Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:44

Sheran schreef:
Nou, niet direct een kortetermijnoplossing, maar mensen moeten overdag hun verantwoordelijkheden bellen binnen het ecosysteem. De mens is meer veel te veel om op deze manier door te leven. Onze plek in het ecosysteem gebruiken is dus ook met die goed geëvolueerde hersens inzien dat we iets aan onszelf moeten doen en juist ook een positieve verantwoordelijkheid hebben.


Zeg nu eens iets concreets.


Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:44

Vivat schreef:
Houden ze dan een maximum aantal aan wat er mag zijn in Spanje Huertacilla?



Nee. Dat is flexibel en ook regionaal verschillend.
Een functie van het % van de populatie waar die stabiel genoemd kan worden, de schade en uiteraard de ´inbreng´ van de belangengroepen.
E is verder een spanningveld tussen de verschillende belangengroepen.
Ook wordt er niet overal een vergunning afgegeven, In verschillende regios is de situatie gelijk aan die in NL om dezelfde redenen die ik hieronder geef.


@Jan; omdat NL heeft gekozen om binnen het EU raamwerk een andere nationale invulling te geven en WEDEROM; het kán in NL ook. Alleen in NL is het beperkt to het afschieten van probleemdieren en niet als % van een populatie.
De reden is dat er nog geen populatie is waarvoor een % als beheer bepaald kan worden. Het is en blijft namelijk wel een beschermde diersoort.
Dat er voor afschot van probleemdier een procedure is behoeft geen uitleg. Omdat er echter geen begrip is geef ik die tóch; je zal eerst moeten bepalen wát een probleemdier ís, vervolgens bepalen óf dit het geval is, wélk individu dat is.

Samengevat:
1. de wolf ÍS een beschermde diersoort in de EU
2. er ís nog geen stabiele populatie dus er kán nog niets beheerd worden anders dan
3. een probleemdier afschieten met waarborging van dát.

Concreet genoeg?

www.homocaballus.net

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:48

Huertecilla schreef:
Vivat schreef:
Houden ze dan een maximum aantal aan wat er mag zijn in Spanje Huertacilla?



Nee. Dat is flexibel en ook regionaal verschillend.
Een functie van het % van de populatie waar die stabiel genoemd kan worden, de schade en uiteraard de ´inbreng´ van de belangengroepen.
E is verder een spanningveld tussen de verschillende belangengroepen.
Ook wordt er niet overal een vergunning afgegeven, In verschillende regios is de situatie gelijk aan die in NL om dezelfde redenen die ik hieronder geef.


@Jan; omdat NL heeft gekozen om binnen het EU raamwerk een andere nationale invulling te geven en WEDEROM; het kán in NL ook. Alleen in NL is het beperkt to het afschieten van probleemdieren en niet als % van een populatie.
De reden is dat er nog geen populatie is waarvoor een % als beheer bepaald kan worden. Het is en blijft namelijk wel een beschermde diersoort.
Dat er voor afschot van probleemdier een procedure is behoeft geen uitleg. Omdat er echter geen begrip is geef ik die tóch; je zal eerst moeten bepalen wát een probleemdier ís, vervolgens bepalen óf dit het geval is, wélk individu dat is.

Samengevat:
1. de wolf ÍS een beschermde diersoort in de EU
2. er ís nog geen stabiele populatie dus er kán nog niets beheerd worden anders dan
3. een probleemdier afschieten met waarborging van dát.

Concreet genoeg?


Je hebt gelijk. Dit is de NL wetgeving. https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... gelgeving/

Waarschijnlijk toch weer een dikke lobby geweest van linkse groeperingen.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:52

janderegelaa schreef:
Sheran schreef:
Nou, niet direct een kortetermijnoplossing, maar mensen moeten overdag hun verantwoordelijkheden bellen binnen het ecosysteem. De mens is meer veel te veel om op deze manier door te leven. Onze plek in het ecosysteem gebruiken is dus ook met die goed geëvolueerde hersens inzien dat we iets aan onszelf moeten doen en juist ook een positieve verantwoordelijkheid hebben.


