PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-22 10:51

Equnews
Sport

[ img ]
De olympische ringen. Foto: Mike Fleming/Flickr.


De dierenrechtenorganisatie PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) heeft het Internationaal Olympisch Comité (IOC) opnieuw gevraagd om alle paardensporten en -evenementen van de Olympische Spelen af te voeren.

De RTL-videobeelden van Ludger Beerbaum, waarop naar verluidt te zien is hoe de Olympische ruiter paarden traint terwijl ze worden "getraind" met een illegale methode van "barreren", heeft PETA herhaaldelijk verzocht om de paardensport uit het Olympisch programma te laten schrappen. "Het slaan van de schenen van een paard met een houten stok om hem te dwingen hoger te springen is mishandeling - en het is blijkbaar routine op de hoogste niveaus van dit entertainment vermomd als sport", zegt PETA Senior Vice President Kathy Guillermo. "PETA roept het IOC op om alle wreedheid uit de Olympische Spelen te weren en de competitie alleen over te laten aan gewillige menselijke deelnemers."

Volgens het FEI Algemeen Reglement art. 142 is "barreren" verboden tijdens een FEI evenement of op elk ander evenement en training. Het wordt gedefinieerd als paardenmishandeling.

De FEI heeft direct na het vrijgeven van de beelden een verklaring naar buiten gebracht. "Het welzijn van het paard is de kern van alles waar de FEI voor staat en we veroordelen sterk alle trainingsmethoden en praktijken die in strijd zijn met het welzijn van het paard. De FEI heeft strenge regels om het welzijn van paarden te beschermen, waardoor zowel op FEI-evenementen als daarbuiten actie kan worden ondernomen. De FEI veroordeelt absoluut elke vorm van paardenmishandeling en de trainingsmethoden die op de videobeelden van RTL te zien zijn, zijn vanuit het oogpunt van paardenwelzijn volstrekt onaanvaardbaar en in strijd met de FEI-reglementen."

Ook Ludger Beerbaum reageerde al op de videobeelden en stelde dat "het welzijn van de paarden een topprioriteit is" voor hem en zijn team. "De scènes die in het in de rijpiste worden getoond hebben niets te maken met barreren", verklaarde Beerbaum.

Gisteren deelde PETA de inhoud van de brief die naar IOC-voorzitter Thomas Bach was gestuurd, waarin ze het IOC vragen om de hippische evenementen van de Spelen te schrappen. Daarnaast verklaarde PETA dat haar Duitse afdeling een strafrechtelijke klacht heeft ingediend tegen Beerbaum.

PETA verklaarde dat deze onthulling van Beerbaum "de laatste druppel is". PETA: "We hebben in augustus 2021 voor het eerst bij het IOC op aangedrongen om de paardensport te verbieden, nadat Jet Set, een paard gereden door een Zwitserse deelnemer aan de Olympische Spelen in Tokio, gewond raakte en geëuthanaseerd moest worden en nadat een Ierse deelnemer een paard genaamd Kilkenny dwong om het parcours uit te rijden, ook al stroomde het bloed uit zijn neusgaten. Deelneemster aan de vijfkamp Annika Schleu werd betrapt toen ze een doodsbang paard met een zweep het parcours over probeerde te dwingen. PETA vindt dat deze laatste onthulling de druppel is."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Galoppig
Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 10:59

Heel kort gezegd, ik begrijp het wel.
Of dit werkelijk gaat gebeuren? Dat denk ik niet, gaan een boel centen om in deze sport.

Anna79
Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:03

Ik begrijp het ook wel, vooral ook het gesleep met de paarden over de hele wereld. Ze worden natuurlijk op en top verzorgd, maar toch geeft het veel stress. Verder is de top wel aan het verbeteren qua dierenwelzijn, maar blijft het grootste deel in dat opzicht onder de maat.

