Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 22:27

*Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Angell Williams/Flickr.


In Duitsland is een Shetlandpony zwaar gewond geraakt bij een aanval door een dier. Het vermoeden bestaat dat het om een aanval door een wolf gaat. De twintigjarige Moritz stond met Joschi, een andere pony in de wei, op 40 meter van het huis.

De eigenaar vond de zwaargewonde pony gisterochtend, met bijtwonden in zijn keel, flanken en benen, vanmorgen, zwaar gewond maar nog in leven. Een veearts verleende eerste hulp en Moritz werd vervolgens naar de dierenkliniek in Gescher Hochmoor gebracht. De verwondingen zijn levensbedreigend.

De verantwoordelijke dierenarts nam monsters voor het LANUV, dat door de kliniek op de hoogte werd gebracht. Een wolvenconsultant heeft opdracht gekregen de zaak te onderzoeken. De monsters worden moeten uitwijzen of het daadwerkelijk om een aanval door een wolf gaat.

Een buurtbewoner heeft geen goed woord over voor de wolf: "Ik begrijp de wijsneuzen en degenen die alles beter weten van de natuurbeschermingsverenigingen en de wolvenbeschermers niet. Ik wil niet weten wat er gebeurt als de wolf een kind ontmoet, iets waarvan we allemaal hopen dat het ons bespaard zal blijven."

Als het om een wolvenaanval gaat, is Moritz het achtste slachtoffer van de wolven.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:01

In Putten heeft de wolf vannacht ook huisgehouden. Zeker 14 schapen dood en 10 gehecht. Het was afschuwelijk om aan te treffen volgens die mensen.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:20

Vreselijk. Bah!!

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 00:47

Verschrikkelijk |(

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:46

He bah, en dan een diertje van al 20 ook nog, wat naar.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:13

Afschuwelijk. Hoe lang moet dit nog zo doorgaan?

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:30

janna schreef:
In Putten heeft de wolf vannacht ook huisgehouden. Zeker 14 schapen dood en 10 gehecht. Het was afschuwelijk om aan te treffen volgens die mensen.

Volgens mij is daar nog helemaal niet aangetoond dat het om een wolf gaat, of wel?

Arme shet.. ik duim voor het diertje.

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:12

Het is echt wachten op de eerste mens die vermoord wordt. het zou nu een heel goed moment zijn omdat er nu in brussel langzaam iets op gang komt om de bescherming van de wolf te verlagen. Maar tevens ziet het er ook naar uit dat er nog meer ellende moet volgen.

Getup

Berichten: 8276
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:15

Nou, denk dat de mens niets te vrezen heeft. Wel de kleine dieren.

Bij ons in de gemeente (Noord Luxemburg) is er gisteren ook 1 gesignaleerd. 100% zeker een wolf. Kwam vanuit Belgiƫ en nu....geen idee waar hij is.

Natuurlijk hartstikke sneu voor die arme pony.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:02

Dat is al pony nummer 8 die door die roedel is gegrepen.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:08

Loretta schreef:
Het is echt wachten op de eerste mens die vermoord wordt. het zou nu een heel goed moment zijn omdat er nu in brussel langzaam iets op gang komt om de bescherming van de wolf te verlagen. Maar tevens ziet het er ook naar uit dat er nog meer ellende moet volgen.


Eens, een volwassenen heeft misschien nu nog niet veel te vrezen. Maar een wolf kan ook een kind pakken, dan zullen de wolvenbeschermers ineens anders gaan graten.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Shetlander in Duitsland mogelijk aangevallen door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 18:39

Ik moet altijd denken aan het boek van Rien Poortvliet. Volgens mij over de boerderij. Ik bekeek 't altijd over 't gedeelte met paarden maar hij maakte ook tekeningen over de wolf en dat die ook wel eens een kind hadden gepakt maar toen ten tijde van 't drukken oid waren de wolven er niet meer dus gebeurde dat niet meer. tis altijd blijven hangen en nu met dit soort berichten moet ik daar aan denken.

Ik snap dat je als boer of veehouder of simpel paarden eigenaar hier niet vrolijk van wordt. Ik denk dat men ook niet ten volle beseft dat een wolf onder roofdieren valt en echt op geen enkele manier op de valse hond van de buren.

Hoewel ik begrijp dat aan de ene kant het mooi is dat een dier wat jaren weg is geweest terug komt zetten is het maar de vraag of de omgeving waar dit dier oorspronkelijk zat nog wel geschikt is voor 't dier. We proberen uit volle macht iets terug te plaatsen op plekken die niet meer geschikt zijn. Omdat we daar zijn komen wonen. Met kinderen en vee waardoor juist de wolf, in dit geval, is verdreven. Dat er projecten in Yellowstone USA zijn opgebloeid na terugkomst van de wolf is njet te vergelijken qua omvang met de paar hectare semi wild groen in Nederland. Forceren van de wolf om wild te kunnen leven in Nederland is imo eigenlijk geen doen.

Tis sneu. De pony (en ander vee) is er de dupe van, maar de wolf net zo goed.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 19:10

Ook in Yellowstone is het allemaal niet zo prachtig als men ooit presenteerde. Er zijn bijna geen elanden meer in het park. Die zijn deels opgegeten en deels het park uitgetrokken, het omliggende agrarische gebied in. Dat doen de wolven vervolgens ook. Gevolg: overlast en wolven worden in Montana afgeschoten. Is de wolf zelf dus ook het haasje.

Geen idee hoe men dat in Nederland voor zich ziet. Op de Veluwe loopt op zich (voorlopig) best genoeg wild (al is de jonge aanwas van edelherten dit jaar op een deel van de Veluwe 0), maar waar moet de wolf in de rest van Nederland van leven? Schapen, blijkt. Ook al gemeld: koeien, alpaca's, tamme herten en dus pony's. Ook honden staan in het buitenland al op het menu. Tsja, het beest moet ook vreten natuurlijk.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 08:14

Pakken ze nu 1 schaap ala heel triest natuurlijk maar buikje gevuld en klaar.
Maar ze moorden om het moorden.
Alles moet het liefst dood.
14 schaapjes dood gebeten en de rest was de sloot in gevlucht.
Ik ben van mening dat er geen plek is voor de wolf in Nederland.
Een zwijn is best gevaarlijk voor een wolf om te grijpen.
Die kunnen gemeen van zich af bijten.
Makkelijk om een traag hoog zwanger schaapje te pakken.
De natuur de natuur.
Jeah right.
Net als die arme paarden zeker die niks meer te vreten hadden in dat natuurgebied wat de mens ook zo.n goed idee vond.
Nederland is daar gewoon te klein voor.

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 08:43

roosa schreef:
Pakken ze nu 1 schaap ala heel triest natuurlijk maar buikje gevuld en klaar.
Maar ze moorden om het moorden.
Alles moet het liefst dood.
14 schaapjes dood gebeten en de rest was de sloot in gevlucht.
Ik ben van mening dat er geen plek is voor de wolf in Nederland.
Een zwijn is best gevaarlijk voor een wolf om te grijpen.
Die kunnen gemeen van zich af bijten.
Makkelijk om een traag hoog zwanger schaapje te pakken.
De natuur de natuur.
Jeah right.
Net als die arme paarden zeker die niks meer te vreten hadden in dat natuurgebied wat de mens ook zo.n goed idee vond.
Nederland is daar gewoon te klein voor.


Ze moorden alles wat beweegt. Zelfs elkaar.