Zeg nu eens iets concreets.


Want ik heb uiteraard de oplossing :P Maar okay.
- geboortebeperking
- herstel natuurgebieden
- tax of verbod op vlees en zuivel
- zoveel mogelijk verbanning van plastic
- tax of verbod fastfashion etc
- Minder huizen bouwen, in plaats daarvan bestaande huizen herinrichten en betaalbaar maken
- drastische vermindering consumptiemaatschappij
- vliegen veel duurder maken

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:58

Dank voor je uitleg Huertacilla!
Bijzonder dat steeds wordt gewezen naar EU en dat elk land er blijkbaar andere regels voor heeft. Goed dat de mogelijkheid er is denk ik maar het zit dus in de Nederlandse regels en niet in de EU regels.

Geboortebeperking… zoiets als vroeger in China Sheran? :+ op zich een prima plan maar wat lastig uitvoerbaar denk ik ;)

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:01

Ja, zoiets als in China. Waarschijnlijk helpt het ook al om de welvaart en voorlichting omhoog te brengen en de kinderbijslag omlaag. Ik denk dat we af moeten van het idee dat een kind 'normaal' is. Dus ook in de media kunnen ze daar dingen mee doen (het zijn echt áltijd gezinnen met kinderen) en het leven en uitjes hoeven niet altijd voordeliger te zijn voor gezinnen met kinderen.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:06

Sheran schreef:
janderegelaa schreef:

Zeg nu eens iets concreets.


Want ik heb uiteraard de oplossing :P Maar okay.
- geboortebeperking
- herstel natuurgebieden
- tax of verbod op vlees en zuivel
- zoveel mogelijk verbanning van plastic
- tax of verbod fastfashion etc
- Minder huizen bouwen, in plaats daarvan bestaande huizen herinrichten en betaalbaar maken
- drastische vermindering consumptiemaatschappij
- vliegen veel duurder maken

Ik zie hier eigenlijk alleen maar een utopische links radicale gedachtengang. En ook nog eens 1 die ons wolvenprobleem niet oplost.

Sheran
Berichten: 17234
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:09

Dat is prima, en dat heb ik ook gezegd: lost niets op op korte termijn. Niks mis met af en toe een wat radicalere gedachtegang overigens, vind ik: zonder idealen kom je nergens.
Ik moest gewoon even reageren op het deel over de mens en zijn/haar verantwoordelijkheid.

Terug naar de wolf op korte termijn!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Merexa
Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:11

Ik vind Enquetes/Polls nooit concreet. Vaak worden deze geadverteerd waar veel mensen al een bepaalde blik op bepaalde zaken hebben en daardoor bevooroordeeld zijn. Hoeveel mensen hebben werkelijk (hobbymatig) dieren bij huis lopen onder hen, zoals schapen of pony's? Die doen er het meeste toe want hun moeten het ontgelden, als ik het zo even mag neerzetten. Ik durf wel te wedden dat als de Enquete onder boeren word gehouden echt merendeels de Wolf hier niet wil. Maar ja, wat doe je er aan? Mensen met tientallen hectares aan wei kunnen alles moeilijk omheinen om kuddes schapen te beschermen, als dat al werkt. Reeën maken gebruik van weilanden om over te steken en dat zou dan ook niet meer kunnen. Voor veel mensen is het een ''ver van mijn bed'' verhaal, op hun flatje, zonder empathisch vermogen. Maar je zou maar in de situatie zitten als boer zijnde waarin andere bepalen dat jij je eigendom niet mag beschermen tegen een dier dat vroeger verjaagd werd met grote honden of geweren. Daarbij is Nederland gewoon dichtbebouwd/bevolkt en worden Wolven ook regelmatig in wijken/dorpen gespot maar ook aangereden. Sneu, want het zijn mooie dieren, maar ik ben er op tegen want ze doden ook om het doden en niet altijd om het eten. Als ze nou de ecosysteem in stand zouden houden, prima. Als ik een schapenboer zou zijn en toch echt een paar Turkse herders nemen om de kudde te beschermen.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:20

Ehm, in elk geval hier in Drenthe is er een grote provinciale 'zak met geld' om steviger omheiningen te maken voor boeren en hobbyboeren.

