Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-22 11:25

Nieuwe Oogst
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: zoofanatic/Flickr.


Niet iedereen is blij met de terugkeer van de wolf in Nederland. Een kwart van de Nederlanders vindt dat het roofdier niet in Nederland thuishoort, net iets minder dan de helft is van mening dat de diersoort hier wel hoort. Dat meldt datapersbureau LocalFocus, onderdeel van het ANP, op basis van een enquête die is uitgevoerd in samenwerking met Kieskompas.

Vooral in provincies waar de wolf al rondzwerft en schade aanricht, zijn mensen minder positief. Drenthe, Overijssel en Noord-Brabant kregen het vaakst te maken met wolven die dieren als schapen en geiten aanvielen. In die provincies geven ook de meeste mensen aan dat zij vinden dat de wolf niet in Nederland thuishoort.

In Drenthe is bijna 38 procent het niet of helemaal niet eens met de stelling dat de wolf thuishoort in Nederland. In zowel Overijssel als Noord-Brabant is dat bijna 33 procent. De meningen zijn verdeeld in Gelderland, waar wolven inmiddels een territorium hebben. Een derde meent dat het roofdier hier niet hoort, bijna 50 procent vindt dat juist wel.

In Friesland staan ze niet perse erg positief, maar ook niet bijzonder negatief tegenover de wolf, geven de ondervraagden aan. Een stichting wil hier een kilometerslang wolvenhek neerzetten om de vele schapen en koeien te beschermen tegen aanvallen. In Zuid-Holland, waar nog geen wolf is gezien, Flevoland en Utrecht staan de meeste mensen positief tegenover de wolf.

Waarnemingen
Er werd voor het eerst weer een wolf in Nederland gespot in 2015, zeker 150 jaar nadat voor het laatst in het wild een wolf werd waargenomen in ons land. De wolf is een in Europa beschermde diersoort en heeft zich ondertussen op een aantal plekken in het land gevestigd.

De eerste tien maanden van 2021 turfde uitvoeringsorganisatie BIJ12 58 wolvenaanvallen op landbouwdieren. In heel 2020 ging het in totaal om 95 aanvallen. Gedupeerden kunnen voor een eventuele schadevergoeding aankloppen bij BIJ12 als een wolf een schaap of ander dier doodbijt. 5.200 Nederlanders van achttien jaar en ouder hebben gereageerd op deze enquête, die van 25 november tot en met 1 december 2021 werd gehouden.

Moderatoropmerking:
Lees voordat je in dit topic reageert eerst de moderatoropmerking op pagina 2: Muiz @ [VN] Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:28

Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:31

Ik vind het heel dubbel. Enerzijds vind ik de wolf een prachtig dier en toen de eerste waarnemingen hier in NL weten stond ik echt te juichen.

Anderzijds zie ik echt, echt heel veel aanvallen op boerderijdieren voorbij komen. Gek genoeg altijd buiten de Veluwe, en inderdaad in de in de openingspost genoemde provincies.

Dit heeft mij de indruk dat het haalbaar is om een roedel wolven te hebben op de Veluwe, maar dat het leefgebied daarbuiten te klein en beperkt is waardoor ze zich wenden tot schapen, pony's e.d.

Caesar
Berichten: 9300
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:35

En hoeveel procent van de mensen uit dit onderzoek heeft zelf dieren die door de wolf gevaar lopen? Dan vind ik namelijk een stukje interessanter.

Als een persoon er zelf namelijk totaal geen last van heeft, waarom zou je je dan druk maken?
Laatst bijgewerkt door Caesar op 15-01-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

axel_1997
Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:35

Janneke2 schreef:
Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.


mee eens.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:40

Caesar schreef:
En hoeveel procent van de mensen uit dit onderzoek heeft zelf dieren die door de wolf gevaar lopen? Dan vind ik namelijk een stukje interessanter.

Als een persoon er zelf namelijk totaal geen last van heeft, waarom zou je je dan druk maken?

Dit.