Elisa2
Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:13

Tja dit is natuurlijk kaft op de koren voor PETA, hier was ik al bang voor. En ik hoop dat de FEI goed gaat ingrijpen.

En dat ze bij PETA gaan leren dat het bloed uit de neus niks met dierenmishandeling te maken heeft. Wel graag de paardensport doen in een land met een gunstig klimaat voor de sporters. En dat de vijfkamp niet onder de paardensport valt...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

oomens
Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:17

PETA. Gewoon überhaupt geen aandacht aan schenken. Next.

Schoentje, kerstmuts en [o]

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:24

oomens schreef:
PETA. Gewoon überhaupt geen aandacht aan schenken. Next.

Het paard van Avalanche81 op los laten }> probleem zo opgelost.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:50

Elisa2 schreef:
Tja dit is natuurlijk kaft op de koren voor PETA, hier was ik al bang voor. En ik hoop dat de FEI goed gaat ingrijpen.

En dat ze bij PETA gaan leren dat het bloed uit de neus niks met dierenmishandeling te maken heeft. Wel graag de paardensport doen in een land met een gunstig klimaat voor de sporters. En dat de vijfkamp niet onder de paardensport valt...
Koren op de molen. ;)

Tja, kon je natuurlijk op wachten en heel eerlijk: ik geef ze geen ongelijk. Het IOC mag ook weleens wat kritischer gaan kijken naar andere sporten wat dat aangaat, want als we dachten dat turnen in Nederland erg is, dan wil je landen als Rusland en China niet zien. :=

Ailill
Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:52

Ergens snap ik dit wel. En dat er, hier op Bokt, meerdere mensen er zo over denken, zegt imo genoeg.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

DuoPenotti
Berichten: 29282
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:56

Begrijpen doe ik het ook.
FEI moet gewoon zelf eens strenger optreden. En niet dansen naar de pijpen van de bekendste ruiters.

Maar Peta is ook eng, want als ze dit lukt, denk maar dat uiteindelijk een ritje in het bos als recreant ook als mishandeling bevonden word. Dat soort lui heeft geen rem.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

xxCYNNxx
Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:26

Dit was idd wel te verwachten ja dat een organisatie als PETA hier direct op in zou springen.
En ja gezien wat er gebeurd ook wel begrijpelijk.

PETA is een organisatie waar ik dan absoluut niet achter sta. Het is een eng clubje die het liefst zou zien dat het houden van dieren verboden wordt; alle dieren wel te verstaan; als het aan hun ligt blijft dat niet bij vee en sport, maar ook huisdier.
En dat gaat veel te ver.

Maar ik geef ze wel gelijk dat topsport verboden zou moeten worden; uiteindelijk is daar geld verdienen toch eerste prioriteit, want je moet ervan leven en zo'n stallencomplex onderhouden + alle paarden kost veel geld. Welzijn zou nooit op de tweede plaats mogen staan. En soms haalt het niet eens die plaats, want komt roem/eer ( hoe je het ook maar noemen wil) eerst nog, voordat welzijn in the picture komt.

En ja; ik zal het ook heel jammer vinden, want paardensport kan zo mooi zijn. Maar er moet nu echt drastisch wat veranderen; er zit ook veel leed achter deze sport. En voor elk paard wat de top haalt staan 10 tegenover die het niet haalden en via de achterdeur zijn weg gegaan. De een waarmee niks aan de hand is, maar ook wel die mentaal helemaal van de flos zijn omdat ze teveel gepushed zijn.
En de paarden die wel de top halen krijgen te maken met trainingsmethoden die absoluut niet door de beugel kunnen ( uitzonderingen daargelaten uiteraard)

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 13:46

Het feit dat PETA een punt heeft, vind ik zeer eng. Want dat is zo het type organisatie waarvan je nooit hoopt dat ze een punt hebben.

Elisa2
Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:26

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Tja dit is natuurlijk kaft op de koren voor PETA, hier was ik al bang voor. En ik hoop dat de FEI goed gaat ingrijpen.