Dus 'je MAG je dieren niet beschermen' is hier niet aan de orde.

De schaapherder een paar dorpen verderop vindt het als natuurmens prachtig dat de wolf er is, maar hij neemt uiteraard ook zo zijn maatregelen.
(En ik denk: "hij is als herder zelf al een beproefde maatregel".)

Wel denk ik dat het voor hobbydieren lastig wordt : in een echte kudde met voldoende ruimte kan er nog steeds 1 dier opgegeten worden door een wolf, maar die bloedbaden passen bij het beeld van zes makke ooien op een klein lapje grond (en dat de wolf net als heel veel andere dieren, inclusief de mens, terecht komt in "het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan voedsel nu eten").
(Itt doden om te doden. Het komt voor, maar alleen in door de mens geschapen omstandigheden. Triest.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Merexa
Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:32

Maar hoe ver ga je als het op omheinen aankomt? Het is niet mooi voor het landschap en dan kom ik wederom uit bij de reeën die gebruik maken van land van boeren. Die heb ik hier ook regelmatig achter thuis en woon aan de rand van Drenthe; die zijn meer dan welkom. Mijn buurman met schapen bij zijn huis op 2ha wei kan zijn land niet omheinen als de wolf besluit hier heen te trekken. We hebben wel wat sloten om de weilanden, maar daar springen Wolven zo overheen terwijl mijn dieren (o.a. Shetlanders) dit niet doen en het voldoende is om ze binnen te houden.
Daarbij bedoelde ik in het niet mogen beschermen dus met afschieten, als je ze toevallig al ziet overdag terwijl ze dan vaak niet actief zijn.. Maar begrijp mij niet verkeerd; ook ik vind wolven prachtig en hou van de natuur. Maar toch..
Ook zien ze liever niet dat mensen Kangals nemen, honden die Wolven ook werkelijk te grazen nemen om hun kudde te beschermen.
Ook herders helpen niet; https://www.gld.nl/nieuws/7400649/wolve ... lichte-dag
Ze worden brutaal en een herder is er niet bij als schapen niet gehoed worden en net zoals bij mijn buurman op een lap grond lopen.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:41

Ja, dat is ingewikkeld.

Mijn Knollie is uiteraard een hobbydier, maar staat naast een natuurreservaat in iets wat op een echte kudde lijkt.

Maar ik vind wel dat 'omheinen heeft zo haar nadelen' iets anders is dan 'je mag je dieren niet beschermen'.
En de echte bescherming is: opschieten met de stroomhekken om de wolven meteen te leren dat die spreekwoordelijke zes makke ooien dus géén makkelijke prooi zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DuoPenotti
Berichten: 29307
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:34

Met die zak met geld kom je er helaas niet.
Want wat ze bij wolf pro goed vinden is al meerdere malen niet goed gebleken. En dat is wel waar de subsidie op komt. Maar dat is bewezen te laag.
Binnen 190 met stroom heeft hij al dieren gedood. Dus wat voor enorm hekwerk moet er dan gaan komen? Daar krijgt niemand vergunning voor. Plus moeten we dat willen? Andere dieren als reeën en hazen enz kunnen ook niet meer op die plaatsen eten.
En dan heb je het alleen over de vaste plaatsen aan huis.

Ook pas het wolf werend hek plus hond waar schapen zijn gedood.
Dat helpt ook niet.
Of je moet meerdere van die honden hebben. Maar die vreten fifi ook op.
En daar moet je als mens ook niet bij in de buurt komen.
En dat is het nu net hier, overal zijn mensen. Geen uitgestrekte gebieden waar nooit iemand komt.

Hier tegenover zijn de schapen net weg, hebben er een week of 3 gestaan.
Achter zo'n flexi stroomnet, wat dus geen wolf tegenhoud. Daar huppelen zonder stroom te krijgen zo over heen.
Die gaan zo in de winter van land naar land.
Mijn buurman had eerder zo ook schapen. Die is er mee gestopt, om de wolf.