Hoeveel van de ondervraagde woonde in een kern van een dorp/stad en hoeveel in het buitengebied?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

kiki1976
Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:40

Aranel schreef:
Ik vind het heel dubbel. Enerzijds vind ik de wolf een prachtig dier en toen de eerste waarnemingen hier in NL weten stond ik echt te juichen.

Anderzijds zie ik echt, echt heel veel aanvallen op boerderijdieren voorbij komen. Gek genoeg altijd buiten de Veluwe, en inderdaad in de in de openingspost genoemde provincies.

Dit heeft mij de indruk dat het haalbaar is om een roedel wolven te hebben op de Veluwe, maar dat het leefgebied daarbuiten te klein en beperkt is waardoor ze zich wenden tot schapen, pony's e.d.

Ja kan een reden zijn idd. Maar wellicht lopen daar statisch gezien bv minder schapen? Is maar een gok hoor.


Janneke2 schreef:
Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.

Eens


Caesar schreef:
En hoeveel procent van de mensen uit dit onderzoek heeft zelf dieren die door de wolf gevaar lopen? Dan vind ik namelijk een stukje interessanter.

Als een persoon er zelf namelijk totaal geen last van heeft, waarom zou je je dan druk maken?

Ja maar als ze alleen veehouders zullen vragen krijg je toch ook geen eerlijk beeld?
Maar snap wel wat je bedoeld hoor. Moet wel een onderzoek zijn waar alle partijen (voor/tegen, wel/geen dieren etc) aan deel moeten nemen.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:42

kiki1976 schreef:
Ja maar als ze alleen veehouders zullen vragen krijg je toch ook geen eerlijk beeld?
Maar snap wel wat je bedoeld hoor. Moet wel een onderzoek zijn waar alle partijen (voor/tegen, wel/geen dieren etc).

Er wonen meer dan veehouders in het buitengebied.

Burgers met wat hobby diertjes.
Burgers die lekker wandelen naast de deur met hond en nu zelfs al achtervolgd worden.
Burgers die hun hond in eigen tuin hebben lopen maar dat nu al spannend vinden omdat de wolf er op 100 meter vandaan heeft gelopen.

De veehouder die hun dieren op stal heeft zul je ook niet snel horen.
Het zijn juist vooral de hobby mensen die het treft.
Want ja 100 schapen houden doen er nog steeds voor de hobby. Onze buurman deed dat ook, lees deed....

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Babootje
Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:47

Janneke2 schreef:
Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.


In de Telegraaf stond het net iets anders:
"Niet iedereen is blij met de terugkeer van de wolf in Nederland. Een kwart van de Nederlanders vindt dat het roofdier niet in Nederland thuishoort, net iets minder dan de helft is van mening dat de diersoort hier wel hoort."
Dat wil zeggen dat de rest - iets meer dan een kwart - hier neutraal tegenover staat. Niet positief en niet negatief.
De mening van de deelnemers wordt sterk gekleurd door de plaats waar je vandaan komt. De meeste mensen die vinden dat de wolf hier wel thuis hoort wonen in gebieden waar nog geen wolf is gezien.
"In Zuid-Holland, waar nog geen wolf is gezien, Flevoland en Utrecht staan de meeste mensen positief tegenover de wolf."

ik vind het nog steeds te idioot. We gaan naar de dierentuin om wolven te bekijken achter een metershoog hek omdat ze zo gevaarlijk zijn. Maar we laten ze in ons dicht bevolkte volkstuintje gewoon loslopen.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:53

Conclusie van dit onderzoek:
Daar waar de mensen last ondervinden van de wolf, vinden de mensen dat de wolf er niet thuishoort.
Daar waar de wolf niet rondloopt (randstad) en de mensen zonder buitendieren, vinden de mensen de wolf prima.

Als mensen er zelf geen last van hebben, is het heel makkelijk om pro wolf te zijn.
Van onze totale bevolking woont nu eenmaal het grootste deel in randstedelijk gebied, waar geen wolf rondloopt.

Lekker makkelijk, zo’n peiling waarvan de uitkomst voorspelbaar is.

Julia
Berichten: 24743
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:53

Caesar schreef:
En hoeveel procent van de mensen uit dit onderzoek heeft zelf dieren die door de wolf gevaar lopen? Dan vind ik namelijk een stukje interessanter.

