[COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

[COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 12:20

*Bokt.nl
Community

[ img ]
Foto: Deel van de serie Jill schijfster Ruby Ferguson














Ik moet een jaar of 10 geweest zijn toen ik van mijn neef zes boekjes kreeg. Zes paardenboekjes want als 10 jarige was ook ik een bijzonder verliefd paardenmeisje.
Het waren 6 boekjes van de schrijfster Ruby Ferguson, ze gingen over Jill, een tienermeisje die de leukste avonturen beleefde met pony's. Hij kon mij niet blijer maken met deze boekjes en ik verslond ze echt! Het was helemaal in de sfeer zoals ik het toen graag zag :D

Na enige tijd kwam ik erachter deze zes boekjes niet de enige waren van deze serie maar negen stuks! Mijn neef vertelde dat hij ze in een boekenwinkeltje aan het einde van de straat had gekocht. Hij vond ze in een grote uitstalmand waar je allemaal verschillende pocketboekjes kon grabbelen die voor een klein prijsje van de hand gingen, 3 voor 6 gulden. Maar tegen de tijd dat ik ging kijken waren ze natuurlijk allemaal weg. Groot balen natuurlijk.


[ img ]
Zo stonden ze al jaren, tussen de andere series met paarden in de hoofdrol, in de boekenkast <3

[ img ]


Door mijn interesse iets dieper gedoken in de historie van de Jill serie.

Het eerste deel in Engeland was in 1949 en het negende en laatste deel is uitgebracht in 1962. Ze zijn opnieuw uitgegeven en daarin zijn wat aanpassingen gemaakt. Overgenomen uit de Wiki; “De Jill boeken zijn een serie van negen kinderromans over Jill Crewe en haar avonturen met haar twee pony's, Black Boy en Rapide. In recente uitgaven zijn kleine wijzigingen aangebracht in de achtergronddetails om de boeken toegankelijker te maken voor latere generaties; verwijzingen naar het roken van sigaretten zijn bijvoorbeeld weggelaten, en "Black Boy" werd het meer politiek correcte "Danny Boy". De serie neemt de hoofdpersoon mee van de leeftijd van twaalf tot vijftien jaar, van een beginnende pony tot een prijswinnende ruiter.

The Jill series
  • Jill's Gymkhana—sometimes sold with A Stable for Jill. (1949)
  • A Stable for Jill (1951)
  • Jill has Two Ponies (1952)
  • Jill Enjoys her Ponies (1954) (later republished as Jill and the Runaway)
  • Jill's Riding Club (1956)
  • Rosettes for Jill (1957)
  • Jill and the Perfect Pony (1959)
  • Pony Jobs for Jill (1960) (later republished as Challenges for Jill)
  • Jill's Pony Trek (1962)


[ img ]

Die drie missende delen lieten mij niet los. Ik keek er altijd naar uit, omdat ze een roze rug hebben vielen ze heel prima op. Wanneer ik in een kringloop was en langs al die boekkasten liep altijd even opzoek naar roze ruggen Boekenmarkten of later op het internet zoeken naar de boekjes van Ruby Ferguson. De Engelse versie zag ik wel eens voorbij komen, de hele oude maar ook de nieuwe versies. Maar in Nederland lukte dat minder. Af en toe zag ik er wel eens eentje maar dat was dan een deel die ik zelf ook had -O-

TOT afgelopen maandag! Afgelopen maandag deed ik op Marktplaats weer eens een zoekertje naar de boekjes en deze keer was het wel raak! Gewoon de hele serie van Jill! Gelijk op gereageerd natuurlijk en binnen 2 uur had ik een reactie en was deal gesloten. De boekjes waren van mij! *\o/* HOE LEUK!! Verkoper was zo enthousiast van mijn berichten dat ze gelijk op de fiets is gesprongen om ze te versturen en gisteren lagen ze dus idd bij mij in de brievenbus <3


[ img ]


Ben intussen wel al belegen en past het niet meer zo in mijn tijdsbeleving maar ik ga ze allemaal weer lezen Ik ben ongeveer 40 jaar zoekende geweest naar deze drie laatste boekjes en hoe leuk is zet dat ik ze na al die jaren eindelijk heb _O- Durf ze eigenlijk niet te lezen, na 40 jaar verwacht ik er vast veel te veel van :+

Hebben jullie ook nog series van vroeger, welke en welke is daarvan je favoriet? Maar misschien ook in het bezit van de volledige Jill serie? Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie verhaal :)

Ben je een Bokker of een Jokker....