En dat zijn geen veehouders en boeren die deze dieren hebben.
Gewoon hobbyisten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:41

janderegelaa schreef:
Waarschijnlijk toch weer een dikke lobby geweest van linkse groeperingen.


Waar slaat dát nu weer op?

Sinds wanneer is pro natuur hetzelfde als links?

Ík vind jouw opmerking een uiting van een simplistische hokjesgeest. Er is meer dan alleen maar voor- alles of tegen-alles :)*

Ik ben het helemaal eens met de EU wetgeving en de NL invulling op dít moment. Ben ook tégen de misleiding/oplichting mbt electrische voertuigen. Een aardeopwarmende woppie?! Kun je nagaan; dat is nog alleen maar het eco!

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:57

janderegelaa schreef:
Ik zie hier eigenlijk alleen maar een utopische links radicale gedachtengang. E


Wederom is dat een beschrijving van jouw gezichtsvermogen Jan.

Feiten zijn dat slechts 25% van de NLers tegen de wolf in NL is en dat een probleemwolf afgeschoten kán worden.

De wolf ís een beschermde diersoort binnen de EU en geen enkele NL regering, links of rechts, kan daar wat aan doen behalve uit de EU stappen.

Een denkend mens pist niet tegen de wind in.

Dát probeer ik uit te leggen met het roepen van emotionele non-argumenten of etiketjes plakken op een ieder die het niet met jou eens is; je pist alleen je eigen schoenen er mee onder.

Vraag liever aan de ´natuurbeschermers´ hoe zij ´jullie´ kunnen hélpen.
Oh en dan ´ja maar...´ schrijven is ´nee, want...´ en tegen de wind in.
Dat de wolf er ís, is wet. Wat je daarvan víndt is irrelevant. Investeer je energie liever in wegen zoeken om de schade te beperken.

www.homocaballus.net

Vivat
Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:05

Hier zocht de wolf zelf een weg, de A67 welteverstaan :+ dus de schade blijft hier voorlopig beperkt.
Ik begrijp niet welke 75% dan wel blij is met de wolf want op de een of andere manier kom ik die mensen niet tegen. Enkel een handjevol in dit topic. Misschien komt dat omdat ze het aan maar 5000 mensen hebben gevraagd :o?

irmaz
Berichten: 4719
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:10

Huertecilla schreef:
Feiten zijn dat slechts 25% van de NLers tegen de wolf in NL is en dat een probleemwolf afgeschoten kán worden.

Je kunt het zo vaak blijven herhalen totdat je een ons weegt, het wordt echt niet meer waar. Zelfs de titel van dit topic dekt die lading niet eens....

DuoPenotti
Berichten: 29307
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:11

Ik vind het echt verdrietig die foto te zien van het aangereden dier, echt. Dat geeft maar eens aan dat er te weinig plek voor dat mooie dier is.
Maar ik geef toe dat ik het voor de dieren hier in de omgeving niet erg vind dat hij er niet meer is.
De levende schapen met gaten in hun lijf die de dierenarts moest euthaniseren. De lammetjes nog levend te zien.
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 9113650004

Dat gaat mij echt meer aan het hart.
Hopelijk staat de volgende niet te wachten Vivat.

En ik ken ook hier in de omgeving geen mensen die de wolf welkom heten.
Maar zijn wel mensen die ook hobby diertjes hebben, lekker buiten. Met de wolf in de buurt...
Vivat schreef:
Hier zocht de wolf zelf een weg, de A67 welteverstaan :+ dus de schade blijft hier voorlopig beperkt.
Ik begrijp niet welke 75% dan wel blij is met de wolf want op de een of andere manier kom ik die mensen niet tegen. Enkel een handjevol in dit topic. Misschien komt dat omdat ze het aan maar 5000 mensen hebben gevraagd :o?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

mysa
Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:21

Huertecilla schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zie hier eigenlijk alleen maar een utopische links radicale gedachtengang. E


Wederom is dat een beschrijving van jouw gezichtsvermogen Jan.