Als een persoon er zelf namelijk totaal geen last van heeft, waarom zou je je dan druk maken?

Dit inderdaad. In mijn omgeving zijn er steeds meer mensen die zich (terecht) ernstige zorgen beginnen te maken over hun vee/dieren. Van veulens die buiten lopen/worden geboren worden tot schapen, geiten, koeien, erfhonden en ga zo maar door.

Natuurmonumenten had een idyllisch filmpje op instagram gezet over samenleven met de wolf. Wat ik ervan zie komt dit zo niet over met de realiteit.
De meldingen van compleet opengereten pony’s, schapen en andere dieren komen dagelijks binnen.
We willen onze dieren steeds natuurlijker houden door zoveel mogelijk buiten te laten leven, maar kan dit uiteindelijk nog wel of moeten we onze dieren ophokken in de nacht om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van de wolf?

De wolf is hier, maar wat mij betreft moeten er echt meer maatregelen getroffen worden zodat het niet uit de hand gaat lopen. Tot voor kort werd er af en toe een gespot, nu worden er al groepen van 7 wolven of meer gespot.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:03

Een paar wolven zijn niet zo'n probleem, maar ze hebben geen natuurlijke vijanden, er wordt niet op gejaagd dus ze kunnen zich ongelimiteerd voortplanten. Dat gaat natuurlijk niet goed komen, dus er zal toch iets van beheer moeten gaan plaats vinden. Je kan het hele land niet vol zetten met metershoge hekken dat komt de wildstand ook niet ten goede. Ik maak me er ook erg veel zorgen om, dit loopt finaal uit de hand en er wordt niets aan gedaan.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:24

Caesar schreef:
En hoeveel procent van de mensen uit dit onderzoek heeft zelf dieren die door de wolf gevaar lopen? Dan vind ik namelijk een stukje interessanter.

Als een persoon er zelf namelijk totaal geen last van heeft, waarom zou je je dan druk maken?



Dit dus.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:32

Janneke2 schreef:
Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.


En heb je dan ook een oplossing voor als je de wolf tegenkomt, en die trek heeft in jouw aangelijnde hondje?

https://www.ad.nl/buitenland/hond-versc ... ~a57502da/

En ja, dat komt dus voor.

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:33

hoefnageltje schreef:
Conclusie van dit onderzoek:
Daar waar de mensen last ondervinden van de wolf, vinden de mensen dat de wolf er niet thuishoort.
Daar waar de wolf niet rondloopt (randstad) en de mensen zonder buitendieren, vinden de mensen de wolf prima.

Als mensen er zelf geen last van hebben, is het heel makkelijk om pro wolf te zijn.
Van onze totale bevolking woont nu eenmaal het grootste deel in randstedelijk gebied, waar geen wolf rondloopt.

Lekker makkelijk, zo’n peiling waarvan de uitkomst voorspelbaar is.

exact!!

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Suzanne F.
Berichten: 49168
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:35

Ik heb geen dieren en geen overlast van de wolf maar ik vind dat hij hier niet in Nederland thuishoort.
Ik voorzie nog wel meer problemen zoals bijvoorbeeld hierboven een situatie waar een wolf een hond aanvalt. Het is een kwestie van tijd voordat er toch een regulering komt en dat is nodig denk ik in ons kleine landje.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Selina
Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:39

Ik zie ook niet in hoe dit gaat werken. De wolven krijgen jongen, die krijgen weer jongen etc. En dan heb je straks allemaal wolven die een ongelimiteerd snackbuffet hebben want de prooidieren liggen voor het oprapen. Hoe handig voor een wolf dat de schapen in een omheind weilandje lopen. Kun je je gang gaan zonder dat ze weg kunnen rennen.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Sesamzaadjes
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:40

Ik vind dat hij hier wel thuis hoort, anders was hij hier niet. De natuur regelt zich prima zelf.
Wel ben ik van mening dat er voor de mensen, die wonen in de gebieden waar de wolf voorkomt, een soort van vangnet moet komen. Zoals vergoeding voor het plaatsen van een hoog hek. En het mogen bouwen van schuilplaatsen zonder teveel bureaucratie in de gemeentes, zodat je je paard, pony, kudde achter een deur kan plaatsen en niet buiten hoeft te laten als het donker is.
Tevens zou het voor de boeren een optie zijn om te kijken naar honden die op de kudde passen en die tussen de kudde te laten lopen. Voorbeeld is de Turkse Kangal, die lopen in Turkijke ook tussen de schapen.

