Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101675
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 20:08

FNRS
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap


De afgelopen jaren stegen de aansprakelijkheidspremies voor hippische bedrijven flink. Voor manegebedrijven was deze groei, soms met duizenden euro’s, het grootst. Helaas kondigt een van de verzekeraars, Avéro Achmea met de Toplandpolis, voor komend jaar wederom een verhoging van de premie van de aansprakelijkheidsverzekering aan. Een flinke klap voor veel manegehouders. Het eigen risico van €1.250 per schadegeval komt daarentegen wel te vervallen.

Het aantal letselschades bij maneges is opnieuw toegenomen

Avéro Achmea geeft aan de premie wederom te moeten verhogen omdat het aantal letselschades bij maneges wederom is toegenomen. Het gaat hierbij om letselschade die ontstaat door omgang met paarden. Dit zijn ongevallen waarvoor de eigenaar van het paard aansprakelijk wordt gesteld.

Het aantal letselschades is niet gedaald door het eigen risico van €1.250 dat Avéro Achmea in 2019 invoerde. Daarom hoeft dit bedrag niet meer betaald te worden als een ondernemer aansprakelijk is voor een letselschade veroorzaakt door manegepaarden.

Voorkomen is altijd de beste oplossing

FNRS heeft aangedrongen op duidelijke informatie over de schadegevallen en de trend die is te ontdekken. Met goede informatie kunnen we wellicht schade voorkomen. De eisen van stichting veilige paardensport zijn al verplicht voor iedere verzekering maar in 2022 wil Avéro Achmea sterk inzetten op risicobewustzijn en preventie. FNRS staat er uiteraard voor open om dit te verbeteren om daarmee schade en hogere kosten te voorkomen.

Eerlijke verzekeringspremies nodig voor hippische ondernemers

FNRS en haar ondernemers zijn erg geraakt door deze zoveelste stijging van de ansprakelijkheidspremie. FNRS werkt al jaren met verschillende partijen aan een oplossing voor dit probleem om een verdere stijging van de premies te voorkomen. Om een verzekeraar te vinden met een lage aansprakelijkheidspremie, de gewenste dekking en gunstige polisvoorwaarden wordt steeds lastiger. FNRS is overtuigt dat de veiligheidsmaatregelen die op FNRS-bedrijven genomen wordt, zorgt voor substantieel minder schadeverloop. In een eerder nieuwsartikel riepen wij op om schaderapporten en polissen te delen, zodat de FNRS met realistische schadecijfers kan werken. Deze oproep is nog steeds actueel.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/


LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:30

Wel een beetje erg veel spel- en zinsbouwfouten, slordig geschreven.
Inhoudelijk: suggestief kopje over ‘eerlijke premies nodig’. Dat het duur is wil niet zeggen dat het oneerlijk is.

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:40

Best zorgelijk. En ik ben zeer benieuwd waar de verhoging vandaan komt - het zou me bv niets verbazen als dat komt omdat de zorgverzekeraars (waar Achmea er ook een paar van heeft) meer inzetten op het verhalen van schade. Dus dat het niet gaat om meer ongelukken, maar puur om een actievere juridische tak bij de verzekeraars zelf

Als dat zo zou zijn vind ik dat zeker jammer, omdat het zo specifiek de maneges treft: als je op je eigen paard rijdt en je valt, is het voor de zorgverzekering. Als je bij het voetbal een blessure krijgt is het ook voor de zorgverzekering. Ik zou het dus terecht vinden als minstens een deel van sportletsel niet door de ondernemers hoeft te worden opgebracht. Het is ook gewoon sport-en-spel.
(Daarbij vind ik het best prima dat er gekeken wordt naar het verzekeren van dat wat buiten het gewone valt, en het is ook wel belangrijk dat maneges reden houden om de veiligheid serieus te nemen... maar in proportie.)

Kelly_ann
Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:49

Die aansprakelijkheid bij maneges na een val van een klant zijn al langer een heikel punt.

Verzekeringen verhalen sneller/vaker. En de manege kan niet altijd het ongeval voorkomen.
Vaak is er een lastige procedure waarin aangetoond moet worden dat de situatie niet voorkomen had kunnen worden.

Er zijn al maneges waar zonder zadel rijden bijvoorbeeld, nooit wordt geoefend. Want het veiligheidscertificaat hanteert het gebruik van een zadel.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 20:51

Ja, dat is toch verdrietig! Dan worden we straks geleefd door de verzekering.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:05

Dat ligt niet alleen bij verzekeringen..
Bij wat er tegenwoordig ook gebeurd hoor ik wel iemand zeggen: ik zou ze aanklagen, ik zou het gewoon verhalen, enz.