Feiten zijn dat slechts 25% van de NLers tegen de wolf in NL is en dat een probleemwolf afgeschoten kán worden.

De wolf ís een beschermde diersoort binnen de EU en geen enkele NL regering, links of rechts, kan daar wat aan doen behalve uit de EU stappen.

Een denkend mens pist niet tegen de wind in.

Dát probeer ik uit te leggen met het roepen van emotionele non-argumenten of etiketjes plakken op een ieder die het niet met jou eens is; je pist alleen je eigen schoenen er mee onder.

Vraag liever aan de ´natuurbeschermers´ hoe zij ´jullie´ kunnen hélpen.
Oh en dan ´ja maar...´ schrijven is ´nee, want...´ en tegen de wind in.
Dat de wolf er ís, is wet. Wat je daarvan víndt is irrelevant. Investeer je energie liever in wegen zoeken om de schade te beperken.


Het is maar wie je het vraagt; wie in stad of dorp woont zal er sowieso geen moeite mee hebben. Ikzelf in dat geval waarschijnlijk ook niet.

En de natuurbeschermers vragen? Die hadden destijds niet eens tijd om mijn mailtje met 1 enkele vraag te beantwoorden. (ze hadden wel tijd om terug te mailen dat ze geen tijd hadden ;))

Komt bij: eerst adviseerden ze een afrastering van een meter tien. Oeps, blijkt niet genoeg. Doe maar 1.20
Inmiddels adviseren ze 1.40, geloof ik.

Uiteindelijk toch nog wat deskundigen gesproken omdat ze naar sporen in de tuin kwamen zoeken. Toen werd er beweerd dat wolven geen paarden aanvallen..

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:22

irmaz schreef:
Je kunt het zo vaak blijven herhalen totdat je een ons weegt, het wordt echt niet meer waar. Zelfs de titel van dit topic dekt die lading niet eens....


Je kan blijven schoppen wat je wil. Krijg je net als Jan alleen maar pijn in je natte voeten van.
Het is volstrekt cóntraproductief.
Veel succes er mee.


Wat betreft het opgegooide slechts een paar niet anti wolf hier is eigenlijk een godswonder, een indicatie van hoeveel NLers vóór zijn als zelfs híer al een duidelijke factie voor is :)*

www.homocaballus.net

Huertecilla
Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:31

mysa schreef:
Het is maar wie je het vraagt; wie in stad of dorp woont zal er sowieso geen moeite mee hebben.


Ja, dus??

Waar wonen verreweg de meeste NLers?
Waar wonen dus verreweg de meeste stemmers?
Hoe werkt democratie ook al weer?

Even hyothetisch. Wat denk je wat er gebeurt als Bokt-leden het op de spits drijven en er een referendum zou komen:
De wolf in NL óf paardrijden?
1. alle wolven afschieten. Foto van afgeschoten wolven erbij.
2. paardrijden verbieden. Foto van paardwingen/dressuur of een paard met gebroken poot bij militairy.

www.homocaballus.net

pol013
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:33

Ineke2 schreef:
Citaat:
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Élke wolf die losloopt in NL is al een probleem.

Als de wolf vooral op wild zou jagen, was er niet zoveel weerstand tegen. Ze jagen echter voornamelijk op gehouden vee. Waarom? Makkelijk te vangen prooi.

Houden ze het bij 1 stuk vee is het nog tot daaraan toe, maar helaas moorden ze er veel tegelijk uit. Er is al uitgelegd waarom, maar goed het arme vee kan geen kant op.

Dat gaat wel om het brood van de boer


Dat is het hem wel een beetje nu. Als je de pagina's in de gaten houdt waar waarnemingen in bijgehouden worden zie je dat iedere wolf die je ongeveer kunt volgen per week vaak 2 - 3 keer toeslaat en dan meerdere schapen pakt. Nou ken ik het spreekwoord 'honger als een wolf hebben' maar dat lijkt me royaal teveel om alleen gewoon te overleven. Dat komt dus weer door onze kleine weilandjes. Hapklare brokjes. Ik heb ook wel een grotere ogen dan buik. Maar daar is de wolf in onze Nederlandse omgeving wel echt een schoolvoorbeeld van.