proudmama
Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:17

Ik heb nog alle boekjes van de Bob Evers serie. Ook moeite gekost om die compleet te krijgen omdat er twee keer van uitgeverij gewisseld is. Ik ben nu bijna 68 jaar maar ze mogen echt niet weg. Eigenlijk bewaard voor kinderen en kleinkinderen, de laatste heb ik niet, en dochters waren niet geinteresseerd in deze serie.
Ook heb ik de hele serie gehad van Black de zwarte hengst en van Fury. Die ik heb ik op gegeven moment wel over gedaan aan kleine meisjes die ze dolgraag wilde hebben.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 17:25

Ohh ja, de Zwarte Hengst heb ik ook allemaal! Deels nog wel te zien op de foto's :D Vond dat ook echt zo'n fijne schrijver Walter Farley, helaas hebben een aantal van die serie waterschade opgelopen -O-

Bob Evers zegt mij dan weer niets... maar zo te zien ook best een grote serie, zo'n zoektocht is ook best leuk en mag ook wel even duren maar dan wel met een leuk resultaat :D

Ben je een Bokker of een Jokker....


Blue_flower
Berichten: 1924
Geregistreerd: 26-01-15

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:38

Waarom is dit voorpagina nieuws?

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 17:39

Een stukje gezelligheid, community nieuws :)

Ben je een Bokker of een Jokker....


Moska
Berichten: 3391
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:01

Ik heb laatst de hele serie van De Zwarte Hengst gekocht. En ik ben in het bezit van de complete serie van Arendsoog.

Ooit heb ik ook de hele Bianca serie compleet gehad, maar die heb ik aan een jong paardenmeisje gegeven.

Op mijn verlanglijstje staat nog de serie van Dick Francis.

Btw ik ben 42 :+

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Leo
Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:09

In de beginjaren van Bokt en Marktplaats, mijn tiener jaren, heb ik de Zwarte Hengst serie helemaal bij elkaar gespaard, boekje voor boekje. Ik heb nog geld in een envelopje opgestuurd om boekjes te kopen. :D
Ik heb hem al weer jaren compleet maar ik ben er nog steeds trots op! Later heb ik ook de Zilverhengst en Rode Hengst boekjes er bij gezocht en gevonden. Ultiem jeugdsentiment. :)


Heel herkenbaar dus je gevoel van enorme blijdschap dat het is gelukt!! :D

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Siamsmeesje
Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:44

Oh ja, genoeg boeken. Folly Foot, Christa..
Ach ja... de Zwarte Hengst had ik ook compleet (inclusief de rode hengst, de draversboeken en al), dacht ik.... Tot ik ontdekte dat Walter Farley samen met z'n zoon Steven nog een deel had geschreven wat hier nooit is uitgegeven: The Young Black Stallion

En dankzij een hele lieve bokker kon ik ook het boek Man O' War van Walter Farley overnemen. Echt mijn mooiste jeugdboeken.
Walter Farley is helemaal verantwoordelijk voor mijn liefde voor de rensport... En eerlijk, ik lees ze ook nog met mijn ruim 50 jaartjes. Inderdaad heerlijk jeugdsentiment :o

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Steppe
Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:51

Moska schreef:
Ik heb laatst de hele serie van De Zwarte Hengst gekocht. En ik ben in het bezit van de complete serie van Arendsoog.

Ooit heb ik ook de hele Bianca serie compleet gehad, maar die heb ik aan een jong paardenmeisje gegeven.

Op mijn verlanglijstje staat nog de serie van Dick Francis.

Btw ik ben 42 :+


Ik heb bijna de hele serie van Dick Francis geweldige boeken en leest heerlijk ook al heb je niks met paarden is het toch spannend.

stefje
Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:17

Ah, de Jill's boekjes! Doet me mijn meisjes-paardendromen herinneren. Ik word altijd blij als ik ze in mijn boekenkast zie staan. Geweldig! Wat leuk dat je ze ook in het Engels hebt.

ikke
Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:36

Herkenbaar. Ik heb ze ook gelezen uit de bibliotheek. Leuk dat je ze compleet hebt.

Bob Evers heb ik er een paar van maar de meeste wel gelezen, ook uit de bieb.
Enid Blython, de Vijf, ook uit de bieb. Ik scoorde net voor corona twee delen in het engels op een beurs in GB.


In diezelde lijn: Lisse gast, iemand?

Ondertussen twee gescoord maar voor zover ik na kan gaan, zouden er drie boeken moet zijn over pony's op een Duits waddeneiland :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

juval
Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:04

geweldig!! jouw boekenkast lijkt op de mijne!!

Jill had ik maar 1 boekje van, de eerste denk ik. wint een pony.

