Hannoveraanse hengst Worldly overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Hannoveraanse hengst Worldly overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-21 21:52

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo.


De Hannoveraanse goedgekeurde dekhengst Worldly is 4 december 2021 overleden. Hij was 24 jaar.

Worldly was een zoon van Weltmeyer en Boleisa (Brentano II x Ludendorff x Grunewald). Hij was gefokt door Rolf Böndel.

Goedgekeurde Hannoveraan
Worldy is de tweede nakomeling van Boleisa en hij heeft zes volle broers en zussen. Twee van hen zijn ook goedgekeurd, Worldly II en Nina Menkova's Grand Prix-paard Waldensee.

Worldly werd zelf goedgekeurd tijdens de Hannoveraanse hengstenkeuring van 1999 en hij deed zijn 100 dagen verrichtingsproef in Adelheidsdorf, waar hij 136,92 punten scoorde. Dit leverde hem een tweede plaats op, van de 39 deelnemende hengsten. Hij had de hoogste score voor dressuur, 143,20 punten, en hij scoorde 105,23 punten voor springen.

Worldly was in eigendom van de Amerikaanse Elizabeth Page-Lewis, die de hengst verleasde aan Celle.

Brons op het Bundeschampionat
Worldly werd eerst uitgebracht door Wolfhard Witte, stalruiter van stoeterij Celle, in 2001. Als vierjarige werd hij derde op het Bundeschampionat in Warendorf.

In 2002 reed Witte de vijfjarige hengst naar nog een derde plaats in de eerste ronde van het Bundeschampionat, maar niet in de finale (scores onbekend).

In 2003 vertegenwoordigde de combinatie Duitsland op het WK voor jonge paarden in Verden, waar ze zevende werden. Na deze prestatie volgde wederom een bronzen medaille op het Bundeschampionat, een maand later.

In 2004 liep de hengst zijn eerste proef op S-niveau en in 2006 liep hij St. Georges Special-proeven.

Verkocht naar Frankrijk
In 2007 verkocht Lewis Worldly aan de Fransman Xavier Marie, van Haras de Hus.

Dat jaar bracht Jessica Michel hem uit op Lichte Tour-niveau, en in 2009 keerde hij terug naar Duitsland, waar hij werd uitgebracht door Oliver Oelrich.

Van eind 2009 tot september 2011 reed Ann-Christin Wienkamp Worldly, en ze bracht hem uit op wedstrijden.

Verkocht naar Nieuw-Zeeland
In de herfst van 2011 zette Haras de Hus Worldly te koop op Eurodressage, en hij werd verkocht aan Renai Hart, van River Park Farm in Kumeu, vlakbij Auckland, Nieuw-Zeeland.

In Nieuw-Zeeland bracht Hart hem kort uit op Lichte Tour-niveau en hij stond voornamelijk ter dekking. In Nieuw-Zeeland kreeg hij meerdere premienakomelingen.

"Ik bracht hem slechts een paar keer uit in de Prix St. Georges, maar ik reed hem elke dag en ik trainde hem zowel thuis, als ergens anders", vertelt Renai Hart aan Eurodressage. "Toen hij achttien werd, ging hij volledig met pensioen. Hij genoot ervan dat hij de koning van de boerderij was."

Nalatenschap
Op 4 november 2021 kreeg Worldly een zware koliek en hij kon niet worden gered.

"Ik was er nog niet klaar voor om hem te laten gaan, maar ik ben zo gezegend dat ik hem heb gehad", zegt een gebroken Hart.

In Duisland kreeg Worldly 15 goedgekeurde zonen, waarvan er zeven opgenomen zijn in het Studbook I. Hij heeft 235 merries die zijn geregistreerd bij de Duitse federatie en 40 daarvan zijn staatspremiemerries.

Worldly meest succesvolle nakomelingen zijn onder andere de Grand Prix-paarden What a Feeling (Ismail Jilaoui), Webber (Helene Sloth), Wocelli (Julia Pucher, Sabine Durrheim), World of Music (Anastasia Quirk) en Walk on Top K (Navina Guldan).




Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hannoveraanse hengst Wordly overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:23

Ah wat een trieste manier om te gaan..