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:43

Hoewel ik de redenering helemaal snap, vind ik het toch erg gek om te stellen dat een wolf 'hier niet thuishoort'. Wie zijn wij om te bepalen dat een wolf hier niet 'mag' leven en wij wel. Toch wat misplaatste superioriteit.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:44

@Sesamzaadjes
Ze zijn hier juist van ellende, omdat elders zoals Duitsland al geen plek meer is.
Geloof niet dat de wolf met al dat versnipperd groen hier zo fijn leeft.

Fijn weer verplicht ophokken.....

En hoge hekwerken, over 190 met stroom is hij al gegaan, dus moet hoger. Mooi word het uitzicht dan in het buitengebied.
En reeën, hazen, konijnen, niets kan er dan meer gebruik van maken.

En hoe moet dat met de schapen die in de winter in weides lopen voor een paar weken, als het kaal is naar de volgende gaan enz enz.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:45

Sheran schreef:
Hoewel ik de redenering helemaal snap, vind ik het toch erg gek om te stellen dat een wolf 'hier niet thuishoort'. Wie zijn wij om te bepalen dat een wolf hier niet 'mag' leven en wij wel. Toch wat misplaatste superioriteit.

wie bepaald dat de wolf hier mag wonen maar ander wild niet?
Waarom is hij belangrijker dan de dieren die hij verscheurt en niet eens opeet?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Sheran
Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:49

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Hoewel ik de redenering helemaal snap, vind ik het toch erg gek om te stellen dat een wolf 'hier niet thuishoort'. Wie zijn wij om te bepalen dat een wolf hier niet 'mag' leven en wij wel. Toch wat misplaatste superioriteit.

wie bepaald dat de wolf hier mag wonen maar ander wild niet?
Waarom is hij belangrijker dan de dieren die hij verscheurt en niet eens opeet?


Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Selina
Berichten: 14264
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:51

Sesamzaadjes schreef:
Ik vind dat hij hier wel thuis hoort, anders was hij hier niet. De natuur regelt zich prima zelf.
Wel ben ik van mening dat er voor de mensen, die wonen in de gebieden waar de wolf voorkomt, een soort van vangnet moet komen. Zoals vergoeding voor het plaatsen van een hoog hek. En het mogen bouwen van schuilplaatsen zonder teveel bureaucratie in de gemeentes, zodat je je paard, pony, kudde achter een deur kan plaatsen en niet buiten hoeft te laten als het donker is.
Tevens zou het voor de boeren een optie zijn om te kijken naar honden die op de kudde passen en die tussen de kudde te laten lopen. Voorbeeld is de Turkse Kangal, die lopen in Turkijke ook tussen de schapen.


Nee dat is lekker. Gaan we eindelijk 24/7 buiten staan voor paarden normaler maken, kunnen ze straks weer terug op stal.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Huertecilla
Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:54

Ok, democratisch besloten. Klaar.

www.homocaballus.net

DuoPenotti
Berichten: 29345
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:56

Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?

Kijk ik ben best voorstander van 10 miljoen mensen uit Nederland gooien en de rest bos maken.
Maar dat gaat niet zo gemakkelijk :+ :P
Anders is er gewoon geen grond voor.
Er komen hier alleen maar mensen bij, betekend meer huizen, meer industrie, meer winkels enz enz.

Ik ben zeker iemand die vind dat de wereld te vol is.
Maar dat is helaas niet ineens op te lossen.
Of er moeten een covid-22 komen die nog wat harder door komt...

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _rosalinda_1, Anoukjuuuhh, Articuno, BreeWelshies, Eliine, Karma_k, koend, Oehlala, SemrushBot, TurboDi en 74 bezoekers