En dat ze bij PETA gaan leren dat het bloed uit de neus niks met dierenmishandeling te maken heeft. Wel graag de paardensport doen in een land met een gunstig klimaat voor de sporters. En dat de vijfkamp niet onder de paardensport valt...
Koren op de molen. ;)

Tja, kon je natuurlijk op wachten en heel eerlijk: ik geef ze geen ongelijk. Het IOC mag ook weleens wat kritischer gaan kijken naar andere sporten wat dat aangaat, want als we dachten dat turnen in Nederland erg is, dan wil je landen als Rusland en China niet zien. :=


Oja :o :D Ik haal spreekwoorden geregeld door elkaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2
Berichten: 36985
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:29

xxCYNNxx schreef:
Dit was idd wel te verwachten ja dat een organisatie als PETA hier direct op in zou springen.
En ja gezien wat er gebeurd ook wel begrijpelijk.

PETA is een organisatie waar ik dan absoluut niet achter sta. Het is een eng clubje die het liefst zou zien dat het houden van dieren verboden wordt; alle dieren wel te verstaan; als het aan hun ligt blijft dat niet bij vee en sport, maar ook huisdier.
En dat gaat veel te ver.

Maar ik geef ze wel gelijk dat topsport verboden zou moeten worden; uiteindelijk is daar geld verdienen toch eerste prioriteit, want je moet ervan leven en zo'n stallencomplex onderhouden + alle paarden kost veel geld. Welzijn zou nooit op de tweede plaats mogen staan. En soms haalt het niet eens die plaats, want komt roem/eer ( hoe je het ook maar noemen wil) eerst nog, voordat welzijn in the picture komt.

En ja; ik zal het ook heel jammer vinden, want paardensport kan zo mooi zijn. Maar er moet nu echt drastisch wat veranderen; er zit ook veel leed achter deze sport. En voor elk paard wat de top haalt staan 10 tegenover die het niet haalden en via de achterdeur zijn weg gegaan. De een waarmee niks aan de hand is, maar ook wel die mentaal helemaal van de flos zijn omdat ze teveel gepushed zijn.
En de paarden die wel de top halen krijgen te maken met trainingsmethoden die absoluut niet door de beugel kunnen ( uitzonderingen daargelaten uiteraard)


Ik vind PETA ook een eng clubje maar ben het er wel mee eens dat het noodzakelijk is dat er veranderingen komen in de (top) sport om het paardenwelzijn te garanderen. Op een andere manier jureren/ springen oid zal wellicht al gaan helpen. Manieren waarbij welzijn, harmonie en samenspel voorop staan bijvoorbeeld. Credits voor het goed opleiden van paarden ipv te snel of in combinatie met ongeoorloofde manieren waardoor ze stuk gaan. Paarden moeten gewoon een paardwaardig leven kunnen leiden en als er dan sport bij komt is dat prima maar mag nooit ten koste van het paard gaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:19

Gini schreef:
Het feit dat PETA een punt heeft, vind ik zeer eng. Want dat is zo het type organisatie waarvan je nooit hoopt dat ze een punt hebben.


Dat zeker. Is een hele enge club. Ze beginnen bovenaan en bij succes gaan ze verder. Gelukkig dat er zeer veel geld in de paardensport om gaat. Maar deze club mag zeker niet onderschat worden.

nikkel
Berichten: 2522
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:25

Ik ben bang dat je de fondsen van bijv Peta, onderschat. Deze club heeft een uitgekiende PR strategie.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:27

DuoPenotti schreef:
Maar Peta is ook eng, want als ze dit lukt, denk maar dat uiteindelijk een ritje in het bos als recreant ook als mishandeling bevonden word. Dat soort lui heeft geen rem.


Precies dit. Als het ze lukt om het grote geld te verslaan dan kunnen ze het bosritje vervolgens verbieden met 2 vingers in de neus en de andere hand op de rug.