En eerlijk is eerlijk: bij die waarnemingen zitten vaak schapen die redelijk 'onbeschermd' lopen. Maar er komen ook royaal genoeg voorbeelden voorbij waar 1.een keurig heras hekwerk staat (onderdoor gegraven) en 2.wolfwerende afrasteringen soms + hond (doorheen gejaagd en/of overheen gegaan) 3. de wolf overdag ook overal gespot wordt (en je van een aanval nooit zeker weet of die alleen in de nacht gedaan wordt). Dat is dus ook lastig maatregelen nemen. Want als je een smak geld en uren werk er in gaat steken wil je ook iets wat werkt. En dan nog de afweging tussen uiterlijk/passend in het landschap/de rest van de natuur en biodiversiteit en kosten.

Ik neem mijn maatregelen. Want wat ik er ook van vind, voorlopig is het beest er. Maar de onzekerheid die aan je knaagt is echt verreweg van grappig.

Dus ja, ik heb daar een emotionele mening over.

Is mijn hek hoog genoeg, doet mijn stroom apparaat het altijd, ben ik op tijd thuis voor het donker, het is vandaag wel een erg donkere dag; in hoeverre is de schemering al een jaag perioden; zijn mijn stalmuren hoog genoeg etc etc.

Met schapen en een shetlander wonend naast een bos in Brabant kan ik niet anders zeggen dan dat het wel iets doet. En ik me oprecht afvraag of dat dan maar weggestreept moet worden tegen de voordelen.

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:42

Vivat schreef:
Ik begrijp niet welke 75% dan wel blij is met de wolf want op de een of andere manier kom ik die mensen niet tegen. Enkel een handjevol in dit topic.


Ehm...
Dat 25% vindt 'dat het niet past' kan van alles betekenen, bijvoorbeeld dat de Randstad nogal dicht bevolkt is.

Het betekent niet dat 'dus' 75% blij is.

Als gezegd, de schaapherder hier een paar dorpen verder vindt het als natuurmens prachtig, maar als schapenhouder heeft hij wel zo zijn zorgen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:46

irmaz schreef:
Huertecilla schreef:
Feiten zijn dat slechts 25% van de NLers tegen de wolf in NL is en dat een probleemwolf afgeschoten kán worden.

Je kunt het zo vaak blijven herhalen totdat je een ons weegt, het wordt echt niet meer waar. Zelfs de titel van dit topic dekt die lading niet eens....


Het aantal stijgt dus wel langzaam.
De wolf moet nog maar even lekker door gaan met die slachtpartijen dan worden het er steeds meer. Vooral wanneer die aan hondjes begint dan zal het aantal tegenstanders stijgen.

Ik heb altijd al gesegd. Er komt een dag dat de mensen weer gaan zien dat de wolf niet past in een landje als Nederland.

myk_en_shant
Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:52

Men heeft het telkens over de omheining te verhogen, maar de wolf lacht hierom. Een grote sprong en ze zijn erover.
Gaas hekwerk van 5 meter hoog, is een leuk klimrek voor hun.
Klap stroom erop werkt ook niet, om ze een tik te laten voelen, heb je gronding nodig, als ze met de poten van de grond af zijn, krijgen ze dus geen tik.

Dan het feit, kunnen ze er moeilijker over heen, dan graven ze wel eronder door.

Dus al die maatregelen werken dus niet, als de wolf een lekker lams koteletje wil, of een Shetlander biefstukje, dan gaan ze net zolang door proberen, tot ze het lukt.

Enige optie voor een dierhouder om je dieren veilig te houden is ze letterlijk op te sluiten in een hok, is dit nu werkelijk waar we naar toe gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, DotBot, Facebook, Lau, pol013 en 82 bezoekers