Bianca, rode hengst, zilverhengst, zwarte hengst, folly food etc had/heb ik ook allemaal.. helaas hebben mijn dochters er geen belangstelling voor. ligt ergens op zolder in een doos.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Kaplaars
Berichten: 1540
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:29

Leuk om te lezen!

Ik wilde vroeger zo graag bij ‘Ponyclub de bokkensprong’ horen :D Daar waren helaas maar drie delen van, maar ze hebben jaren hier gestaan. Jeugdsentiment!

Te koop: Zilco webz kunststof tuig maat pony, bruin onderlegd.
Pb voor meer informatie

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:31

Flicka, daar zoek ik het laatste deel van: groene weides van Wyoming.
Bob Evers is bij mij nog steeds leesbaar en inderdaad er zit een hik in de uitgever :+

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Agossie
Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:35

Wat grappig!! Ik heb alleen Deel 3 in het Nederlands. Jill heeft twee pony's.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Janneke2
Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:36

Lise Gast: 'Zon over de ponyhof'.

Er schijnen nog wat delen te zijn, maar dit boek is mij vreselijk dierbaar en ik ken het tot op de huidige dag uit mijn hoofd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ikke
Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:55

Janneke2 schreef:
Lise Gast: 'Zon over de ponyhof'.

Er schijnen nog wat delen te zijn, maar dit boek is mij vreselijk dierbaar en ik ken het tot op de huidige dag uit mijn hoofd.

Ik heb "pony's aan zee" en "een huis vol pony's" hier staan.
Zon over ponyhof ken ik wel maar heb 'm helaas (nog) niet.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:01

Ik ken deze boeken niet maar herken ze volgens mij wel aan het logo als "witte raven pockets". Die uitgeverij had veel leesbare boeken.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-22 21:23

De Zwarte Hengst, en de kleuren die erop volgde :D , dat is wel de mooiste serie om te hebben! Geweldige schrijver en de omslagen zijn ook zo mooi <3 Man O'War van hem heb ik ook! Die moest ik ook hebben :D

Dick Francis, heb ik volgens mij nog nooit een boek van gelezen maar wel over gehoord. Wat ik begreep ook een van de betere paardenboeken schrijver :)

Ben je een Bokker of een Jokker....


huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:18

De zwarte hengst en de hele serie van wipneus en Pim :D

prompter
Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:24

Ha, een mede liefhebber van Jill! Ik heb vorig jaar de drie boekjes die ik nog niet had van deze serie maar op eBay gekocht in het Engels. Samen met de zwarte hengst serie mijn favorieten. Mijn eerste zwarte hengst boekje kreeg ik van mijn vader toen ik nog maar net kon lezen <3 , nu 53 jaar geleden :D .

Ik vind vooral de tijdloze humor in de Jill serie geweldig, het niet perfect zijn van de hoofdpersonen, dat gaf iets herkenbaars :j

Extremely rare and Beyond Compare

ikke
Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:38

prompter schreef:
Ha, een mede liefhebber van Jill! Ik heb vorig jaar de drie boekjes die ik nog niet had van deze serie maar op eBay gekocht in het Engels. Samen met de zwarte hengst serie mijn favorieten. Mijn eerste zwarte hengst boekje kreeg ik van mijn vader toen ik nog maar net kon lezen <3 , nu 53 jaar geleden :D .

Ik vind vooral de tijdloze humor in de Jill serie geweldig, het niet perfect zijn van de hoofdpersonen, dat gaf iets herkenbaars :j

Ja, maar ook hoe de relaties ontstonden waarop de serie verder bouwde. Ze had geen hoge pieken en diepe dalen nodig om een boeiend verhaal te maken waar Helen Taselaar (manege Picadero-serie) zich iets te vaak en voorspelbaar van bediende.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Moska
Berichten: 3391
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:50

Ohhh manege Picadero heb ik ook nog gelezen. Vroeger haalde ik alles bij de bibliotheek om de tijd tussen de zaterdagen op de manege te kunnen overbruggen.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

kiki1976
Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:52

Hoe leuk!

Ik was vroeger gek op de boekjes van Bianca van Yvonne Bril.
Een paar jaar terug had mijn dochter het eens over deze boekjes (vriendinnetje had er een boekje van en was zo enthousiast). Ik speuren op marktplaats, bokt, facebook maar niet te vinden of voor de hoofdprijs (15 euro per boekje).
Later per toeval bood iemand ze aan voor een leuke prijs, deal snel gesloten.
Ik ga ze zeker nog een keertje lezen haha

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _rosalinda_1, Anoukjuuuhh, Articuno, BreeWelshies, Eliine, Karma_k, koend, Oehlala, SemrushBot, TurboDi en 74 bezoekers