster: bereikt wat we wilden bereiken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Leonie Evink over Wylster: bereikt wat we wilden bereiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-22 18:16

Phryso
Sport

[ img ]
Ulbe 506. Foto: aniek1985



Na een periode van elf jaar ziet Leonie Evink Wylster 463 vertrekken naar Amerika. De amazone leidde de hengst zelf op vanaf het M tot en met de Grand Prix, ze blikt positief terug op de tijd die ze samen hadden.

Mooi punt
In de eerste instantie was het de bedoeling dat Evink de hengst vier maanden zou gaan rijden ter vervanging van Sybren Minkema, die tijdelijk niet kon rijden. Uiteindelijk werden het elf jaar aan leermomenten, grote wedstrijden en de Grand Prix als kers op de taart. ‘Natuurlijk wist ik al dat er wat aan de hand was, maar aan het einde ging de verkoop opeens heel snel. Wylster is ondertussen al vijftien en ik snap dat het mooi is dat je de kans krijgt om hem nu nog te verkopen. We hebben bereikt wat we wilden bereiken, dus dit is een mooi punt om te stoppen. Het voelt niet onafgemaakt, al zijn de nodige tranen gevallen toen ik eergisteren afscheid moest nemen’.

Eerste hengst
De combinatie begon in het M1 en legde de weg naar de topsport samen af. ‘Wylster was de eerste hengst die ik ooit in de sport mocht rijden, het was een geweldig paard om mee te beginnen. Hij was super vertrouwd, nooit bang, een echte heer. Bij de dekbok is het een echte hengst, maar zodra ik erop zit slaat hij volledig om. Twee jaar geleden reed ik op de hengstenkeuring waar het hele publiek uit zijn dak ging omdat Marc-Peter Spahn met Elias piaffe-passage deed. Vervolgens gingen zesduizend man uit hun plaat voor Peter, terwijl hij aan de lange teugel door de hal stapte. Dat is typisch Wylster, die is aan als hij aan moet en uit als hij uit moet’.

Kansen
De amazone kijkt positief terug op de tijd die ze samen gehad hebben. ‘We hebben samen alles geleerd, dat maakt het geweldig dat we samen alle stappen tot en met de Grand Prix mochten beleven. Het was vast makkelijker geweest om er een ervaren ruiter op te zetten, dan was dat veel sneller gegaan. Maar ik heb de kans gekregen van Nynke en Germ Aise om alles te leren en dat is echt top. Het is echt een meisjesdroom dat we de Grand Prix gehaald hebben. Een GP-proef rijden blijft gewoon geweldig, het geeft echt een kick en een voldaan gevoel. Los van dat ik het vreselijk vind dat hij weggaat en ik hem heel erg ga missen, is het proces wel afgerond. Ik vergeet onze tijd samen nooit meer’.

Speciaal plekje
Evink is momenteel in verwachting van haar eerste kindje. ‘Een paar weken terug heb ik nog een fotoshoot met Wylster gehad, zodat ik met mijn zwangere buik nog foto’s met hem had. Dat wilde ik heel graag, voor het geval hij wel weg zou gaan. Wylster heeft zo’n speciaal plekje en we hebben zo veel samen beleefd, dat zal ik de rest van mijn leven onthouden. Mocht ik ooit de kans krijgen, zou ik hem heel graag een keer opzoeken om te kijken hoe het met hem gaat.’

Toekomst
De amazone zal na haar bevalling zeker niet te lang stilzitten met nog vier paarden die ze uitbrengt. “Met de 8-jarige Ulbe mag ik Lichte Tour starte, dus ik hoop dat ik hem aankomende zomer mee kan nemen. Van Jolanda Schreuder en Siebren Minkema rijd ik Sven, waarmee ik hopelijk eind van het jaar de Zware Tour ik kan. Daarnaast heb ik nog een Gelderse dekhengst: Imposante E.M. waarmee ik ook weer de Lichte Tour op wil pakken’, sluit ze af.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, MaartjeLucky, Ponytante, Rhinocornn, SemrushBot, TheDoor en 17 bezoekers