_Reneee
Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:31

Ik geef ze groot gelijk. Al dat gezeul met die dieren en de manier waarop gereden wordt is ook echt niet meer normaal. Het moet steeds extremer, hindernissen worden steeds hoger, parcoursen steeds zwaarder.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:32

Tja ik geef ze gelijk. En als het waar is wat jullie zeggen dat ze hoog beginnen en dan steeds verder naar beneden gaan tot ze bij ons paardenklootjesvolk zijn aanbeland, wat zegt dat dan over ons, het paardenvolk?

Dus ze mogen maar geen gelijk krijgen en dus mag de mishandeling doorgaan, zodat wij op lager niveau wel gewoon kunnen blijven rijden?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:33

Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.


Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:38

Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.


Misschien omdat ze niet als doel hebben het welzijn te verbieden, maar zoals hier al meer gezegd werd, een totaal verbod op alles met dieren nastreven. Welzijnsverbetering is alleen maar toe te juichen.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:40

neetoch schreef:
Tja ik geef ze gelijk. En als het waar is wat jullie zeggen dat ze hoog beginnen en dan steeds verder naar beneden gaan tot ze bij ons paardenklootjesvolk zijn aanbeland, wat zegt dat dan over ons, het paardenvolk?


Het zegt alleen maar over ons dat wij niet genoeg macht hebben om tegen Peta iets in te brengen hebben.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 19:41

Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.


Er bestaan ook Islamitische forums waar ze organisaties als IS en de Taliban een eng clubje noemen.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:05

Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.

Terroristen zijn terroristen, ongeacht de sticker die je erop plakt.

Die gasten zijn niet uit op dierenwelzijn; ze zijn uit op macht en dierenwelzijn is slechts hun middel om dat te bereiken.

DAT is wat er feitelijk achter zit. Iets met wat verder kijken dan je neus lang is....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 21:42

Asciugamano schreef:
Bijzonder dat op een forum van dierenliefhebbers een organisatie die het welzijn van dieren probeert te verbeteren als een eng clubje wordt gezien.

Een van de ideeen die in deze kringen leeft is die dat onze gedomesticeerde diersoorten door die domesticatie geen volledig wezen meer zijn (gehandicapt), geen volledig/volwaardig leven kunnen hebben en dus dienen uit te sterven.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

manubres
Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: PETA roept IOC opnieuw op paardensport te schrappen van OS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 22:35

Mijn sporthart zegt...alsjeblieft niet verbieden...mijn paardenhart zegt...verbieden is het beste...

Maar dan niet nu maar over bijvoorbeeld 8 jaar. Wel nu stoppen met de massafokkerij. Paarden die nu in de sport lopen mogen het afmaken, maar daarna geen OS meer met paarden. Dan dooft misschien het grote geld wat er in omgaat uit. En dan worden paarden niet meer gebruikt als sportmiddel en handelswaar, maar als vriend en partner die je niet zomaar verkoopt omdat er een miljoen voor geboden wordt.

En dan langzaam verder de sport indammen. Ik hoop echter dat er nog een vriendelijkere methode komt van sport bedrijven...stang en trens eruit, liefst bit ook, sporen af en rijden op vertrouwen(sband) en gewilligheid. Niet meer de wereld over reizen voor een proefje, niet steeds op een vreemde stal hoeven staan, niet in bloedhitte hoeven te presteren...Als je er goed over nadenkt heeft het niks met paardenliefde te maken alleen met prestatie en ego...

En uiteindelijk denk ik dat we paarden alleen nog houden als vriend en maatje...Maar het zal wel een droom blijven...

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Amazonbot, Anomien, Balou_k, BritHittepit, denice, Eefje_Sammy, ElCamino, Indy_Mouse_9, Kloesje, Larissajulia, lies_sparkle, MaanNaam, pjer, pluisje88, Thrive, Tigress, ulaantje en 76 bezoekers