We gaan langzaam aan Amerika achterna en ik denk dat dit niet iets is op trots op te zijn.

StalNollie
Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:08

Sunnda schreef:
Dat ligt niet alleen bij verzekeringen..
Bij wat er tegenwoordig ook gebeurd hoor ik wel iemand zeggen: ik zou ze aanklagen, ik zou het gewoon verhalen, enz.

We gaan langzaam aan Amerika achterna en ik denk dat dit niet iets is op trots op te zijn.


Klopt mee eens. Er word teveel online geroepen en je kunt teveel terug vinden. Vind dat en niet alleen in deze 'casus' erg maar in nog zoveel meer situaties

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 21:16

Sunnda: toch ken ik niet veel mensen die dat werkelijk zomaar zouden doen. Als er meer inzicht is in wat de cijfers zijn, zouden we ook kunnen zien hoeveel er bij de mensen zelf ligt, en hoeveel het wordt gedaan waarbij mensen niets te kiezen hebben.

(Bovendien, individuele mensen willen meestal allereerst gehoord worden. Het is in elk geval bekend dat dat bij bv claims tegen artsen en ziekenhuizen vaak een rol speelt: men wil gezien en gehoord worden, de klacht moet serieus genomen worden, en men wil dat er van geleerd wordt. Als dat gedaan wordt, hoeft het onderste kan niet voor veel mensen.)

senna21
Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 22:00

Verzekeringen en zorgverzekeringen waren ooit bedoeld als coöperatief, sociaal opvangnet voor de samenleving. Nu is het een graaisysteem geworden voor commerciële instellingen zoals banken en verzekeringen, en burgers die in het kielzog meegaan voor hun individuele belangen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 07:22

Shadow0 schreef:
Ja, dat is toch verdrietig! Dan worden we straks geleefd door de verzekering.



Beetje overdreven stelling hoor.

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verhoging aansprakelijkheidsverzekering klap voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 09:17

Zonder inzicht te geven in de cijfers wel dit soort beweringen doen zou eigenlijk niet mogen kunnen van zo'n verzekeraar. Gevolg zal worden dat de prijzen voor de lessen meer omhoog moeten en leren paardrijden voor sommige mensen zo onbetaalbaar gaat worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Shadow0
Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:20

CharleyT schreef:
Beetje overdreven stelling hoor.

Ik ben in Amerika geweest en weet nog hoeveel dingen er niet mochten (in het land of the free) vanwege de verzekering. Nu zie ik datzelfde steeds meer hier gebeuren. Het is nog niet zo ver - maar als maneges inderdaad geen dingen meer durven te doen als zonder zadel rijden omdat de verzekering dat niet dekt, dan denk ik dat het wel een verarming van de samenleving is.

Electra63
Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 11:45

Elisa2 schreef:
Zonder inzicht te geven in de cijfers wel dit soort beweringen doen zou eigenlijk niet mogen kunnen van zo'n verzekeraar. Gevolg zal worden dat de prijzen voor de lessen meer omhoog moeten en leren paardrijden voor sommige mensen zo onbetaalbaar gaat worden.



Ik mis inderdaad de onderbouwing in cijfers.
Vorig jaar zijn de maneges een aantal maanden dicht geweest i.v.m. Corona, er zouden dus minder ongelukken gebeurd moeten zijn, lijkt me.


Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:03

Shadow0 schreef:
CharleyT schreef:
Beetje overdreven stelling hoor.

Ik ben in Amerika geweest en weet nog hoeveel dingen er niet mochten (in het land of the free) vanwege de verzekering. Nu zie ik datzelfde steeds meer hier gebeuren. Het is nog niet zo ver - maar als maneges inderdaad geen dingen meer durven te doen als zonder zadel rijden omdat de verzekering dat niet dekt, dan denk ik dat het wel een verarming van de samenleving is.


Ja dit klopt helaas, ben weleens benaderd door mensen die hun kinderen net zo wilden laten rijden als zij vroeger deden. (zonder zadel, carrousel, spelletjes etc.) en of ik dan maneges wist want geen enkele manege deed dit meer..

Nou dat dus Electra, ik denk dat er een andere zaken een rol spelen waar ze niet open over zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie